Hoi allemaal, Ik heb een dochtertje van 4 weken oud. Ze krijgt (na een paar weken moeizame borstvoeding) nu volledig flesvoeding en die krijgt ze op de volgende tijden (ze geeft dit ritme zelf aan, alleen voor de "late" avondfles moeten we haar wakker maken) 09:30uur 12:30/13:00uur (of soms nog iets later) 16:30uur (of soms nog iets later) 19:30uur 23:00uur 04:30uur We moeten uiteindelijk uitkomen op 5 voedingen maar zaten 1,5 week geleden nog op 8 (ivm borstvoeding) dus we zijn al erg tevreden met 6 voedingen... Ik zou graag wat "mobieler" worden, de deur uit gaan voor een boodschap, even ergens op visite etc. Maar hoe pak ik dat aan? Ook het "weeguurtje" van het CB valt bijvoorbeeld op een onmogelijk tijdstip, nét als mevrouw wakker wordt en wil eten..(of nog ligt te slapen).. Ik ben erg benieuwd hoe jullie dit aanpakken: op welk moment zouden jullie de deur uit gaan? Hoe doen jullie dat als jullie de deur uit moeten op een moment dat ze nog slaapt/net voeding moet krijgen? En kun je een kindje in een bepaald ritme krijgen? (zoals wij haar bijv. nu wakker maken voor de late fles?) Ik hanteer overigens de "regelmaat & rust" methode van Ria Blom en dat werkt perfect, ons meisje slaapt zelf in, slaapt rustig en wordt vrolijk wakker (mede dankzij de paccodoek). Ze slaapt in haar bedje, speelt in de box en als ze moe is, gaat ze direct naar bed..de tijd dat ze wakker is, is nog niet zo lang.. Ik snap dat je hier best vanaf kunt wijken maar wil ook niet teveel onrust voor haar.. Ik hoor heel graag jullie ervaringen!
Ik ging altijd overal naartoe zonder problemen, in principe kan je overal je fles warm maken. Ik heb de kleine ook vanaf het begin geleerd om de wandelwagen te slapen en zelfs nu met 9,5 maand als ze moe is kantel ik de buggy en slaapt ze daarin. Liz gaat voor het grootste gedeelte mee in ons ritme en niet andersom. Enkel haar laatste fles en avondslaaptijd zijn heilig. Ieder heeft zo z'n manier dus, het is niet zo dat ik haar constant overal mee naar toe sleepte maar moest ik eens we ging ze gewoon mee. Succes
Ik vond het ook wel moeilijk om weg te gaan. Zeker ook met die inbakerdoek, voelde me dan soms zo onzeker, al die mensen die ernaar vroegen ook. Terwijl het super werkt en ik er ook volledig achter stond hoor. Als je weet dat je weg wil/ ergens op tijd moet zijn en je gaat bijv. met de kinderwagen. Dan kan je je kleine natuurlijk ook alvast in de kinderwagen leggen om te slapen. Zo deed ik dat toendertijd, anders kwam ik ook nergens. Succes en maak je niet te druk om die voedingen, als het vandaag niet lukt, dan misschien morgen of de dag erna. Wordt je alleen maar onzeker van.
mijn meisje is vandaag ook 4 weken. komt om de 3,5/4 uur voor de fles en krijgt dan 120/4. ik zou weggaan na de fles van half 1 en zorgen dat ik sowieso voor de fles van half 5 weer thuis zou zijn. dan kun je haar direct in de kinderwagen leggen na de fles en weggaan wanneer je klaar bent. L. slaapt veel beneden in de kinderwagen maar soms ook boven. We hebben haar wel eens overgelegd van haar bedje naar de kinderwagen als we wegmoesten en ze slaapt dan gewoon door.
