De gemeenste mama van de wereld.

Discussie in 'De lounge' gestart door nieuwemoeder97, 23 apr 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Veera

Veera Niet meer actief

Raar mens. Maar zelf hecht ik ook weinig waarde aan t woordje dankjewel. Is een standaard woordje dat mensen vaak niet eens oprecht gebruiken, kinderen al helemaal niet.
    Zelf zeg ik t ook bijna nooit als ik een cadeau krijg. Wel dat ik t heel leuk vind, prachtig en er blij mee ben! Dat hoor ik van een kind ook liever dan een "dankjewel" omdat dat van de ouders moet

2. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.679
    113
    Ja, maar dan zijn ze als ze het zeggen ook niet dankbaar, dan zeggen ze het omdat ze bang zijn voor de gevolgen van het niet-zeggen. Dan fluister ik zo'n sociale norm liever even in.

3. Islah

Islah Niet meer actief

Wij proberen onze kinderen te leren dankbaar te zijn. Dus dat ze echt moeten begrijpen wat dankbaarheid inhoudt, niet alleen het gebruik van een woordje.
    Dankbaarheid uiten hoeft wat mij betreft niet per sé met een dankjewel, dat ligt helemaal aan de situatie.

4. MoedervanSafia

MoedervanSafia Fanatiek lid

10 mrt 2013
    2.803
    4
    38
    Dit zou ik zelf niet doen. Dit vind ik een beetje TE. Ik zou mijn dochter dan wel aanspreken en vragen of ze 'dankjewel' kon zeggen. Geloof mij, dan zou een kind het echt wel doen.

5. Niekepiek

Niekepiek Niet meer actief

Mijn kinderen zullen vast ook niet altijd blij gaan zijn met ieder cadeautje wat ze zullen krijgen.
    Maar toch vind ik het onder normen en waarden vallen dat zij netjes dankjewel zullen zeggen.
    Daarentegen zie ik ook genoeg kinderen die juist echt blij/dankbaar zijn met bijvoorbeeld een snoepje of in dit geval een ijsco, dat zie je alleen al aan de verheugde gezichtjes, maar dat alleen vind ik niet afdoende.
    Een dankjewel hoort er in mijn optiek gewoon bij, een vorm van beleefdheid.
    De echte dankbaarheid die zit veel dieper.

6. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.641
    5.953
    113
    Zijn ze dan wel dankbaar wanneer ze het zinnetje van papa of mama na moeten zeggen? Wordt dan toch ook uit een soort automatisme gedaan?
    Ik kan me nl herinneren dat ik mijn dochter ooit een keer heb gevraagd of ze wist waarom ze dankjewel moest zeggen. Haar antwoord was; moet toch van jou.
    Sindsdien heb ik haar iedere keer dat ik het in moest fluisteren ook uitgelegd waarvoor ze dankbaar moest zijn.
    Naar mijn mening maakt het dus helemaal niks uit of je het ze netjes influistert of dat je het wat extremer aanpakt. Zonder verdere uitleg heeft het in beide gevallen geen enkele nut.

7. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.679
    113
    Nee, dan is ze ook niet dankbaarder, maar behandel ik haar iig zelf met respect ipv een ijsje uit haar handen te rukken omdat ze zogenaamd niet dankbaar is.

8. MamaR

MamaR Fanatiek lid

4 jul 2010
    3.420
    17
    38
    Wat een domme doos! Ik geloof niet dat je ze op deze manier respect bij brengt. Tuurlijk heb ik ook wel eens wat afgepakt als mijn kind(eren) geen bedankt zei(den), maar zo out of the blue iets weggooien is, in mijn optiek, niet echt zinvol. Daarnaast heeft de verkoopster alsnog 3 "onbeschofte" kinderen geholpen zonder een bedankje of respectvolle interactie.

Mijn kinderen moeten dankjewel zeggen met hetgeen waar ze voor bedanken. Dus; dankjewel voor het spelen. Dankjewel voor het snoepje enz. Dan moeten ze echt na denken waar ze bedankt voor zeggen, en ik vind het dan ook minder oppervlakkig. Mijn zoon doet dat altijd netjes, mijn dochter moet ik daar nog wel wat vaker aan helpen herinneren.

9. farfalli

farfalli Bekend lid

4 dec 2014
    606
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik vind dat afpakken en weggooien van die ijsjes, zomaar, out of the blue, nogal agressief. Dat ze daar trots op is....

10. tuc

tuc Niet meer actief

precise, volgens mij zit er dan echt een steekje los hoor.

11. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.316
    2.598
    113
    Vind het echt geen goede opvoedmethode.

En dat het dan zo rondgaat op Facebook, kijk mij eens goed bezig zijn bah.

12. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Ik let er zelf altijd op dat ik medewerkers aan kijk, vriendelijk gedag zeg enz. Natuurlijk heb ik ook wel eens een dag dat de oudste zeurt, de jongste wegloopt en ik mijn portemonnee niet in mijn tas krijg, maar over het algemeen is het geen moeite en vind ik het gewoon belangrijk. Ik leef het mijn kinderen dus gewoon voor.
    Maar ook mijn kinderen zijn gewoon kinderen en dus moet ik ze er wel eens aan herinneren. Dat doe ik dan ook altijd en dat resulteert er wel eens in dat het langer duurt voordat ze het ijsje in handen krijgen, maar weggoien, daar zou echt wel een duidelijke waarschuwing aan vooraf zijn gegaan. Ik vind ht namelijk ook respectloos om te verwachten dat anderen je gedachten kunnen lezen.

13. Daan90

Daan90 Bekend lid

10 mrt 2013
    651
    3
    18
    Goed voorbeeld doet goed volgen lijkt mij. Dus waarom deden de kinderen dit niet al uit zichzelf? Zouden ze toch moeten weten op hun leeftijd. Dit zou echt nooit mijn manier zijn en ik snap de logica ook niet helemaal.

Hier let ik zelf altijd op dat ik het goede voorbeeld geef, begroet altijd iedereen netjes en mijn dochter van 1,5 neemt dat nu al over merk ik. Dat lijkt me effectiever en vriendelijker dan deze methode.

14. Lief

Lief VIP lid

26 sep 2007
    5.080
    2.893
    113
    Ze is echt gemeen.. Ze had haar kinderen dit zélf moeten leren dan had deze vreemde straf niet gehoeven..

15. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Vind het nogal overdreven eerlijk gezegd.

16. 0lifantje

0lifantje Actief lid

7 jan 2012
    258
    0
    16
    NULL
    NULL
    Wat sneu voor die kinderen zeg!

Wat die moeder heeft gedaan is pas respectloos.

Goed voorbeeld doet volgen.

17. celia82

celia82 Fanatiek lid

14 apr 2009
    2.077
    0
    36
    Pfff mediageil

18. Miracles

Miracles Fanatiek lid

20 apr 2014
    1.832
    16
    38
    Ik vind m geweldig.... dat vergeten ze nooit weer!

19. yenolah

yenolah Fanatiek lid

12 dec 2008
    4.038
    83
    48
    Vrouw
    fysiotherapeut
    Caldas da Rainha
    Ik kijk onze kinderen aan en dan weten ze het wel. Echt voedselverspilling om die ijsjes in de prullenbak te gooien.

20. Logan

Logan Niet meer actief

Ik kan natuurlijk niet uit ervaring spreken maar eerst uitleggen dat 'dankjewel' er bij hoort vind ik toch wat vriendelijker dan gelijk de ijsjes weg gooien. Dit hebben mijn ouders gelukkig ook nooit zo gedaan...

Deel Deze Pagina