Hoeveel kans op miskraam als het hartje klopt?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Tinkerbel80, 28 jul 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tinkerbel80

Tinkerbel80 Niet meer actief

We hebben vorige week een echo gehad bij 7 weken en het hartje klopt. We zijn dus nu ook aan dierbaren aan het vertellen dat we een kindje verwachten. Ik krijg alleen zovaak te horen is het niet te vroeg om het te vertellen? Kans op een miskraam is toch nog groot? Ik word hier steeds onzekerder door. Weet iemand hoe groot de kans op een miskraam is als het hartje klopt? Ik kan helemaal niet zo blij zijn.

Mijn moeder zei het ook gelijk, want zij heeft 2 miskramen gehad maar dat komt denk ik ook door dat zij rookte en dronk. Mijn vader ook trouwens. Ik doe het geen van beide en mijn vriend ook niet. Daar kan het dan toch ook aan liggen bij mijn moeder dat het fout is gegaan 2 keer? Dat wil toch niet zeggen dat het in de familie zit?

Ik wil me hier helemaal niet druk om maken :( na 25 maanden is het eindelijk gelukt en nou wil ik gewoon blij zijn en niet zo bang.

2. wolly

wolly Niet meer actief

Ik snap je bezorgheid maar ze zeggen altijd als je het hartje hebt zien kloppen dan is de kans wel wat minder, hoeveel minder weet ik niet precies.
    Ik hoop dat je niet te veel zorgen gaat maken en dat je wel van je zwangerschap kan gaan genieten.

Liefs wolly

3. jekkia

jekkia Fanatiek lid

Allereerst van harte gefeliciteerd met je zwangerschap!

Er zijn zoveel redenen waarom een zwangerschap eindigd in een miskraam. Zover ik weet is het niet erfelijk. Vaak is het gewoon pech omdat er iets is mis gegaan in de ontwikkeling van het vruchtje.
    In meeste gevallen kunnen ze nog niet eens een oorzaak aangeven.

Bij mij zeiden ze dat ik gewoon pech heb gehad (5x)

Maar als je het mensen wilt vertellen, doe het gewoon. Tuurlijk is het vervelend om te zeggen als het alsnog mis is gelopen, maar dan kun je wel je verhaal kwijt bij die mensen.

Elke dag wordt je kans op een miskraam minder. Probeer te genieten van je prille zwangerschap, het zou zonde zijn als je net als mij pas na de 20 weken pas ervan kunt gaan genieten, dan is er al een gedeelte van je zwangerschap voorbij.

4. dayenne

dayenne VIP lid

14 aug 2007
    7.564
    0
    0
    Thuismama
    op 'n roze wolk!
    Ik snap je zorgen. Ik was ook nog steeds bang na de 1e echo, ondanks dat het hartje klopte.
    En vooral inderdaad omdat iedereen om je geen zegt of het niet te vroeg is om het te zeggen. Maar dat zeggen ze meestal omdat je dan vaak nog geen echo hebt gehad. Ze zeiden het tegen mij ook, maar toen ik vertelde dat het hartje al klopte waren ze veel enthousiaster.

Probeer te genieten! Ik begrijp je angsten helemaal. Als het fout gaat, dan gaat het fout. Dan kan je maar beter even hebben genoten. Verdrietig ben je toch wel als het fout gaat, dat is niet minder als je er niet van genoten hebt.

Liefs Dayenne

5. Tinkerbel80

Ik weet ook niet hoe de kansen zijn bij iui. Je zou denken dat alle goede zaadjes over zijn gebleven en dat de kans dan minder is maar het kan natuurlijk ook aan mijn eicel liggen. Ik ben wel heel blij dat ik die eerste echo heb gehad en dat ik ook nog een 10 weken echo krijg. De tijd duurt alleen wel erg lang. Ik weet ook wel als het fout gaat, gaat het fout en dan kunnen mensen het idd maar weten want dan heb je wat steun. Ik doe iig nu gezond leven, dat deed ik daarvoor ook wel, maar nu nog wat extra dan kan het voor mijn gevoel daar iig niet aan liggen. De mensen om me heen zijn wel erg blij hoor, maar toch zijn ze toch ook nog wat bang.

Bedankt voor jullie lieve reacties

6. Niet meer actief

Het is inderdaad zo dat zodra het hartje klopt de kansen aanzienlijk afnemen op een miskraam.
    Wel is het risico weer wat verhoogd rond de 10 weken (geloof ik zoiets) omdat dan de aanhechting van navelstreng/placenta/baby gebeurt..

7. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ik heb het geloof ik met 11 weken verteld, na de termijnecho, en zelfs toen vroegen mensen of het niet wat te vroeg was... Dat komt voornamelijk doordat men vroeger helemaal geen echo kreeg en dus pas laat zekerheid hadden. Het is wel zo dat de kans op miskraam bij het zien van het hartje minder is, maar natuurlijk nog steeds niet helemaal verdwenen. Maar als jij het iedereen wilt vertellen, moet je dat vooral doen! Positief zijn over je zwangerschap is ook goed :)

8. San79

San79 Fanatiek lid

10 apr 2008
    2.212
    0
    0
    Den Haag
    Het kan altijd nog mis gaan. Al heb je tien geweldige echo´s, je hebt nooit 100% garantie. Zelfs niet na de 20 weken echo, zelfs niet na de geboorte.
    Maar de kans dat het mis gaat is na een goed echo wel veeeel kleiner.

Dus ik heb de 1e echo afgewacht (8 weken) en het daarna jubelend bekend gemaakt aan zo´n beetje iedereen die het horen wilde.
    Naaste familie wist het al met 5 weken, ik wilde niet wachten.

9. sanne1234

sanne1234 Actief lid

14 feb 2008
    474
    0
    16
    Ik heb een echo gehad met 6 weken en bij 7 weken (ivm twijfel over groei) Bij de 7 weken was alles goed + hartje klopt.

Nu hebben we er dinsdag 5 aug. weer een met 9 weken (in ziekenhuis) en ik twijfel ook of ik het dan ga vertel of toch de 12 weken afwacht...echt lastig.. :(

10. bengeltje86

bengeltje86 VIP lid

6 jan 2007
    8.553
    0
    36
    renkum
    ik heb het ook pas later verteld
    wat bij 9 a 10 week moet de placenta/navelstreng het overnemen en daarbij gaat het soms fout.
    maar goed misschien moet je niet van ergste uit gaan deed ik ook en het is erg mee gevallen succes

11. Ischa31

Ischa31 VIP lid

5 sep 2007
    6.944
    83
    48
    thuis
    Volgens mijn gynaecoloog hebben wij domme pech gehad en is de kans op een miskraam, als ze het hartje hebben zien kloppen, minder dan 5%. Dus maak je aub geen zorgen want het gaat veel vaker gewoon goed dan niet.

Gefeliciteerd en probeer je niet druk te maken.

12. Juffie1984

Juffie1984 VIP lid

16 nov 2007
    10.986
    116
    63
    inderdaad mijn verloskundige zei ook 5 procent. had een echo met 8 wk i.v.m. bruinverlies. toen was de kans 50% dat het goed zat, bij het zien van een hartje werd dit veel groter!
    probeer er lekker van te genieten. misgaan kan het inderdaad altijd..

13. jojo8

jojo8 Actief lid

15 jul 2007
    445
    0
    0
    ik had de 1e keer een missed abortion dus kreeg met 7 wk ook een extra echo dit keer. hartje klopte en alles zag er goed uit! toen heb ik de verloskundige gebeld omdat we toch nog heel erg in onzekerheid zaten... en ze zei dat we er gewoon van moesten gaan genieten want de kans dat het mis gaat als alles goed eruit ziet op de echo heel klein is. dus hebben t toen ook gewoon aan iedereen verteld. onze naasten wisten t al wel vanaf t begin.

en tuurlijk blijft t nog ff spannend, want met 13 wk hebben we de volgende echo. maar we proberen er zoveel mogelijk van te genieten!

14. Tinkerbel80

Ik ben blij met jullie reacties, neemt toch wel wat onzekerheden weg hoor. Die 5% is wel erg weining. Ik las ergens dat de kans 1 op 10%, 1 op 20000 is (nederlandse vrouwen) en de 5% is dan 1 op 40000. Ik ga gewoon weer proberen te genieten en me niet meer gek te laten maken.

15. Niet meer actief

Wat ze hiervoor al zeiden, garantie is er nooit en er kan altijd wat misgaan.
    Maar je moet positief in het leven blijven staan, meestal gaat het goed :D

En dan erbij.. waarom zou je het tegen niemand zeggen? Als het mis zou gaan heb je toch ook steun nodig van mensen om je heen om je hierdoorheen te helpen? Je zou je mk toch niet alleen willen verwerken?

16. susan99

susan99 Actief lid

1 feb 2008
    182
    0
    0
    een kloppend hartje is echt al super! op het forum van gynaecologen staat dat je daarna nog maar 3% kans hebt op een miskraam. Bij veel miskramen is namelijk nog helemaal geen hartje gaan kloppen dus dit is al een hele grote stap. GENIET! nee hoor ik weet uit ervaring hoe moeilijk het is, ik hoorde jammer genoeg toen wel bij die 3% en dat was mijn 3e miskraam

17. susan99

susan99 Actief lid

1 feb 2008
    182
    0
    0
    maar na die miskramen had ik dus een goede 4e zs en nu een goede 5e!

18. Tinkerbel80

Dat is wel erg goed nieuws :D

19. MissGin

MissGin Fanatiek lid

1 jun 2007
    2.883
    0
    0
    Middelburg
    Ik was zwanger na de 7e vruchtbaarheidsbehandeling (3x IUI, 1x IVF, 3x ICSI)
    Wij hadden een kloppend hartje met 7 weken en ruim 8 weken.
    Tijdens de 12-wekenecho bleek dat het hartje met 9 weken gestopt was :cry:

Bij ons wist familie het ook meteen en vrienden na de 7 wekenecho en daar hebben we echt heel veel steun aan gehad toen het fout bleek te zijn.

Mijn ergste nachtmerrie is helaas waarheid geworden, maar ik heb echt intens genoten van die tijd dat ik zwanger was en dat neemt niemand me meer af! Tuurlijk zal ik met een volgende zwangerschap erg bang zijn, maar het zal me er niet van weerhouden om weer enorm te gaan genieten :p

Dus meid....geniet van je zwangerschap!

20. ingridenremco

28 jun 2008
    21
    0
    0
    verpleegkundige
    DEN HAAG
    ik weet ook niet hoe groot die kans is maar hij is zeker minder als je het hartje hebt zien kloppen.
    ik ben nu zelf bijna 27 weken zwanger en we hebben er ook lang op moeten wachten ivm.met mijn gezondheid.
    ik heb namelijk de ziekte crohn en reuma en moet nu ook gewoon nog veel medicatie slikken maar ben nu wel eindelijk gerust gesteld probeer zoveel mogelijk te genieten is beter voor jou en je kindje.
    groetjes ingrid

Deel Deze Pagina