Ben altijd gewoon weggegaan wanneer ik weg wou met de kids. Flesje mee, thermoskan heet water en flesje spa blauw en je kunt overal voeden. Mannetje zit nu op voeding 08.00 12.00 16.00 20.00 22.00 Meestal komt het erop neer dat hij na de fles van 8.00 in bad gaat en daarna naar bed en na de fles van 12.00 gaan we op pad en slaapt hij in de kinderwagen
Ik ging(en ga) ook overal heen hoor... Gewoon na de fles... Dan heb je nog even voor je weer terug kan zijn voor de voeding of ne neemt voeding+thermoskan heet water+koud water en een flesje mee... Als je haar na de voeding in de kinderwagrn legt.. Leg er dan alvast een vestje/jasje onder zodat je als je weggaat alleen de armen erdoorheen hoeft te doen ipv optillen om het aan te doen
In mijn ogen zijn de eerste maanden de meest geschikte maanden om er met je kindje op uit te gaan. Ze slapen nog veel en overal en vinden het nog prima om gewoon lekker te liggen en af en toe geknuffeld te worden. Ik moet zeggen dat ik altijd heel gemakkelijk was. Na een fles proberen weg te gaan, maar altijd extra voeding mee; gekookt water in een thermosfles, flesje bronwater en de poeder al afgemeten in die bewaarbakjes. Onze jongens sliepen prima in de auto, wandelwagen, etc. Zelfs in de winterkou lekker dik ingepakt buiten in de stad, etc. Ik moet wel bekennen dat wij niet zo van de 3 R-en waren. Daar deden ze niets op uit namelijk. En ze sliepen buitenshuis vaak zelfs beter dan thuis dus voor mij wat betreft dat punt geen bezwaar...
Ik ben ook heel makkelijk, juist inderdaad de eerste maanden. Inderdaad na een voeding gaan en eventueel heet en koud water en voeding meenemen en dan kom je er vrijwel altijd wel uit. En veel kinderen slapen in de kinderwagen of auto inderdaad juist heel goed. En zes voedingen met vier weken is toch heel netjes? Wij mochten toen niet eens naar minder, liever zag het CB toen nog 7 voedingen. D. is inmiddels ruim 2 maanden en we zitten nog steeds op 6 (en heel soms 7).
Ik zou of na de fles van 09.30 of de fles van 12.00 weggaan. Voor nood een thermosflesje + melk etc. meenemen, maar proberen voor de volgende voeding weer thuis te zijn. En waarschijnlijk slaapt ze prima verder in de kinderwagen. Daar zou ik me niet te druk om maken! Eventueel als de afspraak bij het CB echt een onmogelijke tijd heeft. Een voeding meenemen en die daar geven. Of wat ik ook weleens deed, was een uur eerder bijvoorbeeld alvast een halve fles geven. Dan heeft ze in ieder geval geen honger tijdens die afspraak. Ik maak ons meisje altijd wakker voor de laatste fles, althans die krijgt ze slaapdronken.... En 5 flessen voor 4 weken vind ik wel wat weinig. Ons meisje is bijna 12 weken en zit pas net aan de 5 flessen. Liever zou ik nu nog voor 6 voedingen gaan.
Die 5 voedingen hoef je echt nog niet naar toe.. De mijne is nu 4,5 maand en heeft nog weleens 6 flessen, en anders 5. En met 3 maand zat hij nog op 7. Lekker op eigen verzoek. Uitjes deed is vaak na een flesje, dan in de kinderwagen/mc wegleggen en dan op pad. Dan heb je toch zeker 2 uur.. En anders gewoon flesje, poeder, thermosfles heet water en flesje koud water mee. Dan kun je zelf een flesje bouwen. En bij iemand op bezoek pak je daar gewoon water..
