Ik snap je zeker! Ik gebruik ook vaak tofu of tempeh (omdat we toch al grotendeels indisch eten - en ja, we zijn beiden blonde Hollanders ) De vegaballetjes neem ik wel eens. Maar al die valess en nagebootste vleesdingen lust ik niet. Ik ben vegetariër geworden omdat ik echt GRUWEL van de structuur van vlees, de ‘draadjes’. Ik kreeg als kind altijd een ‘prakje’ en zat altijd uren aan tafel te mieren om het vlees ertussen uit te halen. Ik had wat voedsel allergieën (varkensvlees o.a) dus adviseerde de huisarts destijds aan mijn moeder het vlees maar eens weg te laten. Sindsdien nog wel eens wat vlees geprobeerd, spekjes vind ik bijvoorbeeld echt heeeeeerlijk ruiken! Maar ik lust het gewoon niet. Ik eet wel vis, althans, zalm, tonijn of kabeljauw. Ohja en makreel lust ik ook. vega gehakt vind ik echt een vieze smaak hebben, anders had ik dat ook graag gebruikt in gerechten.
Haha, hier ook! (Ze noemen me wel eens de doekjes-moeder ) Mijn kinderen zijn nog wat jonger, maar toch echt al lang geen baby meer. Ik gebruik ze hier voor vieze handen en monden, voor vlekken in het tapijt en de stoffen bank, voor een plakkerig vlekje op het laminaat waarvoor ik niet de hele kamer wil dweilen. Ik sleep ze overal mee naartoe, en als we dan ergens in een speeltuin/pretpark/dierentuin aan een tafeltje neerploffen is iedereen altijd blij met de doekjes-moeder, want met de babydoekjes worden de tafels dan even afgedaan. Of om zelf even je handen op te frissen tijdens een dagje uit en geen zeep/kraan in de buurt. Babydoekjes zijn wat mij betreft het meest zinnige product ooit!!
Dan nog vind ik dat apart. Want uiteindelijk is het alsnog nagebootst vlees. En als je daar gewetensbezwaren tegen hebt, wil je er toch niet steeds mee geconfronteerd worden? Niet helemaal te vergelijken, maar als persoon die geen alcohol drinkt ik zou dus ook geen alcoholvrije bier/wijn drinken. Maar zoals ik al aangaf: ik begrijp best dat mensen het anders beredeneren, alleen zelf zou ik dus niet iets waar ik principieel op tegen ben gaan vervangen met iets wat erop moet lijken. Daarbij zijn er ook genoeg mensen vegetariër of flexirariër omdat ze niet van vlees/vis houden, ik ken er zelf zeker een stuk of 10 die enkel om deze reden geen vlees eten.
Toch drink ik hier heeeeeeel graag Coca-Cola Light (liefst in flesjes van 330 ml, ja mét statiegeld tegenwoordig).
Bah zoetstof vind ik zo smerig. Dat proef je gelijk. Maar cola en aanverwanten drink ik sowieso nooit, alleen misschien 2x per jaar ofzo zo'n citroenfanta. Wel nádat de prik eruit is gegaan.
Gatver. De reden waarom ik graag Coca-Cola Light in zulke kleine flesjes drink is juist omdat ik het enkel lekker vind wanneer er nog veel koolzuur in zit. Ik drink het overigens niet veel hoor. Maar af en toe vind ik het wel lekker. Anders drink ik enkel thee en water en koffie en een keer wat anders vind ik ook wel lekker. En dan toch echt de suikervrije variant . Momenteel drink ik ook heel veel spa touch of lemon. Zal ook in deze categorie passen. Je kan immers ook gewoon bruisend water pakken en citroen gaan snijden. Maar ook dat vind ik gedoe dus voor mij een literfles Spa touch of Lemon.
^^ en vond het een prettig idee om tijdens de prille start van zwangerschappen zulke kleine flesjes cola mee te nemen in de tas of auto voor het geval ik me misselijk zou gaan voelen. heb onwijs emetofobie dus nam graag maatregelen haha! Wat overigens nooit is gebeurd gelukkig.
Ik vind jouw redenatie juist heel onlogisch. Als ik principieel tegen het doden van dieren ben, maar vlees wel lekker vind, dan is vega-vlees toch juist heel logisch? Net als non-alcoholische drankjes. Je vindt het biertje lekker, maar bent tegen de alcohol, dan is alcohol vrij bier toch juist ideaal. De groep die geen vlees lust of geen bier lust, daar zijn die vervangers niet voor gemaakt, het gaat juist om de groep die het wel lekker vindt, maar moeite heeft met de gevolgen.
Dit. Ik snap ook niet zo wat het "probleem " is eigenlijk. Ikzelf vind die nep vleesjes vies maar vind het niet onlogisch dat er mensen zijn die dit wel eten ter vervanging van een dierlijk product.
Zou enorm handig zijn maar mijn baby kan dat nog niet, dan heb ik 2 keuze’s ik doe niks en is ie benauwd en ademt hij moeilijk. Of ik zuig zijn neusje uit en kan die fijn ademhalen en ook bij mij drinken. Hij heeft al vanaf de geboorte snel een vol neusje door dat bij hem van binnen allemaal wat smaller is, in zhuis zuigde ze het al vanaf dag 1 uit bij hem. Deze dus!
Tja, dat is dan jouw mening. Ik ken genoeg mensen die mijn mening delen mbt nepvlees, dus kennelijk tóch niet zo onlogisch. Verder weet ik gelukkig niet eens hoe alcohol smaakt (dat het heel erg stinkt ben ik me wel weer van bewust), dus zou ook niet weten waarom ik een product waar ik gewetensbezwaren tegen heb voor een namaakproduct zou vervangen. Maar ik ken ook genoeg mensen die op latere leeftijd zijn gestopt met alcohol drinken en dit bewust niet vervangen. Ik vind het eerlijk gezegd een beetje raar overkomen als ik hier van die "stoere" hangjongeren zie met hun alcoholvrije biertjes.
Maar jij beperkt je in dit verhaal alleen tot suikers. Er bestaan nog veel meer voedingsstoffen dan alleen suikers. Dan heb ik nog steeds liever dat mijn kind 8 klontjes suiker binnen krijgt uit 6 sinaasappels dan uit 3 glazen Cola. Want in situatie nr. 1 zitten ook vezels en vitaminen die weldegelijk gezond zijn. En hier mag fruit inderdaad onbeperkt en ik weet dat ze daarmee veel suiker binnen krijgen en dat het geen fuck uitmaakt of je fruitsuiker of bewerkte suiker binnen krijgt voor je lichaam maar wel dat het uitmaakt of je vezels en vitaminen binnen krijgt of niet.
Denk dat het bij de vleesvervangers natuurlijk niet enkel gaat om de redenatie erachter. Je kan tegen het doden van dieren zijn en bijv vegetariër zijn. Maar je kunt ook de wens hebben om gewoon soms af te wisselen. Ik eet wel vlees. Vind een biefstukje of mals stukje kip heerlijk op z’n tijd. Maar het hoeft van mij niet elke dag. Dus soms kiezen we zeker voor vleesvervangers. Al vind ik sommigen echt heel erg goor en moeten die echt uit de schappen. Maar andere producten zijn wel te doen, en ja: daar zitten dan ook weer veel E-nummers in.. en bietensap enzo om het vlees een beetje rood te laten van binnen.. de vraag is meer: kun je ermee leven dat je soms gewoon E-nummers en onnodige ingrediënten binnen krijgt? Want vlees van de slager vind ik dan weer mega zout als je het gemarineerd koopt. En zo is er altijd wel wat. 100% goed en puur eten kan naar mijn mening enkel als je al je producten zelf maakt en verbouwt of een fortuin uitgeeft aan je voeding.
Ik ook niet. Wegwerpluiers en babydoekjes zijn voor mij een groter probleem. Maar dan kan ik er nog wel een mening over hebben. Ik geloof dat het feit dat ik ben grootgebracht met dit soort nepvleesjes en vooral redenen daarachter zeker meespelen voor mij. De meeste vegetariërs kiezen er zelf voor vegetariër te zijn, ik niet destijds, dus dat maakt m.i een groot verschil.
Ik ben al zo’n 27/28 jaar vegetariër. En eet dus wel vleesvervangers. Toen ik vegetariër werd woonde ik nog bij mijn ouders. Ze wilde er best rekening mee houden door voor mij een groenteburger/ vegaburger of javaanse schijf ( dat was toen het hele assortiment vervangers ) te kopen ipv een stuk vlees bij de aardappels en groenten. Maar no way dat mijn moeder van peulvruchten zelf burgers ging maken of iets anders “ ingewikkelds”. Ben dus als vegetariër vanaf het begin “gewend” om vervangers te eten. Dat gebeurt niet iedere dag maar wel regelmatig. Blijf het ook makkelijk vinden als we bij vrienden bbq-en om te kunnen zeggen; doe maar zo’n vega worstje van de ah ofzo. Vrienden hebben er niet veel werk mee en vinden het fijn om toch rekening met je te kunnen houden. Ik ben principieel tegen het eten van vlees maar mijn man en kinderen eten wel vlees. En ja, daar maak ik gewoon vlees voor als ik kook. Pannen hachee, gehaktballen enz. Draai mijn hand er niet voor om maar zou het zelf echt nooit meer eten.
Yes precies dit Wij eten regelmatig een vleesvervanger (ook vlees) omdat we iets lekker vinden. Af en toe ook wel eens noten of peulvruchten maar dan mis ik soms toch iets. Een lekkere linzenburger of iets voegt qua smaak voor mij wel wat toe. Vroeger at ik helemaal geen vlees en toen at ik ook gewoon vega gehakt, worst etc. Ik kon er echt niet wakker van liggen dat het op vlees leek. Het bevatte geen vlees en dat was het enige wat voor mij belangrijk was. Net als nu een alcoholvrij glaasje wijn (1x gedaan). Smaakte prima en kon lekker “borrelen” in het zonnetje. Als je je er niet goed bij voelt prima natuurlijk. Maar ik zie een lekkere vleesvervanger gewoon als een toevoeging aan een maaltijd.