Hallo allemaal, ik ben wel eens benieuwd naar jullie indeling betreft de voeding en de hoeveelheden. Wij zijn nu aan het opbouwen met vaste voeding, maar hij vind het nog niet echt een succes. Alles tuft hij eruit, maar hij lijkt wel meer honger te hebben. Hij krijgt nu met 5.5 maand 5x 180 + 6 aan flesvoeding en we proberen rond 17:00 een hapje. Ik ben dus benieuwd naar jullie voedingshoeveelheden en schema's.
Ik lees even mee! M'n dochter is ongeveer 2 wk jonger dan jouw zoon. Ze krijgt nu alleen BV op verzoek. Gemiddeld 5-6 voedingen per 24 uur, dus om de 3-4 uur een voeding. 'S nachts wordt ze nog wakker voor een voeding tussen 23:00 en 03:00 uur. Op het KDV (3 dgn p/wk) krijgt ze 2 afgekolfde BV-voedingen van 180-190 cc. Als m'n dochter 6 mnd is, ga ik de 2 voedingen die ik normaal kolf op m'n werk afbouwen. Ik hoop dan nog een tijdje BV live te geven en daarnaast flesvoeding als ik er niet ben. Ook gaan we dan met groente- en daarna fruithapjes beginnen.
Mijn dochter is 5 maanden. Ze krijgt 6x per dag qfgekolfde moedermelk. Op verzoek gemiddeld 1100 cc per dag. Daarnaast ongeveer 50 gram fruit en 50 gram groente beide vers. En een slok water uit de tuit. Bij mijn oudste dochter wouden de hapjes ook niet. Heb haar 2x per dag rijstebloem door de fles gedaan zodat ze toch wat meer had. Ze dronk 1400 cc per dag en kon dat met rijstebloem een beetje in bedwang houden.
Ons meisje is nu 4.5 maand en ze weeegt al ruim 7.5 kilo. Ons schema 09:00 180 + 6 12:00 potje fruit 13:30 180 + 6 17:00 potje groenten 18:30.180 + 6 22:30 180 + 6 + 2 eetlepels rijstebloem
Rond die leeftijd was dat hier hetzelfde 5 flessen en een paar happen fruit en groente. Dat bouwde zich wel snel op trouwens
Ik gaf toen ook 5 flessen als ik het mij goed herinner. Het beste moment voor een hapje is precies tussen twee voedingen in. Ik vond dat toen best lastig, omdat ik ongeveer iedere 4 uur een fles gaf en mijn zoontje net of net niet 2 uur wakker was. Dan zou ik het hapje moeten geven als hij eigenlijk net moe werd. Na verloop van tijd ging dat makkelijker. Je hoeft in het begin ook niet zo veel te verwachten. Je kindje moet wennen aan de voeding, maar ook aan de lepel en de manier waarop het voelt in de mond. Dat komt van zelf goed.
Hoe deed je dat dan in het begin met het "plannen" van de hapjes? Ik zit namelijk met precies hetzelfde in m'n hoofd, van hoe moet dat nou.
met 5,5 maand zaten wij ook nog op 5x180. Met de oudste begonnen we toen met bijvoeding, met de jongste met 6 maanden. Wij hebben nooit aan hapjes gedaan, ik vind een gepureerde wortel of banana nl niks toevoegen aan melk. Het is beiden vloeibaar en wordt zo naar binnen geslurpt. Wij zijn dus meteen begonnen met stukken en op de tijd dat wij zelf warm aten, vond ik wel zo logisch. Dat was dus ergens tussen 17.30 en 18.30 uur. Een stuk groente uit de pan en af laten koelen. Ze mochten eten zoveel als ze wilden. Fruit gaf ik na een aantal weken groente gegeven te hebben op dezelfde manier. Meestal s middags.
Ja de methode moet je zelf een keuze in maken, maar ik ben wel begonnen met gepureerde groente en later ook fruit. Melk gaat voor, dus of je dat nu op verzoek doet of op schema, daar zou ik niets aan veranderen. Je kan eigenlijk 2 dingen doen. Of je wacht een moment van de dag af dat je erachter komt dat je ongeveer tussen 2 voedingen inzit en je geeft dan het hapje (ik maakte ze vooraf al klaar, dus ik kon ieder moment het even opwarmen). Op die manier gaat het misschien niet elke dag lukken, maar dat is ook niet heel belangrijk. Ik heb het zo met groente en fruit gedaan. Met brood kreeg ik van het kdv de tip om de fles in tweeën te delen en halverwege brood te geven. Dat zou je natuurlijk ook met groente en fruit kunnen doen. Dat kan denk ik alleen met flesvoeding. Een paar hapjes is echt genoeg. Het gaat om op een leuke en gezellige manier kennismaken met ander eten, niet om hoeveelheden die op moeten.
Hier nu sinds hij 4,5 maand is: 8 u 210 ml + 7 9.15 u fruit (driekwart potje) 12 u 210 ml +7 16 u 210 ml +7 17.15 u potje groenten ( driekwart) 19.30 u 210 ml +7 Hij woog 5.8 kg.
Ja, waarschijnlijk denk ik te ingewikkeld. We zien wel hoe de dag loopt steeds. Met BV geef ik altijd 2 borsten, dus dan zou ik het hapje kunnen geven na de eerste borst. Verheug me er wel op, die hapjes straks...leuk om haar gezicht te zien...!
Ja het is soms ook echt heel grappig! Heel vaak ook niet trouwens haha. Dan heb ik helemaal mijn best gedaan op een volgens internet populair baby recept en dan kijkt hij me aan van: wat je nu hebt gemaakt ga ik niet eens proberen!