Slechte drinker

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Asley, 3 feb 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Asley

    Asley Actief lid

    4 apr 2018
    494
    156
    43
    Vrouw
    Onze lieve mannetje van ruim 4 maanden is best een slechte drinker. Hij wil sowieso Max 4 flessen op een dag, hij vraagt er eigenlijk bijna nooit om. En als ik de fles geeft dat laat hij regelmatig de halve fles staan... hij krijgt nu 4x 210+7 aangeboden, maar dit gaat bijna nooit op.. hij is meestal te druk en heeft er dus ook geen geduld voor. Hij is alleen maar drink aan het bewegen en om zich heen aan het kijken. Alleen de laatste fles gaat meestal wel goed, maar dan slaapt hij half (we maken hem dan wakker). Op zich groeide hij steeds goed. Zijn lengte steeg wel meer dan zijn gewicht. En iedereen vind het ook wel een hele slanke baby. Hij is dus wel extreem druk en sterk, dus ik ben niet bang dat hij ondervoed is. Maar het zou fijn zijn als hij wat rustiger de fles kon drinken. Nu voelt het soms meer als een strijd en dat is natuurlijk niet goed..
    de kinderarts gaf laatst aan dat hij het met rijstebloem en een lepeltje misschien wel leuk ging vinden. We mogen dit nu in principe proberen. Maar mij lijkt het dat hij juist nog minder trek krijgt als ik dat ga aanbieden..?:rolleyes: Zijn er mensen hier die dit wel eens geprobeerd hebben? En misschien andere tips hebben waarbij het drinken rustiger kan verlopen?:thumup:
     
  2. Nijntje01

    Nijntje01 Fanatiek lid

    2 dec 2012
    3.407
    366
    83
    Zuid-Holland
    Dat hij goed groeit is het belangrijkste.
    Ik vind wel dat je erg grote flessen aanbied. Ik zou kleinere flessen geven, zeker als hij vaak laat staan, 150 bijvoorbeeld en dan vaker op een dag. Misschien krijgt hij dan wat meer trek.

    Van rijstebloem heb ik hier nooit gemerkt dat ze minder trek kregen. Proberen kan altijd toch :)
     
  3. Asley

    Asley Actief lid

    4 apr 2018
    494
    156
    43
    Vrouw
    Hij drinkt de flessen ook bijna nooit leeg. En als hij het wel doet, dan ben ik eigenlijk blij dat hij wat inhaalt.. denk niet dat hij opeens180 gaat drinken als ik mindering de flesvoeding?!:rolleyes: Meer flessen wil hij jammer genoeg echt niet. We hebben eigenlijk al soms moeite om op 4 flessen uit te komen..

    Fijn dat de rijstebloem niet ervoor zorgde dat je kindjes voller zaten. Dan kan ik dat misschien eens gaan proberen:thumup:.
     
  4. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.285
    3.527
    113
    Nee maar als hij 210/7 niet opdrinkt is het toch ook zonde om steeds weg te gooien en kan je beter minder maken lijkt mij.

    Hier hebben ze nooit grotere flessen gedronken dan 180/6 en bij de jongste gingen die ook niet leeg. Enige verschil was dat zij s nachts nog een flesje van 100cc dronk.

    Wat rijstebloem betreft, je kan het proberen. Hier kregen ze er op die leeftijd nog kramp van en zorgde het voor onrust. Met 6 maanden de granenpap ging wel goed, al vond de oudste het niet lekker, maar de jongste heeft heel wat bordjes weggegeten.
     
  5. Nijntje01

    Nijntje01 Fanatiek lid

    2 dec 2012
    3.407
    366
    83
    Zuid-Holland
    Nee maar dacht als hij wel af en toe de fles leegdrinkt en hij dan dus een kleinere krijgt, hij dan misschien wel een keer trek krijgt in de volgende fles. Maar als hij hem zelden opdrinkt zal het ook wel niet ;) Maar vind 210 ml voor 4 maanden echt veel, dat hebben ze hier overdag nooit gekregen :oops:
    En steeds weggooien vond ik ook zonde, ik maakte liever af en toe wat melk extra bij, dan steeds weggooien.
     
