De borst of de fles?

Discussion in 'De babyuitzet' started by ssgerundt, Dec 8, 2006.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Niet meer actief

Waarom gaan sommige van jullie er bij voorbaat vanuit dat borstvoeding geven misschien niet lukt?

Ik geef borstvoeding.

2. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

May 22, 2006
    3,334
    0
    36
    Ben ik ook benieuwd naar.... :oops:

3. Niet meer actief

Misschien om "alvast" een reden te hebben om over te stappen...

Weet je wat het is. Er zijn zoveel mensen die je een schuldgevoel proberen aan te praten wanneer je "gewoon" geen BV wilt geven en "gewoon" de fles wilt geven! Ik "ken" veel meiden die dus bij voorbaat al een reden verzinnen om mogelijk over te stappen, in de hoop dat de "maatschappij" dit accepteert.

Ik vind het onzin. Als je geen BV wilt geven, dan doe je dat lekker niet. FV is de daaropvolgende beste voeding en daar moet je net zo op vertrouwen als BV. Overigens ben ik (en heb ik zelf ervaren) dat als je zelf al denkt dat het niet goed gaat, te weinig is, niet voedzaam genoeg..bla bla bla wat nog meer. Je zelf regelt dat je BV dus ook minder wordt.

Natuurlijk hebben ook zat meiden echt de klachten als waar men zo bang voor is. Daar zeg ik verder niks over, want ik weet niet hoe het voelt om die klachten te hebben. Ik wilde op een gegeven moment "gewoon" de fles geven!

4. sweetangel100

sweetangel100 Niet meer actief

Ik ben de fles gaan geven, gelijk vanaf het begin.
    En waarom? Omdat ik zoals Gupsie zegt 'gewoon' de fles wilde geven.
    Ik zag BV niet zitten, en daarom ben ik er ook niet aan begonnen. Vind dat je er aan moet beginnen als je er 200% voor gaat.

5. keizerin

keizerin Niet meer actief

Ik ben het helemaal met Sweetangel eens.
    Ik wil echt heel graag BV geven en zou het echt erg vinden als het niet lukt maar ik ga er vanuit dat het gewoon wel lukt en denk er eigenlijk ook nooit over na dat het weleens niet zou kunnen lukken.

En ik denk dat Gupsie inderdaad gelijk heeft.

6. Agapi

Agapi Bekend lid

May 31, 2006
    688
    0
    16
    Cyprus
    Omdat ik in mijn directe omgeving niemand ken bij wie het lukte. Mijn moeder lukte het niet (ik ben met de fles grootgebracht), mijn beste vriendin heb ik het van dichtbij zien proberen maar het ging absoluut niet, en mijn nichtje heeft haar dochtertje drie maanden borstvoeding gegeven totdat bleek dat er weinig tot geen voeding inzat en het kindje behoorlijk ondervoed was en te klein bleef. Dus tja... :( Vandaar dat borstvoeding voor mij niet zo vanzelfsprekend lijkt.
    Ook lees ik veel verhalen over lekkende borsten, bij mij komt er echt nog helemaal niets uit.
    Maar ik wil het juist enorm graag! Ik hoop echt dat het bij mij wel gaat lukken maar het is dus iets heel onbekends.

7. keizerin

Bij mij komt er ook nog niks uit hoor dus dat zegt niks of je wel of geen BV kan geven,mijn ma heeft ook nooit melk gehad toen ze zwanger was en heeft ons gewoon BV kunnen geven.
    Dus gewoon gaan proberen als je het echt graag wilt.

8. Agapi

Agapi Bekend lid

May 31, 2006
    688
    0
    16
    Cyprus
    Ik ga het zeker proberen. :) Mijn gynaecoloog gaat er ook van uit dat het gaat lukken.

