Hoi Meiden, Ik heb vandaag de uitslag gekregen van de combinatietest. De nekplooi was 1,8 en de uitslag van het bloed 1:340. Volgens de assistente was dit een prima uitslag, maar ik ben er toch een beetje van geschrokken. Ik lees regelmatig uitslagen met 1:1000 en zelfs duizenden. En krijg ik een uitslag van 1:340, wat toch aardig dicht bij 1:200 ligt. Of zie ik dit nu verkeerd? Ik ben er wel onzeker van geworden. Wat is jullie ervaring hiermee? x Roosje
Hoi Roosje, Je leeftijd wordt ook meegenomen in de uitslag. Als je van 1975 bent (wat je naam doet vermoeden) dan is dat extra belast. Verder is het een prima uitslag. Je hebt 339 keer meer kans op een gezond kindje, dan op een kindje dat niet goed is.
Vind het een prima uitslag als je daar van kunt spreken die rot test is niet 100 pc betrouwbaar. Hier vorig jaar 1/48 gezond gelukkig wel een vlokketest laten doen. Mijn leeftijd was toen 35. Nekplooi was 2.0 bloed was niet goed en leeftijd er bij opgeteld en dan z.n test geval bahhh.
Ze hebben de grens van 200 niet voor niets gesteld he, daarbij komt dat het een kans berekening is en geen definitieve uitslag. Bij de combitest wordt idd ook gekeken naar leeftijd, roken, gewicht, nationalteit etc etc. Bij mn dochter hadden we een kans van 1:34 en ze is super gezond. Ik was toen 35jr. Haar nekplooi was ook prima maar in combi met mn bloed kwam de slechte uitslag. Nu een test laten doen bij 38jr en de uitslag was perfect boven de 1:1600, door de leeftijd wordt de test dus niet altijd negatief beinvloed..... mn gewicht is in die jaren gelijk gebleven het enige verschil is het roken, dat deed ik toen nog wel minimaal( tot na de vruchtwaterpunctie) en daar ben ik nu al jaren vanaf.
Hoi Roosje, Mijn uitslag was 1:480 bij 29 jaar! Ik ben me rotgeschrokken. Bij ons was de nekplooi 1.9, maar mijn bloed was niet goed. Wij hebben geen extra onderzoek laten doen, de 20 weken echo zag er prima uit, waardoor ik weer iets zekerder ben. Ik heb allerlei forums afgestruind en kwam toch wel vaak tegen dat men het bloed niet goed vindt, maar de nekplooi wel en dat er niets aan de hand blijkt te zijn. Sterkte! hopelijk vind je ook iets meer rust na 20 weken. Groetjes
Hoi Roosje, Ik ben 34 jaar en heb voor de kerst een uitslag gekregen van 1:100. Afgelopen woensdag een vruchtwaterpunctie laten doen en begin februari de uitslag. 1:340 is wel een nette uitslag. Maar als je je zorgen maakt en meer zekerheid wil kun je ook een punctie laten doen. Je moet er wel rekening mee houden dat er dan geen medische indicatie is en de kosten voor eigen rekening komen (ook afhankelijk van de verzekeringsmaatschapij). Ik lees hier overal dat de grens voor doorverwijzing 1:200 is? Hier is het 1:300. Volgens mij is dit bijgesteld.
Hoi Roosje, (even zwaaien, en check mijn banner, whoehahahahaaaaaaaaaa!!!!!) Spannend hoor... Ik hoop dat het allemaal mee valt. Snap dat je je zorgen maakt maar laten we eerlijk zijn: Een kans van 1 op 340 is toch nog steeds heel klein?! En als de experts zeggen dat je je geen zorgen hoeft te maken, dan lijkt het me sterk als het wel een verhoogd risico is. Dus, bij deze: Hart onder de riem van dit meisje, gaat vast en zeker goed komen!!! Lieve groetjes uit Brabant!
