Niet alle E nummers zijn gif he.. Dat is zo'n fout idee van de consument. E nummer betekend dat het een goedgekeurde stof is om te gebruiken tot een bepaalde hoeveelheid! Dit wordt constant herzien en in de gaten gehouden. Daarnaast hebben veel natuurlijke producten ook een E nummer, en zijn dus geen gif! Het klopt dat niet alle E nummers goed zijn. Neem een E621, dat zit in chips en alle door-eet-dingen; het wekt namelijk de eetlust op.. handig voor de fabrikant . Dit komt van de chinezen.. vandaar dat je van chinees eten zo lekker veel kunt eten! Nou ja, om het even van een andere kant te bekijken. Niet alles is slecht! Op info-food kun je heel goed bekijken welk E nummer wat is en of het goed of slecht is. Ook biologische producten zijn niet altijd een gezondere keuze dan A merken. Dat is een imago maar dat klopt niet. Biologische pindakaas hoeft niet gezonder te zijn dan Calve. Biologische groente en fruit daarintegen is natuurlijk wel gezonder! Biologisch vlees is ook weer niet perse gezonder. (was pasgeleden bij Focus een onderwerp: biologische eten gezonder?) Kortom, zo simpel ligt het niet! Goed om minder suiker te eten, dat is inderdaad niet nodig, zit genoeg in gezond voedsel.
Meiden, ik heb eindelijk een goed alternatief voor brood. Onze bakker verkoopt sinds kort brood zonder E nummers en die smaakt top. Ik heb ook biologische broodmix voor speltbrood in huis gehaald zonder gekke toevoegingen. Ik twijfel welke stand ik van de broodbakmachine ik zou moeten nemen: normaal of volkoren. Volkoren stand is langer zodat ze goed al het vocht kunnen opnemen. Ik weet nu niet zo goed wat spelt nodig heeft. Jullie een idee?
tip voor heerlijke gezonde waterijsjes !!! maak of koop zoon versgeperste smootie of sap bij de winkel AH en de lidl hebben ze maar ook de plus kan ook zelf thuis vergesperste sinaasappellen doen alles kan stop het sap in ijsvormpjes wacht een paar uur en je hebt overheerlijke ijsjes !!! zit nu aan een sapijsje van een smoothie waarin ananas, paasierucht en sinaasappelsap in zat heerlijk !
Hoi dames, hoe is het nu met jullie Wat wordt er weinig gekletst hier Geen groene-paleo-bio-raw of veggie etende(levende) moeders, die hier gezellig komen kletsen met ons ???
Nou ja, ik ben het nog steeds allemaal aan het uitproberen. Ik wil niet echt helemaal zonder, want dat is met mijn wensen (en ook die van mijn man) echt niet te doen. Wel zoveel mogelijk zonder e-nummers (met name de E621) en geen pakjes/zakjes, tenzij bij hoge uitzondering. Ik loop nog wel tegen vleeswaren aan. Die zitten vol met e-nummers, tenminste, als je ze bij de supermarkt koopt. Weet één van jullie of er bij de slager ook aan toevoegingen wordt gedaan? Of zijn de vleeswaren daar zonder e-nummers? Dat Paleo wel naar gezocht, veel over gelezen, maar is ook niet mijn ding.
Hoi rolinka, misschien zou je het aan de slager kunnen vragen ik denk dat er wel enummers inzitten. oh wat jammer dat paleo niks voor jou is, je moet wel idd doen wat goed voelt en wat bij je past. ik doe zelf eigelijk een mengeling van van alles fruit, groente, soms rauw soms veggie bio van alles dus maar vooral heel gezonden en eet geen rode en oranje e nummers ! haha
Ik eet wel brood, pasta en rijst. Brood dan wel speltbrood. Pasta/rijst ben ik nog niet mee bezig geweest. Ik ben allang blij dat mijn man na jaren van klagen sinds kort ook heel graag pasta eet (verse tomatensaus lust ie wel heel graag ipv knorr) en rijst met roerbak eet. Daar wil ik nog even van genieten dus En ja, helemaal vermijden van e-nummers is gewoon best wel moeilijk! Simpele dingen zoals soep maken worden een hele klus (verse boullion duurt 3 uur ipv een bouillionblokje gebruiken). We zijn ermee begonnen vanwege de netelroos van mijn man. Toen hebben we een tijdje allerlei voedingsmiddelen niet gegeten. De e-nummers waren in dat dieet ook uit den boze. Verder is het voor mij ook deels ingegeven doordat ik heel graag wat kg kwijt zou willen, maar ik een echte chocoladeverslaving en veel eet heb, die ik heel moeilijk onder controle krijg. Door mezelf te dwingen gezond te eten, hoop ik daarvan af te komen. Ik zal het idd eens bij de slager navragen, maar of ik dan eerlijk antwoord krijg Hoe vind jij het te combineren met je partner? Doet ie met je mee? En hoe eet jij gifvrij buitenshuis? Die vind ik vooral heel moeilijk!
Ik eet biologische vleeswaren, daar zitten weinig toevoegingen in. Je kan ook wat puurdere producten eten, in rookvlees zit over het algemeen bijv ook weinig rommel. Ik ben vandaag 4 weken suikervrij! Het gaat me nu echt heel gemakkelijk af. Kost me weinig moeite meer. Qua energie voel ik nog geen verschil, maar met dit weer ben ik sowieso zo loom als wat.
