Maagje niet goed gevuld bij 20 weken-echo

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Marlieke, 13 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marlieke

Marlieke Fanatiek lid

19 feb 2007
    1.881
    0
    0
    fulltime huisvrouw en moeder
    Twente
    Hallo,

1 week geleden had ik de 20-weken-echo. Alles was goed alleen het maagje was niet echt goed gevuld zei de vk. Vervolgens was hij heel erg gefixeerd op het hartje. Dat leek allemaal helemaal goed. Nu vraag ik me af of die beide dingen met elkaar te maken hebben.

En dan nog een vraagje: Vanwege bijholteontstekingen en oorontsteking heb ik in de afgelopen 1,5 maand in totaal 5 keer een advil 400 mg. vloeibaar genomen. 4 keer 1 in de periode voor de echo (waar dus alles goed leek met het kindje) en 1 keer vannacht vanwege opnieuw veel pijn door bijholteontsteking.
    Kan dat nu echt zoveel kwaad in het 2e trimester van de zwangerschap?
    De een zegt namelijk dat er een kans is op afwijkingen (en hoe groot is die kans dan eigenlijk?) en weer een ander zegt dat het in het 2e trimester juist geen kwaad kan. In de bijsluiter staat dat het afgeraden wordt in het 1e en 3e trimester...
    Heel verwarrend dus...
    Ben nu dus uitgegaan van wat er in de bijsluiter staat en heb dus alleen maar vanaf dat ik 14 weken zwanger was er af en toe 1 genomen...
    Ik moet er wel even bij zeggen dat ik dat gedaan heb omdat paracetamol (500 mg) gewoon echt helemaal niet helpt bij mij.

Kunnen jullie mij hier meer duidelijkheid over geven?

2. Immie

Immie Verloskundige

17 dec 2006
    7.813
    0
    0
    Verpleegkundige en Verloskundige
    Hoi marlieke,

Het word in de gehele zwangerschap afgeraden,tenzij het niet anders kan op stricte indicatie dan mag er een lage dosering voor een korte periode in genomen worden. Je hebt het af en toe gebruikt dus veel kwaad zal het niet gedaan hebben maar toch zou ik het niet meer doen.
    Je kindje kan er zelfs nu nog een afwijking van krijgen zoals nierfunctie stoornissen en bloedstollingsstoornissen worden beschreven.
    Neem als je paracetamol neemt er altijd 2 dus 1000mg, 500mg per keer werkt inderdaad niet. Panadol mag je ook gebruiken in de zwangerschap.
    Het maagje heeft niets met het hartje te maken. Je kindje kan ook net de maag hebben geleegd naar de blaas, dat kan de reden zijn dat het een mindere inhoud was. Heeft hij gevraagd nog eenss terug te komen om er nog eens naar te kijken?

Imke

3. Marlieke

Marlieke Fanatiek lid

19 feb 2007
    1.881
    0
    0
    fulltime huisvrouw en moeder
    Twente
    Hallo Imke,

Bedankt voor je antwoord. Er is mij niet gevraagd om terug te komen om er nog eens naar te laten kijken. Maar de vk die het gedaan heeft weet dat we door hem over een week of 6 a 7 een pretecho laten maken. Ik vermoed dat hij er dan nog wel weer goed naar zal kijken.

Dat van die paracetamol is mij niet verteld. Alleen dat ik het bij hoge uitzondering mag gebruiken.
    Nu ik weet dat ik 1000mg ineens mag gebruiken zal ik de advil verder laten staan. Tot na de zwangerschap. Borstvoeding ga ik namelijk toch niet geven. Een hoop gedoe de vorige keer en later bleek dat er alleen maar water met bloed zat. (familiekwaaltje)

Nogmaals bedankt!
    Ik hoop maar dat de advil idd geen schade heeft aangericht...

Groetjes!

Deel Deze Pagina