Tot wanneer (moeder)melk nodig?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door MamaMarije, 2 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

Hoi Ilse,

Ik geef nu volledig borstvoeding aan mijn zoontje van bijna 5 maanden oud. Ik wil hem de volledige voordelen van borstvoeding gunnen, maar we willen ook niet al te lang wachten met een tweede kindje. Ik wil eigenlijk liever niet aan de kunstvoeding, omdat de borstvoeding zo goed loopt.

Nu is mijn vraag: vanaf wanneer kan ik afbouwen met de borstvoeding zonder dat ik kunstvoeding 'moet' gaan geven?

Alvast bedankt voor je antwoord!
    Groetjes, MamaMarije

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Als je het zo zwart wit schrijft dan 'moet' je het minstens een half jaar doen.

Nu is het niet zo dat je met borstvoeding niet zwanger kan worden. Het is per vrouw verschillend maar het komt er op neer dat in jouw lijf het hormoon prolactine weer terugzakt naar het "normale" niveau. Bij sommige vrouwen is dat al heel snel bij andere duurt dat een jaar.

Het gaat erom of je weer een menstruele cyclus hebt. Als je die hebt wanneer je voedt, dan kan je ook zwanger worden. Als je wel menstreert en je wordt niet zwanger dan zal stoppen met voeden niet zorgen dat je wel zwanger wordt.

Als je nog geen cyclus hebt dan is het ook geen garantie dat je door te stoppen ineens direct een cyclus hebt en ook direct zwanger kunt worden.

In principe wordt er gezegd dat je borstvoeding als anticonceptie kunt gebruiken mits je aan verschillende criteria voldoet. Een daarvan is dat er nooit meer dan 3 uur tussen een voeding mag zitten. Als je daar rekening mee houdt en je zou bijvoorbeeld een nacht doorslapen kunnen realiseren dan zou er ook al makkelijk een cyclus kunnen ontstaan.

Als je straks gaat afbouwen omdat je bijvoeding introduceert dan bouw je natuurlijk af en komt vaak ook de cyclus weer op gang.

Over natuurlijke overgang naar vaste voeding lees je meer op:
    Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding

In de volgende link staat precies beschreven hoe het allemaal precies zit met menstruatie en borstvoeding en wel of niet vruchtbaar. Misschien kan je na het lezen je plan trekken.

Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Vruchtbaarheid - Menstruatie en borstvoeding

Succes

Ilse

Deel Deze Pagina