de eerste keer iui

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door ester75, 5 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ester75

ester75 Lid

21 apr 2009
    22
    0
    0
    Hallo meiden,

Het is voor mij al een tijd dat ik hier geschreven heb, eigenlijk steeds omdat ik dacht dat ik zwanger was (hele duidelijke tekenen van wel nl........:() Maar goed, loos alarm iedere keer. En nu staan we op het punt om aan onze allereerste iui behandeling te beginnen.

Afgelopen vrijdag een echo gehad maar er was nog niet zo heel veel te zien, eitje was nog te klein, nu moeten we as maandagmiddag weer. Moet de pregnylspuit meenemen voor de zekerheid.

Ik ben alleen best behoorlijk nerveus, weet helemaal niet wat me te wachten staat. Tuurlijk heb ik info meegekregen en alles goed doorgelezen, maar toch....!!!!

Zijn er hier ook meiden die zwanger zijn geworden door iui?
    Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en klopt het dat het zo gedaan is. M'n gyn. zei dat ik na de insemenatie 10 minuutjes moet blijven liggen en dat ik dan alweer naar huis mag, en daarna?? Moet je het dan nog rustig aan doen of kan je eigenlijk gewoon alles weer doen?

Nou ik wacht het as maandag ook allemaal maar af en laat het op me af komen,

Fijne sinterklaas avond,
    Liefs Ester

2. gaby1986

gaby1986 Niet meer actief

ester: heel veel succes maandag.. wat ik van iui weet...is dat t inderdaad zo klaar is.. insemineren.. en dan even wachten.. ze gaan in de tussentijd in t lab kijken of t buisje ook daadwerkelijk leeg is. en dan komen ze terug.. en dan mag je waarschijnlijk gewoon gaan...
    verder mag je gewoon alles doen.. maar ik zelf zou ook wel wat rustiger aan doen...maar er kan sowieso niks uitvallen hoor..

heb je al wel eens die eendebek gehad.. zo nee.. kans is groot dat je t wel goed gaat voelen hoor.. probeer zoveel mogelijk te ontspannen.. is misschien erg moeilijk op dat moment. maar t zou wel helpen.

liefs Gaby

3. Duivinnetje

Duivinnetje Bekend lid

22 nov 2009
    929
    0
    0
    Heyyy Ester,

Spanennd hoor, zo'n 1ste iui...en met name omdat je niet weet wat je zoal te wachten staat.
    Die infoboekjes zijn altijd handig en leuk, maar persoonlijk ervaart ieder mens het toch anders.

Ik zelf zelf 24 nov. jl. net mn 1ste iui gehad.
    Manlief moet 1st zn zaad bij de lab inleveren (bij ons op afspraak!) waarvan ze deze gaan bewerken, en haalt het lab de beste zwemmers eruit.
    Tussen lab en iui mot 2 uur tussen zitten, en daarna mag je pas geinsemineerd worden.

Dit laatste gebeurd dmv een eendebek wat ze bij je inbrengen, en daarna gaan ze met een soort van lange slang wat vast zit aan een spuitje en waar de bewerkte zaadjes inzitten....zover mogelijk in je baarmoeder inbrengen.
    Dit kan bij sommige meiden wat pijnlijk zijn, omdat ze inwendig wel bij je bezig zijn....en heel enkel ook een keer een addertje raken.

Het is tegenwoordig zo, dat de arts je de gelegenheid moet geven/bieden om min. 15 min. te laten liggen.
    Dit verhoogt de zwangerschap meer, en dit is medisch ook bewezen!!!

Na de iui kun je in principe alle daagse dingen gewoon blijven doen.
    Maar je kunt evt. wat last van bijwerkingen hebben.
    Wat steekjes/krampen in je onderbuik zoal....maar dit is van korte duur, en verdwijnt vanzelf.
    Mocht je andere bijwerkingen hebben, dan moet je altijd contact opnemen met je arts.
    Maar laten we van dit laatste maar ff niet vanuit gaan en hopen.

