dierenarts (assistente) aanwezig?? vraagje over vaccinatie

Discussie in 'De lounge' gestart door Zara75, 30 mei 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.033
    6.135
    113
    Happyland
    Mijn ouders zijn momenteel in Spanje. Nu willen ze een hond meenemen naar Nederland.
    Morgen krijgt ze een rabiës vaccinatie en over 3 weken nog een.
    Op de site van de NVWA lees ik dat de hond mag reizen als ze minimaal 21 dagen geleden is gevaccineerd. Maar ik lees niks over hoe het zit als ze 2 vaccinaties krijgt. Moeten mijn ouders na de 2e vaccinatie alsnog 21 dagen wachten of geldt dat alleen voor de 1e vaccinatie?
    Is er hier een dierenarts of assistente die hier antwoord op heeft?

2. Featherr

Featherr Fanatiek lid

20 jun 2016
    3.695
    3.138
    113
    Vrouw
    Brabant
    Rabiës enting is toch maar 1 enting.

3. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.033
    6.135
    113
    Happyland
    Geen idee. Wellicht zijn er verschillende soorten/types ?
    Een nichtje van mij in Spanje is dierenarts assistente en daar geven ze 2 vaccinaties.

4. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.158
    8.135
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
  5. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.494
    13.964
    113
    Vrouw
    Geven ze daar wellicht dezelfde vaccinaties als bij mensen?
    Of is er sprake van een mogelijke rabiës besmetting?

6. Miekje86

Miekje86 Fanatiek lid

24 mei 2019
    4.682
    10.906
    113
    Vrouw
    Paraveterinar
    De rabiës enting die wij hier geven hoeft maar 1x gegeven te worden en is 3 jaar geldig. Je mag reizen na 21 dagen van de enting, als je die voor de 3 jaar weer herhaald hoe je geen 21 dagen te wachten. Ik weet dat er nog een ander merk is die maar 1jaar geldig is. Die zie ik vaak vanuit het buitenland maar geen idee of die 2x gegeven moet worden. Om zeker te weten zou ik contact opnemen met het nvwa.

7. FrederikeS

FrederikeS Actief lid

23 nov 2021
    361
    273
    63
    Vrouw
    Ik ben dierenartsassistente.

Ik ben bang dat je vanaf de 2e vaccinatie moet gaan rekenen. In Nederland wordt er maar 1 vaccin gegeven, en dan 21 dagen verder rekenen, is het pas geldig. Mits de hond al eerder een rabiësvaccinatie heeft gehad, maar daar ga ik niet vanuit. Let wel op; Hond moet in bezit zijn van een geldig Europees-Paspoort en chip en goed geregistreerd! Per november 2021 zijn er nieuwe regels in Nederland, wat betreft het hebben van een hond. Zorg dat het allemaal goed geregeld is, anders zullen je ouders in Nederland, gelijk een UBN-nummer aan moeten vragen. Dit is een uniek-bedrijfsnummer. Elk hond is Nederland, ook de import-honden, zijn verplicht om een chip en paspoort te hebben en moeten geregistreerde staan bij een data-bank gekoppeld aan een RVO. Ik zal je een link mee sturen om het rustig door te lezen. Mochten je ouders via een Stichting de hond aanschaffen, dan kunnen zij er ook meer over vertellen. Wat ook goed is, om te weten. In Nederland mag je niet eerder een rabiësvaccinatie zetten vanaf een leeftijd van 12 weken. Import van dieren jonger dan 12 weken of tussen 12 en 16 weken is per land geregeld. Het reizen met dieren jonger dan 3 maand is in veel landen niet toegestaan omdat ze nog niet gevaccineerd kunnen worden tegen rabiës.

https://www.rvo.nl/onderwerpen/identificatie-en-registratie-dieren/honden/honden-buitenland

8. FrederikeS

FrederikeS Actief lid

23 nov 2021
    361
    273
    63
    Vrouw
    Je ouders zullen waarschijnlijk een UBN aan moeten vragen om de chip in Nederland op hun naam te kunnen registreren. Dit moet binnen 14 dagen na aankomst Nederland, geregeld zijn. Afspraak bij dierenarts is dan noodzakelijk. UBN kan zelf geregeld worden via Digi-d en heeft éénmalig kosten van 20 euro.

9. Basisuil

Basisuil Fanatiek lid

25 apr 2022
    2.562
    2.662
    113
    Vrouw
    Het beste is om de NVWA hierover te bellen.
    Dit zijn vragen die je hier in Nederland niet vaak krijgt en waar dus ook geen duidelijk antwoord op te geven is.
    Bij de NVWA zoeken ze dit uit en krijg je je antwoord.

10. FrederikeS

FrederikeS Actief lid

23 nov 2021
    361
    273
    63
    Vrouw
    Klopt, NVWA zal het juiste antwoord hebben. Wat ik wel 100% zeker weet, is dat het wel allemaal juist geregeld moet zijn met de chip. Dat is ook nog een regel-werk om rekening mee te houden en niet voor onverwachte verrassingen staan.

