De borst voeding is geen succes

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by sloppyslayer, Oct 17, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. sloppyslayer

sloppyslayer VIP lid

Feb 10, 2007
    10,549
    0
    0
    zandvoort
    Hallo,

Ik ben op 9okt bevallen van een prachtige dochter, en ik wilde graag borstvoeding gaan geven. Ze is sinds donderdag terug op haar geboorte gewicht.

Ik ben in het ziekenhuis bevallen ik moest daar ook nog een dag blijven na de bevalling (vacuüm extractie) De bevalling is op 6okt begonnen en normaal was er gekozen voor en keizersnee, maar door problemen met mijn bloed durfden ze dit niet aan.
    De borstvoeding kwam goed op gang, maar door gebrek aan begeleiding in het ziekenhuis had ik zondag's al hele pittige tepelkloven.
    Maandag kon ik niet meer van de pijn en hebben we besloten om te gaan kolven en met een flesje te gaan voeden.

Nu ben ik sinds woensdag weer begonnen met de borst voeding en het aanleggen is geen enkel probleem en ook blijft ze goed aanliggen.
    Ook is er niks mis met haar manier van drinken, dat gaat allemaal heel goed.

Nu wat er niet goed gaat:
    Ze doet ongeweer een 30min per borst, tussen door even een luier en dan het toetje.
    Nu maakt ze van het toetje vaak het hoofd gerecht of is even lang als de eerste borst.
    Ik doe gemiddeld zo'n 1,5uur over een keer voeden.
    En dan denk ik dat ze klaar is, maar na de voeding houd ze zuigreflexen en wil ze niet slapen.
    Als ze wel gaat slapen is dit voor maximaal een uur en dan wil ze al weer.
    Met een flesje BV slaapt ze zo 3uur na de voeding en snachts slaapt ze dan al wel 5uur door.

Nu heb ik echt genoeg voeding, na 20min kolven heb ik vaak tussen de 100 en 150ml en dat is al bijna voor twee voedingen dus daar kan het ook niet aan liggen.

Ik word er echt heel erg onzeker van en gezien dat ik een hele zware bevalling heb gehad heb ik ook veel rust nodig en daar kom ik zo ook niet aan toe.

Zij er nog dingen die ik kan doen of is mijn keuze om af te bouwen met BV en over te stappen naar KV de beste voor mij een mijn kindje?
    Ik heb het er echt moeilijk mee, maar Megan heeft ook niks aan een moeder die niet opknapt en met 2wkn nog niet naar buiten kan omdat mam BV wil blijven geven......

Ik hoop op advies waar ik vrede mee kan hebben en het hoofdstuk kan afsluiten en hoe ik het beste kan gaan afbouwen?

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo,

Meid wat een start heb je gehad! Ik denk dat je het helemaal zo slecht nog niet doet hoor! Ik kan me je moeilijke gevoel zo goed voorstellen en ook je onzekerheid. Het voeden verloopt niet zoals je had voorgesteld, toch wil je wel zelf voeden maar ziet even niet hoe.

Als ik naar je melkproductie kijk is die prima! Dat heb je al super voor elkaar! Als ik kijk naar de tijd die een voeding duurt en naar de tijd die Megan vervolgens slaapt dan valt me op dat de voeding erg lang duurt.

Dat betekent in de praktijk meestal maar 1 ding en dat is dat ze niet effectief heeft aangehapt. Soms kunnen kindjes de schijn goed ophouden en lijkt alles aan de buitenkant heel mooi maar als de voeding zo lang duurt blijkt vaak dat er toch ergens iets niet goed zit.

Je moet je realiseren dat het aanleggen via de mail natuurlijk niet te beoordelen is.

Het aanleggen zelf is natuurlijk dus een punt van aandacht. Ik raad je aan een LK in jouw buurt te zoeken, waarschijnlijk kan zij met 1 keer meekijken jou al zoveel op weg helpen dat je daarna goed zelf kunt aanleggen. Als het aanleggen goed gaat duurt een voeding niet meer dan max 20-25 minuten en slaapt ze net als op een flesje rond de 3 uur.

