Skyldfaam, ik had niet begrepen dat je steeds andere verloskundigen hebt, sorry dat ik zei dat je je aanstelt Ik vond het ook wel rot dat anderen geen glucosetest hoefden en dat er bij mijn echo stond dat het niet goed te beoordelen was door mijn overgewicht. Dat ik een groeiecho met 30 weken kreeg vond ik dan wel heel fijn. Een vriendin die echt even zwaar is als ik maar ergens anders woont kreeg al die extra dingen niet, dus misschien dat ze in jouw regio ook aparte afspraken hebben hierover. Overigens mocht ik bij gods gratie toch thuis bevallen maar wel boven omdat ze me niet zouden kunnen tillen, dat is toch ook wel rot om aan te horen ja.
Wat klote zeg! Kan je niet iemand meenemen en samen t gesprek aangaan dat je t weet, je best doet om normaal te eten zodat je niet aankomt en misschien wel wat afvalt en t nu gewoon op de baby wil richten, en mocht je vragen hebben over gewicht dat je ze zelf wel stelt en hun t gewoon in de gaten houden??
Gewoon tegen de vk's zeggen dat je niet gediend bent iedere keer daarover te beginnen. To the point, recht voor zijn raap ... en klaar. Ik heb gelukkig hele andere ervaringen. Tijdens mijn hele zwangerschap (en ik had een BMI denk ik van rond de 39/40) is er geen woord gerept over mijn gewicht. Mijn gyn was daar heel rustig over, en begreep ook wel dat ik zelf wel wist hoe en wat. Zolang mijn bloeddruk goed bleef, geen zwangerschapssuiker en het niet te bont werd met aankomen, mijn kind goed volgens de curves groeide etc. was het prima. Geen gezeur, geen gezeik ... niets. Ik zat iedere 2 a 3 weken in het ziekenhuis voor controle, dus dit is echt wel goed in de gaten gehouden. Sommige mensen zijn wat radicaler in dat soort dingen. Zwaar irritant, maar zolang je er zelf niets van zegt, dan zal het blijven.
Wat rot zeg! Mijn eerste vk was ook zo en ik ben toen overgestapt. De praktijk waar ik toen terecht kwam was heel fijn! Het werd alleen benoemd als ik een extra echo kreeg vanwege mijn gewicht of een extra suiker test moest doen, maar enkel ter informatie. Omdat ik verder ook kerngezond was was het verder in orde. De gyn dacht er hetzelfde over en ik mocht dus ook gewoon thuis bevallen. Nooit ben ik onjuist bejegend door hen. Ik vind dat je het best mag benoemen dat je je er niet comfortabel bij voelt. Want dit verpest het wel een beetje!
Hoi, lastig verhaal. Maar mijn visie is dat je te weinig eet om je lichaam haar werk te laten doen. Ik vermoed dat je lichaam al op de spaarstand staat. Ik zou gedurende dag wat extra eten. Bijv. tussendoor een broodje en bijv. 's avonds voordat je naar bed gaat nog even een boterham. Maar on-topic: Zeg gewoon tegen je verloskundige dat je geen zin hebt om naar haar BMI-geneuzel te luisteren en dat ze op deze manier je zwangerschapsplezier verminderd.
Als je het vervelend geeft, gewoon aangeven. Snap vanuit hun oogpunt en werk in de gezondheidszorg wel dat ze het aangeven, want hoe gezond je je ook voelt, gezond is het gewoon niet. Maar wil je zelf niet weten hoe het komt dat je zoveel te zwaar bent? Je eet sowieso te weinig, maar daardoor kan je toch niet ruim 30 kilo te zwaar wegen? Ik zou graag willen weten waardoor het komt.
Overigens vind ik het raar dat het op echo's slecht te zien is. Bij mij dus nooit problemen, altijd super beeld! Mss zit bij mij het grootste gewicht op mijn benen/billen, maar toch niet een heel slanke buik. Mocht je slecht beeld hebben bij een echo, kijk dan eens welke apparatuur ze gebruiken. Philips geeft standaard een veel beroerder beeld dan andere apparaten. Hier bij 8 weken al een super duidelijke uitwendige echo, zonder hard te poeren en drukken. Met ruim 12 weken ergens anders de combitest en wat een prutbeeld (Philips). Heel hard duwen en zelfs inwendig omdat het beeld zo wazig was. Er was nog geen grammetje bij, dus extra vet was het niet. Met 16+4 pretecho en ook super goed beeld, ondanks buikvet en placenta voor, dus tsja. Mss moeten ze dan eens naar hun apparatuur kijken.