  6. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.911
    1.188
    113
    Nederland
    Ik sluit me aan bij Nijntje en Olifantje. Als hij toch niet alles op drinkt, dan kan je ook wat minder geven bijv. 180/6. Ik vind 210/7 ook wel een mega veel voor zo'n kleintje, ook al drinkt hij het niet op.

    Mijn zoontje dronk overdag 4x 150/5 met 4 maanden en met 4,5 maand ging de laatste naar 180/6. Hij kwam dan vaak rond 04.00 nog voor een nachtvoeding en kreeg dan 120/4. Eerst gaf ik 150/5 maar dronk dit ook nooit op, dus ben ik minder gaan geven.

    Rijstebloem werden mijn beide kinderen erg onrustig van, dus hier heeft dat niets geholpen, maar je kan het proberen.
     
  7. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.629
    1.979
    113
    Vrouw
    Ik zou ook kleinere flesjes maken. Zonde om voeding weg te gooien!

    Mijn jongste was ook een slechte drinkster. Zat meestal rond de 400/500 ml per dag. Soms wel een uitschieter naar boven. Ze groeide er prima op en was erg levenslustig dus maakte me er niet zo druk om.
     
  8. Imona

    Imona VIP lid

    8 feb 2014
    5.301
    3.882
    113
    Hier ook een wat mindere drinker. Ik bied er 5 aan op een dag inclusief de laatsebom 22.30 en de nacht aan het afbouwen.

    Hij dronktbtussen de 600 en 700 op een dag (hij mag 800 a 900 hebbe ) en lijkt er genoeg aan te hebben. Ook hier gaat alleen de laatste met rijstebloem helemaal leeg dat is dan meteen 210. De rest vanbde dagvsteeds maar tussen de 90 en 120. Als hij goed groeit en tevreden is lekker laten doen. Is moeilijk. Weet ik. Maar je kan het er toch niet in gieten.

    Ik geef om 7.00/11.00/14.30/19.00/22.30/nacht afbouwen
     
  9. Asley

    Asley Actief lid

    4 apr 2018
    494
    156
    43
    Vrouw
    Bedankt voor jullie reacties! Ik zal eens kijken hoe het gaat met 4x 180. Kijken wat hij dan drinkt. En ik ga eens kijken wat hij vind van pap. Dan hoeft hij niet uit de fles te drinken, want daar heeft hij geen geduld voor:rolleyes:. Dat is eigenlijk wat de arts voorstelde. Zit eraan te denken om van een halve fles pap te maken en kijken hoe hij erop reageert:thumup:
     
  10. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.285
    3.527
    113
    Bij de jongste gaf ik eerst de fles en als ze daar dan klaar mee was dan goot ik wat over was in een schaaltje en maakte daar pap van wat ik dan nog naar binnen lepelde. Op die manier kreeg ze dan toch de hele fles binnen, maar deed het alleen in de ochtend eigenlijk.
     
  11. Asley

    Asley Actief lid

    4 apr 2018
    494
    156
    43
    Vrouw
    Haha toevallig bedacht ik mij dan ook gister :thumup:. Hij vind pap erg lekker ben ik wel achter. Alleen een halve fles vind hij best veel om naar binnen te lepelen, vond het zelf ook wel veel. Dus denk idd ook dat ik hem papa ga geven als hij de fles niet wil :thumup:.
     
    Olifantje1991 vindt dit leuk.
  12. Flamingo1990

    Flamingo1990 Niet meer actief

    #12 Flamingo1990, 5 feb 2020
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 feb 2020
    Ik kan mij je topic herinneren over dat je baby korte slaapjes (45 min) doet. Ik heb hier toen in gereageerd dat dat veel te kort is om efficiënt te drinken en dat je kindje minimaal 90 minuten moet slapen om goed uitgerust te zijn. Ik kreeg toen reacties van mensen dat dat niet waar is, dat iedere baby anders is..

