recepten maaltijden baby

Discussie in 'Voeding' gestart door Eline88, 31 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eline88

Eline88 Niet meer actief

Hoi allemaal,

Sinds mijn zoontje vast voedsel mag eten probeer ik zoveel mogelijk zelf te maken ipv potjes. Koken is alleen totaal niet mijn passie en wij leven zelf wel op pakjes en zakjes. Ik heb een hele dagtaak aan het verzinnen en zoeken van gezonde en afwisselende maaltijden voor de kleine. Dus mijn vraag is eigenlijk of jullie hier "recepten" met mij willen delen van gezonde maaltijden voor een kindje van 8 maanden.

Alvast bedankt :)

2. Cammy

Cammy Fanatiek lid

24 feb 2014
    1.905
    2
    38
    Pasta met een 'sausje' van rundertartaar, courgette, groene en rode paprika en tomaten. Tartaartje prakken en bakken in olijfolie, gesneden courgette en paprika toevoegen en meebakken. Daarna een stuk of 5 tomaten erbij meebakken, een klein scheutje water erbij en met een paar basilicum blaadjes of (gedroogde Italiaanse kruiden uit een potje) laten smoren. Als het te droog wordt weer een klein scheutje water erbij. Hiervan kun je meerdere porties invriezen Ik deed dit met penne pasta erbij, kon/kan hij goed zelf beetpakken ;)

Met dit 'sausje' kun je enorm variëren en/of met aardappel of rijst erbij ipv pasta. Bijvoorbeeld met kipfilet, wortel, klein gesneden sperziebonen en tijm/rozemarijn.

3. Cammy

Cammy Fanatiek lid

24 feb 2014
    1.905
    2
    38
    Oh en wat wij nu nog steeds doen als wij een keer uit een potje of pakje koken; Wij bereiden eerst het eten zonder en vlak voor ik het pakje/potje erbij doe, schep ik voor zoonlief alvast een portie eruit.

4. San987

San987 Fanatiek lid

21 okt 2012
    1.516
    98
    48
    Kijk eens op op
    keukenkikker.nl
    kokenvoormijndochter.nl
    Of het boek opperdepop (van de AH)
    Hier staan veel recepten op en in, haal hier ook vaak dingen vanaf.

Als wij met een pakje koken, bereid ik zoals op de verpakking staat, maar net voordat ik het pakje erbij doe, haal ik wat voor onze dochter uit.

5. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Wat gehakt/kipfilet bakken, met groente, dan ontvelde tomaten erbij rijst en wat water en dat laten staan totdat de rijst gaar is. Evt. nog extra water erbij.

6. Shandy

Shandy Fanatiek lid

14 jan 2012
    2.603
    18
    38
    Op die leeftijd gaf ik mn zoontje nog maar weinig vlees.
    Ik heb vier gaspitten en had een stapeltje potjes voor in de vriezer.
    Pannetje aardappels koken, pannetje wortels, pan met broccoli/bloemkool en een pan met erwtjes/boontjes.
    Ik kookte alles goed gaar en maakte verschillende prakjes, klontje boter erdoor (zoutloos) of wat borstvoeding/kunstmelk om t wat zachter te maken.

7. Eline88

Eline88 Niet meer actief

Bedankt! Hiermee kunnen we weer even vooruit :D Ik ga die sites van de week eens rustig bekijken. En het klinkt wel handig om een keer van alles in pannetjes te maken en verschillende combinaties te maken.

8. tuc

tuc Niet meer actief

ik vind het opperdepop boek ook geweldig, maar misschien is dit de gelegenheid om zelf ook gezonder te gaan eten, die pakjes en zakjes zijn voor jullie nl even slecht als voor je kleintje. En vanaf wanneer wilde je die anders mee gaan laten eten van de pakjes en zakjes...want anders blijf je nog heel lang apart koken. Voor jezelf is het toch ook veel makkelijker als hij met de pot mee eet??

Puur en basiskoken hoeft niet ingewikkeld te zijn en het hoeft ook echt je passie niet te zijn om het te kunnen.

In de lounge hier op het forum lopen verschillende topics over weekmenu's en recepten waar je inspiratie uit kunt halen of een post kunt plaatsen waarin je basisrecepten zoekt van bv nasi, pastasaus en veel andere gerechten.

http://www.zwangerschapspagina.nl/de-lounge/523538-weinig-boodschappengeld-eten-deel-4-a.html

http://www.zwangerschapspagina.nl/de-lounge/553802-zp-receptenvinder.html

9. Manyi

Manyi Bekend lid

3 feb 2013
    528
    0
    16
    -
    Omgeving Nijmegen
    Leuk topic, ga ik zeker in de gaten houden
    Ook hier Opperdepop van AH :D

10. Eline88

Eline88 Niet meer actief

Je hebt ook wel gelijk hoor Tuc :) Op deze manier blijf ik nog jaren apart koken voor hem. Uiteindelijk ben ik er zo meer tijd aan kwijt dan als wijzelf ook gezonder eten. Ik zal die topics ook doornemen, bedankt!

