Voeden op schema?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Daan04, 15 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Daan04

Daan04 Fanatiek lid

30 jan 2008
    1.985
    20
    38
    Leerkracht
    Drenthe
    De borstvoedng gaat hier eigenlijk heel goed, alleen krijgt mijn zoontje waarschijnlijk teveel melk binnen tijdens een voeding. Hij heeft ook last van reflux. Vandaag was het extreem erg, zn hele shirtje was doorweekt en hij bleef maar ontroostbaar huilen...
    Ik heb toen de icare gebeld en aan de verpleging gevraagd wat te doen ;).
    Nu gaf ze aan dat hij waarschijnlijk inderdaad teveel voeding in een keer binnenkrijgt en omdat zijn maagklepje niet goed sluit, hij gaat spugen. Medicijnen tegen het zuurbranden heeft hij al.
    Ze gaf aan dat wat voor hem kon helpen is voeden op schema.
    Ze heeft me het volgende schema gegeven:
    7.00 u
    11.00 u
    15.00 u
    18.30 u
    22.00 u

En dan de nachtvoedingen eerst te laten en kijken of hij wil doorslapen.

Nou weet ik dat ik hier verschillende reacties op zal krijgen, maar ik wil toch even weten wat jullie er van vinden en wat jullie eventueel voor andere tips hebben?

Afgelopen nacht heb ik 2 uurtjes slaap gehad, en als het zo door blijft gaan, trek ik het zelf niet meer. En ik zou het heel jammer vinden om te moeten stoppen met de BV. Ik ben nu dus wel op een punt aangekomen waarop ik alles wel wil proberen en wat ze zei, leek me eigenlijk heel logisch. Ze gaf aan dit 2 dagen te proberen en te kijken hoe hij erop reageert. Mocht het niet lukken of geen positief resultaat brengen, moet ik vrijdag terugbellen.

Kom maar op met jullie tips en meningen ;) *denk ik*.

2. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    He meid, ik kan me zo goed voorstellen dat je erdoorheen zit, helemaal omdat er elke keer wel weer wat is waardoor je niet de rust krijgt die je nodig hebt.

Ik hoop dat hij zich aan een schema wil aanpassen, ik vraag me alleen af of het refluxprobleem daarmee verholpen wordt. Volgens mij heb je er meer aan als je tijdelijk eerst even wat voormelk afkolft zodat hij iets rustiger kan drinken, maar kan me voorstellen dat het dan nog eens extra werk wordt.

Dus gewoon idd maar eens proberen, je merkt snel genoeg of ie een schema pikt :)

3. Anne1985

Anne1985 Fanatiek lid

17 okt 2007
    1.364
    6
    38
    Het lijkt me zeker het proberen waard toch? Wie weet geeft het jullie een hoop rust. Zo gaat het ook niet langer als ik het zo lees. Succes de komende 2 dagen en hopelijk gaat het snel beter!

4. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.788
    18.959
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Het is natuurlijk de moeite van het proberen waard. Het lijken mij alleen wat weinig voedingen, als ik het vergelijk met wat mijn zoontje toen dronk. (Nu is hij ook een behoorlijk grote knul met een flinke eetlust, misschien lis mijn beeld daardoor wat vertekend. Ik zat toen op 10 tot 13 voedingen per 24 uur.)

Is het misschien een idee om tussendoor nog even blijven te kolven? Mocht deze aanpak dan toch niet werken, kun je wat makkelijker terug naar voeden op verzoek. Als je nu ineens teruggaat naar vijf voedingen, zou de aanmaak van melk natuurlijk wel terug kunnen lopen.

Bij mij hielp voor elke voeding een beetje voormelk afkolven trouwens wel goed tegen het spugen. Maar hij heeft ook geen echte reflux. Het spugen werd na 2 maanden ook vanzelf minder, als het me goed bijstaat.

5. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Je kunt het altijd proberen maar wat weinig voedingen zeg.

De nacht is juist nog nodig denk ik.

6 voedingen zit ik nu op bij Julian en hij is 5 maanden oud.

