Onze kleine man is vandaag 9 dagen oud. De eerste paar dagen was hij erg onrustig door mijn overproductie. Hij kreeg alleen de voormelk waardoor hij veel krampjes kreeg. Inmiddels is mijn productie verminderd dankzij het blokvoeden. Hij drinkt nog altijd een borst per voeding. De nachten gaan nu goed. Afgelopen nacht heeft hij zich twee keer gemeld voor een voeding. Overdag is hij echter nog altijd onrustig. D.w.z. dat hij na een voeding eerst in slaap lijkt te dutten maar dan toch wakker schiet en onrustig wordt. Wat hij vervolgens doet is wisselend. Hij kan zich overstrekken, veel zuigbehoefte hebben of juist alles weigeren (borst/pink), maar wat hij ook doet is met grote ogen om zich heen kijken. Een paar andere dingen die opvallen: - Na vrijwel elke voeding de hik krijgen - Ondanks drinken aan de borst geregeld boeren - Bubbelende darmen Soms helpt het om hem na een tijdje onrust alsnog even aan te leggen. Hij drinkt dan niet meer maar sabbelt wat en valt dan aan de borst in slaap. Dat is dan dus meer om te troosten. We proberen hem verder zoveel mogelijk regelmaat te bieden door elke 'ronde' hetzelfde te doen (eerst verschonen, dan voeden, even knuffelen en weer naar bedje). Verder proberen we hem wat af te schermen van teveel prikkels. Heeft iemand een idee of dit nog iets met de borstvoeding te maken kan hebben?
Gefeliciteerd! Dit klinkt als een heel normale, gezonde baby van nog maar 9 dagen oud. Hij moet overal aan wennen en zo te horen doet hij het goed op je bv, rust en regelmaat bieden is ook erg belangrijk. Maar onrustig zijn en zelfs huilen hoort erbij die eerste tijd. Mijn dochter sliep tot 3 maanden bijna niet overdag en als ze al sliep was het bij ons. Ze wilde absoluut niet in haar bedje. 's Nachts ging echter wel meteen goed (ze sliep naast ons in haar wieg), maar overdag heeft het lang geduurd voordat ze goed sliep en ook meer dan 45 min.. Ik heb dat altijd afgewacht en haar zelf laten bepalen, dat was het meest rustgevend. De avonden waren hier enorm onrustig. Dan had ze het meest last van de krampjes. Ze wilde ook heel veel clusteren, wat jouw zoontje zo te lezen ook doet, steeds aangelegd willen worden. Ze werd alleen zo rustig of als mijn man haar zo rechtop tegen zich aangeklemd had en hij zittend op het bed op en neer sprong.Dat bracht verlichting voor haar. Er komt een huilpiek rond de 6 weken. Dan huilt hij normaal gezien meer dan nu, maar dat zakt ook weer af. Een gezonde baby kan wel tot 4 uur huilen op een dag. Het regelmatig boeren en mondjes teruggeven deed mijn dochter ook. Hoef je je ook geen zorgen om te maken, als hij er maar geen last van heeft. Het klinkt heel erg als een gezonde baby die goed drinkt, maar gewoon zijn ritme aan het zoeken is. Dat komt vanzelf en heeft wat tijd nodig. Draag hem veel overdag en je zal zien dat hij rustiger wordt.
@nescio: Dank voor je vriendelijke reactie. Met onze eerste hebben we de eerste weken in het zh gelegen dus het is nu zoveel anders... Onze dochter heeft jaar bv gehad, maar alles gekolfd. Het is echt even anders nu onze zoon wel live wil drinken. Zojuist heeft hij een halve voeding teruggegeven. (Net terwijl ik m'n bordje aan het leegeten was, werdt ik helemaal ondergespuugd, hahaha). Teken dat hij teveel of te snel gedronken heeft denk ik hè? Momenteel ligt hij lekker op m'n buik te slapen. Helemaal moe van vandaag denk ik... Misschien ook wel last van de warmte. Het is hierbinnen ook 28 graden.. Ik heb de beco butterfly dus als hij overdag onrustig is en ik niet de hele tijd op bed/bank wil zitten dan gaat hij daarin. Gisteren voor het eerst en hij heeft er lekker in geslapen. Had je dochter trouwens ook dat als ze eenmaal bij je op de buik sliep ze ook bijna niet wakker te krijgen was? Hier moet ik ons mannetje dan echt wekken voor een voeding, terwijl hij wanneer hij in z'n wiegje op onze kamer slaapt, hij zich wel netjes om de 2,5-3,5 uur meldt.
Het heeft hier ook even geduurd voor de bv soepel verliep. Ik had een heel sterke tsr en daar verslikte ze zich in. Ook kreeg ze veel voormelk binnen, met als resultaat spugen en veel krampjes. Ze was ook ontzettend onrustig daardoor. Toen ik eenmaal ging blokvoeden (met 3 weken) ging het algauw beter. Ze wilde nog altijd vaak drinken (12 keer per etmaal ong.), maar ze was veel en veel rustiger. Gaf nog wel mondjes terug, maar niet meer altijd. De krampjes waren hier met 3 maanden echt over. Toen dronk ze nog maar 6 keer per dag en sliep de hele nacht door, had ze zelf geregeld. Daarvoor sliep ze inderdaad bij ons of in de draagdoek, en dan sliep ze altijd heel vast. Terwijl ze in de kinderwagenbak of bedje zo wakker schrok na een half uurtje.
Hoi Ago, Hier ook een zoon, nu 5 weken en herkenbaar wat je schrijft. Na het voeden ook onrustig, huilen en maaien met armen en benen. Ben er achter gekomen dat er vaak lucht vast zit wat hij dan niet kwijt kan. Ik leg hem dan vaak tussen de voeding door als hij onrustig is, even over mijn schouder, klop iets tegen zijn ruggetje aan en dan komt er vaak een flinke boer. Het lucht voor hem op en nadien voed ik gewoon verder. Gaat heel goed. Mocht hij daarna nog onrustig blijven dan leg ik hem , na de voeding bij mij op de borst, zing een liedje. Succes ik hoop dat je wat hebt aan mijn tips. En geniet van je mooie zoon!