De grote opruiming

Discussie in 'De lounge' gestart door Mamafiets, 14 dec 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.834
    25.932
    113
    Vrouw
    Een tijdje terug was er een topic over opruimen/wegdoen van spullen. Ik ben het kwijt. Dus hier een nieuwe.

    Ons huis is in de loop der jaren veranderd in een soort opslagplaats van onnoemelijk veel spullen. En daar moet verandering in komen.

    Aangezien we budget gaan krijgen voor het inrichten van een thuiswerk plek hebben we besloten met de zolder te beginnen.

    Wat zijn jullie acties?
    Wat is jullie beste opruimtip?
    Waar laat je alles?
    Milieupark? Marktplaats? Kringloop? Goed doel?
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  2. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.834
    25.932
    113
    Vrouw
    Ik zal zelf beginnen :)

    Vanmorgen een auto vol speelgoed wat 'zolang even' naar zolder was gezet weggedaan. Ik had er heel veel moeite mee. Allemaal nog goed spul. En soms net mooie herinneringen. Eerst gedacht aan marktplaats. Maar wat een werk om overal foto's van te maken, en dan advertenties, bieden, afspraken maken etc. Geen zin in. En dan duurt het nog weken voor alles weg is.
    Toen gaan kijken op goede doelen acties (was te laat voor Sinterklaas) en de grabbelton in Geleen gevonden. Komen al mijn mooie little people's, toettoet auto's en houten speelgoed goed terecht :)

    Maandag gaat man verder met het uitzoeken van electronica die daar nog steeds staat Bijna elk apparaat wat ooit vervangen is is 'zolang even' boven gezet. En dan ligt er nog kleding, babybedje, heel veel boeken, en wie weet wat nog meer!
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  3. Mayflower

    Mayflower Bekend lid

    21 okt 2018
    585
    295
    63
    Vrouw
    Hier ook! De zolder is een opslag plaats geworden terwijl het eerst ene logeerkamer was schaam me dood. Hahah.
    Ik ga na de feestdagen als ik toch alle feestpullen moet opruimen boven alles leeg trekken
    Ik wilde eerst ook alles op.marktplaats zetten.
    Maar denk dat ik het aan goede doelen en misschien kringloop ofzo ga geven en wat echt niet meer kan naar de stort.

    Ik heb ongeveer 2 jaar geleden heel veel baby spullen weggeven aan een moeder kind huis via een contact persoon.
    Ik ben alleen zo moeilijk met weggooien haha verschrikkelijk!
     
    Lammetje91 vindt dit leuk.
  4. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.974
    7.903
    113
    Vrouw
    Ik heb veel op mp gezet. Maar je moet maar net mazzel hebben dat je het kwijt kan. Ik heb het eea verkocht en de rest doneer ik nu. Ik geef het liever aan goede doelen dan bijv de kringloop. Bij die laatste moeten mensen er weer voor betalen om het mee te kunnen nemen.
     
  5. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.834
    25.932
    113
    Vrouw
    Klopt. Maar de kringloop heeft hier ook weer een sociale functie. Werken is jongens met verstandelijke beperking.

    Marktplaats doen we alleen voor groter spul. De babykamer straks. Maar die is nu nog deels in gebruik. Vind het anders teveel tijd kosten.

    En net ook besloten dat we de Duplo en houten trein aan houden.
     
    Zonnestralen vindt dit leuk.
  6. Maan14

    Maan14 Niet meer actief

    Wij hebben tijdens de verhuizing en daar na verbouwing alles op zolder gezet. Met het doel later alles uit te sorteren dat later is nu en begin nu eindelijk weer wat energie te krijgen maar de afgelopen weken hartstikke gaar geweest :|
     
  7. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.501
    2.399
    113
    Hier afgelopen zomer ook aan begonnen. Eerst de ene kant van de zolder aangepakt, toen de andere kant.
    Kleding en veel speelgoed meegeven voor een goed doel.
    Ook één en ander op marktplaats gezet en veel weggegooid in de glasbak, container.
     
  8. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.510
    8.362
    113
    Ik ben al lang aan het opruimen en wegdoen, maar we blijven veel spullen houden... :| Het is echt al een stuk beter dan het was, maar het mag nog minder.