Ondanks de slechte start vind ik dat je het super doet, je let erg goed op je kindje en je trekt aan de bel. In een vraag van een andere moeder schreef ik ook al dat je als moeder zelf al veel dingen ziet, maar soms moet iemand anders de feitjes aan elkaar knopen.

Ik zal je proberen wat aanlegtips via de mail te geven.

Zorg voor een comfortabele plek, zorg dat jij goed gesteund bent en dat je tijdens het aanleggen haar ook heel goed kan steunen met kussen bijvoorbeeld.

Ga oefenen om het aanleggen te verbeteren. Dat zal niet makkelijk zijn. Ik zal proberen met wat korte aanduidingen je te begeleiden maar via de mail is dat bijna ondoenlijk, realiseer dat wel.

Stap voor stap.
    Leg Megan zo dat haar neusje tegenover de tepel ligt
    Prikkel de bovenlip door met je tepel er langs te strelen
    Als reflex zal ze gaan zoeken en de mond openen (hoofd naar achteren)
    Je kunt haar helpen door het kinnetje wat naar beneden te duwen. (met je duim)

Als haar mond wijd open is dan wijst je tepel naar de bovenkant van haar gehemelte (niet recht naar binnen)
    Dan breng je Megan naar de borst. Laat eerst het kinnetje (onderlip) contact maken met je borst. Je laat hem dan als het ware over je tepel happen (als ware het een grote appel)
    Een groot deel van de tepelhof moet in haar mondje zijn.

De tepel is voor de voeding rond, na de voeding moet hij dezelfde vorm hebben. Is hij afgeplat als een broodje dan weet je dat ze een nog grotere hap moet nemen. Ook wanneer je iets van pijn voelt, losmaken en opnieuw starten.

Borstvoeding geven mag geen pijn doen!

Oefen niet te lang. Begin vroeg genoeg. Let op de eerste voedingssignalen. Na het wakker worden is zij waarschijnlijk eerst wat aan het likken, bewegen met de armpjes. Dan kan je al aanleggen. Huilen is het laatste voedingssignaal.

Als je het wilt zien kan je kijken op:
    Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Als je aanlegt

Of bekijk videoclips op : http://www.drjacknewman.com

Wanneer een kindje goed is aangelegd zal je ene verandering in zuigritme zien. Ze zal beginnen met oppervlakkig aanzuigen (korte snelle zuigbewegingen, als ze goed is aangelegd dan zal de melk gaan stromen en veranderd het korte oppervlakkige zuigen in grote teugen waarbij je echt hoor klokken. klok, klok, klok, pauze, klok ,klok, pauze,e tc.

Als je die overgang hebt gezien dan is er een goede voeding bezig, zie je die niet dan kan de voeding oneindig duren en is er geen effectieve melkoverdracht.

Afijn ,een heel verhaal. Ik hoop dat je er wat aan hebt. Je ziet dat het nog lang niet het einde van de BV betekent. Ik denk zelfs dat jij met een kleine handreiking van bijv een LK heel makkelijk gewoon zelf kunt voeden.

Heel veel succes,

Hou je me op de hoogte?

Ilse

3. sloppyslayer

sloppyslayer VIP lid

Feb 10, 2007
    10,549
    0
    0
    zandvoort
    Beste Ilse,

Bedankt voor deze uitgebreide uitleg.

Na het voeden is mijn tepel echt niet meer rond dus dan is het duidelijk dat ze niet goed aan hapt. Aan de buiten kant, zoals jij het al zegt, ziet het er erg goed uit.
    En ook het klok ritme kan ik wel herkennen tijdens de voeding en dat ziet er ook goed uit.

We zijn nu een klein weekje bezig met de voeding via afkolven en een flesje geven en zelfs via een flesje is ze van mijn voeding niet vol genoeg om langer als een uurtje te slapen.
    We nemen nu 80cc BV en vermengen dit met 20cc water een 1schepje KV en dan slaapt ze wel 3uurtjes door. Of ze ligt in de Box een uurtje lekker om d'r heen te kijken voor ze gaat slapen. Ze is echt een hele tevreden baby dan........en daar word Mama heel blij van.

