Hallo allemaal, Ik hoop dat ik hier wat ervaringen kan vinden. Ik ben afgelopen jaar 5 keer geopereerd. Als laatste heb ik een knieoperatie gehad (december) waar een lange revalidatieperiode aan vast zit. Helaas ging dit allemaal niet soepel en heb ik nog steeds veel meer pijn dan zou moeten. Het gaat om een mediane reefplastiek, vast verkorten van de mediane banden van de knie in verband met luxaties en subluxaties. Voor de operatie kon ik al weinig meer met de knie vanwege schade door het vele ' er naast lopen' van de knieschijf. Sinds december niet mogen sporten, sinds een week of 4 kan ik de trap weer op. De laatste anderhalve week lukt dat niet goed meer. Trap af lopen is tot nu toe nog niet normaal gelukt. Nu heb ik ook nog eens hypermobilieteit en de nodige problemen met mijn rug (SI gewrichten zijn onder andere niet mijn vriendjes) Ik wil heel graag wat aan mijn conditie gaan doen en ook zeker aan mijn beenspieren. Door de spalk die ik 10 weken heb moeten dragen was mijn spier zo verzwakt dat ik niet eens mijn voet kon optillen. Nu is door het weinige doen de andere kant ook verzwakt. Ik moet van de fysio nu nog 4 weken afwachten of de pijn afneemt (neemt eigenlijk alleen nog maar toe). Mag naar de sportschool maar mag niets forceren. Wat is nu verstandig? vind het moeilijk wat ik wel en niet moet doen. Fysio zegt dat als ik de knie overbelast het herstel weer langer gaat duren.
Ik heb inderdaad al aquatherapie gehad. Helaas reageert de knie zelfs daarop. Daarom ben ik ook een beetje radeloos aan het raken... Wat kan ik nog wel ? Ik moet nu nog een paar weken niets doen waarmee de pijn erger word om te beoordelen of het vooruit gaat. Ellendige wachten ook :S
Sowieso zou ik niet zonder begeleiding aan de slag gaan. Een goed opgeleide personal trainer zou je kunnen helpen, de vraag is alleen of hij/zij dat ook aandurft i.v.m. risico's. Waar woon je, misschien kan ik je iemand aanraden, ik ken goede personal trainers door vrijwel heel het land, behalve het noorden. Een andere optie zou kunnen zijn, een milde vorm van yoga. Check wel even of de instructeur minimaal een 200-uurs certificaat heeft. Geef direct aan wat je klachten zijn (incl. hypermobiliteit) en vergeet ook zeker niet te vermelden dat je zwanger bent. Het valt niet mee om terughoudend te blijven en niet te kunnen doen wat je graag zou willen doen. Ik hoop dat je iets kunt vinden wat voor je werkt en waar je voldoening uit kunt halen. Succes!
Ik denk dat toch nog een keer eerder terug ga naar de fysio. Het zit me gewoon niet lekker en ik weet niet goed tot waar ik moet gaan zeg maar. Ik ga van de week naar de sportschool om te kijken of ze een goede begeleiding kunnen geven. Voor de operatie heb ik goede ervaringen daar mee. Toch aangepast enigzins nog wat kunnen sporten. Maar ik merk wel dat bijna niemand me aan het sporten durft te zetten. Ik ben alleen veel banger voor een bevalling met een lichaam dat totaal niet fit is dan de schade die ik met sporten aan kan richten. Maarja ik krijg ook altijd van de reumatoloog en fysio op mijn kop dat ik te hard ben voor mezelf. Terwijl ik dat zelf niet perse zo zie. Doordat ik altijd al pijn heb is pijn gewoon niet zodanig een rem meer. Daardoor kan ik mijn grenzen niet goed stellen. Heb het idee dat ik daarom zeg maar extra kort gehouden word maar dat kan ook aan mij liggen Ik woon tussen tilburg en breda in.