De gouden tip tegen diarree bij peuter?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door jerami, 5 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jerami

jerami Fanatiek lid

16 aug 2009
    2.007
    0
    0
    Zuid Holland
    Mijn zoontje heeft nu inmiddels 6 dagen last van diarree. Zijn billetjes zijn er inmiddels niet meer zo blij mee...

Ik maak me verder geen zorgen over dat het me te lang duurt, hij is namelijk vrolijk, actief, eet en drinkt goed en klaagt niet over buikpijn ofzo.

Maar het is vooral voor hem vervelend, zijn billetjes doen pijn als hij gepoept heeft en ik ben er nu wel klaar mee wat rotzooi betreft. Maar niks werkt om het te stoppen zeg maar.

Hij krijgt al banaan, eet vezels (altijd bruin brood). Krijgt minder vruchtensap, drinkt nu vooral water. Aardappelen en rijst geprobeerd, maar hij eet 's avonds nooit, dus dat gaat hem niet worden.

Zijn er nog dingen die ik niet geprobeerd heb? Ik wil ook niet teveel rommelen met hem, maar iemand die voor mij de gouden tip heeft tegen de diarree.

2. caromama

caromama VIP lid

23 jan 2007
    9.017
    5
    38
    Bij diarree kun je beter wit brood geven ipv bruin brood. Dat stopt. Verder schijnt appel ook te helpen.

3. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Wat voor vruchtensap geef je? Appelsap staat erom bekend dat het diarree veroorzaakt, en dat is van veel sapjes de basis. Ik merk het bij Jitte meteen als ze 2 glazen sap drinkt...

4. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.824
    19.145
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Geen heldere vruchtensappen meer geven. Sowieso opletten met suiker.

Niet te veel laten drinken als het echt om peuterdiarree gaat (en ze dus gewoon vrolijk en levendig zijn. Bij diarree door ziekte is drinken juist wel belangrijk!!) Wij kregen wat betreft drinken het advies even terug te gaan naar vijf bekers op een dag. (ontbijt - tussendoor - lunch - tussendoor en na het avondeten een toetje)
    En dan echt de beker in een korte tijd laten opdrinken en wat eventueel niet opgaat wegzetten (ook beter voor de tandjes)
    Als het beter gaat, kun ke de hoeveelheid eventueel weer rustig opbouwen. Maar ik moet zeggen dat ik het echt bij deze hoeveelheid laat. Als hij één dag bij oma is geweest, merken wij gelijk dat zij zich er niet aan houdt.

Verder inderdaad veel vezels: bruin brood, groene, eventueel brinta e.d.

5. jerami

jerami Fanatiek lid

16 aug 2009
    2.007
    0
    0
    Zuid Holland
    Appelsap geef ik niet omdat het idd diarree veroorzaakt. Hij krijgt multivruchten diksap, yogi of gewoon water.

Mijn zoontje is een heel dorstig mannetje. Maar zal eens proberen om te kijken of ik het kan beperken tot die enkele bekers.

6. kris8

kris8 VIP lid

17 aug 2009
    8.032
    3
    36
    lastig zeg volgens mij is tegen echte peuterdiarree niet veel meer te doen dan wat je al doet..
    ik geef wel eens rosevice stop..

7. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Meer vezels, meer vet.

Een volkorenboterham met roomboter dus.

8. palmie37

palmie37 VIP lid

8 jun 2009
    5.294
    40
    48
    administratief medewerkster
    overijsel
    Volgens mij kun je inderdaad beter even een paar daagjes wit brood gaan geven en kijken of dat helpt?

9. Snowtje

Snowtje Fanatiek lid

6 dec 2009
    1.409
    0
    0
    NULL
    NULL
    roosvice stop helpt hier!

10. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.281
    2.232
    113
    Vrouw
    Nederland
    Cola. Gewone, ouderwetse cola. Geen lightvariant. Cola doodt bijna alle bacteriën. In veel landen krijgen kinderen cola als ze diarree hebben.
    Ga alsjeblieft niet rommelen met witbrood, je verstoort daarmee alleen de boel. Als je last hebt van diarree is het juist beter om bruin brood te eten. In bruin brood zitten veel vezels. Deze vezels komen onveranderd aan in de dikke darm. Daar werken ze als een soort spons: ze nemen vocht op. Hierdoor wordt harde ontlasting zacht en soepel, terwijl dunne ontlasting juist indikt door de sponswerking.

11. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    Hier krijgen ze cola en dat werkt heel goed. Onze dokter heeft dit ook zelf gezegd. Schijnt dat geraspte appel ook helpt.

12. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.824
    19.145
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Cola helpt tegen diarree veroorzaakt door ziekte / bacteriën. Daarvan is bij peuterdiarree geen sprake! Peuterdiarreemwordt juist veroorzaakt door
    Te weinig vezels
    Te weinig vet
    Te veel suikers
    (en kinderdarmpjes die dat allemaal nog wat minder goed kunnen verwerken dan grote-mensen-darmen)

Als je dit weet, snap je dat cola bij deze vorm van diarree niet goed is, want te veel suiker. Bovendien: je gaat een peuter in deze situatie toch niet van die rotzooi als cola geven??? Voor kindjes die uitgedroogd dreigen te raken door diarree-door-ziekte vind ik het een ander verhaal. Dan is de inname van elke vorm van vocht gewoon keihard noodzakelijk en dan is het bij-effect van cola gewoon gunstig. Maar bij peuterdiarree is helemaal geen sprake van dreigende uitdroging en is het middel echt erger dan de kwaal!

Overigens is witbrood in deze situatie ook niet goed, want daar zitten weinig goede vezels in.

Jammer dat mensen niet eerst even lezen waar het over gaat, voordat ze advies geven.

13. suus02

suus02 Fanatiek lid

30 jan 2009
    3.387
    864
    113
    home sweet home
    het advies dat wij van de ha kregen was:
    geen melk en melkproducten (kwark of yorhurt mocht dan weer wel?)
    zo min mogelijk suikers.
    dit heeft bij onze dochter goed geholpen

14. jerami

jerami Fanatiek lid

16 aug 2009
    2.007
    0
    0
    Zuid Holland
    Iedereen bedankt voor de tips. Omdat hij verder geen klachten heeft, dachten wij aan peuter diarree. Omdat we inmiddels op dag 9 zitten, hebben we toch maar even de ha gebeld. Zij vinden hem vrij jong (net 2 jaar) om nu al peuter diarree te hebben. Omdat zijn weerstand ook niet super is (nooit geweest) denken ze toch aan een bacterie. We moeten stoppen met het 'rommelen' met zijn eet/drink patroon. Het enige wat hij de komende dagen niet mag hebben is vet eten. Verder mag hij alles en mocht hij maandag nog steeds dunne luiers hebben, dan wordt zijn ontlasting op kweek gezet om te kijken wat daar uit komt.

15. Jasminum

Jasminum Fanatiek lid

16 feb 2011
    1.088
    0
    0
    Hier heeft dochterlief ook een maand geleden ongeveer 10 dagen behoorlijke diarree gehad. Ontlasting op kweek laten zetten, omdat men een parasiet vermoedde. Dag 11 stopte het vanzelf!
    Zielig he, die kapotte billetjes. Qua eten geen tips, wij hebben gewoon haar normale voedingspatroon aangehouden. Voor de billetjes: schoonmaken met lauw washandje, goed droogdeppen, insmeren met maizena + sudocreme. Dat hielp hier enorm!
    Sterkte!

16. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Heb je alleen gebeld of ben je ook langs geweest?

17. jerami

jerami Fanatiek lid

16 aug 2009
    2.007
    0
    0
    Zuid Holland
    Ik had vanochtend gebeld voor een afspraak. Alles zat helemaal vol en omdat het geen spoed geval was, hebben ze met de ha overlegd en ben ik later op de dag terug gebeld.

Deel Deze Pagina