Vader psychotisch, wat kunnen we doen...??

Discussie in 'De lounge' gestart door Linnie1985, 10 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Linnie1985

Linnie1985 Fanatiek lid

17 mrt 2010
    3.406
    0
    0
    NULL
    Gouda
    Ik ben er niet zo'n voorstander van om m'n privé leven op een forum te zetten. Maar ik ben even ten einde raad, ik weet niet wat we moeten doen. Misschien heeft iemand advies of tips. Misschien lucht het op als ik m'n verhaal hier doe.

Ik trek het niet meer, ik word er knetter gek van.

Mijn vader is sinds vorige week opeens psychotisch geworden, zomaar, uit het niets. We hebben de huisarts gesproken, de acute dienst is geweest, ze zijn zelfs op gesprek geweest daar, maar ze doen niets. M'n vader is normaal gesproken een slimme man, het lukt hem zelfs even om "normaal" gedrag te vertonen, zodat al die hulpverlenders denken dat het wel mee valt.. Maar het valt niet mee. Hij is knal psychotisch, echt helemaal gestoord!

Ik ben op dit moment in m'n eigen huis. Maar ik had net m'n zus aan de telefoon. Ze zit met m'n tante bij m'n ouders thuis. Mijn moeder is helemaal op, ze trekt het niet meer. Ze wil eigenlijk met m'n zus mee en een nachtje daar gaan slapen. Maar m'n vader dreigt met zelfmoord als ze weggaat. Pure chantage... Aan de ene kant wil ze zich hier niet door laten leiden, aan de andere kant is er de angst dat tie het misschien echt gaat doen. En vergeef je het jezelf dan...? Ze mag ook niet de huisartsenpost bellen van hem.. Ik weet het allemaal niet meer. Het enige wat ik weet is dat iedereen hier aan kapot gaat.

Ik krijg net een telefoontje, ze zijn weggegaan. Hij heeft gezegd dat hij niks zou doen... Laten we het hopen.

Ik begrijp niet waarom die hulpverleners allemaal niks doen. Aan de andere kant verbaasd het me ook niks.. Ik werk zelf ook in de hulpverlening en ik zie vaak genoeg dat er zelfs niks voor m'n eigen clienten wordt gedaan. Maar zo van dichtbij alles mee maken is toch wel heel anders..

Alle stress gaat in m'n buik zitten. Als ik huil voel ik het kindje hard schoppen, alsof ze al wil zeggen dat ik rustig moet worden. Dat probeer ik ook, maar het is verdomde moeilijk...

Dus als iemand tips heeft, heel graag...

2. mama van Marit

mama van Marit Niet meer actief

Zou een crisis opname moeten kunnen worden. Maar dan moet hij wel wilsonbekwaam worden bevonden.Hij mag dus tegen zijn zin niet worden opgenomen. De ha had een psychiater moeten consulteren. Zodat deze er mee bezig kan. Als hij een gevaar voor de omgeving vormt en niemand die iets kan doen, kun je de politie bellen. Zij kunnen hem dan hooguit een nachtje vasthouden.

3. MamaSon

MamaSon Niet meer actief

Getver, wat een nare situatie!
    Knap van je moeder dat ze toch gegaan is, als zij eraan onder doorgaat dan heeft hij ook niets meer aan haar. Ik kan mij voorstellen dat het je een hoop stress geeft en dat je ongerust bent. Helaas heb ik hier totaal geen ervaring mee, dus ik kan geen nuttige tips bedenken.
    Ik wil je wel veel sterkte wensen en ik hoop dat je het af en toe even van je af kan zetten omwille van je kindje.
    Dikke knuf!