Hooi Roosje, ik zit in hetzelfde situatie. Ik ben 35 jaar oud en mijn uitslag is 1:320. Ik weet het sinds paar weken en ben helemaal onrustig geworden. Vooral omdat in sommige landen de grens ligt niet bij 1/250 maar op 1/300 en zelfs 1/350. Uiteindelijk (op advies van mijn VK) heb ik maandag gebeld met afdeling prenatale diagnostiek in AMC (waar de test was gedaan) en even verteld dat ik me heel onrustig voel door mijn uitslag + leeftijd....Ze hebben helemaal normaal gereageerd en hebben mij aangeboden om soort van intake gesprek te hebben met de genetische consulent. Morgen kan ik al terecht. Ik hoop dat ze mij gerust kunnen stellen of dat ik een bewuste keuze kan maken (om wel of geen punctie laten doen.) De echo was prima bij mij, nekplooi was 1.3 mm, dus het is iets dat niet helemaal klopt met mijn bloed uitslag. Ik heb niet zo'n goed gevoel bij de vruchtwaterpuctie omdat de risico van miskraam toch tussen 0.5- 2% ligt , afhankelijk van de ziekenhuis...Maar ik kan voorlopig niet echt van mijn zwangerschap genieten
Hoi allemaal, Allereerst bedankt voor jullie lieve reacties! @meisje0123; jou heb ik meteen even ge-pbt! Het is een kansberekening, daar ben ik me ook wel van bewust. Ik ben inderdaad 35 jaar, dus dat zal de uitslag ook wel wat drukken. Eigenlijk had ik een afspraak op 10 februari bij de gyn, deze is nu vervroegd naar volgende week vrijdag. Dan ga ik het met hem bespreken. Ik weet ook wel dat de experts zeggen dat het een goede uitslag is, maar toch komt het dicht bij de grens (die idd niet voor niets op 200 is gezet) en dan ben ik meteen weer zo'n stresskip! @Zonnetje: Ik hoop dat je begin februari een goede uitslag krijgt, wat duurt dat nog lang zeg!! Heel veel sterkte met wachten en ik duim voor je! @Nata75: Tja, een vwp trekt mij ook echt niet. Mijn vriendin heeft dit 2 jaar geleden laten doen (zij had een uitslag van 1:5) en kreeg toen flinke bloedingen. Uiteindelijk is alles goed gegaan en heeft ze een gezond meisje gekregen, maar die spanning of alles wel goed zou blijven gaan was ook erg heftig. En omdat ik in het verleden enkele mk's heb gehad, vind ik een vwp doodeng. Zoals gezegd ga ik het eens met de gyn bespreken! Laat jij nog even weten hoe jouw gesprek gegaan is vandaag? x Roosje
Roosje: in principe is je uitslag prima. Een uitslag van 1: 1000 zegt uiteindelijk ook niets omdat je nog steeds die pechvogel kan zijn. Ik zu inderdaad goed bespreken wat je gyn vindt. Ik ben 36 geworden tijdens deze laatste zwangerschap en mijn gyn heeft me eigenlijk vanaf het begin aangeraden om gewoon meteen voor de punctie te gaan juist omdat je rond deze leeftijd vaak een uitslag krijgt die je doet twijfelen. Ik was zo koppig om toch ook de combitest te laten doen. Nekplooi keurig 0.9 maar helaas bloed en leeftijd gaven in combi met die nekplooi toch nog een kans van 1:125. Wij hadden sowieso al besloten dat we dn vervolg onderzoek zouden laten doen dus heb toen de vwp laten doen (ookal is de kans op basis van 1:125 dan nog steeds maar minder dan 1% dat het mis is) en vond de punctie een fluitje van een cent. Als hij deskundig wordt uitgevoerd en je jezelf in acht neemt daarna voor een dag of 2/3 gaat het zelden mis. Ik denk dat als ik ooit nog een kind zou krijgen ik meteen voor de punctie ga en de combitest (die namelijk helemaal nooit zekerheid geeft) zal laten voor wat het is. De verhalen dat bij een goede combitest het toch mis was hken ik namelijk helaas ook.
Even laten vertellen hoe mijn gesprek is gegaan vandaag in AMC. Een van de hormonen in mijn bloed (beta-HCG) is veel te hoog. De andere die gemeten wordt voor de combinatie test (PAPP-A) is normaal. Dus hoge HCG + mijn leeftijd zorgt voor wat hogere risico. Die HCG kan verhoogt zijn bij verschillende aandoeningen, maar ook "gewoon" , zonder reden. Bij Down kindjes is hij dus ook verhoogt, maar bij hun is meestal die tweede hormoon (die PAPP) verlaagd. Heb ook meteen zo'n uitgebreide echo gekregen, waar ze naar zo genoemde "soft markers" van chromosome afwijkingen kijken. Meestal wordt het vanaf 17 weken gedaan, maar kon dus ook al bij 14 weken. Op de echo was alles gelukkig goed. De genetische consulent zij dat als ik het echt wil, dan maakt ze mij een afspraak voor de vwp, maar dat het helemaal mijn eigen beslissing moet zijn. Ik heb dus besloten om geen wvp laten doen. Ook omdat ik al 3 weken last heb van bloedverlies, en dat was ook op de echo te zien. Ik wil dus geen extra risico nemen. Voel me nu wel veel rustiger na dit gesprek en vooral na de uitgebreide echo en ga proberen gewoon van mijn zwangerschap te genieten.