Emotioneel kan ik het ook niet aan om terug te gaan naar BV en hebben we besloten te stoppen met proberen, ik word er zo onzeker van en dan word Megan weer heel erg onrustig en slaapt ze nog minder.

Ik had het heel graag gewild maar het gaat gewoon niet. En ik wil nu niet meer terug, niet voor mij maar zeker niet voor haar. Als ik zie hoe tevreden ze is met de voeding die ze nu krijgt vind ik het niet oke als ik perse door wil zetten.
    Ook mijn vriend heeft liever dat ik het zo blijf doen, en we moeten het samen doen en als hij niet 100% achter met staat wil ik het niet doorzetten.

Toch enorm bedankt voor je tips!!

Groetjes, Sloppy

4. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    HAllo Sloppy,

Wat goed dat jullie samen tot een keuze zijn gekomen waar jullie beide achter staan!
    Dat is het belangrijkste. Als je kost wat het kost super chagrijnig blijft proberen BV te geven dan wordt niemand daar vrolijk van. Als jij blij bent dan voelt Megan dat ook.

Doe wel rustig aan met afbouwen. houdt je lijf in de gaten. Zorg dat je niet te veel stuwing/harde plekken krijgt want dan zit je straks nog met een borstontsteking en daar zit je niet op te wachten.

Wat je beschrijft over het afgeplatte van je tepel, dan weet je dus zeker dat ze een grotere hap moet nemen.... Ook zal ziet de buitenkant er mooi uit, dan moet er toch nog meer borst in haar mondje. (maar goed dat maakt nu dan niet meer uit, ik zet het er alleen even bij voor de andere lezers)

Succes met afbouwen.

Ilse

5. sloppyslayer

sloppyslayer VIP lid

Feb 10, 2007
    10,549
    0
    0
    zandvoort
    Beste Ilse,

Ik heb geprobeerd te achter halen hoe je nu het beste kan afbouwen en ik krijg zulke wisselende adviezen dat ik het eigenlijk niet meer zo goed weet.

De ene zegt je moet je borsten leeg kolven, maar het aantal keer kolven afbouwen.
    En de ander zegt je moet de duur van het kolven verminderen en dan elke dag een keer er tussen uit halen?

Ik kolf nu tussen de 3 en de 4 keer per dag ongeveer 15min, maar mijn borsten worden steeds pijnlijker en ze voelen steeds ongemakkelijker. Ik had eer gister al in mn rechter borst harde plekken en rode vlekken, en ik had lichte verhoging. Gister zakte dit wat af omdat ik een keer extra gekolfd had.

Het valt me op dat voor tijdens de BV je heel veel begeleiding kan krijgen maar daarna houd het eigenlijk een beetje op, terwijl dit ongeveer net zo belangrijk is.
    Zijn er geen dingen die ik extra kan doen om de BV sneller te laten stoppen? Medicijnen of een kruiden Thee (heb ik ergens gelezen)

6. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo,

Ik ben het met je eens dat de begeleiding bij het afbouwen minstens zo belangrijk is al het op gang brengen van de productie.

Op zich kan je op verschillende manieren afbouwen.
    Je kan steeds de spanning wegkolven als je teveel last krijgt. Sommige moeders vinden dat prettig. Het kan dan snel gaan maar je gooit wel ieder ritme om omdat je best langer tussen een kolfmoment kan hebben. Dat is moeilijk te zeggen.

Je kan ook steeds 1 voeding laten vervallen. 1 overslaan en evt kolven als de spanning te hoog is. Pas als je geen last meer hebt van het overslaan van die voeding bouw je de volgende af. Laat dan wel een BV voor en na het afgebouwde moment in stand. Zo vallen er steeds meer gaten in je dag.

Er zijn inderdaad middeltjes die het afbouwen kunnen afremmen. Die mail ik je apart even.

Voor zover, als je nog vragen hebt hoor ik het wel.

Ilse

Share This Page