9. keizerin

Dan gaat het je vast en zeker lukken :D

10. Mamavyas

Mamavyas Fanatiek lid

Mar 22, 2006
    2,691
    0
    36
    utrecht
    Ik heb de eerste 2 wkn borstvoeding gegeven omdat het zo goed was en bla die bla. Ik werd er doodziek van en nog eens gestrest. Ik zat niet lekker in me vel, had geen rust en was dood en dood moe. Soms legde ik hem wel 2 uur aan en wist nog niet of hij genoeg binnen had.Ik was echt kapot en had het heel anders voorgesteld. Ik vond het ook niet echt speciaal om Yassir aan te leggen integedeel ik vond het verschrikkelijk. ALs de kraamverzorgster of verpleegkundige kwam kon ik haar wel killen :evil: Verpleegkundige in het ziekenhuis zat zo te pushen dat ik gewoon moest doorzetten etc. Toen ik het niet meer trok heb ik gezegd als die kindjes die FV hebben gekregen is toch ook niets mee gebeurd?? Toen heeft me moeder gezegd ; jiij hebt je keus al lang gemaakt merk ik. [/b]Ik zei eigenlijk wel ja.Met hulp van mijn moeder en me man heb ik besloten om FV te geven. Ik was natuurlijk blij dat ook me moeder en me man Yassir een flesje konden geven, ik kon dan even slapen/rusten. Nadat Yassir FV kreeg voelde ik enorme rust van binnen en merkte ook aan Yassir dat het ook weer goed ging met hem ;) .

Iedere vrouw haar ervaring en mening.

11. Niet meer actief

Vlinder : Mijn borsten lekten niet toen ik zwanger was.
    Toen Isabella er eenmaal was heeft het nog zeker een dikke week geduurd eer ik haar een beetje kon voeden. Ze werd pas 3 uur na de bevalling bij me aangelegd en door een verpleegkundige die nog van toeten of blazen wist mbt het geven van BV. De volgende morgen hebben we het met een tepelhoedje geprobeerd en ook dat lukte niet! Erg frustrerend dus.
    Isabella was de eerste weken overdag niet wakker te krijgen en hapte niet goed aan. In de kraamweek heb ik twee verschillende kolven uitgeprobeerd ( handkolf en mini-electric ) Ik kreeg maar 30 cc uit beide borsten gekolfd. Mijn kraamverzorgster heeft mij toen aangeraden om bij de thuiszorg een electrische kolf van medela te huren.
    Ik ben haar erg dankbaar want zonder haar steun en advies was ik waarschijnlijk na een paar dagen gestopt. Ik wist niet eens dat je het in je buik voelt als je baby goed aanhapt en zuigt en dat je je baby meer moet aanleggen als je het gevoel hebt dat je melkproductie achteruit loopt.
    We zijn nu 8 weken verder en ik heb een borstontsteking gehad ( gewoon doorgekolfd , gevoed en mijn borsten vaker gemasseerd en een paar keer extra onder de warme douche ) een huiduitslag op mijn borsten en 2 keelontstekingen en ik voed nog steeds. ;)

Ik denk dat de meesten stoppen omdat ze geen goede begeleiding krijgen.
    Ik heb het dan over vrouwen die wel BV willen geven maar waarbij het " niet lukt "
    Borstvoeding is niet altijd rozengeur en manenschijn.
    Er is soms veel moeite en doorzettingskracht voor nodig om het te laten slagen. Maar als het eenmaal lukt om BV te geven krijg je er veel mooie momenten voor terug.

Ik geniet ervan. Ik heb er een hekel aan als ik een keertje wil doorslapen en haar een flesje afgekolfde melk moet geven. Ik laat dat meestal door Joe doen. Ik vind er niks aan , echt niet! :D

12. Niet meer actief

By the way : Een moeder die borstvoeding geeft moet zich soms ook verdedigen hoor.

Mij werd de vorige week gevraagd waarom ik Isabella nog BV geef en geen KV :( Het kind is nog geen 2 maanden oud! :rolleyes: :(

Mijn vader was er van het begin af aan op tegen. Hij vond en vindt nog steeds dat het beter is als ik KV geef.
    Ik mag haar ook geen BV in de woonkamer geven als hij thuis is , dan moet ik naar boven.
    Hij snapt niet dat ik haar buitenshuis voed. " wat zullen de mensen wel niet denken?" :(

Soms krijg je rare blikken als je je kindje in het openbaar voed.. terwijl het iets heel natuurlijks is. ;)

13. stranger

stranger Fanatiek lid

Mar 28, 2006
    3,412
    0
    0
    Ik vind het wel grappig dat iedere keer als het over bv en kv gaat dat het dan een flinke discussie wordt. Waar het ook ter sprake komt.... Wat is dat toch? Vrouwen die kv geven hebben het gevoel zich te moeten verdedingen maar vrouwen die bv geven idem dito. Ik vind het bijzonder om te zien...

