De grote opruiming

Discussie in 'De lounge' gestart door Mamafiets, 14 dec 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.473
    24.331
    113
    Ik had de mazzel dat ik met dingen kon gaan schuiven. Er kwam bv plek vrij in een kast op de zolderoverloop en daar heb ik mijn fonduepan en ijsmachine naar toe verhuist. Ik gebruik ze wel met enige regelmaat, maar wel minder dan andere apparaten en dan vind ik het niet erg om even op en neer te lopen. En zo kwam er weer ruimte vrij in mijn trapkast voor bv mijn airfryer. En een extra ladekastje die ik in de keuken had gezet, die kon ik uit mijn keuken halen en in de trapkast kwijt.
    Zo heb ik behalve geminimaliseerd ook echt van alles opnieuw ingedeeld, zodat het nu logischer en praktischer is. Heel fijn is dat, maar dat kon wel pas nadat er ook echt veel ruimte vrij was gewerkt. Pffff, ik word weer moe als ik aan die hele klus denk :roflmao:
     
    Elisje vindt dit leuk.
  2. Anan

    Anan Fanatiek lid

    10 mei 2013
    2.845
    2.256
    113
    Ik heb vanaf nu vakantie en elke dag ga ik 1 ruimte onder handen nemen. 3 jaar geleden verhuisd dus veel is al weg, maar de berging ligt vol met babyspullen die weg kunnen. Heb 5 slaapkamers en een berging en bijkeuken dus je verzamelt toch gauw veel spullen.
     
  3. Elisje

    Elisje Fanatiek lid

    18 jun 2006
    3.919
    927
    113
    Ja hier is het nu ook schuiven en doen maar wij hebben om te beginnen al niet veel opbergruimte. Vandaar dat ik zo'n metalen schap wil. Airfryer, 2e slowcooker en frituurpan zouden dan daar op kunnen en nog wat kleinere dingen. Ook wat van de voorraad zou daar komen.
    En ik ben nog niet klaar met keukenapparaten... Ik heb sous vide op mijn lijstje staan en dan ook zo'n bak, verder een zelfvriezende ijsmachine. Nu heb ik eentje waar je de kom in de vriezer moet zetten maar ja daar ook plaatsgebrek. Verder nog wat extra opzetstukken voor de kenwood kitchen chef en nog wat bakspullen. Mijn man wordt al gek als hij mijn verlanglijstje ziet op amazon.
     
    Adje vindt dit leuk.
  4. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.473
    24.331
    113
    Haha, dat is precies als mijn keukeninhoud :roflmao:. Sous vide sinds een week in huis, 2 slowcookers in de kast, airfryer, 2 lades met kenwood accessoires en daarbij een staaf- en handmixer, en op zolder dan mijn zelfvriezende ijsmachine (echt heel fijn ook). Alleen geen frituurpan meer. Dat doe ik gewoon in een pan met een suikerthermometer. Om voor alles ruimte te maken moest echt veel zooi verdwijnen, maar dat herken jij dan helemaal :D
     
  5. 1986Lynn

    1986Lynn Fanatiek lid

    3 sep 2009
    2.614
    364
    83
    ..
    Goed bezig zeg!
    Heb je ook kleinere dingen/ voor een paar euro op marktplaats gezet? Ik zet veel op de weggeefhoek zodat het ook echt ineens weg is, maar jouw idee van uit het zicht zetten tot het verkocht is is ook een goede, dan is het ook niet erg dat het niet direct verkocht is.
     
  6. Miss T

    Miss T Fanatiek lid

    3 mei 2012
    4.350
    298
    83
    @MamavanLieverd Op Netflix kun je de serie van Marie Kondo kijken, maar ook de serie Consumed is een aanrader.
     
    MamavanLieverd vindt dit leuk.
  7. Elisje

    Elisje Fanatiek lid

    18 jun 2006
    3.919
    927
    113
    Mijn frituurpan is een kom met mandje voor op het fornuis. Zelfs al zou ik de olie elke keer weer in de fles doen dan gaat het me niet echt veel meer opbergruimte geven. + ik moet dan ook weer de fles met olie ergens kwijt.
     
    Adje vindt dit leuk.
  8. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.484
    8.332
    113
    Staan ze er beide weer op? Inderdaad aanraders!
     
