@sanka ja dat is logisch dat je dat erg vind jammer hoor je hoefde niet eens zo lang meer mijn opa is 2 jaar geleden overleden maar ik denk er nog wel eens aan, had hij jaydan maar gekend.... maar ja helaas gaat het leven zo. benieuwd naar de foto.
Het lullige is dat we een afspraak hadden staan om langs te gaan mijn opa had mijn buik nog niet eens gezien. Ze wonen hier meer dan een uur rijden vandaan. DE begravenis was wel zwaar hoor. Moesten ook een aardig stuk lopen naar de begraaf plaats. Maar goed voor mijn opa had ik het er wel voor over. En inderdaad life goes one.
@sanka welminder 34 weken zwanger en dan ook nog een eind lopen... meiden jaydan is weer eens wakker, ik ga er vandoor, fijne avond alvast en ik kom wel eens wat vaker terug nu. lekker slapen straks allemaal! groetjes en liefs
@mamahilda: emma heeft nog geen tandje, zie ook nog geen witte stipjes/puntjes dus vlgs mij nog niks in aantocht. @sanka: logisch dat je het erg vind dat je opa luuk niet meer heeft gezien, kan ik me helemaal voorstellen hoor! Ik heb helaas nooit een opa gekent. de vader van mn moeder is overleden toen ze 15 was (mn oma is gewoon al meer dan de helft van haar leven weduwe)en mn andere opa is overleden toen ik 2 was.
@psje Das ook erg vervelend hoor. Je halve leven al weduwe verschrikkelijk. Heeft ze nooit een nieuwe man leren kennen. Of wilde ze dat gewoon niet? Kan natuurlijk ook. Ik ga zo maar eens mijn bedje opzoeken. Morgen mijn laatste dagje van de week werken. Maar twee deze week, gelukkig.
hallo meiden! FF een vraag tussendoor....(sorry alvast...) Maud is vandaag 6 maanden (hoera, hoera!), maar WAT mag ik ze nu wel en niet geven? In de winkels liggen allemaal van die verleidelijke dingen als joghurt van Nestlé en liga's vanaf 6 maanden en potjes etc... Maar mogen onze ukken nu al gluten hebben en koemelk of niet? Want in die liga's 2e stap en in de joghurt zit dat toch wel? Ik begrijp er de ballen niet meer van! En brood? De een zegt dat ze al pyamapapje enzo mogen, de ander van niet... En dan nog iets: Maud wil eigenlijk bijna geen groenten eten, maar wel heeeeeeel veel fruit! Moet ze nu echt al groenten gaan eten? Ik vind het sowieso veel in een dag gepropt hoor, het kind moet iedere 2 uur eten! Pfoe! Hoe doen jullie dit? Maud komt 's ochtends vaak pas tussen 8 en 9 voor de eerste voeding...En vaak slapen we daarna samen nog ff tot 11 uur (sorry schaam schaam...) Zal ik maar stoppen met uitslapen? haha! Anders lukt het helemaal nooit met dat eetritme!
suus daar hadden xenas en ik het gisteren ook al over op msn.. we vinden het beiden nog al veel wat ze al 'moeten' hebben op een dag.. kun niet wat liga door de groente doen? eerste stap en dan verkruimelen? neem aan dat je de potjes wel mag vertrouwen vanaf 6 maanden hoor.. zag ook al een yoghurt staan van Nestlé vanmorgen (vanaf 4 maand) ben dus bang dat ik niet veel tips heb haha.. sorry dames, ik ga mijn bedje in.. nog even fles geven en dan lekker slapen.. trusten!!
@ Suus; vind het ook maar lastig allemaal. Ik ben nog maar net begonnen met groente en fruit, overmorgen wordt ze 6 mnd. Ik heb 2 verschillende schema's van 2 verschillende CB's en daarnaast zo veel mogelijk opgezocht en gevraagd. Het is dus gewoon niet duidelijk allemaal. Veel zal afhangen van wat je zelf wilt vrees ik. Op de schema's die ik heb hebben ze het over fruit en groente. Ze verschillen al wanneer het gaat over pap, brood en rijst en pasta en zo. Tja, wat is 'moeten' en 'mogen' dan he. Zit er ook nog steeds mee. Voor nu geen potjes, maar ik kook zelf (voorlopig) en ik begin met groente en fruit. Aardappel en rijst voeg ik pas later toe, uiterlijk met 7 maanden. Ik geef haar wel (volkoren) rijstmeel en over een paar dagen komt daar wat boekweit bij (zit bij elkaar in een bay-pap-pak), en daarna een variant met nog meer granen ook met gluten. Tegen die tijd kan ze ook aan dr boterham (?). Net vandaag langzaam gaan organiseren naar een nieuw ritme, nog even kijken wat ze zelf aangeeft daarin. Die ziet er zo uit : 700 fles (evt pap) afhankelijk van wanneer ze wakker wordt en hongerig is dan fruit 1200 fles 1600 fles en groente 2000 fles (pap) Nu maar hopen dat ze de nacht hierop doorhaalt (vanavond voor t eerst) Succes, ben wel benieuwd hoe je het gaat doen (en anderen ook) want ik vind het erg lastig allemaal.