Ik zou gaan kolven inderdaad om de druk eraf te halen voordat hij komt drinken. Of een hele voeding kolven voordat hij drinkt en dat uit een flesje geven.

6. Daan04

Daan04 Fanatiek lid

30 jan 2008
    1.985
    20
    38
    Leerkracht
    Drenthe
    Ik vond het ook weinig voedingen en als hij 's nachts komt, dan ga ik hem ook wel voeden hoor :). Alleen niet zo lang als hij nu drinkt. Want ze gaf aan dat hij nu sterker wordt en daardoor ook meer voeding in korte tijd uit de borst kan krijgen. Dus ik ga hem ongeveer 20 min. voeden. En als hij 's nacht echt daarom vraagt, ook eerst 's nachts nog voeden.

Pff ik hoop zo dat dit werkt, ik ben de wanhoop nabij ;).

7. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.191
    35.881
    113
    De kans is aanwezig dat de reflux juist erger wordt. Door een kindje op schema te voeden en er een langere periode tussen te laten gaat dat kindje per keer waarschijnlijk ook meer drinken. Per keer meer drinken betekent dat er in 1 keer heel veel drinken in het maagje gaat, waardoor juist de kans groter wordt dat het spugen erger wordt.

Wat vaak juist beter werkt met kindjes die last hebben van reflux is vaker kleine voedingen. Dus zeg maar elke 2 uur. Dan krijgen ze kleinere hoeveelheden per keer en dus minder kans om te gaan spugen.

Als je zelf maagzuur hebt werkt het ook beter om kleine slokjes te nemen dan in 1 keer een plens naar binnen te gooien.

8. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Dat dacht ik ook altijd. Beter vaker kleine beetjes...

9. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113

Klinkt ook logischer

10. fafje

fafje Niet meer actief

met 3 weken had ik ook teveel melk..hier hielp vooraf even ergste druk en voormelk afkolven...in handdoek laten lopen oid...
    Je baby moet nog helemaal regelen...met 5 weken was het helemaal goed afgesteld op elkaar(dan hebben ze ook een sprongetje)...juist door op verzoek te voeden..

wat al gezeg dis over reflux...het maakt het erger....heel erg honger...betekent heeel snel willen drinken...maagklepje veranderd niet door er 4 uur tussen te laten...dara geloof ik ook niet in...het maagje is zo klein...

natuurlijk kan je het proberen, maar dnek wanneer je melk zich goed aanpast dat je beter weer naar voedne op verzoek kan gaan...want dan bepaalt je kindje uiteindelijk een vast ritme...
    Borstvoeden is ook dat het kindje bepaald wat en hoeveel te drinken...

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken

Mijn mening:

Bij reflux heeft een kind vaak minder last bij kleine, zeer frequente voedingen. Vaak is medicatie dan niet meer nodig.

Als jij nu nog kampt met een overproductie aan melk, pak dat dat aan. Op borstvoeding.com kun je een artikel lezen over 'hyperlactatie'.

Overigens is spugen pas een spuugprobleem als het kind er last van heeft. Anders heeft het kind geen spuugprobleem, maar mama een wasprobleem.

12. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Het kindje heeft er last van, anders zou hij er niet ontroostbaar bij huilen.

13. raspberry

raspberry Niet meer actief

Bij reflux is idd het devies juist vaker kortere voedingen te geven.
    Heb je last van hyperlactatie trouwens? Dat het er echt uitspuit als hij loslaat? In dat geval is even de druk eraf kolven, (kolven tot het er niet meer vanzelf uitspuit) ook erg goed, kan je kleine man rustiger drinken en dat helpt alleen al tegen spugen.

Verder: de medicijnen helpen wel? Want reflux-klachten kunnen ook voortkomen uit een allergie he? Is daar naar gekeken?

