Ik heb Ruben op 2 KDV's ingeschreven, zodat ik een keuze heb. Nu sta ik dus voor de keuze en wil even gaan kijken, zodat ik op mijn gevoel af kan gaan. Hebben de ervaren KDV-gebruikers nog tips voor me? Waar moet ik op letten?
Het allerbelangrijkste is je eigen gevoel... Je voelt vanzelf wel of er een klik is tussen de leidsters, locatie en omgang met de kinderen. Vraag b.v. naar: overdracht eind van de dag, hoe groot zijn de groepen met hoeveel (vaste) leidsters, zijn ze gecertificeerd, wat doen ze met ziekte dagen (mogen ze geruild worden?), wat is het ziekteprotocol, enz... Maar ik blijf erbij, als je binnen komt hangt er vaak een sfeer, word je goed verwelkomt, nemen ze de tijd voor je, je voelt vanzelf of er een klik is. Veel succes!
Inderdaad op je gevoel afgaan op de eerste plek. Ik heb heel erg gelet op hoe de kindjes met de leidsters omgingen (dus niet zozeer andersom). Of het er schoon is etc. zie je meestal meteen wel en je zult vast een infoboekje/map meekrijgen.
Wat ik nog wel een nuttige tip vind, zeker als ze van zo kleins af aan gaan. Kijken of er twee slaapkamers op de groep zijn. Zo kan echt het eigen ritme van je kindje worden gevolgd, dat is dus waar wij nu problemen mee hebben op het kdv... En idd de sfeer die op je overkomt (vaak niet eens zozeer iets tastbaars) is eigenlijk het allerbelangrijkste en merk je vaak direct. Succes met het maken van je keuze!
Ben nu bij allebei geweest. Wat is jullie ervaring mbt de samenstelling van de groepen? De ene heeft verticale groepen: kindjes van alle leeftijden bij elkaar. De andere heeft horizontale groepen: kindjes van dezelfde leeftijd bij elkaar. Verticale groepen heeft als voordeel dat je kindje vaardigheden van de oudere kinderen kan oppikken. Maar als nadeel vind ik toch wel dat de oudere kinderen kunnen gaan "hannesen" met de jongere kinderen. Ik trof de groep tijdens het eten, dus ik niet gezien hoe het toezicht hierop was. Horizontale groepen heeft als voordeel dat de kindjes allemaal dezelfde leeftijd hebben en dat de activiteiten van de groep hierop afgesteld zijn. Nadeel is dat ze geen vaardigheden van de oudere kinderen kunnen oppikken. Ikzelf neig naar Verticaal, maar dat KDV vond ik weer minder schoon (niet echt smerig, maar een beetje rommelig en viezig).
Louise zit op een kdv met horizontale groepen, een babygroep, dreumesgroep en een peutergroep. Sochtends en smiddags verzamelen ze bij de babygroep. Ik vind dit heel erg prettig en ik merk aan Louise dat dit voor haar ook erg fijn is. Ze is per 1 januari overgegaan naar de dreumesgroep want bij ons kijken ze niet naar leeftijd maar naar wat het kindje kan. Dus pas toen Louise echt goed kon lopen mocht ze over omdat ze anders door de oudere kindjes onder de voet kan worden gelopen. Bovendien leert een kindje ook vaardigheden van oudere kindjes in een horizontale groep hoor, dus daarom alleen zou ik niet voor verticaal kiezen.
Sam en Fay zitten ook in horizontale groepen. Ze hebben hier momenteel 2 groepen (baby en peuters), ze mogen naar de peuters als ze goed kunnen lopen (idd ivm het omver lopen). En omdat de kinderen binnen een horizontale groep niet precies even oud zijn leren ze wel van elkaar.
Ik ben een enorme twijfelkont . Ik heb met een vriendin gesproken, en ga nu toch weer voor die andere. Die zit ook beter op de route naar het werk, en die is ook schoner. En inderdaad, in horizontale groepen zitten ook oudere kinderen, dus daar leert hij ook weer van. Manlief moet ook nog even de boekjes lezen en dan kunnen we een beslissing maken. Bedankt voor jullie antwoorden!
Hallo ik zelf werk op een kinderdagverblijf op verticale groepen 0tot 4 jaar door elkaar en mijn ervaring is dat ze heel veel van elkaar leren.. elkaar helpen met uitkleden etc. ze krijgen veel aandacht want de grotere kindjes vinden de kleintjes erg leuk.. ik vind de sfeer op de groep ook heel erg belangrijk.. en de activiteiten worden hoe dan ook ( in iedergeval bij ons ) afgestemd op de leeftijd we doen iets met de grotere kindjes en ook met de kleindere kindjes.. succes!