Mijn zoontje is momenteel verkouden (niet gek want grote zus is dit ook al een tijd en er heerst vanalles). Overdag heeft hij er niet zoveel last van, hij is in ieder geval gelukkig supervrolijk en actief. 's avonds en 's nachts heeft hij er wel last van, wordt momenteel ook af en toe wakker. Na even troosten (tegen me aanhouden) valt hij gauw weer in slaap. Wel heeft hij 's avonds last van hoestbuien. Gisteravond viel me op dat hij na een hoest met een gierend geluid inademt. Ik herken dit van mezelf, ik had vroeger vaak bronchitis achtige klachten en had dan ook van die hoestbuien). Het is niet zo dat hij er erg in blijft hangen maar hij hoest wel erg hard. Ik heb eens gelezen dat die gierende inademing bij het hoesten een kenmerk kan zijn van kinkhoest. Nou is hij gewoon ingeent met oa DKTP bij 2,3 en 4 mnd (hij is nu bijna 6 mnd) dus dat kan hij toch niet hebben?? Als het erger wordt of niet over gaat dan ga ik uiteraard langs de huisarts, maar ben even bezorgd of het geen kinkhoest kan zijn.
Het kan ook RS virus zijn. Dat is een normale verkoudheid, maar kleintjes kunnen het daar ook benauwd van krijgen. Ik zou in elk geval voor alle zekerheid even een bezoekje aan de huisarts brengen.
Mij is door de huisarts verteld dat een baby kinkhoest kan krijgen ondanks dat hij is ingeënt. De enting geeft dus geen garantie dat hij geen kinkhoest kan krijgen.