de eerste hapjes, potje of vers maken?

Discussie in 'Voeding' gestart door Daantje57, 23 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

18 aug 2011
    2.382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    op advies van het cb .. en omdat hij ontzettend hongerig is... heeft onze vent gister zijn eerste (verse) fruithap gehad. Hij vond het meteen heerlijk en wilde maar door eten... na een paar hapjes ben ik toch maar gestopt.. en ik moest hem echt troosten omdat hij niet meer kreeg... hihi..

S'avonds had hij wel wat last van krampjes... darmpjes moeten even wennen denk ik?

Wanneer zijn jullie begonnen met de fruithap? Mijn schoonzusje reageerde namelijk nogal geschokt. Onze kleine heeft ook eczeem en zij zei dat je dan echt tot 6 maanden moet wachten, op het cb zeiden ze dat dat niet nodig was, dat we gewoon konden beginnen...

2. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Kijk deze aflevering maar eens, Archief » Uitzending » Trosradar.nl waarna je zelf je keuze kan maken. Voor mij is dit de reden om te denken: Potjes alleen als hoognodig ( Als in; ik moet een dag onverwachts werken, kom pas om 17.30 thuis met een super moe kind en heb de dag van te voren geen groenten voor haar apart kunnen houden. Dan gaf ik weleens een potje maar als ik van te voren wist dat ik moet werken, dan kook ik gewoon vooruit. ) Het typische vind ik, dat de potjes en bijvoedingsdingen dus gigantisch misleidend zijn met hun "geen suiker toegevoegd."

3. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Tot 6 maanden wachten is altijd beter. Er zijn misleidende onderzoeken dat met 4 maanden bijvoeden geen groter risico zou geven op allergieen, maar dit wordt dan gebracht als "met 4 maanden beginnen verkleint de kans op allergie" wat niet klopt. Bij gevoelige kindjes is 6 maanden echt beter, lees dit maar eens Bijvoeding bij Flesvoeding | De Groene Vrouw

4. Noeska

Noeska Fanatiek lid

22 jan 2007
    1.225
    0
    0
    Absoluut vers! Omdat:

- Ze het zelf kunnen oppakken, afhappen en kauwen (goed voor mondmotoriek, leren kennen van structuren)
    - Ze pure smaken en structuren leren kennen
    - Je precies weet wat je geeft in tegenstelling tot een potje waarin altijd hulpstoffen gebruikt worden. Een banaan is een banaan, een potje banaan van olvarit is banaan, water, geconcentreerd appelsap (=suiker), rijstebloem, geconcentreerd citroensap en extra vitamine c (dat ze toe moeten voegen omdat alle vitaminen uit de banaan gekookt zijn)
    - het makkelijk is, ze eet wat wij eten en wat er over is vries ik in voor een moment dat we een keer wat minder tijd hebben of zelf iets minder gezonds eten.
    - Ze geen onnodige extra suikers binnen krijgt
    - We gezellig met zn allen aan tafel zitten en omdat ze hele stukken krijgt kan ze alles helemaal zelf eten (behalve soep natuurlijk :)) Je bent geen extra tijd kwijt aan voeren en ze zit er gezellig bij.

En na het zien van suusjeuhs filmpje ben ik er helemaal van overtuigt dat zelf maken (al dan niet geprakt/gepureerd) echt veel gezonder is!

5. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

18 aug 2011
    2.382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    zo erg zal het toch niet zijn? waarom is anders de officiële richtlijn van cb en JeugdGezondheidsZorg dan 4 maanden?

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=0CEwQFjAB&url=http%3A%2F%2Fwww.ncj.nl%2Finc%2Fgetdocument.cfm%3Ffilename%3Dupload%2Fdocs%2FConcept_JGZ-richtlijn_Kaart_Voedselovergevoeligheid_15-5-2012.pdf&ei=epy8UK2XG6-20QWtkoGYDw&usg=AFQjCNG45Ogw6phll27gJOQqhJCrQ0EjBw&sig2=3IhDFxXputSqVhcoEuv0Lw

6. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

18 aug 2011
    2.382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
  7. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

Pfieuw, mijn standpunt over de telegraaf is er niet beter op geworden nu. Wat een vreemd artikel. Ik ben een fv mama, maar wel pro bv. En zeker door deze titel kunnen best veel mensen helemaal denken dat bv minder goed is dan fv.

En uiteraard hoor je overal wat anders. Maar ik vond de uitzending van radar best wel een eye opener toen ik deze voor de eerste keer zag. Mijn gevoel werd bevestigd, dat wel. Al die commerciele onzin, mensen die na denken hoe verkopen we nou het beste een papje, nou, zet erop dat kindjes ervan door gaan slapen!

En tuurlijk, een potje is geen vergif, maar ik geef het niet, mijn dochter heeft nog geen potje gehad. En ook alle andere onzin producten, die ze gewoon ook echt niet nodig heeft krijgt ze ook niet.

8. Pleak

Pleak Fanatiek lid

30 mei 2011
    3.620
    218
    63
    zuid-holland
    Wij hadden gekozen voor vers, ik vind die potjes naar niets smaken dus maak ik het liever zelf. Ik maakte meerdere porties tegelijk en dan vroor ik het in. Mijn zoontje heeft altijd onwijs goed gegeten. 1 keer (tijdens onze verhuizing) een potje voor hem warm gemaakt, dat was gelijk de eerste keer dat hij eten weigerde.
    Ik zou het bij de volgende weer doen. Niet dat potjes niet goed zijn, maar ik vind de smaak echt slecht en vind het vers maken ook erg leuk.
    Wij hebben als eerste peer gegeven en als tweede bloemkool en zo ben ik fruit en groenten af gaan wisselen. Hij eet nu groenten als de beste en ik hoop dat dat zo blijft :)
    (met de verhuizing trouwens ook wel eens een potje fruit gegeven, die at hij wel met smaak op)

9. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

18 aug 2011
    2.382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    Ik ben het met je eens! heb de uitzending ook gezien en nu helemaal voor vers!

10. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

4 jul 2011
    2.225
    2
    0
    Ik maak alles vers en een potje krijgt hij heel af en toe als het zo een keertje uitkomt. Het is toch ook wel fijn als hij die wel lust voor mocht de nood aan de man komen. Tot nu toe eet hij ook echt alles en meestal ook met smaak.

11. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Vers! Alleen op vakantie moet ik denk ik wel potjes mee nemen en daar baal ik al van, haha. Denken jullie dat je af en toe een potje moet geven om te kijken of hij dit lust voor de vakantie zoals sofietje schrijft? Had ik nog niet eens zo over nagedacht....

12. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Mijn meiden spuugde altijd als ik ze een potje gaf....

13. Blaadje

Blaadje Fanatiek lid

1 feb 2011
    1.748
    223
    63
    Mijn dochter heeft 2x gespuugd van potjes van het huismerk van de c1000 die krijgt ze dus niet meer..
    Ze kreeg die trouwens alleen bij de oppas.
    Zelf maak ik eigenlijk altijd alles vers.
    Ben begonnen met fruit.

14. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Fruit gaat dan nog wel ..... Maar die maaltijd potjes bah!

15. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Lekker zelf prakken? Ik zou geen potjes kopen, in een restaurant vragen of ze even wat groenten willen koken. En anders wat vaker fruit geven? En een keer meer brood - na 6 mnd dan pas he!!

Deel Deze Pagina