11. LindsayS

LindsayS Bekend lid

26 jan 2014
    798
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij hebben het boek opperdepop gekregen... Super handig!

12. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    1 aardappel schillen.
    2 wortels schillen en in stukjes snijden.
    Samen laten koken, stampen en je hebt eten.

Hetzelfde kan je toepassen met een heleboel groenten.
    Al dan niet vers of bijvoorbeeld uit de diepvries.

Na een tijd kan je natuurlijk beginnen experimenteren met pasta of rijst, tomaten, ... maar ik zou zelf gewoon beginnen met de basis.

Vanaf hij 1 à 1.5 is kan je natuurlijk ook voorzichtig aan hem laten mee-eten met wat jullie eten. Al zou ik dan wel oppassen dat jullie eten niet te sterk gekruid is (zijn portie eruit nemen voor je gaat kruiden).

Als je er vlees bij wil gewoon een stukje kipfilet ofzo bij maken en eronder draaien.

Wat je ook kan doen, is gewoon een kilo wortelen* en een aantal aardappelen maken en in potjes in de diepvries steken.

*Of gelijk welke andere groente.

13. Jessie80

Jessie80 VIP lid

3 okt 2009
    6.203
    266
    83
    De favoriet was hier bij beide jongens:
    Aubergine met tomaat (ontveld) en rijst. Eventueel aan te vullen met kip.

Op een goede 2e plek:
    Couscous met wortel en courgette.

14. Florien80

Florien80 Lid

10 nov 2014
    65
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het boekje 500 baby en peuter gerechten is erg leuk!

Hier staat ook de tip in om het eten te stomen. Ik had bijv vandaag zoete aardappelen met worteltjes en tomaatjes. Pan met water opzetten wachten tot water kookt. Dan vergiet vullen met blokjes aardappel, wortel en (ontvelde) tomaat. Vergiet in de pan, boven het kokende water, deksel erop en kwartier laten stomen.

Dan lekker pureren of stampen en klaar!

15. Eline88

Eline88 Niet meer actief

Ahh bedankt dames :D die opties ga ik ook proberen!

16. Lauwra

Lauwra Fanatiek lid

5 nov 2009
    1.220
    0
    36
    Nog n leuke website: Zelf babyvoeding maken, fruithapjes en groentehapjes. | Smikkels.nl
    Hoe doen jullie trouwens klaargemaakt eten in potjes? Hoe hou je dat goed? Een uur in een pan zetten om te wecken gaat me te ver eigenlijk of is dat dan de enige optie? Buiten invriezen dan, maar heb niet zoveel ruimte in de vriezer en ik vind eten dat ingevroren was toch altijd weer anders smaken...!

17. Eline88

Eline88 Niet meer actief

Bedankt! Ik doe het inderdaad in de vriezer. Wist ook eerlijk gezegd niet dat er andere opties zijn.

18. Missmadeliefje

Missmadeliefje Bekend lid

4 mrt 2014
    589
    3
    18
    NULL
    Ik vries het gewoon in en maak het ook zelf. Gister bijvoorbeeld bonen gekookt met aardappels en gehaktbal, voor de kleine toen bonen en aardappels eruit gehaald en gepureerd, en dat in bakjes gedaan en dat eet hij vandaag ook nog een keer. Als ik voor meerdere keren heb pureren en in vriezen gaat heel goed. S morgens haal ik het eruit en als de kleine gaat eten dan gaat t over in een schaaltje in de magnetron voor 20 seconden en dan is t klaar.

Wil deze week voor t eerst rijst door t eten gaan doen, wortel met rijst, en dan volgende week een keer vlees erdoor. Welk vlees zal geschikt zijn? Kipfilet? Gehakt? En dit dan bakken?!

19. Eline88

Eline88 Niet meer actief

Ik ben begonnen met kip en dan gekookt. Weet niet of dat perse het beste is, maar het leek mij het minst zwaar.

20. Vicky87

Vicky87 Lid

8 jan 2014
    26
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier heb ik het boek opperdepop van ah. Ben pas net met hapjes begonnen en dus nog weinig variatie maar ben zeker van plan uit dit boek te gaan koken.

Deel Deze Pagina