Uitstapjes bij zo'n jong kindje proberen te plannen als ze wakker is, dus als het even kan aangeven "Ik kom in de middag, als ze wakker is" bv en niet "Ik zie je om 14.00uur" Als je toch een tijd af moet spreken, proberen rekening te houden met haar slaaptijd. Wakker worden, schone luier, voeding en in de auto. Als je ergens lopend heen kan, kan je je kindje dat dutje ook alvast in de kinderwagen in de gang te slapen leggen. Voedingen kan je ook gewoon onderweg geven, hier word je vanzelf handiger in. Een poedertorentje melk en thermoskannetje met kokend water mee in je luiertas en als ze iets ouder is, gewoon poeder in koud water proberen, ging hier altijd gewoon goed. Een luier kan indien ze niet gepoept heeft ook even wachten, of kan je op de bijrijdersstoel of achterbank verschonen. Of in de kinderwagenbak. Probeer je eerste uitstapjes makkelijk te maken; even boodschappen doen met de wagen, koffie drinken bij je vriendin/moeder/zus. En heel soms, dan moeten de kleintjes zich even aanpassen. Dan slapen ze bijvoorbeeld net lekker in de maxi cosi maar ben je op plaats van bestemming. Als je dan op visite gaat, neem je slapend kindje in MC mee naar binnen en zet ze in een hoekje tot ze wakker is, ga je winkelen, dan leg je ze toch voorzichtig over in de kinderwagenbak.
Ik ga altijd meteen na een voeding als ik weg wil.. Hij valt dan eigenlijk vrijwel meteen in slaap in de maxi-cosi of kinderwagen.. Je hebt dan ook even de tijd tot de volgende voeding om er op uit te gaan.. Het is wel belangrijk dat je gaat, even wat tijd voor jezelf is ook wel eens lekker.. Succes!
Hier ga ik gewoon weg als ik weg wil. Thermoskan met warm water mee, flesje en poeder en dan kan je overal een flesje geven...slaapjes doet Kaj gewoon in de kinderwagen.
Bedankt voor al jullie reacties....het is voor mij als "nieuwe" moeder even zoeken naar de juiste manier. Gisteravond voor het eerst écht de deur uit geweest, naar mijn ouders...wakker gemaakt en ze sliep in de maxicosi in de auto gewoon verder..geen probleem...totdat we op plaats van bestemming kwamen...daar de fles gegeven, ook nog niks aan de hand...maar het was zó enorm benauwd (25 graden hier!!!!) en ze had het zo warm dat ze niet wilde/kon slapen..helemaal bezweet was ze! Eenmaal weer thuis om 23uur de laatste voeding gegeven en wat denk je? Mevrouw slaapt de hele nacht door tot 06:45uur!!!!! Maar goed, dat terzijde, ik moet gewoon wat makkelijker worden in alles, denk ik... Wat betreft het overgaan naar 5 voedingen; dat was het advies van het CB..maar goed, daar is het ook maar net wie je aan de telefoon krijgt.. Ons meisje is wel een flinke tante..bij geboorte al 4030 gram, nu inmiddels bijna 4800 gram (na overstap op flesvoeding is ze flink aangekomen...gelukkig is ze ook erg lang, bij geboorte al 54 cm!) maar ik ben tevreden met 6 voedingen...die 5 dat komt wel..ooit...over een tijdje... Tips en trucs (en vooral ook jullie ervaringen!!) over op stap gaan met de baby blijven overigens meer dan welkom...
zo doen wij het ook. Als we ergens heengaan op visite nemen we alleen melkpoeder en een fles mee. Doen we er daar water in en maken we hem daar warm
Wij gingen al naar buiten met shay toen hij 2 weken was. Gewoon zoals al genoemd: thermosfles, poedertorentje en gaan. Meestal gingen we weg net nadat hij had gedronken, dus dan kon je vaak weer ff wat vooruit. 9 van de 10 keer bleef meneer buiten ook gewoon slapen tot je weer thuis kwam Blijkbaar had hij geen behoefte aan drinken als we op pad waren. Dat is nu met 3 maanden wel anders, maar nu neem ik gewoon kant en klaar pakjes mee met voeding. Geen magnetron o.i.d. voor nodig, super handig!