Lill vindt dit leuk.
  11. Basisuil

Basisuil Fanatiek lid

25 apr 2022
    2.562
    2.662
    113
    Vrouw
    Ja dat klopt, gedoe met zo'n UBN nummer...
    Ook al merk ik dat de meeste hem wel snel ontvangen na aanvraag. Dat scheelt dan weer.
    Wat nog meer gedoe is zijn al die dieren uit Oekraïne, manman, wat een geregel en gedoe :oops:

Boordevol en FrederikeS vinden dit leuk.
  12. Featherr

Featherr Fanatiek lid

20 jun 2016
    3.695
    3.138
    113
    Vrouw
    Brabant
    Kunnen je ouders niet een stichting zoeken in Nederland die in die buurt honden haalt. Die kunnen je vast en zeker verder helpen.

13. FrederikeS

FrederikeS Actief lid

23 nov 2021
    361
    273
    63
    Vrouw
    Klopt, ook een heel gedoe :o:. UBN is vrij snel geregeld. Ik meende, toevallig vandaag een cliënt, dat ze na betaling, vrij snel een bevestiging kregen met een UBN. Dat scheelt wel, haha :D:roflmao:

Basisuil vindt dit leuk.
  14. Sylver

Sylver Fanatiek lid

17 sep 2014
    1.861
    1.756
    113
    Ik dacht dat je 21 dagen na de primovaccinatie mag reizen met de hond. Ik zal nog even zoeken of ik daar een bron van kan vinden.

Vergeet ook niet dat de hond gechipt moet zijn vóórdat het een rabiësvaccinatie krijgt, @Zara75

15. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.033
    6.135
    113
    Happyland
    #15 Zara75, 30 mei 2022
    Laatst bewerkt: 30 mei 2022
    thanks voor jullie reacties!
    De hond heeft afgelopen december een vaccinatie gehad. Blijkbaar had ze er na bepaalde tijd nog eentje gehad moeten hebben, maar die 2e heeft ze nooit gekregen.
    Vandaar dat ze nu weer vaccinaties krijgt. Ik hoorde ook dat ze er 2 krijgt omdat er rabiës heerst in Marokko.
    Weet niet of ik de info goed heb doorgekregen, krijg het allemaal via via en heb zelf geen dierenarts daar gesproken.
    Dat UBN nr wist ik ook al vanaf, dat probeer ik zsm te regelen. Mijn ouders hebben qua internet onder een steen gelegen...
    Verder was ze al gechipt en had ze een EU paspoort.
    Enige wat ik niet weet is of ze eerst gechipt is en daarna is ingeënt of andersom. Was al op de hoogte van dat ze eerst gechipt moeten zijn.
    O ja, ik heb vanmiddag gebeld naar de NVWA, ik had er helemaal niks aan. Mevrouw aan de lijn was verbaasd om te horen dat de hond 2 vaccinaties kreeg. En op mijn vraag wanneer de hond mocht reizen kon ze geen antwoord geven. Ja, het standaard dieseltje, dat er minimaal 21 dagen tussen vaccinatie en reizen moest zitten. Maar of dat gold voor de 1e of 2e vaccinatie kon ze me niet vertellen, want ze had nog nooit deze situatie gehoord.
    Zucht ...echt ruk dit..

16. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.033
    6.135
    113
    Happyland
    Als ik dit zo lees zou ze dus na de 2e vaccinatie meteen kunnen reizen.

17. Sylver

Sylver Fanatiek lid

17 sep 2014
    1.861
    1.756
    113
    Komt de hond uit Marokko? En is het nu in Spanje?

18. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.033
    6.135
    113
    Happyland
    received_1125445181367461.jpeg
    Nee hond komt uit Spanje.
    Uit Andalusië.
    Ze is een podenco.

Zeebra vindt dit leuk.
  19. Sylver

Sylver Fanatiek lid

17 sep 2014
    1.861
    1.756
    113
    Ik zocht een bron voor mijn bewering dat je na de eerste vaccinatie al mag reizen na 21 dagen.
    Ik kon alleen zo snel deze folder vinden: https://www.google.com/url?q=https://www.my-msd-animal-health.nl/media/218750/protocol-rabies-vaccinatie-2019.pdf&sa=U&ved=2ahUKEwik97mLhIj4AhWri_0HHVmbB1AQFnoECAoQAg&usg=AOvVaw2NNqJ4dw-sQE-OvTIxcyeC

Mijn logische beredenering zegt ook dat het 21 dagen na de eerste vaccinatie al mag, omdat het een invoer vanuit een EU land naar Nederland is. De Nederlandse regels zijn dus belangrijk en Nederland kent maar 1 rabiës vaccinatie in principe.

20. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.033
    6.135
    113
    Happyland
    Ja dat lees ik ook .
    Vraag me vervolgens wel weer af hoe oud deze informatiefolder is...

Deel Deze Pagina