Door kantoor werk (zittend werk) harde buiken

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by Sanjor, May 12, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Sanjor

Sanjor Fanatiek lid

Jan 23, 2010
    4,337
    1
    0
    Almere
    Hoi meiden,

Ik hoop dat meerdere onderstaande herkennen...

Ik heb veel harde buiken aan het einde van de dag als ik heb gewerkt.
    Het viel mij ook al op dat ik 4 dagen werken echt amper vol kan houden..
    Vorige week maar 2,5 dag gewerkt en was helemaal gesloopt..

Dit weekend (donderdag tm zondag) heb ik best wel veel gedaan;
    - in de tuin gewerkt
    - wat dingen getild
    - speelgoed dochter uitzoeken (bukken, staan, tillen enz)
    En ik heb gewoon geen harde buiken gehad.. Alleen wat moe..

De VK zegt dat de harde buiken komen door me werk..
    Ik zit 8 uur per dag achter de computer. In de omgeving is geen reet te doen en ik ga niet in me eentje over het platteland lopen:p
    De VK benoemde dat door het lange zitten ik me baarmoeder af knel..
    Nu is me stoel op werk zo ingesteld dat ik amper met bolle rug kan zitten (ivm rugklachten)..

Wie herkent dit?

Ik ga morgen maar aan me leidinggevende aangeven dat ik met 6 weken al verlof wil opnemen ipv de opgegeven 4 weken en dat de kans bestaat dat ik dat niet eens vol kan houden..

Deze week ook maar aankijken hoe de harde buiken zijn en anders volgende week direct actie.
    De VK adviseert namelijk om halve dagen te gaan werken als de harde buiken aanhouden..

2. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Herken het wel, bij m'n eerste voornamelijk veel rugpijn gehad vanaf een week of 20 en extreme bandenpijnen. Ben toen 50% gaan werken iom de bedrijfsarts. Dat werd me trouwens niet in dank afgenomen ;) En inderdaad ook 6 weken van tevoren toen gestopt. Mensen denken bij een kantoorbaan niet snel aan overbelasting maar dat kan wel degelijk, vooral als je dan ook nog mentaal 150% aanwezig moet zijn en met targets moet werken.

Sterkte en overleg met de bedrijfsarts. Want voor je het weet zit je helemaal in de ziektewet.

3. Sanjor

Sanjor Fanatiek lid

Jan 23, 2010
    4,337
    1
    0
    Almere
    Bedankt voor je reactie!

Ja ik had het zelf ook echt niet verwacht! Ik dacht dat ik nu makkelijk tot 4 weken kon gaan werken. Vorige baan stond ik in de winkel.
    Volgens de VK heb je dan meer afwisseling tussen staan en zitten..

Zal ik morgen eerst met de bedrijfsarts overleggen of gewoon direct aangeven bij mijn leidinggevende?

4. Vogelmeisje

Vogelmeisje Fanatiek lid

May 3, 2010
    1,036
    303
    83
    je kan het direct aangeven bij je leidinggevende. En zij kan de arbo inschakelen (nu moet dat toch wel). Als je je niet serieus genomen voelt kan je zelf vragen bij P&O voor het tel nr van de arbo (mocht het nodig zijn, hoop het natuurlijk niet voor je) om zelf een afspraak te plannen.

Ik ben rond dezelfde tijd (24 wk) halve dagen gaan werken, is helemaal niet gek, zoveel zwangere dames doen dat, dus voel je vooral niet dat je je aanstelt. Enne.. harde buiken.. dat zijn serieuze klachten want je wilt toch niet dat je bevalling ineens begint.
    Harde buiken is een indicatie om halve dagen te werken. En ik zou vooral dat advies volgen als je de 40 weken gezond wil volmaken want je kindje knapt ook niet op van de harde buiken als het teveel is.
    Wees aub niet een bikkel voor jezelf met 'even schouders' eronder, dat werkt gewoon even niet als je zwanger bent zeker als je al een kleine hebt rondlopen.
    Je kan tegen je leidinggevende zeggen dat advies van vk is halve dagen werken, dat was bij mij al voldoende (ik moest nog wel voor de formaliteit langs de arbo). Je leidinggevende heeft meer aan je als je het rustiger aandoet maar nog wel inzetbaar bent, dan dat je ineens uitvalt..