    Je gaf toen aan dat je tevreden was over de slaap van je baby. Echter, wat ik nu lees ziet het er toch naar uit dat je baby oververmoeid is. Bij oververmoeide babies denken mensen vaak aan slaperige babies, feit is dat veel oververmoeide babies juist hyperactief worden.

    En eigenlijk bevestigd deze post precies wat ik toen bedoelde. Ik herken in wat je schrijft ook heel erg mijn eigen zoontje. Die wordt nu echt hyper actief en heeft de rust niet om te drinken wanneer hij oververmoeid is. (Toen hij jonger was viel hij continue in slaap tijdens eten). Sinds ik hem echt strikt heb geleerd om 90 minuten te slapen - dan eten - knuffelen en spelen - na 90 minuten weer slapen. Doet hij alles zoveel beter: slapen, eten. Hij is rustiger met zijn ledenmaten en spartelt niet zo rond. Hij is vrolijk; maar op een veel fijnere manier. Heeft nu de energie om wakker te blijven in de wagen of maxi cosi als het nog niet zijn slaapjes tijd is, valt niet continue in slaap in dat soort momenten. Dat een baby vrolijk is betekent niet dat hij niet over vermoeid is.

    Een baby die te weinig binnen krijgt, groeit vaak wel in de lengte en minder in de breedte. Deze groei loopt namelijk het minst snel vertraging op. Mijn zoontje was ook lang en slank (kwam zo’n 130 gram per week aan, dit wordt door het cb niet direct als zorgelijk gezien maar hij haalde niet zijn volle potentie), inmiddels een volle baby omdat hij beter eet (tussen de 210 en 310 gram per week komt hij nu aan). En dat allemaal door beter slapen. Efficiënter drinken geldt zowel voor borst als flesvoeding. Als je dood moe bent heb je nu eenmaal geen energie om ergens je best voor te doen. Bij de borst is dit nog erger dan bij fles. Je komt dan in een vicieuze cirkel terecht, want minder voeding betekent nog minder energie.

    Ik zou toch kijken of slaap niet een reden is waarom hij minder goed eet. Dat was hier in ieder geval een deel van de oplossing.

    Succes!
     
  13. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.582
    1.203
    113
    randstad
    Hier wel gehad dat ik alleen op een rustige donkere slaapkamer alleen rustig kon voeden. Geen afleiding. Wellicht dat dat nog helpt?
     
    Asley vindt dit leuk.
  14. Asley

    Asley Actief lid

    4 apr 2018
    494
    156
    43
    Vrouw
    bedankt voor je post. Ik snap je punt hoor. Onze kleine was alleen net langere slaapjes gaan doen .. nu heeft hij net een flinke verkoudheid te pakken en is het helaas even chaos. Ik kan hem moeilijk dwingen te gaan slapen. Ik laat hem in zijn bedje liggen tot de 90 min om zijn. Maar de laatste dagen slaapt hij dan niet langer dan 30-45 min. Zou niet weten hoe je hem kunt forceren dan wel te gaan slapen. Maar goed, voor hij ziek werd was hij dus net 90 min slaapjes gaan doen, soms zelfs meer. Een verademing:thumup:! Merkte dat hij er inderdaad echt meer van uitrustte en ik zelf ook:roflmao:. Ik hoop dat hij dit snel weer oppakt ook... maar meer dan dit kan ik er denk ik niet aan doen..? Zet ook geregeld de white noise aan waar hij rustig van wordt. Maar mij is ook snot verkouden en sindsdien is het weer even over..
    Maar het drinken werd er helaas niet beter van. Nu met de verkoudheid is echt echt helemaal over helaas:(. Hebben nu een neusspray en puf zodat hij iig iets binnen krijgt..
     