We hebben ook een topic op deze forum die speciaal alleen maar over iui gaat, miss een idee om je daarbij aan te sluiten???
    Ik zit ook bij die forum, en zijn allemaal meiden die net als jij en ik in het zelfde schuitje zitten.
    Zo kun je onderling ervaringen enzo uitwisselen, en mekaar steunen.
    Je kunt het vinden bij; vruchtbaarheidsbehandelingen-iui.

Ik wens je bij deze alvast heeellll veeellll sterkte en suc6 meid aankomende maandag, en gewoon op je af laten komen.
    Ben reuze benieuwd maandag......
    Hou je ons op de hoogte???

Liefs

4. zonnetje1980

zonnetje1980 Fanatiek lid

9 feb 2009
    4.405
    11
    38
    in mijn huisje
    Ik heb vorige week ook mijn eerste iui gehad. En schrijf ook in het topic van duivinnetje.

Bij mij waren de eitjes de 1ste keer (dag 9) ook erg klein.
    Spuit je hormonen of niet? Ik had gelukkig 1 ei boven de 10mm, want anders had ik meer moeten spuiten. Had ook een dag 2 eitjes, maar 1 was weer ingezakt/ gekrompen. Uiteindelijk op dag 16 de 1ste iui gehad. 4 keer op fm geweest. Een ei groeit met hormonen ongeveer 2-4mm per dag. Kan ook iets minder zijn kwam ik persoonlijk achter (3mm in 2 dagen bij mij)
    Ben in totaal

Bij mij was het wel pijnlijk jammer genoeg. Mijn baarmoeder ligt gekanteld, daardoor een tangtje nodig gehad voor de iui. Heb 3 dagen last van buik gehad. Maar de meeste dames hebben nergens last van. Je mag in principe alles doen daarna. Zelf doe ik het wel rustig aan. Zeker omdat ik al een gevoelige baarmoeder heb en dus last heb van alle onderzoeken. Maar dat is een kwestie van je eigen lichaam aanvoelen en hiernaar luisteren.

Succes in ieder geval.

Als je nog meer vragen hebt mag je een pb sturen.

5. stitchie

stitchie Actief lid

10 apr 2009
    171
    0
    0
    Ha Ester,

nou, hier een reactie van iemand die via IUI zwanger is geraakt. Na drie keer proberen zonder hulp van hormonen, is het de tweede keer met puregon & pregnyl gelukt.

De inseminaties duren iid niet lang, en waren bij mij pijnloos (had ook niet veel last van de eendebek). Het spuiten met puregon (middels een prikpen) was veel minder eng dan vooraf gedacht, de pregnyl is wel een iets grotere spuit, maar goed te doen. Alleen het HSG-onderzoek heb ik als belastend ervaren, en natuurlijk alle spanning, heen en weer reizen en de invloed van de hormonen.

Anyway, het is voor iedereen weer anders, maar soms ook heel goed te doen :)

Succes vanmiddag!!

Groet,

Stitchie

6. Dopey

Dopey Bekend lid

21 nov 2008
    893
    1
    0
    Ik heb inmiddels flink ervaring op IUI gebied en kan je vertellen dat bij mijn weten nooit wordt gekeken of het buisje leeg is (dat is wel bij IVF/ICSI ;) ) maar dat je wel 10-15 minuten moet blijven liggen na het inbrengen van het zaad. Je mag gewoon alles doen na de IUI, ook gewoon seks hebben. Ik heb altijd wel de dag van de IUI behoorlijk last van mijn buik van de eisprong, een soort drukkende pijn. De dag daarna is het weg. Ik doe dus de dag van de IUI rustig aan en slaap ook wat meer dan normaal (van de hormonen?) en een dag later doe ik alles weer.

Ik ben trouwens na de 4e IUI zwanger geworden, helaas een miskraam... ik ken ook een paar meiden met IUI-baby's dus het kan zeker :)

7. Duivinnetje

Duivinnetje Bekend lid

22 nov 2009
    929
    0
    0
  8. ester75

ester75 Lid

21 apr 2009
    22
    0
    0
    Ok, meiden, ben naar die andere link gegaan, zie daar mijn verhaal van gister, voor hier bedankt voor alle reactie's.

liefs Ester

Deel Deze Pagina