Onze dreumes van 15 maanden heeft het volgende schema: 06.30 wakker 07.00 papfles 210ml + 7 schepjes nutrilon Spelen/ naar buiten 08.30 fruit (wil er niks van weten!) 09.30 slapen 11.30 wakker 12.00 boterham 1-2 sneetjes + water en slokje melk Spelen/ naar buiten 14.30 fruit/ tussendoortje 15.00 naar bed en slaapt meestal nog wel tot 16.00/17.00. Soms ligt hij lang te kletsen en wil niet slapen dus wordt hij weer uit z'n bedje gehaald. 17.45 avondeten met de pot mee 18.45 badje 19.15 fles 150ml + 5 schepjes nutrilon + 2 schepjes pap Hij eet nauwelijks fruit en ik vind het wel belangrijk dat hij deze vitamine binnen krijgt. Hij lust het niet, alleen druiven wel. Heeft er iemand tips? Alvast bedankt!
At hij eerder wel fruit dan of als baby ook niet? Mijn zoontje was een beetje verwend door de potjes, maar eet inmiddels wel goed. In het begin wilde hij ook niks eten (ca 12 mnd) en hij is nog steeds wel kieskeurig. Appel vindt hij superlekker maar ik hoef echt niet meer aan te komen met geraspte appel... Ook partjes zijn niet goed genoeg, meneer blieft een hele appel en wil daar dan af happen. Kom ik met partjes aan dan blijft hij wijzen naar de appels op de fruitschaal... Dus misschien kun je iets proberen met de vorm waarin je het aanbiedt? Wat ander fruit betreft was het hier een kwestie van blijven proberen en soms een beetje doorzetten. Hij kon een partje mandarijn aankijken of het vergif was, maar na drie stukjes in zijn mond te hebben geduwd vond hij het ineens wel lekker.... Ik denk overigens dt je fruitmoment van 8.30 wellicht te kort op zijn ontbijt zit. Mijn zoontje krijgt bambix 6 eetlepels met 180 cc melk en daar doet hij soms de hele ochtend op (hij slaapt vaak een groot deel van de ochtend). Misschien eens proberen als hij wakker wordt na een slaapje, dan hebben ze vaak wel zin in eten.
Zoals hierboven ook al wordt gevraagd: hoe bied je het aan? Ik heb een slakje op het gebied van motoriek, ook mondmotoriek. Die krijgt partjes/stukjes fruit écht nog niet weg gekauwd. Ja, peer of banaan misschien, maar de rest niet. Die krijgt nog gewoon een (gestoomde) fruithap, vindt zijn maagje ook veel fijner. Het is de 3e en ik weet inmiddels dat het heus wel goed komt. Dan eet hij maar een jaar later stukjes...vitamientjes zijn belangrijker!
Ik koop eens in de maand twee kilo appels en dan maak ik een grote pan appelmoes en vries ik het in kleine bakjes in. Huilen dat hij doet als zijn bakje weer leeg is. Stoofpeertjes gaan er ook als pap in. Banaan is vaak ook een makkelijke. En dan tussendoor toch de andere soorten fruit aan blijven bieden. In je schema zie ik dat je het fruit vrij snel na de papfles aanbied. Misschien kan je er beter wat meer tijd tussen laten zitten. Het kan ook zijn dat je kleintje gewoon vol zit.
Bedankt voor jullie reacties! Hij heeft in het begin wel z'n fruit beter gegeten maar al vrij snel liet hij het steeds vaker staan. Het is misschien inderdaad te snel na z'n papfles 's ochtends. Alleen weet ik dan niet zo goed wanneer ik het dan wel aan zou moeten bieden omdat hij vaak nog twee keer slaapt overdag. Wr zijn wel een beetje aan het rommelen en twijfelen over z'n slaapschema.... Appelmoes en stoofpeertjes puree maken is een goed idee!
Ik ben altijd van mening dat je het er niet in kunt proppen, maar je wel de omstandigheden kunt 'optimaliseren', door er bijv voor te zorgen dat hij genoeg honger heeft. Het is al gezegd maar het fruit in de ochtend komt wel erg kort na de papfles die overigens wel ontzettend heavy is. 210+7 maakt 235ml melk en dan nog pap er doorheen. Ik zou daar zelf al mega vol van zitten Mijn advies zou zijn: Het ontbijt kleiner maken, bijv 180+6 met pap. Met 15 maanden kun je dit ook een bordje pap van maken. Dan het fruit wat later aanbieden, om 9.00 of 9.30 uur. Het fruit in de middag kan ook iets later, om 15.00 uur en dan daarna meteen naar bed. Dit hoeft natuurlijk niet meteen te betekenen dat hij het fruit ineens wel beter gaat eten, maar zo kan je het wel een beetje de goede kant op sturen Persoonlijk zou ik verder niets veranderen aan de manier van aanbieden door dan maar moesjes te maken. Leren eten is meer dan alleen maar voedingsstoffen binnen krijgen. Het is ook het leren eten van verschillende structuren, vormen, hard en zacht. Als je kindje verder goed groeit dan zou ik het normaal aan blijven aanbieden.
Hier ook geen fruitfan.. Maar ik ben hem op een gegeven moment kant en klare pakjes (met tuitje) gaan geven en het geprakt op zijn broodje te smeren of door zijn yoghurt te doen. Daarna is hij vrij snel gewend aan de smaak en eet hij het iets makkelijker (nog steeds niet altijd)
Mijn zoontje slaapt ook nog twee keer. Wij geven fruit na het ochtendslaapje, als hij uiterlijk 11 uur wakker is. Anders gaan we eerst brood eten om 11.45/12.00 uur en krijgt hij zijn fruit na zijn middagslaapje rond 15.00/15.30 uur. Dan heeft hij sowieso wel weer zin in eten.