    Ik probeer tegenwoordig zoveel mogelijk naar goede doelen te doen, MP is veel werk en je verkoopt er amper. Vandaag toevallig een vuilniszak of vijf naar de kledingbank gebracht. Ik heb er minder moeite mee als ik weet dat het terecht komt bij mensen die het goed kunnen gebruiken.
     
    dreumesje, Zonnestralen, Luna86 en 3 anderen vinden dit leuk.
  9. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Ik ben afgelopen jaar ook veel bezig geweest en meerdere malen elke ruimte in huis (op mijn kledingkast na) door gegaan om dingen op te ruimen en vooral weg te doen. Ik heb alles weggegeven aan bekenden en de kledingbank (nemen ook speelgoed aan) en andere spullen naar de kringloop gebracht. Alles wat niet bruikbaar was naar de mileustraat. Nu is het vooral een kwestie van bijhouden. Heb nu weer een klein stapeltje truien die dochter te klein zijn en die breng ik volgende week gelijk weer naar de kledingbank. 2 weken terug ging een laptop stuk, ook meteen naar de milieu straat gebracht en niet eerst weggezet voor een later moment.
    Mijn tip is dat het alleen opruimt als je echt dingen weg doet. Mijn selectiebasis daarvoor was, heb ik dit afgelopen jaar gebruikt en ga ik het aankomend jaar nog gebruiken. Was het antwoord nee, dan weg. Sommige dingen heb ik wel 3 opruimrondes in mijn handen gehad voor ik ze weg kon doen en ik heb nog wat dingen die eigenlijk weg horen volgens deze selectie maar waar ik toch geen afstand van kan doen, maar het heeft mij wel geholpen om te kiezen wat blijft en wat niet.
     
    Witmi001 en Miss T vinden dit leuk.
  10. Miss T

    Miss T Fanatiek lid

    3 mei 2012
    4.352
    299
    83
    Poeh...ik heb een haat-liefdeverhouding met opruimen. Soms gaat het hartstikke goed, maar vaak ook niet.

    Wat zijn jullie acties?
    Ik ruim iedere vakantie op. En iedere vakantie weer baal ik ervan dat ik zoveel zooi heb en dat het me tijd kost. Het boek van Marie Kondo lezen hielp wel. Misschien moet ik het nogmaals lezen.
    Verder heb ik altijd een tasje staan voor een vriendin van me met een jongere dochter. Als de kleding van mijn dochter te klein is, gaat het in die tas. Als de tas vol is, geef ik hem weg.

    Wat is jullie beste opruimtip?
    Een poortwachterslijst bijhouden. Dan zie je wat eruit gaat, maar vooral ook wat er binnenkomt.

    Waar laat je alles?
    Wisselend: bij vriendinnen, collega's en familie (kleding/speelgoed/boeken), kliko (indien kapot of onzinspul), Marktplaats, school (boeken), vuilstort en bij de verkoop met Koningsdag. Kringloop zit hier 25 km rijden vandaan; dat vind ik teveel moeite.
     
  11. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.834
    25.932
    113
    Vrouw
    Ik vind het soms ook moeilijk. V
    Wat bedoel je daar precies mee? Dat je alles gaat opschrijven wat je koopt/wegdoet?
    En hoe helpt dat?

    Wat er binnenkomt. Tja... Nu ook weer twee items in het kerstpakket waar ik echt niks mee kan. En op verjaardagen heb je dat ook niet helemaal in de hand.

    Wat ik zelf koop wel. En daarbij denk ik er tegenwoordig veel meer over na of we het echt nodig hebben. En wat het dan toevoegt.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  12. Lief of Stoer

    Lief of Stoer VIP lid

    25 apr 2011
    5.839
    2.713
    113
    't Gezellige Brabant
    Wij zijn vorig jaar verhuisd en sindsdien is het bijhouden. Voordat we naar het nieuwe huis gingen alles uitgezocht, verkocht, weggegooid en weggegeven.

    Verkopen gaat hier momenteel het best via facebook marketplace. Grote dingen zet ik dan ook op marktplaats.

    Mijn tip: Wat er niet in komt, hoef je ook niet op te ruimen :)
     
  13. aappie20

    aappie20 Fanatiek lid

    19 feb 2012
    3.214
    492
    83
    Ik ben sinds 3 december aan het ruimen, echt ruimen! Kwam tot de ontdekking dat wij kleine bewoners erbij hebben op zolder en daar ben ik echt panisch voor... dus opruimen! Vandaag de laatste lading naar de stort gebracht. 2x toe alles uitgezocht wat de eerste ronde heeft overleefd en dan weer de 2de ronde niet. Nu is alles van een hele rommelige zolder en met rommelig bedoel ik echt!!!! heel rommelig. Is het nu een zolder met 8 middel grote samla ikea bakken 3 mega samla ikea bakken een houten wieg en een set eetkamerstoelen. Meer niet. Nu ik zo de drive te pakken heb wil ik ook verder gaan ruimen! Heeeerlijk
     
    maartje84, dreumesje, Kyra73 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  14. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.290
    7.851
    113
    Gelderland
    Ik zet de meeste spullen op de weggeefhoek. Ik blijf tussendoor altijd opruimen. Als ik een kast netjes maak dan gaan er altijd spullen uit die weg mogen.

    Bijna wekelijks gaan er spullen weg, worden vervangen voor een beter product (plastic uit huis bijv) of de kliko in. Recent wel wat spullen op mp gezet en ook verkocht, dit zoeken we eens in de zoveel tijd uit. Alles wat langer dan 1 jaar niet gebruikt of gedragen is gaat weg.