4. Done

Done Fanatiek lid

5 jan 2009
    2.634
    0
    0
    Huismoeder
    Is er geen acute dienst die je kunt bellen?
    Als hij zo is dan zou je het eens stiekem kunnen proberen op te nemen en hem proberen te laten opnemen voor die gedragingen.
    Dan heeft je moeder even lucht om te kunnen ademen en dan word hij geholpen

5. Linnie1985

Linnie1985 Fanatiek lid

17 mrt 2010
    3.406
    0
    0
    NULL
    Gouda
    Van de week hebben ze dus met een arts en een psycholoog gepraat. En die arts en psycholoog hebben met een psychiater gepraat. Zij vonden het niet erg genoeg om hem op te laten nemen. Ik werk zelf in de psychiatrie (welliswaar ambulant, met mensen die dus nog zelfstandig wonen) en dit is niet iets wat "niet erg genoeg" is. Ik heb al tegen m'n moeder gezegd dat ze een lijstje moet maken met alle rare dingen die hij doet en uitspraken die hij maakt. Het is zo bizar hoe iemand die normaal gesproken normaal en vrij intelligent is, omschakelt naar iemand die volkomen buiten de werkelijkheid leeft...
    M'n moeder was, voordat ze naar huis ging, bij m'n tante. Toen belde m'n pa dus dat ze direct naar huis moest komen, hij was heel kwaad. Ik heb geadviseerd om de crisisdienst te bellen. Zij konden zo gezegd niks voor haar doen... Ze adviseerden haar om iemand mee te nemen naar haar huis. (alsof er iemand tussen hun in kan gaan slapen...). Verder konden ze dus niks. Als het erg uit de hand zou lopen, kon ze de huisartsenpost of 112 bellen... Niet te geloven..
    Dat opnemen is misschien wel een goed idee, dat zal ik tegen d'r zeggen.
    Oja, hij zegt wel steeds dat tie absoluut niet opgenomen wil worden... Maar op een gegeven moment heeft tie geen keus meer, vind ik. Maarja, dan moeten er wel artsen zijn die mee willen werken...

6. Done

Done Fanatiek lid

5 jan 2009
    2.634
    0
    0
    Huismoeder
    Nou daarom stiekem video ergens verstoppen en het filmen dan kunnen de artsen zelf zien hoe hij is buiten hun zicht om

7. yenolah

yenolah Fanatiek lid

12 dec 2008
    4.038
    83
    48
    Vrouw
    fysiotherapeut
    Caldas da Rainha
    Joh, wat een nare situatie.
    Toch gek dat het ineens is gebeurd. Heeft hij niet een hersenbloeding gehad of zoiets, waardoor er een storing is in zijn hersenen? Misschien een scan om zoiets te ontdekken of uit te sluiten.

8. msroxy

msroxy Fanatiek lid

12 dec 2007
    1.040
    0
    0
    Ik zou het ook proberen te filmen. Mensen met een psychose willen er meestal toch niet zelf aan geloven. Snap heel goed dat je misselijk bent van bezorgdheid nu, maar probeer rustig te blijven en weet dat het waarschijnlijk allemaal wel weer goed komt... Misschien is de psychose over een week vanzelf weer voorbij en komen jullie er dan wel achter waar het aan ligt. Ik zou je moeder in de tussentijd niet daar laten slapen En als hij daarover moeilijk gaat doen, gewoon de politie bellen. Het is nu even overleven...

9. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.027
    1.851
    113
    Provincie Groningen
    Ik zou echt de crisisdienst blijven bellen!
    Dit is ook een gevaarlijke situatie voor je moeder.
    Hij kan wel iets geks te horen krijgen in zijn hoofd en haar iets aandoen.

10. Kari

Kari Fanatiek lid

21 sep 2006
    1.363
    5
    38
    Jeetje Linnie, ik snap heel goed dat jullie niet meer weten hiermee om te gaan.....

Weet je wat ik alleen nu niet begrijp? Dat patienten met een psychose nog zelf de beslissing moeten kunnen nemen om opgenomen te worden. Volgens mij lijkt het me dat als je in een psychose terechtkomt, je van voren niet meer weet dat je van achteren leeft. Je schijnt er niks meer van te weten. Hoe kun je dan dat soort beslissingen nemen? Onbegrijpelijk! Maar toch heel veel sterkte, hoop voor jullie dat er snel iets gaat gebeuren.