Nata: als je al bloedverlies hebt dan zou ik idnerdaad ook wat minder snel voor de punctie gaan denk ik...de uitgangssituatie voor een punctie zouden voor mij ook helemaal goed moeten zijn. Gelukkig ben je al wat meer gerustgesteld! Ik had dat ook hoor door de goede echo's ging ik ook zekerder de punctie in. Ondanks het feit dat ze niet alles op de echo's kunnen ontdekken, denk ik dat je eigen gevoel aangeeft of het goed is.
Nata, wat fijn dat je nu geruster bent. Door de duidelijke uitleg is het ook beter te begrijpen waar de uitslag van een npm door is opgebouwd. Ik ga ook aan mijn gyn vragen hoe het zit met de waardes van mijn hormonen. Hopelijk kan hij mij dan ook gerust stellen!! Me2, het is inderdaad zo dat een vwp direct duidelijkheid geeft ipv een kansberekening maar ivm eerdere mk ben ik daar heel huiverig voor. Gelukkig is het bij jou allemaal goed gegaan én heb je een goede uitslag gekregen! Achteraf gezien, had ik liever geen npm laten doen! Bedankt voor jullie reacties en hopelijk weet ik volgende week meer! x Roosje
Hoi Roosje, Ow wat ben ik een doos zeg, ik had precies hetzelfde als jij, maar mijn uitslag was 1:2400. Mijn zus had een jaar daarvoor een uitslag van 1:16000 dus ik maakte me zorgen omdat mijn uitslag een grotere kans had! Mijn vk heeft het toen als volgt uitgelegd: alles boven de 1:200 (dat wordt hier nog steeds gehanteerd) is een heeeeeele kleine kans en wordt dus als goede uitslag gezien. Rekenkundig lijkt 1:340 dan best dichtbij te liggen, maar in de praktijk is de kans zo ienieminie klein dat dit rekenkundige niet opgaat. Probeer lekker te genieten, je hebt een prima uitslag gehad hoor!
als je onzeker bent over de uitslag zou e nog een puntie kunnen laten doen als je 36 jaar bent anders doen ze het niet denk ik
Hoi Jimmy, Mijn broer meende ook al dat het rekenkundig niet zo gesteld kan worden als ik denk. En nu geef jij dit ook al aan; dus da's dan weer mooi nieuws! @ma1; eigenlijk wil ik geen vwp, zeker niet als de gyn straks aangeeft dat het niet nodig is. Nu de ergste schrik een beetje weg is en ik er wat nuchterder tegen aan kijk, denk ik dat ik het hierbij laat. TENZIJ de gyn natuurlijk iets anders adviseert. Ik wens jou heel veel succes maandag en hopelijk krijg je een hele goede uitslag! x Roosje
Roosje75: ja laat je goed adviseren door de gyn. Ik heb trouwens ook een mk gehad, ik begrijp dus je zorgen over de vwp, maar bedenk dat je een mk in de meeste gevallen krijgt doordat er iets is met het vruchtje.....
Heb je er dan van tevoren niet over nagedacht wat de uitslag met je zou kunnen doen? En wat je ging doen als het niet goed bleek te zijn of niet goed voelde? Die combi test is slechts een kansberekening. Als je dan geen punctie wilt zit je dus 9 maanden in de stress. Dan had ik het denk ik gewoon helemaal niet willen weten. Ik val je niet aan hoor maar ik vraag me wel eens af in hoeverre mensen nadenken over de consequenties van zo'n test.
Natuurlijk heb ik hier wel over nagedacht, wat denk jij dan? Dit is mijn 5e zwangerschap en ik heb 1 zoon. Negen jaar heeft het geduurd voordat ik beviel van mijn eerste kind en nu ik zwanger ben van mijn tweede heb ik héél goed nagedacht of ik een npm wou laten doen of niet. Dat het een kansberekening is, dat wist ik ook van te voren, maar als de uitslag 1:200 was geweest of nog groter dan had ik zéker een punctie laten doen. Deze uitslag is op zich goed, maar kun je je voorstellen dat het even slikken is als het 'maar' 1:340 is als de grens op 1:200 is??