    Eerder ging ik elk jaar op de koningsmarkt staan. Misschien kun je daar wat dozen voor reserveren? De kinderen vinden het het erg leuk en Je pakt op zo’n dag al gauw 75 euro.
     
  15. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Wij zijn bijna een jaar bezig geweest met ons minimaliseer project. En we zijn nu zo goed als rond. 2019 stond hier echt in het teken van minimaliseren.

    We hebben per ruimte/soort spullen eerst uitgezocht. Wat wordt niet meer gebruikt. Dan tientallen ritjes kringloop en stort e.d.
    De truc is het heel erg goed bijhouden. In 1 keer een complete zolder heeft geen zin. Er blijven toch dingen liggen die later ineens wel weg kunnen. Wij hebben het om de 3 maanden gedaan ongeveer. Nu hebben we echt alleen spullen liggen die gebruikt worden en herinneringen die we willen bewaren.
     
    maartje84 en Mamafiets vinden dit leuk.
  16. pippa26

    pippa26 Fanatiek lid

    14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Ik heb geen zolder, dat scheelt heel veel. Wel een man die onder invloed van medicijnen :cry: best wel wat nutteloze spullen heeft gekocht het afgelopen jaar. Maar gelukkig is dat nu onder controle.

    Maar in ieder geval een paar tips die wij hier toepassen (los van dat bovenstaande dan..)
    - alles digitaliseren (foto's, administratie, enz).
    - niets naar zolder verplaatsen maar als het teveel wordt, meteen aanpakken: kringloop, weggeven, goed doel enzovoorts. Dus als mijn zoontje's kast uitpuilt, pakken we dat aan ipv gewoon in een doos te stoppen en weg te zetten.
    - we kopen geen boeken meer (bibliotheek enzovoorts)
    - spullen zijn geen vervanging voor een goed gesprek, iets zelf maken of überhaupt goed voor het milieu: dus gewoon geen spullen.

    En wat hier heel goed werkt: we hebben echt een super goede wijk-facebook 'gratis op te halen in..'. En daar zet gewoon iedereen alles op, werkende wasmachines, lampen, kasten, televisies enzovoorts. Dus heb je iets weer nodig kun je het zo weer bij de buren krijgen. En anders doe je er een oproepje voor en krijg je het wel weer aangereikt. Werkt heel goed hier.
     
    Mamafiets en Miss T vinden dit leuk.
  17. 1986Lynn

    1986Lynn Fanatiek lid

    3 sep 2009
    2.615
    367
    83
    ..
    Wij hebben in de optiek van anderen niet veel spullen, maar er sluipt wel weer steeds meer bij. Ik wil dus binnenkort een aantal dagen vrij nemen waarop de kinderen er niet zijn en dan beginnen vanaf de zolder.

    Ik zet veel op de weggeefhoek.
     
  18. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.984
    8.787
    113
    Wij zijn ook begonnen. 3 maanden geleden 8 bananen dozen vol naar de kringloop gebracht. Wij hebben niet eens een zolder!

    Als zoon ergens klaar mee is en er echt niet meer mee speelt zetten we het op marktplaats. Als hij dan iets nieuws wil (kringloop of andere winkel) dan kan hij dat van zijn spaargeld doen. Als ik wat verkocht heb van zijn speelgoed dan gaat dat is zijn spaarpot. Zo is het voor beide makkelijker om de boel op te ruimen.

    Laatst de trapkast uitgezocht, de hele zondag mee bezig geweest. Wij hebben bakken van de IKEA gekocht en gesorteerd en spullen weg gedaan.

    Dus marktplaats,kringloop en kledingbak.
    Elke avond zorgen we dat de huiskamer weer netjes is en de tafel leeg. Rotzooi trekt rotzooi aan.
    Nu veel meer rust in huis!
     
    dreumesje vindt dit leuk.
  19. baby2011

    baby2011 Fanatiek lid

    15 aug 2010
    1.834
    372
    83
    Hier verhuist. Toen al veel weggedaan. Kringloop is hier denk 200 meter vandaan. Dus ideaal. Wandel naar dorp dump gelijk tasje. Enige nadeel groter huis dus. Meer bergruimte haha.

    Vooral veel in bakken van IKEA nu gesorteerd. Binnenkort wil ik die ook doorkijken en uitzoeken
     
  20. Miss T

    Miss T Fanatiek lid

    3 mei 2012
    4.352
    299
    83
    Ja, klopt. Het gaf mij overzicht over de hoeveelheid die er binnenkomt. Ik volg op Facebook Moeders Minimalisme. Zij linkt altijd naar berichten op haar site.
    https://www.moedersminimalisme.nl/de-poortwachterslijst/
     
    Mamafiets vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina