'Rokers moeten meer zorgpremie betalen'

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Umm85, 26 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    DEN HAAG - Bijna 55 procent van de Nederlanders vindt dat rokers en mensen die veel alcohol drinken meer zorgpremie zouden moeten betalen.
    Bijna een kwart is voorstander van een hogere zorgpremie voor mensen die onvoldoende bewegen. Dat blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maandag naar buiten bracht.
    Vooral niet-rokers vinden dat de premie van rokers omhoog moet. Van hen is 65 procent die mening toegedaan, tegenover 38 procent van de gelegenheidsrokers en 18 procent van de dagelijkse rokers.

Het Nederlandse zorgstelsel is gebaseerd op solidariteit; iedere volwassene betaalt dezelfde premie voor de basiszorgverzekering, ongeacht leeftijd, gezondheid of kans op ziekte. Maar als het aan meer dan de helft van de Nederlanders ligt, komt daar verandering in.

Ouderen

Zeer weinig Nederlanders zijn van mening dat ouderen, mensen met een niet zo goede gezondheid en mensen bij wie genetisch is vastgesteld dat ze een grotere kans op ziekte hebben, meer premie moeten betalen.
    In hoeverre mensen de laatste jaren anders zijn gaan denken over de mate van solidariteit, kan het CBS niet zeggen. Het is voor het eerst dat het instituut de mening van Nederlanders peilde over dit onderwerp.

nu.nl 26/09/2011

Dus, brand maar los haha :D

2. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Groot gelijk!

Een genetische kans op een ziekte of ouderdom is niet je eigen schuld, roken kies je wel zelf bewust voor en ieder mens (tenzij je analfabeet bent, doof en blind) weet dat je je lichaam ernstig schaadt met roken.

Mijn moeder heeft op een afdeling gewerkt waar de mensen in rolstoel met zuurstoftank hun wekelijkse/dagelijkse therapie oid kwamen halen en vervolgens rookpauzes nemen voor het gebouw notabene, ja laat die maar meer betalen!

3. Yvon1893

Yvon1893 Fanatiek lid

24 jun 2011
    2.177
    0
    0
    De kempen
    Van ene kant mee ens maar van de andere kant niet.
    Het is bekend dat rokers en mensen met een alcohol verslaving op eerdere leeftijd overlijden waardoor het de overheid uiteindelijk minder geld kost...

4. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Tja dan kan je zoveel mensen meer laten betalen, ik denk daarbij aan mensen met overgewicht ( die het zelf doen natuurlijk), mensen die roken, mensen die ongezond eten, mensen die niet sporten. Zo kun je vrijwel iedereen meer laten betalen....

5. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Eens! Ik ken ook genoeg mensen die met zuurstoftank en laatste fase van COPD gewoon doorstomen, echt schrikbarend!! Juist door te roken krijg je COPD, maar ze blijven gewoon doorroken totdat ze COPD 4 hebben en er aan overlijden

Met dit mooie weer zit de helft van alle opgenomen patiënten met infuuspaal en rolstoel buiten voor het ziekenhuis te roken

Ik heb zelf ook gerookt maar ben toen ik een positieve test had direct gekapt en heb mijn sigaretten en alle asbakken direct weggegooid en never nooit meer aangeraakt en dat is het beste wat ik ooit heb kunnen doen voor mijn gezondheid

Ik denk alleen dat het moeilijk aan te tonen word wie rookt en wie niet
    Ik rook dan al bijna 3 jaar niet meer, maar op een longfoto kunnen ze dat volgens mij nooit aantonen? Want mijn longen zullen heus nog niet schoon zijn na 3 jaar en zouden dus kunnen denken dat ik rook?

6. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Denk ik ook. Mijn vader heeft 60 jaar gerookt, 1 jaar voor z´n dood waren ze longen zogenaamd nog ´schoon´? Afgelopen April bleek hij opeens wel longkanker te hebben en is hij 3 maanden later overleden. (wel na tig hartoperaties etc).

7. Linda86

Linda86 VIP lid

Ik vraag me ook af hoe ze dat gaan controleren?

Dan kunnen ze beter de accijnzen op sigaretten en alcohol verder omhoog gooien en dat geld dan door laten stromen naar de zorgpremies.

8. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Lijkt me idd handiger.

9. wendelaa

wendelaa VIP lid

30 nov 2008
    8.641
    0
    36
    Noord Brabant
    Ik vind het dubbel (ben zelf roker), snap de redenatie wel.
    Maar vraag me af hoe je dit gaat controleren (kost ook weer veel extra) en daarbij zijn er idd zoveel mensen die in mijn ogen dan meer zouden moeten betalen.
    Mensen die drugs gebruiken, roekeloos in het verkeer zijn, mensen die alleen op vet voedsel leven etc etc etc

10. AnneThamar

AnneThamar Niet meer actief

Ik vind het enigzins belachelijk.
    Hoe ga je dit controleren?
    Welke mensen moeten nog meer betalen - overgewicht (meesten doen dat ook zelf) alcoholisten, mensen die drugs gebruiken?
    Of ook mensen die topsport doen en daardoor meer kans hebben op blessures.

Waar stopt het dan?

11. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

eens;).
    rook zelf niet ( meer) maar dit is denk ik iets wat gewoon niet haalbaar is

12. Vash

Vash Bekend lid

24 nov 2008
    889
    0
    0
    Amsterdam
    Slaat echt helemaal nergens op.

13. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Ik roep dat al jaren. Ik zie regelmatig mensen bij ons in het verpleeghuis medicatie hebben voor de longen, en dan wel lekker door paffen. Stoppen met roken, en anders niet vergoeden is mijn mening. Maar dat geldt ook voor overgewicht. Krijg je er klachten van, ga sporten of naar een dietiste/psycholoog etc, wordt in heel veel pakketten voor een deel vergoed. Wil je dat niet? Dan de behandeling niet meer vergoeden als je klachten krijgt.

Sorry, ben er heel simpel in...

14. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Eigelijk moeten ze idd een pakje sigaretten 50 euro maken, dan stoppen veel mensen en kost het de overheid minder geld, en kunnen ze die 50 euro per pakje mooi gebruiken voor de staatskas te spekken ipv de zorgpremie verhogen of aan de KGB of zorgtoeslag te zitten

En hamburgers in de supermarkt ook 2x zo duur maken als gezond eten

Ik denk dat als ze sigaretten 50 euro per pakje maken heeeeel veel mensen stoppen, dus dat lijd dan ook weer tot verlies.

15. Feetjes

Feetjes Fanatiek lid

20 aug 2010
    1.298
    18
    38
    Eens!
    Het is bijna niet te controleren of iemand rookt

16. Seth

Seth Niet meer actief

die controle vraag ik me eigenlijk ook af....
    hoe willen ze dat doen???

En wat nu als JEZELF bijvoorbeeld niet rookt, maar een gezinslid wel... moet je dan ook meer betalen?
    (ik noem maar even een voorbeeld)

17. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

das allemaal wel makkelijk gezegd he;) heb ook in het verpleeghuis gewerkt en een sigaretje is voor sommige het enige wat ze nog hebben;). en vergeet niet dat die mensen in vroegere tijden 12 jaar waren toen ze moestten gaan werken en brood EN een buil shag meekregen. enne wat als jou kinderen later gaan roken of drinken of overgewicht hebben en behandeling nodig hebben? denk je dan ook zo simpel?;)

18. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Ja maar dat vind ik dan weer zo lastig.. ik heb namelijk helemaal geen overgewicht en waarom zou ik dan bijv 2 keer zoveel moeten betalen voor een zak chips ofzo. Al mogen ze (vind ik dan) fruit bijv best wat goedkoper maken en koek en chips etc wat duurder. Al denk ik dat mensen die vaak al wat dikker zijn en vaker friet en alles eten het ook wel als excuus gebruiken om geen fruit te hoeven kopen (zo duuuur!;))

19. macy77

macy77 Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.239
    1
    0
    Zoals ik al zei...

20. Seth

Seth Niet meer actief

hahahaha..... krijg hier opeens een beeld voor me... dat niet het eten bij de kassa gewogen wordt, maar de persoon die het koopt...

Sorry mevrouw uw BMI is te hoog, de prijzen worden X het aantal gedaan dat uw BMI te hoog is..... :D

Deel Deze Pagina