14. Daan04

Daan04 Fanatiek lid

30 jan 2008
    1.985
    20
    38
    Leerkracht
    Drenthe
    Ik heb net de voeding geporbeerd met eerst kolven, want vannacht was weer een drama. Hij heeft amper geslapen en papa en mama dus ook...
    Ik heb contact gehad met de lactatiekundige en die komt morgen gelukkig langs. We hebben denk ik nog wel een lange dag/nacht voor de boeg. Ze gaf het advies met nutriton te gaan proberen en ze wil kijken hoe het tijdens de voeding gaat.
    Ik hoop zo dat dit gaat helpen.
    Als ze niks vreemds kon ontdekken en met nutriton het niet helpt, vind ze dat we naar de kinderarts moeten.
    Ik hoop dat het niet nodig is en dat we alleen voor de standaart controles naar de ka moeten.

15. Daan04

Daan04 Fanatiek lid

30 jan 2008
    1.985
    20
    38
    Leerkracht
    Drenthe
    Ik ben trouwens ook gestopt met het voeden op schema, het ging zo tegen mijn gevoel in... :) En daarbij kwam hij uit zichzelf altijd om de 3 uur ongeveer..

16. Anne1985

Anne1985 Fanatiek lid

17 okt 2007
    1.364
    6
    38
    Ik ben benieuwd hoe het nu met jullie gaat?

17. Daan04

Daan04 Fanatiek lid

30 jan 2008
    1.985
    20
    38
    Leerkracht
    Drenthe
    Vandaag is de lactatiekundige thuis geweest en die heeft me duidelijk verteld dat het niet aan de voeding ligt. Hij hield toen zij er was niet meer op met huilen, dat was echt verschrikkelijk. Ze adviseerde ons een filmpje te maken en hiermee naar de ha te gaan. Dit hebben we gedaan en we zijn meteen doorgestuurd naar de kinderarts. Hij dacht dat het lag aan het feit dat hij moeite heeft met de ontlasting... Hij heeft een clisma gekregen :(. Mijn arme ventje. 2 Flinke poepluiers gehad en nu ligt hij te slapen in de box... Ook heeft hij medicijnen gekregen om de ontlasting goed op gang te houden. Ook zijn de medicijnen tegen reflux omhoog gegaan, omdat hij goed gegroeid was.
    Ik hoop zooooo erg dat het helpt en dat we nu beter kunnen slapen!

Maar ik ga gewoon lekker door met borstvoeding geven op vraag! En ik ben lekker nog lang niet van plan er mee te stoppen! Daarvoor genieten mijn mannetje en ik er veel te veel van :D.
    Ze heeft me wel een aantal posities laten zien die beter zouden kunnen helpen het spugen tegen te gaan. Erg creatief moet ik zeggen ;).

18. Ireen

Ireen Fanatiek lid

8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    O, hoe kan dat dan, was zijn ontlasting ook hard?

Als je merkt dat hij perst zonder resultaat kun je met je duim en wat vaseline zijn anusje masseren, dan voelt hij waar het naar toe moet. Ook buikje met de klok mee masseren met twee vingers en 'fietsen' met zijn beentjes in de lucht kan werken. Warm badje, weleda buikjesolie, en vooral als je merkt dat hij moet in hurkhouding vasthouden :)

T klinkt wel sneu als hij daarvan zo moet huilen :(

Succes!

19. lizab

lizab Fanatiek lid

7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Ik kreeg juist heel ander advies van onze CB arts (antroposofisch CB)
    Zij legde mij uit dat het juist heel belangrijk is dat je je kindje de borst helemaal leeg laat drinken, omdat de echte achtermelk bijna even dik is als JBPM, en je juist met goed leegdrinken kan zorgen dat je kindje (iets) minder last heeft.

Hier merk ik overigens idd dat het zo is.

20. Daan04

Daan04 Fanatiek lid

30 jan 2008
    1.985
    20
    38
    Leerkracht
    Drenthe
    Dit klopt wel hoor. En daarom kolf ik nu eerst 2-3 minuten en leg ik hem daarna aan. Zo kan hij dus inderdaad de borst leegdrinken en krijgt hij de 'goede' melk.

Deel Deze Pagina