  15. Asley

    Asley Actief lid

    4 apr 2018
    494
    156
    43
    Vrouw
    een rustige omgeving wil wel helpen ja. Misschien moet ik standaard op zijn kamertje gaan voeden . En misschien ook de white noise aan waar hij altijd rustig van wordt..?
     
    elsie89 vindt dit leuk.
  16. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Kan je hem niet slapend een fles geven?
    Dus niet wakker maken voor die fles maar gewoon uit bed pakken, niet verschonen behalve als die gepoept heeft en dan een fles aanbieden.
    Soms drinken baby’s dan een volledige fles leeg of meer dan normaal.

    hoeveel laat die meestal staan?
    Als die telkens maar 160 drinkt bijv kan je beter een fles van 150+5 maken dan kom je op 170ml uit en gooi je dus hooguit 10ml weg ipv 70.
    Zonde om het telkens weg te moeten gooien.
     
    Asley vindt dit leuk.
  17. Asley

    Asley Actief lid

    4 apr 2018
    494
    156
    43
    Vrouw
    Dat doen we wel met de avondfles. En meestal drinkt hij die idd het beste:thumup:. Bij de andere flessen is hij natuurlijk wakker. Daarvoor slaapt hij overdag ook nog niet diep genoeg.
    Heb hem vanochtend op zijn donkere slaapkamer de fles gegeven, en die dronk hij wel rustiger, hopelijk was het geen toeval:thumup:.

    Verder drinkt hij heel variabel. Het is echt niet zo dat hij elke dag hetzelfde drinkt. Dus ik bied het hem liever wel aan, mocht hij het op drinken, dan is dat weer mooi mee genomen:)
     
  18. Imona

    Imona VIP lid

    8 feb 2014
    5.301
    3.882
    113
    Heb je al bij het cb nagevraagd hoeveel hij minimaal moet hebben. Ik dacht namelijk ook dat mijn zoontje slecht dronk. Ik dacht dat hij al lang 2x 180-200 leeg zou moeten drinken. Maar hey cb heeft zijn groeicurve er bij gepakt en zei dat hij genoeg heeft aan minimaal 500 cc. Geeft hier een hoop rust.
     
    Asley vindt dit leuk.
  19. Kangerootje

    Kangerootje Fanatiek lid

    24 dec 2013
    3.284
    1.491
    113
    Vrouw
    Bij mijn dochter verviel met ongeveer 4 maanden de 5e fles van 23 uur.
    Toen zat ze dus ook op 4 flessen, maar dan van 180/6, en die gingen ook niet allemaal op hoor. 180/6 is 200 ml dus een behoorlijke plons voor zo'n kleintje. Meestal dronk ze ongeveer 170 ml.
    Moet er wel bij zeggen dat zij een stevige tante was, en nog steeds.
    Wij zijn met 4 maanden ook begonnen met bijvoeden, lepeltjes groente en daarna fruit. Ging heel goed, vond ze lekker.
    Nu is ze 2 en ze eet alles.
     
    Asley vindt dit leuk.
  20. Asley

    Asley Actief lid

    4 apr 2018
    494
    156
    43
    Vrouw
    dat geeft zeker een hoop rust! Heb ze net geappt idd. Vraag mij af of het zo kan zijn dat hij al toe is aan 3 flessen. Ik vind het zelf veel te vroeg, maar lees op internet dat meer baby’s het hebben van zijn leeftijd... het is dat wij het hem vier keer per dag aanbieden, zelf vraagt hij er niet om. We moeten hem dus ook elke dag voor een fles wakker maken wat hij niet leuk vind. Vervolgens weigerde hij gister dus weer de laatste fles te drinken. Wat er wel voor zorgde dat hij vanochtend wel honger had en super rustig dronk... ik vind het zelf dus super vroeg, maar goed als hij het wil en het mag, dan wil ik dat denk ik gaan proberen...
     
    Imona vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina