In mijn familie zijn ook nog 2 verjaardagen in december, inclusief de mijne. Ik heb 3 zussen, allen met partner en kind(eren), verspreid over het land. We proberen iedereen een keer te zien deze maand, maar niet tegelijk. Op mijn verjaardag komt mijn zus+gezin langs, week later breng ik Y en S naar mijn ouders voor een nachtje logeren (dat is de verjaardag van mijn vader, ik ga alleen zodat hij nog een ander stel kan uitnodigen als hij dat wil), als zij hen weer thuisbrengen doen we met mijn ouders een vervroegd kerstetentje. Kerstavond komt zus 2 met man en kind eten en we proberen zus 3 nog ergens tussen kerst en oud en nieuw te zien. Schoonfamilie woont hier in het dorp, dus die zien we regelmatig, wel op afstand. Nog geen concrete plannen voor 1e en 2e kerstdag of voor oud en nieuw, heerlijk!
Ik had eerder een leuk idee om te doen met familie maar dat kan helaas niet. We zouden gaan wandelen. Maar dat mag natuurlijk niet met 7 mensen. Ook niet op 1,5 meter. Helaas. Nu alles maar verdelen over 3 dagen.
Wij gaan naar mijn ouders omdat hun trouwdag in december valt vlak voor de kerst. Mijn broer en zus komen niet (wonen ver weg en we mogen vanwege de maatregelen toch niet allemaal tegelijk daar zijn). Dochter is rond dezelfde tijd jarig dus dat vieren we tegelijkertijd. Reden dat we er voor hebben gekozen om wél te gaan (mits er geen strengere maatregelen volgen) is omdat het waarschijnlijk de laatste keer is met beide ouders. Om diezelfde reden hebben we afgelopen week bij ons thuis Sinterklaas gevierd met mijn ouders. Nog één keer Sinterklaas, nog één keer kerst... En hopelijk ook nog één keer de verjaardag van mijn vader mogen vieren volgend jaar.
Wat ontzettend dubbel, zeker nu in deze tijd.. Ik hoop dat jullie er van kunnen genieten, ondanks de achterliggende gedachte.
Wij gaan eerste kerstdag naar mijn ouders. Cadeaus onder de boom, lekker eten. Tweede kerstdag vieren we als gezin. Met oud en nieuw gaan we in de schuur oliebollen bakken. Mijn moeder en zusje (en de kinderen) komen dan helpen. 's Avonds vieren we het alleen met ons gezin. Eten, kindervuurwerk afsteken en vroeg naar bed
Hoe doen jullie dat met de 1.5 meter maatregel aan tafel? Gasten naast kinderen, onder de 12, zetten? Wij nodigen 2e kerstdag mn moeder en schoonouders uit. Mn man is dan jarig. Met eten wordt t dan puzzelen. Mn schoonouders en mn moeder moeten afstand houden van elkaar, van mn man en mij en van mn oudste 3 kinderen.
wij zetten onze kinderen idd tussen onszelf en mijn ouders&broer die kunnen wel naast elkaar zitten want die zitten sowieso in 1 bubbel. Maar bij jullie kan dit dus niet. Lijkt me sowieso lastig hoor met 5 personen en dan nog 3 extra. Op die 1,5 meter. Ook in de woonkamer. Afhankelijk van jullie Woonkamer/keuken ruimte zou ik dan extra tafels neerzetten. En proberen om het in groepen te verdelen, en tussen jouw moeder schoonouders Een stoel vrij te houden. Maarja dan moet je wel echt veel ruimte hebben.
Hier is het verspreid aan de grote eettafel zitten als volwassenen en de kinderen aan de salontafel. Of we zitten in de zithoek en dan iets van tapas hapjes. Of een schaal patat met allemaal kleine snacks er bij.
Hier zijn wij maar met 4 en 2 onder de 13. 1 dag alleen mijn ouders en 1 dag schoonouders. Dus niet veel mensen. De kinderen zitten sowieso naast opa en oma, dat willen ze ook graag. Maar er ligt hier geen meetlat langs. Als ik in de keuken bezig (mini keuken) ben komen mijn ouders of schoonouders daar ook rustig om even te helpen of iets te pakken.
Gelukkig hebben we veel ruimte. Woonkeuken van 40 m2 en woonkamer van 60 m2. We zijn trouwens zelf al met 8 personen. Dat worden dus meerdere tafels. Eerst eens kijken of we die hebben. Wordt een halve verhuizing. Ik had eerst aan een buffet met tapas gedacht. Maar mn schoonouders zijn behoorlijk op leeftijd en kunnen echt niet van een bordje op de bank eten.
En als je beiden doet, schoonouders met een paar anderen aan de hoge eettafel en de rest in de zithoek? Of heb je alleen een eettafel in de woonkeuken? Dan zou dat misschien een wat ongezellige oplossing zijn.
Ik denk dat ik 2 eettafels in de woonkamer zet. Anders vindt ik t wat ongezellig. Of 1 eettafel ( van 3 meter) in de kamer en dan de zithoek voor de pubers.
Bij ons komen alleen mijn ouders. Wij zijn dan met zijn achten (waarvan maar 2 onder de 13 jaar). Mijn ouders zijn wel voorzichtig en willen graag afstand houden, dus we gaan het heel praktisch aanpakken: ouders gaan in twee losse fauteuils in de zithoek, man en ik gaan daar op de bank en kinderen wel aan de eettafel. Opscheppen doen we in de keuken (en niet allemaal tegelijk natuurlijk). Dus minder sjiek, maar zo kunnen we iig wel met elkaar dineren en samen zijn (en ook waar iedereen zich prettig bij voelt) en dat vinden we nu wat belangrijker dan een sjieke kerstige eettafel, waar iedereen aan zit. Er is hier sowieso geen plek voor extra tafels, of anders wordt het er niet echt mooier op.
Als de regels blijven, zoals ze zijn dan word het 0 bezoekers. Mijn opa is de enige die geen partner meer heeft en die krijgt mijn ouders over de vloer. Die gaan daar aperitieven en dan gaan we groeps FaceTimen. Eigenlijk was dat het belangrijkste dat opa niet alleen zat heel de tijd (oma is gestorven op 31 déc). Rond 21u zullen ze mogen vertrekken van opa, want die wil gewoon op tijd zijn bed in.
Tja, dat gaat hier niet lukken We hebben pas met schoonouders in de zithoek gegeten. Een patatje. Toen zaten de jongste twee naast ze. Die zijn onder de 13. Aan tafel gaat dat echt niet lukken. We hebben een grote eettafel, maar met ons gezin eraan zit hij al vol. We hebben 7 kinderen en de oudste heeft een vriend, dus als gezin zijn we al met 10 man. Ben jaloers op jouw ruimte in huis. Wij hebben een woonkamer van hooguit 30m2 en een gewone keuken.
In de week van kerst komen mijn ouders naar Nederland en bij ons logeren. Eerste kerstdag komt mijn zusje met haar man bij ons eten. Dan houden we ons prima aan de regels aangezien wij op dat moment 1 huishouden voeren met mijn ouders. Wij houden geen afstand van elkaar als familie zijnde, dus dat scheelt heel wat gesleep met tafels en stoelen. Oud en nieuw vieren we met een bevriend stel.