Heb even niet alle reacties gelezen maar er vallen me aantal dingen op over wat je eet/drinkt. Muesli, ontbijtkoek, vruchtensappen en melk. Dat zit echt bomvol met suikers. In muesli zit per 100gr ongeveer 14,5gr suiker. Ontbijtkoek per 100gr ongeveer 36gr suiker. Sinaasappelsap bijv. per 100ml ongeveer 10gr suiker. Gek genoeg zit er in melk per 100ml ook ongeveer 5gr suiker. En buiten dat is het ook wel vet. In plaats van muesli zou je cornflakes kunnen nemen. Daar zit de helft minder suiker in. Zou het wel gewoon maken met melk trouwens maar dan de rest van de dag geen melk meer nemen. Als tussendoortje: - tomaatjes - komkommer - rijstwafel - volkoren cracker (met licht beleg) - klein handje ongezouten nootjes 1 glas vruchtensap op een dag is prima maar ik weet hoe lekker het kan zijn en ik neem ook vaak meer 1 dan glas. Zou persoonlijk kijken of je iets meer water en thee zonder suiker kan drinken. Als je het bemoeizuchtig vind gewoon zeggen hoor Snap je frustratie, je wilt het niet elke keer horen.
hoi hoi, Ik moet nog zwanger worden, maar ik kijk nu al op tegen de weegschaal. Ik heb Epilepsie en heb daar nu al mijn hele leven medicijnen voor waar ik puur van ben aangekomen. Nu had ik vorigjaar medicatie gekregen van de Neuroloog die mee hielpen met afvallen. Dit werkte idd! Toen ik begon af te vallen, viel ik ook snel af. Binnen 3 maanden was ik 30 kg kwijt. Nu moest ik van pillen veranderen en dit zijn weer medicijnen die vetweefsel laat groeien en je hebt de hele tijd trek in Koolhydraten. Van de 30 kg die kwijt was, ben ik er weer 40 rijker. (10kg extra dus, dan vorig jaar). Ik zit er zo tegen op, dat als ik zwanger ben, ik bij de gynaecoloog op de weegschaal moet. Ik hoor ze al klagen, en zeuren... Net alsof ik blind ben! Kan ik niet gewoon zeggen als ik ben aangekomen? Keizersnede? Prima! Onder medische toezicht? Prima! Ziekenhuisbevalling? Prima! 50x per dag naar het Z'kenhuis, voor check up? Prima! Weegschaal? No Way!!
Weet je BMI zegt ook niet alles. Het zegt niets over de verhouding tussen vet en spieren bijvoorbeeld. Als jij aangeeft dat je veel sport, zou je ook wel eens meer spiermassa dan de gemiddelde persoon kunnen hebben. Dan ben je dus zwaarder (omdat spierweefsel zwaarder is). En nu kun je er toch niets mee, je bent zwanger en afvallen is nu echt niet handig. Ik zou idd bij de volgende afspraak zeggen dat het je niet onbekend is en dat het niet relevant is om dat elke afspraak aan te geven.
Hier was dat ook zo, durfde op een gegeven moment niks extra meer te eten. Ben tijdens de zwangerschap 12 kg aangekomen en dat was er na de bevalling meteen af. Achteraf ben ik er boos over geweest en vind het jammer dat ik er niks van gezegd heb.
Oh ik wist niet dat er zo'n groot verschil in die apparaten zat. Heb wel steeds echo's in het ziekenhuis gehad. Na de 12 weken echo waarbij de echoscopiste keihard duwde en ik ook aangaf pijn te hebben, heb ik ook een paar dagen een zere buik gehad. Ik vind het erg jammer dat er zo bot wordt gedaan tegen vrouwen die en zwanger zijn en al onzeker over hun geeicht. Wat willen ze dan, dat je je maar slecht en schuldig moet voelen? Je kan moeilijknog even gaan afvallen als je al zwanger bent.
