Ik weet sinds een paar weken dat ik zwangerschapsdiabetes heb en ben vorige week bij de diëtiste geweest (groepsbijeenkomst). Nu moet ik een eetdagboek bijhouden en 4x per dag mijn bloedsuiker meten. Maar wat ik op zich apart vind, is dat de ene vorm van koolhydraten blijkbaar de andere niet is. Zo lijken van erwtensoep, aardappelen en brood mijn suikerwaardes hoger te worden dan van dezelfde hoeveelheid koolhydraten in zoetigheid of zuivelproducten. Kan dat? Hebben andere mensen ook 'uitschieters' op bepaalde producten en zo ja, waar kan je wel of juist niet goed tegen?
Ik had enorme uitschieters op brood. Uiteindelijk moest ik ook alleen insuline spuiten met de lunch. Pasta, aardappelen kon ik prima eten nergens last van.
Ik zit al tijden nu aan koolhydraatarm brood van de bakker (anders inderdaad uitschieters), melk laat het flink stijgen. Rijst idemdito. Aardappels weer niet (maar wel strikt 150 gram per dag). Zoetigheid etc ga ik niet eens proberen, want dat laat zeker weten stijgen.
Ik piek op brood, vooral stokbrood. Ook (witte) rijst. Volkoren pasta gaat prima. Het tijdstip maakt trouwens ook uit, met het ontbijt kan ik prima brood met hagelslag eten, maar dat hoef ik bij de lunch echt niet te proberen.
Hier uitschieters met aardappels en rijst en pasta. Hoe hoog zijn jullie pieken. Ik kan mijn waardes nu goed onder controle houden maar kan geen koekje, chips, gebak of wat dan ook eten. Ik verdeeel 5 boterham over de dag en kan maar 1 aardappel eten. Best vervelend maar liever dit dan insuline te moeten spuiten.
Mijn hoogste piek was 9.5 en dat was toen ik erwtensoep gegeten had. Na aardappelpuree en bonen had ik 8.5. Maar na een Bossche bol of een klein stukje amandelstaaf nog geen 6. Chips heb ik nog niet geprobeerd, maar omdat dit ook van aardappel is vrees ik dat 't niet goed uitpakt. Vandaag heb ik cracottes gegeten in plaats van brood en had ik 5.7 na het ontbijt. Ik heb het met de lunch zelfs gedurfd om er een met halvajam te nemen en een met vlokken (!!!) en ook toen bleef 'ie onder de 6.7. Misschien zijn cracottes ook iets voor jou Sunshine?
Hier ook gek. Ik kan geen ontbijt eten met brood. Wel koolhydraat arm 2 stuks maar dan moet er wel kaas of vleeswaar op. Anders gaat het ook niet goed. Terwijl ik tussen de middag een bruine bol en croissant kan eten. Savonds kan ik eten wat ik wil. Appeltaart met slagroom gaat prima. Ook mc Donald geen probleem. Zo gek.
Ik herken het verhaal van de mac. Ik dacht ook ik probeer het en anders gewoon niet... maar mac gaat bij mij ook! En ik de middag een croissant gaat bij mij ook maar in de avond een toastje met lekkers dan stijgt ie enorm. Mijn hoogste piek was 8.5. Gemeten 1,5 uur na de maaltijd. Ik had toen nasi met kroepoek, saté en gebakken ei. Voor de rest lukt het wel om op niveau te blijven. Hoeveel willen ze bij jullie na dr maaltijd bereiken ? Bij mij 6.7 en dan 1,5 uur na de maaltijd. Maar iemand die ik ken mag 7.2 maximaal meten 1,5 uur na de maaltijd. Apart dat er verschil is toch?
Sunshine. Volgende keer geen kroepoek eten en dan gaat het goed. De waarde stijgt door de kroepoek. Netzo als cassave. Daarmee stijgt het. Dat is bij mij het geval. Probeer maar eens. Hier 7 1.5 uur erna. Het is in elk ziekenhuis anders. Ene is mega streng en ander is flexibeler.
Hoi! Ik heb vorige week vrijdag te horen gekregen dat ik zwangerschapssuiker heb. Het overviel me wel even. Het verbaasd me dat brood zo doet stijgen en dat het bij iedereen verschillend is. Apart zeg van die suikers en koolhydraten. Ik heb vanmiddag mijn eerste afspraak + echo + vruchtwater bij de gyneacoloog ben best zenuwachtig. Ik hoop dat ik het met een dieet kan redden. Hoe gaat het nu inmiddels met jullie? Liefs!
Hier goed. Zit ook in de laatste weken..netzo als bij mijn dochter kan ik dan ineens meer eten. En blijven de waardes mooi. Ik snap wel steeds meer naar normaal eten. Niet hoeven wachten en kunnen eten waar ik zin in heb. Nog max 4 weken. als je net hoort dat je suiker hebt dan schrik je wel. Eerste keer was ik zo van slag dat ik was gevallen en 2 gestuikte enkels had. Mijn verlof kon meteen beginnen. Geen aanrader om dat zo te doen. Haha. 2e keer ben je er wat meer op voorbereid dat het positief kan worden. Desondanks wel even flink gebaalt en gejankt . Ik heb niet te veel vruchtwater en baby zit op goede groeicurve. Met wat aanpassingen prima te doen.
Hier sinds gisteren helaas insuline aan het spuiten. Ik ging op steeds meer voedingsmiddelen pieken. Eigenlijk kon ik alleen nog pasta eten...
Bij mij lijkt het juist minder erg te worden, daar maak ik me dan weer zorgen om... Betekent toch niet dat de placenta minder goed werkt ofzo? Ik heb op woensdag nog een echo gehad en toen zag ze geen verkalking oi.d. maar er is geen doppler gedaan. Ik eet nog steeds geen aardappelen (alleen in de stamppot) maar ben toch weer wat brood gaan eten, want ik ben 2.1 kg afgevallen en dat vond de vlos niet zo goed. De kleine ligt nog steeds op p 87 dus die heeft gewoon gepakt wat 'ie nodig heeft gelukkig! (Hoewel de vrouw van de diabetespoli zei dat dat ineens kon omslaan, daar maak ik me dan weer bezorgd om... Toch niet als ik nu niet meer afval?)
Afvallen met suiker mag niet. Let goed op je eten en probeer anders koolhydraat arme producten. Meestal rond de 34 weken komt er nog een piek en daarna zakt de suiker waardes wat af. Ik kan nu veel meer eten dan paar weken terug. Tussen de middag at ik koolhydraat arm brood 3stuks. Nu raakt mijn suiker te laag waardoor ik me ellendig voel. Weer terug op gewoon brood. Ook bij ontbijt moet ik weer gewoon brood kunnen eten. Wel fijn natuurlijk Heb je geen honger gevoel? Als je dat krijgt dan eet je te weinig. Dan is het wel beter om opnieuw te kijken naar je eten en dit te bespreken
Piek rond de 34 weken? Dat zou dan bij mij precies kloppen. Sinds ik dit weekend ben begonnen met insuline, stijgen mijn glucoses alleen maar, terwijl ik toch gewoon mijn dieet ben blijven volgen...