Hier maak ik tegenwoordig twee pannen rijst en pasta witte rijst en zilvervliesrijst en witte pasta en volkorenpasta. Vind die witte niet eens lekker meer. Je proeft gewoon dat er weinig voedingsstoffen inzitten..
weet iemand een lekker maar simpel gerecht met courgette erin? heb net een mega courget gekregen haha
hier het eerste recept die ik met jullie deel, ik kwam hem tegen op het internet. moet hem zelf nog uitproberen maar het ziet er heerlijk uit ! Pizza maken: de bodem Je begint als eerste met de pizza bodem, daarvoor heb je het volgende nodig: Ingrediënten voor 2 pizzas: 275 gram speltbloem 1 theelepel honing 14 gram gist ½ theelepel zout 1 eetlepel olijfolie 200 ml lauwwarm water Meng de gist met het lauwwarme water en de honing en roer alles goed door tot de gist volledig opgelost en vermengd is. Doe de speltbloem, zout en olijfolie in een schaal bij elkaar (of in je keukenmachine) en gooi haar het gistmengsel bij en mix alles goed door mekaar, kneed het deeg ongeveer 10 minuten en zet vervolgens 45 minuten op een warme plek zodat het deeg nog even kan rijzen. Tomatensaus maken: basisrecept Ondertussen gaan we verder met de saus, daarvoor heb je het volgende nodig: Verse tomaten of een blikje tomaten (beide van 400 gram) 1 ui 1-2 teentjes knoflook 1 eetlepel oregano (of andere italiaanse kruiden naar wens) Zout en peper. Pel en snipper de ui en de knoflook en bak ze in de olijfolie tot ze iets glazig worden. Voeg dan de tomaten, de oregano en wat zout en peper toe en laat de saus op een laag vuurtje en met de deksel op de pan 20 minuten inkoken. Maak er vervolgens met een staafmixer een gladde saus van. Ik vind het altijd fijn om genoeg saus te maken en een deel in te vriezen voor een volgende ronde, dat scheelt dan weer wat werk! Pizzabodem klaarmaken Als de saus (bijna) klaar is kunnen we weer verder met de pizzadeeg. Gooi wat bloem op het werkblad zodat de deeg niet zo blijft kleven en leg het deeg erop, verdeel ook daar nog wat bloem overheen zodat het ook niet aan de deegroller blijft plakken. Rol met de deegroller nu het deeg uit in 2 ronde pizzabodems of in 1 grote plaatpizza, houd de bodem ongeveer ½ cm dik. Verdeel nu de tomatensaus eroverheen maar laat 1 cm aan de buitenkant over, smeer daar wat olijfolie op zodat het deeg straks niet te hard uit de oven komt. De oven voorverwarmen Zet nu alvast de oven aan zodat deze alvast goed kan opwarmen, op een zo hoog mogelijke stand (250 graden). Als je in het bezit van een pizzasteen leg deze dan ook vast in de oven, met een pizzasteen benader je het bakken zoals deze in de professionele pizzeria word gedaan. De steen is heet en dat zorgt ervoor dat het deeg van de pizza gelijkmatig verwarmd word. De pizza versieren Nu begint het allerleukste werk, de pizza versieren. Daar is eigenlijk geen vast recept voor, je kunt van alles proberen en mixen met elkaar. Snij alles dun en zorg dat je pizza niet te vol ligt (die fout ik maak namelijk altijd) Een aantal suggesties voor pizza toppings: Pizza hawai: ham, ananas, parmezaanse kaas en mozzarella Pizza funghi: ham, champignons, ui, tijm, parmezaanse kaas en mozzarella Pizza al tonno: ham, ui, tonijn, olijven en eventueel ansjovis Pizza salami: salami, mozzarella, olijven en parmezaanse kaas Pizza alle melanzane: mozzarela, kappertjes, aubergine en parmezaanse kaas Het bakken van de pizza Als het goed is is de oven goed op temperatuur nu, een goed doorgewarmde oven is het beste. Zet de afgemaakte pizza in de oven tot de bodem knapperig en goudbruin van kleur is. In mijn oven die tot 225 graden kan is dat ongeveer 10 minuten. En dan lekker smullen! p.s. weet iemand een vervanging voor gist of bestaat dat niet?
Ik eet koolhydraat-arm: dus geen geraffineerde suiker, brood (muv van Atkins broodjes), pasta, zetmeelhoudende producten (brood).... dus lekker veel salades met kip/vlees/vis! Ook andere groente, fruit als bessen, aardbeien, framboos, braam... eventueel producten met stevia
Ondanks dat ik momenteel een dieet doe met maaltijdvervangers (gif in poedervorm, maar het is mijn enige keuze...lang verhaal...) vanwege *zie onderschrift* verdiep ik me ook in puur eten. Sowieso gebruiken wij al jaren geen maaltijdmixen meer. Koolhydraten halen we zo veel mogelijk uit onbewerkte producten. We bakken ons eigen speltbrood etc.. Ik heb het boek 'oergondisch genieten' in de kast staan en ik vind het een aanrader! Staan lekkere, inspirerende recepten in voor ontbijt, lunch en diner. Ik wil na mijn afvalrace verder gaan met eten volgens het paleo principe en dan 80% paleo en 20% niet-paleo (etentjes bij anderen, onvoorziene momenten etc.). Ik heb in juni/juli ook een paar weken paleo gegeten om het te proberen en het is mij zeer goed bevallen. En zelfs mijn man vond de boekweitflensjes lekker en zoontje genoot 's ochtends enorm van zijn smoothie Lijkt me leuk om dit topic te volgen