Ik ga dus zoals ik eerder zei borstvoeding geven. Ik ga er niet vanuit dat het meteen leuk zal zijn (als het wel meteen vlekkeloos verloopt is het natuurlijk leuk ;)), t zal vast ook gewoon hard werken zijn, maar dat is het sowieso met een baby denk ik. En ik heb het tel.nr van degene van de borstvoedingscursus bij de hand evenals die van de lactatiekundige... En die ga ik zeker inschakelen.

14. Dominique71

Dominique71 Bekend lid

Mar 25, 2006
    978
    0
    0
    Ik vind het ook wel de moeite waard om het goed te proberen, inderdaad. Ik ga tijdens mijn verlof naar een lactatiedeskundige. Daar ga je eerst 4x heen voor de bevalling en daarna nog een keertje met kind, om te kijken hoe het gaat. Geinig, toch?

Ik zie alleen ook een beetje op tegen het feit dat ik dan de hele tijd op moet staan om te voeden. Kan ik niet een beetje vooruit kolven of zo?Is er iemand die dat heeft geprobeerd? Het lijkt me ook zo leuk voor de vader dat hij ook eens kan voeden.

Groetjes,

Dominique

15. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

May 22, 2006
    3,334
    0
    36
    Als je wilt dat BV slaagt dan is goede begeleiding zo ontzettend belangrijk! Tot de dag van vandaag ben ik mijn kraamverzorgster dankbaar dat ze iedere dag uren en uren geduldig met me heeft zitten oefenen en daarbij heel goede adviezen gaf....

Hierdoor verliep het geven van BV vlekkeloos terwijl ze na de bevalling in het ziekenhuis tegen me zeiden dat ik hoogstwaarschijnlijk geen BV kon geven omdat ik verkeerde tepels zou hebben ofzo...

16. Niet meer actief

Ik moet zeggen dat ik het nog reuze mee vind vallen en er in tegenstelling tot andere keren, gewoon geaccepteerd wordt wat een ander ervan vindt.

17. Nemo

Nemo Niet meer actief

Borstvoeding ! En ga er ook voor 200% voor.

Ik denk dat het bij veel meiden (ik zeg dus niet alle) niet lukt omdat ze er ook te weinig vanaf weten. Voor veel problemen zijn oplossingen dus ik denk dat als je het echt wilt je een heel eind kunt komen, ook al heb je tegenslagen.

18. Inky

Inky Fanatiek lid

May 12, 2006
    3,195
    0
    0
    Leerkracht
    Ik heb Lars 3 maanden bv gegeven en hij heeft koemelkallergie en zit nu aan 2 puffers. Dus het hoeft niet zo te zijn dat als je bv geeft je kind gezonder is.

Nu ben ik wel nog meer gemotiveerd om 6 maanden bv e geven. Ik zeg er meteen maar bij dat ik 3 maanden verlof heb en daarna een zomervakantie dus ik kan ook makkelijk 6 maanden gaan geven. Ik heb met de bv van Lars geen problemen gehad ben alleen gestopt toen ik moest gaan werken.

19. toerist18

toerist18 VIP lid

Oct 23, 2005
    8,317
    1
    0
    ik maak babymutsjes met naam
    Nederland
    Ik heb bv gegeven, 3 weken, en toen liep het terug, ik vond het wel pijnlijk :confused:

20. miloux

miloux Bekend lid

Jul 27, 2006
    760
    0
    0
    inky, wie weet hoeveel slechter het anders met je kindje zou zijn.?
    Je weet het gewoon niet.Een kind dat bv krijgt is niet perse gezonder dan een die fv krijgt.Feit is gewoon dat bv het beste voor je kindje is en beschermt tegen allergieeen etc. (tuurlijk altijd tot op zekere hoogte en niet in alle gevallen)

Bv is ook zeker in het begin niet altijd alleen maar heerlijk.Het doet soms pijn en je moet doorzetten als je het wilt.Maar uiteindelijk is het heerlijk om het samen met je kindje te doen.

Ik heb alle kindjes een jaar gegeven en de jongste is nu 14 maanden en krijgt ook nog steeds.En moet je dan de opmerkingen horen als ze horen dat je nog bv geeft!
    Ik snap er echt niks van en geniet gewoon en laat iedereen doen wat zij zelf denkt dat het beste is voor haar kin d

Share This Page