Liefs Kari

11. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    Is het ook zeker, dat het een psychose is? Ik wil je niet bang maken hoor, maar dat gedrag, zo maar uit het niets, kan soms ook wel een tumor in het hoofd zijn.

Wens je veel sterkte meid, want zolang je pa niet mee wilt werken, kunnen jullie heel weinig doen.

12. ingef

ingef VIP lid

30 aug 2009
    5.619
    1
    0
    NULL
    NULL
    jeetje wat heftig meis... is er echt al een psychose geconstateerd?.. misschien toch nog eens met de ggz bellen? daar kun je een psychiater vragen te komen...phoe, lijkt me acht moeilijk om je vader te zien zo... sterkte meid!

13. Linnie1985

Linnie1985 Fanatiek lid

17 mrt 2010
    3.406
    0
    0
    NULL
    Gouda
    Dank jullie voor jullie reacties! De nacht is "goed" gegaan. Hij zegt dat tie de hele nacht heeft geslapen. M'n moeder gaat zo weer terug naar huis.
    We weten heel zeker dat het geen tumor o.i.d. is. Vorige maand is hij in Duitsland geweest voor zo'n gehele bodyscan. Daar kwam juist uit naar voren dat z'n hersenen er heel goed uitzagen.
    Vanuit mijn werk weet ik dat een psychose "zomaar" kan ontstaan. Nu we terug kijken hebben we wel het idee dat hij misschien eerder al eens (licht) psychotisch is geweest, maar dat is nooit gediagnosticeerd. De artsen hebben mijn moeder ook nu niet een duidelijke diagnose gegeven. Maar ik weet heel zeker dat hij psychotisch is. Hij gelooft dat Bin Laden in hun flat woont, de stekker van de dvd recorder moet er 's nachts uit, want de lampjes zijn scherpschutters. Hij bedenkt allerlei theoriëen. Slechte mensen zijn -1, goede mensen zijn 11. Hij is bezig om 12 te worden, zoals een ninja. En allemaal van dat soort idiote gedachtes. Van de week wilde hij scheiden, een paar dagen later had hij taart gekocht en vroeg m'n moeder ten huwelijk. En ga zo maar door...
    Hij heeft ook wel heldere momenten, voornamelijk 's ochtends, naarmate de dag vordert wordt het steeds erger.
    Het is vreselijk om te moeten zien dat je eigen vader zo is geworden. Het voelt al niet eens meer als m'n vader..
    Ik weet dat hij ziek is en dat hij hier niets aan kan doen. Maar ik word soms zo boos op hem. Ik vind het heel erg moeilijk hoe ik hiermee om moet gaan.
    M'n moeder gaat zo terug naar huis. Als er weer wat aan de hand is gaat ze de huisartenpost maar weer bellen, dan kan de acute dienst weer langs komen. Maar ik ben heel bang dat ze pas wat doen als er al iets ergs is gebeurt...

14. yinte

yinte Fanatiek lid

28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    ik weet niet zoveel van psygoses. de broer van mijn vriend heeft er 1 gehad opd e dag dat ze terug kwamen van een vakantie die hij en mijn vriend gedaan hadden met andere vrienden.op de terug weg was ie stil maar daar dachten ze verder niet bij na ze dachten dat hij moe was ofzo. ze kwamen thuis binnen en promt begint ie zo lijp als een deur te doen. mijn vriend eheft een week lang op zijn lazer gehad want het was zijn schuld en noem maar op. zijn broer was echt compleet van het padje af en ooooooveral bang voor. hij achtervolgde je overal dag en nacht en s'nachts stond hij buiten op het balkon op een tafel waar hij een stoel opgezet had. mijn vriend heeft er een behoorlijke tik aan overgehouden nu nog steeds want zijn broer is altijd een beetje "vreemd" gebleven daarna. terwijl het vroeger een heel gewone rustige jongen was.hij heeft sinds die tijd medicatie. hun lopen ook tegen het feit aan dat er weinig hulpverlening is. vooral voor de personen rondom degene zelf. hij is volwassen en gaat zelf naar de psyg op gezette tijden amar of hij ook echt gaat en wat hij die man allemaal wijsmaakt dat zullen we geen van allen ooit weten. simpelweg omdat de hulpverleners alleen met de persoon in kwestie willen praten omdat hij volwassen is. maar dat zijn ouders er elke dag mee zitten daar wordt overheen gekeken. ik heb dus ook niet echt bruikbare tips voor je helaas. maar ik weet inmiddels door de verhalen van mijn vriend en zijn ouders hoe vreselijk het moet zijn. ik wil jullie dan ook allemaal heel veel sterkte wensen.

