http://www.ad.nl/binnenland/moeder-en-baby-gewond-door-ongeluk-op-a58~a5abe45d/ Ik hoop dat snel duidelijk wordt wat de oorzaak is dat de baby uit de auto geslingerd kon worden. Gelukkig heeft een vrachtwagenchauffeur de snelweg geblokkeerd en waren er mensen die hulp verleenden. Het kindje leeft nog. Maar hoe is dit mogelijk? Zat de baby niet vast of zaten de gordels te los? Dit laatste zie ik in mijn omgeving echt vaak. Ouders die hun kind wel in de maxicosi doen, maar de gordels niet of nauwelijks aantrekken. Mensen realiseren zich vaak niet dat ze hun kind dat eigenlijk net zo goed los op de achterbank kunnen leggen. Wanneer de gordels zo los zitten, doen ze feitelijk niks bij de enorme krachten die vrijkomen bij een botsing.
Wat afschuwelijk. Uit een onderzoek vd consumentenbond dat ik laatst las bleek ook dat sommige maxicosis gewoon niet veilig zijn en los schieten bij een botsproef. Dat vond ik ook ongelooflijk toen ik dat hoorde... Edit: https://www.consumentenbond.nl/autostoeltje/test-autostoeltjes-twee-ongeleide-projectielen het was een ander onderzoek maar hier is er weer eentje.
Ik zie het ook zo vaak, bv op foto's of filmpjes op Facebook... Wil er dan eigenlijk wat van zeggen maar dat wordt vaak niet in dank afgenomen. Het is ook de verantwoordelijkheid van de ouders zelf natuurlijk. Maar wel erg om te lezen dat het nu dan dus een keer mis gaat... Tenzij het stoeltje niet goed was, lijkt me echt vreselijk als je het juist wel goed doet naar het stoeltje niet goed blijkt te zijn.
Ik zie net de foto's op omroep Brabant en het stoeltje is uit de auto gelanceerd. De baby zat dus waarschijnlijk wel goed vast (wellicht het stoeltje niet), denk dat het stoeltje haar redding is geweest (er vanuit gaan dat het goed komt)
Overigens nog een andere veegemaakte fout: de 'draagstang' naar beneden geklapt terwijl de MC in de auto staat. Die stang zot daar dus niet alleen om de MC te tillen, maar is onderdeel van de veiligheid! Ik zei dat een keer tegen mijn schoonzus toen ze de MC met de stang omlaag in de auto zette. Ze keek me verbijsterd aan, wist ze niet. Had het boekje nooit gelezen...
Mocht de maxicosi losschieten en tegen de achterbank aanklappen, dan houdt de stang die klap tegen. Zodat je kind dus niet tegen de bank aankomt. Soort kooiconstructie, zeg maar.
Doe/haal je dan je kind erin en eruit met de stang omhoog? Dat is toch helemaal niet handig Het verbaast me trouwens dat er blijkbaar zoveel mensen zijn die de gebruiksaanwijzing niet lezen.
Ja ik haal mijn zoon eruit met de stang omhoog. Totaal niet lastig hoor Ik lees bijna nooit beschrijvingen. Behalve als ik er echt niet uitkom.
Wist ik ook niet! Toevallig is dochter afgelopen weekend naar een groep 1 stoel gegaan en is de maxicosi nu niet meer in gebruik. Maar ik had de maxicosi op zo een easyfix base vastgeklikt in de auto. Daar kwam de maxicosi ook nooit uit gebruikte hem puur als autostoel. Maar met die stang omhoog was het bijna niet mogelijk dochter in en uit de maxicosi te halen. Ik deed de stang alleen omhoog voor de zonnenkap ivm licht
Natuurlijk vreselijk triest dit. Vervelend voor die ouders ook die overal (net als hier) gelijk veroordeeld worden. Geen enkele ouder heeft de intentie om zn kind uit de auto te laten slingeren. Als het al een fout van de ouders is, en dat weten we niet zeker, dan lijden zij hier al erg genoeg onder lijkt me.
Wat verschrikkelijk! Hopelijk komt alles goed met dit kleine meisje. Even een reactie op de draagstang die omhoog moet van de Maxi cosi: Als je je mc in de auto laat zitten kun je ook de stang bij het erin zetten en eruit halen even naar beneden klappen. Dan kun je je kindje er makkelijker in en uit halen. Maar inderdaad ALTIJD die stang omhoog! Ik ben niet iemand die gebruiksaanwijzingen helemaal uit pluist, maar hem even vluchtig doorkijken is toch wel een idee. En hoe het stoeltje in de auto moet staat ook met plaatjes erin. Snel gezien dus.
Niemand wordt hier veroordeeld hoor? Wat ik schreef is dat het me verbaast hoeveel mensen de gebruiksaanwijzing niet lezen. Dat is geen veroordeling, maar een constatering