Net goede film gekeken!!! Roeltje de zenuw was al dood volgens mij!! Maar onder de wortel en er omheen zat een ontsteking. Sanka op elke site staat weer wat anders en op de meeste dat je het beter niet kan nemen. Tijdens de zwangerschap mag t ook echt niet. Nou is bv wel wat anders maar toch. M'n exbaas (apotheker) zei ook dat ik t beter niet kon doen omdat het wel in de bv terecht komt en niet helemaal duidelijk is wat t doet bij je kindje. Vind het idee alleen al nie fijn dat t in de bv komt. Maar tot nu toe niet meer pijn dan anders!! Dus nog niks hoeven nemen gelukkig! Benieuwd hoe t morgen gaat. Wat jammer dat luuk niet zo gezellig was bij de oppas, miste vast z'n mamsje. Ik open altijd 2 schermen dan hoef je niks te onthouden en kan je gelijk lezen en antwoorden!! sprongetje voor de hangerige kindjes, sprongetje is met ong 19weken na uitgerekende datum. Kan ook regeldagje zijn of lastige tandjes. Psje Zo zijn niet alle overgrootmoeders! Mijn oma is niet zo gul hoor Tandjes hier waarschijnlijk ook een aparte. Denk dat hij eerst hoektandjes onderin krijgt!! Suus nee geen gluten!! Vanaf 7mnd mag dat pas. Ik zou t echt niet eerder geven. Kan ze allemaal nog lang zat eten. Denk niet dat groente perse moet, want kindjes kunnen ook 6mnd alleen op bv. Ik heb n boekje van cb gekregen over bijvoeden omdat ik bv geef, maar dannis t schema anders dan bij kv!! Is dus eerst bv en dan gelijk er achteraan een paar lepeltjes bijvoeding. Voor bv kindjes is t echt als extra. Dan hoef je dus ook niet te proppen in t schema. Zo leren ze ook op vaste momenten eten en net zo vaak als volwassenen. Dit is ook omdat de melkvoeding nog de hoofdvoeding blijft en anders gaan ze minder melk nemen doordat ze pas nog n hapje hebben gehad..Denk dat je dit ook op voedingscentrum kan vinden
verwarrend hoor, want hier is het bijvoedschema vanaf 6 maanden het zelfde bij kv en bv . Alleen bv op verzoek en kv met ml indicatie. Ik val er met Maura altijd tussen, aangezien ze bv en kv krijgt, ook zoiets waar het cb niet zo veel mee kan. Volgens mij is het na 6 mnd echt wel zaak met bijvoeden te beginnen en te gaan opbouwen met alles. Een paar maanden zijn zo voorbij en dingen als gluten en vlees kan je niet maar zo mee beginnen lijkt me. Ik ben 'pas' 5 dagen voor ze 6 maanden wordt begonnen met bijvoeden maar heb toch wel het idee dat ik een beetje vaart moet gaan maken met het doorlopen van de stappen. (maar nou ben ik behoorlijk voorzichtig denk ik)
Lotte tja, toch even afwachten wat de tandarts gaat doen.. Riti pff, snap hier ook geen hol van groente en fruit hoor.. er is zoveel te koop.. nu wissel ik potjes af met vers.. vandaag geen zin om iets te doen dus word vanavond potje denk ik.. vanmorgen wilde hij geen fruit (verse appel).. morgen maar weer potje proberen..
@ Roeltje; Heb je net zelf een idee wat te doen....vindt de kleine frummel het niks . Ik 'kook' nu steeds voor 3 dagen aan dr, kan ze 3x het zelfde proeven., daarna wordt het hapjes invriezen denk ik. Ze heeft vannacht trouwens doorgeslapen . We hebben dr wakker gehouden en gemaakt en om 2000 de laatste fles gegeven. Tegen 21 u lag ze er in, vanmorgen om 6 uur was ze wakker maar vrolijk en geduldig genoeg om het tot 0700 vol te houden. Jeetje wat worden ze snel groot .
ja he haha.. wat fijn dat ze doorgeslapen heeft.. hier is het ook echt niet later dan 7.00 uur wakker hoor.. vanmorgen was het 6 uur (?) en heeft geslapen weer tot half 8.. maar dat is echt uitzondering haha.. vind het echt onwijs moeilijk dat bijvoeden.. nu is er qua potjes groente niet zoveel keus nog..vanmiddag maar weer neuzen in de supermarkt.. denk dat ik toch maar het potje wortels/bloemkool ga halen.. over 3 weken is hij 6 mnd dus naar mijn idee mag hij datn veeeel meer hebben.. dus denk dat ik het verse koken nu even laat wezen..