Wat vervelend dat de verloskundige alleen maar geïnteresseerd is in je hoge BMI . Ik weeg 82 kg bij 1:58 ik ben ook niet de slankste, maar net als jij raakte ik ook vrij zwanger. Ik voel mij dan ook gezegend !. Dat ik vrij snel zwanger zou ra ken hadden ik niet verwacht aangezien ik een schildklieraandoening heb en mij werd gezegd dat ik rekening moest houden dat het langer zou duren dat ik zwanger zou raken. Toen we kenbaar maakte bij de huisarts dat we zwanger wilden worden was ga een jaar oefenen en als het dan nog niet gelukt is dan zie je wel terug. Binnen 3 m n d was ik al zwanger, helaas kreeg ik een miskraam na 8 wk. Nu ben ik opnieuw zwanger en over 11 weken ga ik bevallen!. IK heb net als jij ook een voorspoedige zwangerschap (op kleine zwangerschapsklachten na) . Bij mij zijn ze nog nooit over hoge BMI begonnen, alleen dat ik een forse buik hadden, maar die had ik ook al voor mijn zwangerschap. Niks van aantrekken wat de verloskundige zegt, anders zeg je gewoon heeft u er problemen mee dat mijn BMI hoog is, alles gaat n toch goed met de baby waar praten we dan over?
Dat hangt anders vooral van de leeftijd van de apparatuur af, niet per se van het merk. Ik werk veel met Philips apparatuur en kan prachtig beeld krijgen, ook bij iemand met wat meer vet op de buik. Wel (een van) de nieuwste apparaten...
Wat naar zeg dat je steeds er zo op aangesproken wordt! Ik hoor het wel vaker dat vk-praktijken hier zo over mekkeren. Ik heb zelf ook een hoog bmi en dat is nu helemaal mega nu ik op punt van bevallen van de tweeling sta. Ik wil het eigenlijk niet eens weten maar het is wel hoger dan dat van jou. Ik heb er nooit ook maar 1 puntje van kritiek over gehoord in het ziekenhuis. Zelf kaart ik het wel af en toe aan omdat ik me er wel eens zorgen over maak, maar ze wuiven mijn zorgen zo weg. Ik hoef me nergens druk over te maken volgens de vks en gyns in het ziekenhuis... Probeer het naast je neer te leggen en gewoon te genieten van je mooie buik en je wondertje!
Ik vind het heel onaardig klinken, bijna discriminerend. Heeft de vk een vet fobie? Als je bloeddruk, suiker en gezondheid goed is, is het verder toch niet relevant? Je weet dat je BMI hoog is, maar je komt bij de vk voor begeleiding in de zwangerschap, niet voor een dieet. Ik zou het aangeven en anders overstappen. Ben niet te zwaar, maar worstel wel met bv hoog gevoeligheid. Stel dat mijn vk hier iedere keer naar had gevraagd, dan had ik dat ook niet tof gevonden. Voor die klachten ga ik wel naar een coach of therapeut. Ik heb overigens ook wel voedingstips, maar daar vraag je niet naar (is een ander topic). Geniet van je zwangerschap en eet aub niet minder
Je zou bijna een nog iets hogere bmi willen zodat je om die reden onder controle bij de gynaecoloog komt en ze het er dus nauwelijks over hebben! Ivm mijn overgewicht dus bij de gynaecoloog vanaf 20 weken.
TS, is je schildklier wel eens onderzocht? Je eet en beweegt inderdaad niet naar een ' volslanke' dame. Ik zou deze mooie openingspost waar je hart en ziel uit spreekt gewoon eens aan de verloskundige geven om te lezen. Bespreek je gevoelens en vraag wat ze nu willen bereiken door jou steeds een rotgevoel te geven. Misschien is dat even de stoute schoenen aantrekken maar zo kan er van beide kanten begrip komen. Het lijt mij niet de bedoeling dat een verloskundige een roze wolk wil knappen door te blijven hameren op iets waar jij nu even niks mee kunt en je bovenal een gevoel bezorgt dat je een 'ding' bent.