5. Sanjor

Sanjor Fanatiek lid

Jan 23, 2010
    4,337
    1
    0
    Almere
    Bedankt voor je reactie.

Ik ben idd zo'n persoon die hard wil zijn voor zichzelf.
    Wil ook nog even een weekje aankijken hoe het gaat deze week... Om zeker te weten dat het echt door het werk komt ;)

Ga morgen iig de 4 weken naar 6 weken aanpassen en aangeven dat de VK heeft geadviseerd om halve dagen te gaan werken.
    Ik kijk wel hoe hij reageert.. Kan misschien wel afspreken dat we deze week aankijken en dan een definitieve beslissing maken..

6. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,092
    7,843
    113
    Ik weet niet wat voor werk je doet, maar is je werkplek niet zodanig in te richten dat je afwisselt tussen staan en zitten? Ik zou eerst dat proberen, in plaats van ziek te melden. Als dat niet gaat kun je je altijd nog ziek melden toch?

7. Sanjor

Sanjor Fanatiek lid

Jan 23, 2010
    4,337
    1
    0
    Almere
    Ik moet de telefoon opnemen, mail beantwoorden en voornamelijk offertes maken... De enige uitstapjes die ik kan maken zijn naar de waterkoker voor een kopje thee en de wc.. Me werk kan echt op geen enkele manier staand worden uitgevoerd.. Geen ontvangst van klanten oid.. Dus geen afwisseling tussen staan en zitten.

8. AnkeM

AnkeM Fanatiek lid

May 21, 2011
    2,278
    1
    0
    Ik heb ook een kantoorbaan en gelukkig nergens last van (nog anderhalve week te gaan dus zal wel loslopen). Maar heb ook collega's die dat wel hadden, en die hebben met een beetje aanpassing tot 34 weken kunnen werken, omdanks bekkeninstsbiliteit etc. Een van de dingen is een soort bal waat je op kan zitten, dat zorgt ervoor dat je niet de hele dag in dezelfde houding zit. Verder is een op hoogte verstelbaar bureau ook een idee, dan kan je af en toe gaan staan ipv zitten.
    En daarnaast, toch regelmatig even van je plek af, doe een rondje koffie, ga naar het toilet, haal elk printje apart op, enz.
    En toch maar dat rondje lopen, desnoods loop je 3x per dag een rondje om het pand, maar het scheelt allemaal.
    Overleg in ieder geval met je leidinggevende en laat de arboarts adviseren.
    En hoe zit het met je stress? Daar kan je namelijk ook last van hebben, hopelijk heb je leuk werk, maar zo niet, heeft dat uiteraard ook invloed.

Oja als jij je ziek meldt ga je sowieso naar de arboarts en je werkgever is samen met de arboarts verplicht om eerst te proberen jou weer aan het werk te krijgen.

9. Sanjor

Sanjor Fanatiek lid

Jan 23, 2010
    4,337
    1
    0
    Almere
    Die bal is een goeie!! Die heb ik nog liggen van de eerste zwangerschap! Helemaal vergeten!!! Thnx :D

Bureau kan wel iets omhoog en omlaag maar niet zodat ik kan staan.
    En idd misschien maar meer gaan lopen... Aangezien de werkdruk zo hoog is doe je dat niet snel.. Krijg alles amper af in m'n gewone uren.

Lastig hoor allemaal :(

10. pien25

pien25 Fanatiek lid

Dec 2, 2008
    1,272
    0
    0
    Volgens mij heb je als zwangere vrouw recht op meer pauze, dit zou ik dan ook zeker in gaan zetten.
    Ook zou ik het advies van de verloskundige opvolgen, en heel goed naar je lichaam luisteren!
    Succes!

11. Minerva

Minerva Niet meer actief

Ja, 1/8 van je werktijd, volgens mij. Kun je wel vinden door even te googlen. Ik zou die extra pauzetijd ook even inzetten door wat meer rond te gaan lopen. Ga eens op zoek naar interessante dingen op het platteland :p

Volgens mijn vk is statische belasting tijdens de zwangerschap niet goed, dus hup hup: in de beentjes ;)

12. AnkeM

AnkeM Fanatiek lid

May 21, 2011
    2,278
    1
    0
    Ja die werkdruk.... Lastig, maar dat is toch echt het probleem van het management en dat kan jij nu zeker niet oplossen of oppakken. Sterker nog, bij een iets lagere druk is de kans dat je langer doorwerkt ook groter en dat lijkt me voor het bedrijf ook erg wenselijk.

13. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

May 28, 2010
    3,719
    22
    38
    Ik zou inderdaad eerst kijken naar andere oplossingen voor je je ziek gaat melden. Mijn werkgever dacht erg goed met me mee en ik had inderdaad zo'n zitbal en ik liep meer. Ook had ik de mogelijkheid om even te gaan liggen als ik wilde (dat was met rugklachten en niet met mijn zwangerschap). Misschien kan je afspreken dat je bijvoorbeeld ieder uur even vijf minuten gaan lopen?

Ik moet wel zeggen dat ik tijdens mijn zwangerschap op een gegeven moment ook halve dagen ben gaan werken. Ik was er een week of 2 wel/niet wel/niet (elke keer weer proberen, ging weer niet, weer proberen etc). Toen ben ik halve dagen gaan werken en dat ging perfect. Ik heb vanaf dat moment alle dagen weer gewerkt tot aan mijn verlof, mijn collega;s konden op me rekenen etc. Dus dat was voor iedereen het beste.

14. Sanjor

Sanjor Fanatiek lid

Jan 23, 2010
    4,337
    1
    0
    Almere
    Bedankt voor alle reacties meiden!

Ik heb me bal weer tevoorschijn gehaald en heb daar vandaag een halve dag op gezeten. Moet het weer even opbouwen want me rugspieren zijn niet meer zo sterk:p

Heb vanaf maandag ook extra pauzes genomen en merk al wel verschil. Minder harde buiken vandaag.. maar wel onwijs moe..

probeer het lekker vol te houden nog 5 weken tot me vakantie.
    In die 5 weken werk ik sommige weken al minder dan 4 dagen ivm feestdagen en vrije dagen die al gepland stonden. Na me vakantie nog maar 2 weekjes werken :)

heb me verlof wel aangepast van 4 naar 6 weken voor de uitgerekende datum. heerlijk als ik er zo over nadenk :D

15. Ismene

Ismene Actief lid

Apr 17, 2013
    146
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik vond het enorm helpen om af en toe te gaan liggen. Omdat dat op mijn kantoor niet kon, ben ik vanaf 6 maanden een dag per week thuis gaan werken (nog 3 op kantoor). Maar staat er bij jullie misschien ergens een sofa?

16. Sanjor

Sanjor Fanatiek lid

Jan 23, 2010
    4,337
    1
    0
    Almere
    Nee helaas geen sofa.. Ik denk als ik ga liggen dat ik dan in slaap val :p ben zo moe de laatste tijd hihihi

17. pien25

pien25 Fanatiek lid

Dec 2, 2008
    1,272
    0
    0
    Fijn dat je een 'oplossing' hebt gevonden! En zo te lezen kun je nu ook echt gaan aftellen, heerlijk!

18. Sanjor

Sanjor Fanatiek lid

Jan 23, 2010
    4,337
    1
    0
    Almere
    Ja heerlijk!!! Door het aftellen is het ook veel beter vol te houden :)
    En als het niet gaat neem ik gewoon een half dagje vrij een keer :)

19. Snoeppie

Snoeppie Bekend lid

Sep 10, 2012
    521
    0
    0
    NULL
    NULL
    Naast alles wat al gezegd is, is het denk ik ook goed om je activiteiten thuis aan te passen. Tuinieren, tillen en veel staan /bukken werken net zo goed belastend. Ik kreeg ook rond die periode last van harde buiken en heb ervoor gekozen om thuis echt gas terug te nemen. Heb hierdoor tot 36w kunnen werken (32u p.w. in soort van kantoorfunctie). Volgens de verloskundige krijg je niet direct harde buiken op het moment dat je iets zwaars doet, maar meestal een paar dagen later.

Heel veel succes! Misschien dat het over enkele weekjes beter gaat en je baarmoeder nu ook bezig is met een groeispurt..

Share This Page