Riti Staat er bij kv dan ook dat je het eigenlijk gelijk na de fles zou moeten geven of dat niet? Ik pak het boekje er even bij. Zal zo onderaan dit bericht even wat over typen. Maar hoezo moet je haasten? Wij beginnen pas over ongeveer 3 weken en dan kan je het toch gewoon langzaamaan opbouwen? Ze kunnen het hun hele leven nog allemaal eten! En je kan ipv het heel dun maken het al iets sneller dikker maken voor het leren kauwen. Het is niet zo dat ze alles voor n bepaalde leeftijd gegeten moeten hebben. Anders word je er zelf ook erg onrustig van denk ik? Kan best zijn dat ik er over 3 weken hetzelfde over denk hoor '-Met 6mnd kun je gepureerde groente of fruit en pap met een lepel geven -Met 7mnd kun je een broodkorst geven. Zo kan je kind leren kauwen. -Vanaf 8-10mnd kun je wat minder klein gemaakt eten geven. Ipv pap kun je een broodmaaltijd geven -Vanaf8-10mnd kun je je kind uit een beker leren drinken. Om te leren praten is het beter om uit een beker te drinken dan uit een zuigfles.' 'De eerste hapjes groente en fruit kun je meteen na een bv of fv geven. Heeft je kind dan geen trek? Dan wacht je wat langer en geef je het tussen twee voedingen in (oh dus toch haha). Jij bepaalt zelf wat je kind te eten krijgt en wanneer. Dus jij kiest de soorten. En jij bepaald hoe laat je kind eet. Zo laat je je kind wennen aan vaste tijden voor het eten. Maar een kind bepaalt hoeveel het eet. Geef je kind geen eten meer als het niet wil!' In het boekje staat dat je dus wel kleine stukjes brood mag proberen vanaf 6mnd, maar waarschijnlijk nog geen korst dan... 'Vanaf 6mnd kun je al wat stukjes luchtbruin brood geven. Als dit goed gaat kun je stukjes volkorenbrood geven. Besmeer de boterham met margarine uit een kuipje. Je mag er ook beleg op doen zoals appelstroop, jam, smeerkaas of smeerworst.' 'Als je kind gewend is aan groentehapjes, kun je de groenten mengen met een geprakt aardappeltje, wat rijst of macaroni. Gaat dat goed? Maak de maaltijd dan groter met een beetje vlees of vis en een theelepel olie of zachte margarine. Deze warme maaltijd komt ipv een melkvoeding.' 'Na een tijdje wil je kind meer eten. Dan kun je ook een toetje geven. Geef als toetje een paar lepels yoghurt of fruit'. Hehe, dat was wel een beetje het belangrijkste voor nu...
Riti Het was "City of Ember". Vond het echt een hele goede film! Bewaar je dat voor 3 dagen dan in de koelkast? Of vries je het in? Fijn dat ze door heeft geslapen!! Woehoe Roeltje Is inderdaad afwachten met de tandarts. Maar als je zo bang bent als ik dan wil je van te voren het liefst al wel weten wat je een beetje kan verwachten. Hier Tot nu toe niet meer pijn aan de kies gehad dan anders en op dit moment zelfs helemaal niet!! Wooow. Maar ik juich nog niet te hard, want je weet t maar nooit. Maar voor nu is het heerlijk haha.
'Pas op met gluten Geef het kind de eerste zes maanden nog geen voedingsmiddelen met gluten. Gluten is een eiwit dat voorkomt in tarwe, rogge, haver en gerst. Sommige kinderen zijn overgevoelig voor gluten. Door pas na zes maanden te beginnen met gluten, worden eventuele overgevoeligheidsreacties uitgesteld en minder zwaar. Glutenbevattende graanproducten zijn brood, koekjes, pasta en papgranen op basis van harde tarwe. U kunt wel rijst, rijstebloem, maïsmeel, maïzena en glutenvrije kinderkoeken geven.'
@ Lotte; wat lekker uitgebreid omschreven zeg. Je hebt gelijk, echt haast is het ook niet. Stap 1 is de kennismaking, het proeven. Beetje leren van een lepel te eten. Vind zelf meteen een stuk brood een erg grote stap hihi, wat ik al eerder schreef, heb soms het idee dat wij achter haar aanlopen in plaats van iets vooruit . Er is nog zo veel wat ik haar wil laten proeven voordat het gemengd door dr eten zit, vandaar dat ik me afvraag of dat wel haalbaar (en nodig) is. Ik merk dat ik echt even moet schakelen nu ze 6 maanden is, heb een klein beetje stil gestaan de afgelopen weken (dr schema liep ook als een trein) maar zij is gewoon door gegaan . De 6 maanden sprong is ook enorm, de volgende pas weer bij 8 maanden, wat ze dan allemaal weer gaan doen tussentijds, niet normaal . Heb ook allemaal speeltjes van 6 mnd + liggen, wat ' inneens' niet meer zo ver weg is hihihi maar goed, 1x groente en 1x fruit, bijzonder fijn gemaakt is hier nu dus de eerste stap en gaat prima