Voor veel ouders is dit misschien een totaaaaal overbodige vraag, maar ik ben niet thuis in de buikgriepjes. Dit is namelijk de eerste keer dat mijn zoon dit krijgt. Gisterenochtend zagen we al dat mijn zoon van (bijna) 3.5, gespuugd had in zijn bedje. Hij was eigenlijk heel vrolijk, voelde niet warm aan, dus dacht in de eerste instantie dat hij misschien iets teveel troep door elkaar had gegeten op de verjaardag de avond ervoor? Nja.. enfin. Mijn man bracht me 2 uurtjes later naar paardrijden. Ineens schrikt hij terwijl hij achterom kijkt. Het spuug kwam er namelijk met golven uit . Gelukkig voornamelijk water. Ik afgezet, man weer snel naar huis met zoon om hem om te kleden en te douchen. Toen had hij nog geen koorts en thuis at hij even een boterhammetje. Vanaf dat moment is alles er gewoon in gebleven. Hij boerde wel veel, liet veel windjes maar geen spugen meer en geen diarree. Later in de middag kwam de verhoging opzetten. Nog niet heel raar. Vanmiddag heeft hij ook gewoon 'normaal' gegeten, gedronken en lekker gespeeld. Tussen de middag kreeg hij even een dipje en lag toen op de bank een filmpje te kijken. Wederom toen verhoging 38.3. Niet schrikbarend. Later op de middag was hij weer lekker fit en heeft nog met zijn vader buiten staan voetballen voor een kwartiertje, maar ik heb daar nu alweer spijt van. Want net (hij ligt te slapen) had hij alweer 39.4. Maar is dat ook wel een normaal verloop van een buikgriepje? Zonder dat hij nog spuugt, of diarree heeft, dat de koorts nog wel duidelijk aanwezig is? Of is een tripje HA misschien wel een goed idee?
Is wel normaal hoor. Zolang hij niet extreem suf is of bepaalde symptomen heeft (bv vlekjes, pijn in nek, niet willen eten, dat soort dingen), is een paar dagen ziekig en verhoging/koorts niet erg. Na 3 dagen koorts en geen verbetering is het verstandig om even naar de dokter te gaan.
3 dagen koorts zonder heftig spugen of diarree -ivm uitdrogen- kan je meestal gewoon aankijken. Verder heeft buikgriep veel verschil, wij hebben er al iets teveel gehad. Zo heeft m'n dochter soms 1 avond koorts, spuugt dan 1-2x en is weer bijna beter. Maar heb ik ze ook weleens een hele dag op een handdoek gehad, elk half uur spoot ze leeg qua diarree en ook wel nacht dat ze elke 10 minuten moest spugen. Maar als hij niet erg ziek is (voetballen, eten, drinken) dan hoef je ip niet naar de dokter.
Onze dochter heeft pas ook buikgriep gehad vergelijkbaar aan dat van je zoontje. Het is belangrijk dat je zoontje goed drinkt en dat hij niet al te hoge koorts krijgt dan gaat het vanzelf over. Als je het toch niet helemaal vertrouwd kan je altijd langs de dokter gaan. Dat hebben wij ook gedaan. Al is het alleen maar om jezelf gerust te stellen
Mijn dochter had dat x met 7mnd. Dat spugen/diaree kan echt week of twer aanhouden. Ze moeten voldoende drinken steeds kleine slokjes. En eten wat ze willen / zin in hebben. Melk en sinnasappel is misschien dan TE irriterend voor maag/darmen maar koekjes, brood, kipsoep etc erg fijn zijn. Banaan ook goede. 3 dagen koorts kan je 4e naar huisarts maar die kan ook weinig. Als kindjes niet genoeg drinkt en uitdroging krijgt moet je ors zakjes gebruiken