Baby 4 weken.. graag meekijken naar voedingschema

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door ladybird, 4 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ladybird

ladybird Lid

24 dec 2007
    61
    0
    0
    Hallo,

Zou je misschien even willen meekijken naar de voedingsschema van onze zoon.
    Hij kreeg namelijk altijd 100ml(10 ml water meer ivm harde ontlasting) en 3 schepjes hypo aller. voeding. Nu liet hij deze week merken dat hij hier niet genoeg aan heeft.. Kwam soms na 2 uur na de voeding.. Gisteren ben ik begonnen om hem meer te geven maar ik vraag me af of dat niet teveel word voor hem..
    Gisteren is het zo gegaan:
    7.30 100ml 3 schepjes
    10.30 100ml 3 schepjes
    13.00 120 ml 4 schepjes
    17.30 120ml 4 schepjes
    21.00 120 ml 4 schepjes
    00.15 120 ml 4 schepjes
    3.15 120 ml 4 schepjes
    7.00 120 ml 4 schepjes

Vanacht en vanmorgen heeft hij zijn flesjes leeg gedronken, en lijkt goed verzadigd.
    Hij drinkt gemiddeld 15 a 20 minuten aan zijn fles..

En mag ik bij de fles 120ml ook nog 10 ml water extra geven ivm zijn harde ontlasting??

Graag hoor ik van u.. alvast bedankt
    Inge

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi Inge,

Je geeft nu ruim 1 liter voeding per dag. 1 liter per dag is het maximum wat baby's onder de 6 maanden mogen hebben aan flesvoeding, dit is dus inderdaad aan de hoge kant.

Hoe zwaar is je zoontje nu? Op het pak staat aangegeven hoeveel voeding je dan mag geven. Ik zou je adviseren om hier niet boven te gaan zitten.

Het drinktempo klinkt goed. Wat meer water geven mag altijd, dus 10 ml extra water bij de fles is prima. Dit kan ook voor een voller gevoel zorgen. Tussen de voedingen door een beetje lauwwarm water mag ook. Succes!

Groetjes Linda

3. ladybird

ladybird Lid

24 dec 2007
    61
    0
    0
    Hoi,

Onze zoon is 3,5 kilo.. op het pak staat dat hij vanaf 3,5 kilo 120 ml mag en 4 schepjes voeding.

Maar gisteren en vandaag verliep het schema al anders zou je toch nog een keer mee willen kijken. Er zit namelijk meerdere uren tussen de flessen.. en hij is nu tevreden en zit na een fles niet nog maals te zoeken naar meer..

7.00 120ml met 4 schepjes voeding
    10.30 120 ml
    14.15 120 ml
    18.00 120 ml
    21.30 120 ml
    1.30 120 ml
    en toen kwam hij weer om 7.15..

Is het nog teveel.. ik vind het zo sonde om hem honger te zien lijden.. Het is een te vroeg geboren baby.. en ik ben blij dat hij nu zo goed drinkt.. We zien nu ook een tevreden mannetjes.. aub graag je reactie! Sorry voor het ongemak!

4. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi,
    Dat klopt. Kindjes met een gewicht tussen 3,5 kg-4 kg mogen inderdaad een flesje van 120 ml water met 4 schepjes. Dit is ook wel afhankelijk van de leeftijd van een kindje. En er wordt dan uitgegaan van 5 voedingen per 24 uur, dan kom je totaal per 24 uur op 675 ml.
    Je komt daar nu iets boven 810 ml. Dit is al beter dan meer dan 1 liter. Kindjes die te vroeg geboren zijn daarbij werkt het verzadigingsmechanisme nog niet altijd goed. Dit kan er ook mee te maken hebben. Hier kun je verder weinig aan doen. Evt. een kleine hoeveelheid extra water tussen de voedingen door (10-20 ml) voor een tijdelijk voller gevoel of een speciale voeding die zorgt voor meer verzadiging.

Groetjes Angélique

Deel Deze Pagina