15. lalalindsay

lalalindsay VIP lid

19 jun 2007
    6.527
    489
    83
    pff moet vreselijk voor jullie zijn... :( sterkte

16. SandraK

SandraK Fanatiek lid

29 mei 2006
    3.282
    1
    0
    Aan het IJselmeer....
    Wat erg voor je....:(
    Wat je schrijft komt me erg bekend voor.
    Mijn buurman heeft net de tweede psychose 'achter de rug'....
    De eerste keer dacht ie dat ie God was, de tweede keer zag hij overal komplotten...en idd zo gek als een deur....heel naar hard lachen...etc.
    Hij bleek manisch depressief te zijn en heeft medicijnen, die lijken te helpen.
    Apart is wel dat deze buurman ook vrij intelligent is...zou dat er mee te maken hebben vraag ik me wel eens af?

Ik zou blijven vragen aan hulpverlener, GGZ, huisarts...etc...
    Want volgens mij gaat zoiets niet over zonder medicijnen.
    Ook weer moeilijk, want zelf heeft ie vast het idee dat er niks mis is....

Heel veel sterkte! Ik heb bij de buren meegemaakt hoe zwaar dot soort dingen zijn....

17. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

meid wat erg voor jullie zeg! logisch dat dat veel stress geeft. ik zou ook blijven bellen, dan moet het toch een keer duidelijk worden dat er echt iets an de hand is. Ik snap ook niet dat zij niet zien dat er meer is, zoals jij al zegt ze kunnen net doen of er niks aan de hand is. Ik hoop niet dat het uit de hand moet lopen voor ze wat kunnen doen voor jullie

Heel veel sterkte

18. babsie

babsie Fanatiek lid

10 sep 2006
    1.432
    0
    0
    Hey

Mega vervelend als het je zo dichtbij overkomt. Ook ik zit in de hulpverlening en weet dat het zomaar uit het niets kan komen. Je ziet het erg vaak gebeuren. Het vervelende is dat je dus zoals je zelf waarschijnlijk ook wel weet niet zomaar een gedwongen opname met een Rechterlijke Machtiging (RM) voor elkaar krijgt. Kan de psychiater hem niet helpen voor verdere behandeling, een diagnose, medicatie? Eventueel kijken naar begeleiding/ behandeling van een psychosecluster ( bij ons is dit een ACT (Assertive Community Treatment, Het ACT team verleent intensieve hulp aan mensen die buiten de GGZ-boot dreigen te vallen) team van de ggz) die gaan namelijk de mensen opzoeken, ook wanneer mensen zelf niet willen. Waarschijnlijk heeft de ggz bij jullie in de buurt ook wel zo'n team. Hoop dat je daar nog wat mee kunt.

Succes en sterkte, niet niks om je vader zo te moeten zien

19. babsie

babsie Fanatiek lid

10 sep 2006
    1.432
    0
    0
    p.s voor mensen die niet weten wanneer je een RM krijgt:

Pas als iemand een gevaar voor zich zelf of een ander is. En dan gaat het om bedreiging van doden, zelfmoordpoging, gevaarlijke situtaties in de maatschappij creeeren. In het geval van deze vader is dit nog niet het geval. Hij dreigt met zelfmoord maar alleen om te manipuleren en dan is het geen serieuse overweging om werkelijk dood te willen en dus niet RM waardig ( hoe raar dit ook maar mag klinken). persoonlijk mag het van mij wel iets minder strak.

Deel Deze Pagina