  9. Miss T

    Miss T Fanatiek lid

    3 mei 2012
    4.350
    298
    83
    Kondo wel; Consumed weet ik niet zeker.
     
  10. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.473
    24.331
    113
    Eigenlijk niks onder de €10. Kookboeken heb ik een paar nog goed kunnen verkopen, maar het meeste was echt lastig. Die heb ik uiteindelijk voor een prikkie via de boekenbalie app kunnen verkopen. Alles wat te veel moeite voor de opbrengst zou zijn heb ik weggedaan (of -gegeven), zoals kleding en schoenen. Maar een tientje hier en een tientje daar via mp loopt nog best leuk op.
    En inderdaad, zolang het niet in de weg (of in het zicht) stond, kon ik het geduld ook wel opbrengen.
     
    1986Lynn vindt dit leuk.
  11. nicole18

    nicole18 Fanatiek lid

    20 nov 2013
    4.494
    1.090
    113
    Heb je een gewone kliko? Ik zorg er bij iedere leging voor dat hij vol zit. Er stond altijd wel iets in huis wat weg moest. dus dat ging daarin. En kost verder niet en ook weinig moeite.

    Ik zou verder klein beginnen, iedere kast die je opgeruimd hebt is er 1, een hele kamer kost veel tijd en energie ineens
     
  12. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.248
    5.202
    113
    Dank je voor de tip, ik weet dat kleine projectjes het beste zijn, dat vind ik nog wel lastig. Als je eenmaal een begin hebt, met weer ruimte om vervolgens dingen op te bergen, dan is het denk ik wel makkelijker.
    Hoe op te ruimen, is verder het probleem niet. Hier staat in de milieustraat een container van de kringloop (zonder winstoogmerk, hun opbrengst gaat naar goede doelen) en sowieso kun je hier zo vaak je maar wil naar de milieustraat zonder kosten.
    De motivatie om aan de slag te gaan (met een burn-out en 2 kinderen met beperking) is het probleem. Ik merkte dat ik door het kijken van “ons huis vol spullen” gemotiveerder werd, doordat sommige situaties herkenbaar waren. Zo heb ik deze winter al heel veel kleding weggedaan en nog geen nieuwe kleding (behalve onderkleding en pantys enzo) voor mezelf gekocht, het enige wat ik misschien nog ga kopen in de uitverkoop, zijn een paar van mijn favoriete spijkerbroeken en misschien 2 of 3 truien (dat heb ik ook wel weer versleten deze winter). Ik heb wel afkickverschijnselen en daardoor open ik hier allerlei topics over pantys en bh’s enzo, omdat ik die wel mag kopen....:roflmao:
    In ieder geval zijn we ook op zoek naar een nieuw huis, maar zou het liefst alles uitgezocht willen voor we daadwerkelijk gaan verhuizen.
     
    Kolibrie2 vindt dit leuk.
  13. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ik ben dus iemand die 400 pennen heeft en er geen 1 weg kan doen he, van die het functioneel nog doen...
    Tips?
     
  14. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.484
    8.332
    113
  15. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
  16. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.350
    5.604
    113
    Na elk seizoen uitzoeken. Is de winter over? Dan 2 jassen weg doen. Of 1 als je die stap makkelijker vindt om te maken. Handdoeken bekijken hoeveel je er per week nodig zou hebben. De rest per klein aantal weg doen.

    Wij blijven rommel houden. Ik ben echt voor minimalisme, maar op zolder hebben we een kamer die bomvol blijft, terwijl ik toch steeds heel veel weg doe. Dat houdt het echte opruimen wel een beetje op, want andere ruimtes, zoals de voorraadkast zie ik ook uitpuilen.

    Onze voorraadkast is ruim, maar we hebben erg veel voorraad. Niet per se dat we veel van 1 ding hebben, maar we koken en bakken graag, waardoor we veel meelsoorten, pasta, rijst, olien, enz hebben. We hebben nu van die rails met 15 cm planken. Ik zou best bredere planken willen hebben, zodat mandjes er ook beter op kunnen blijven staan. Maar het voelt ook weer niet goed om veel te investeren om iets opgeruimd te hebben. Met minimalisme probeer je toch een goede overweging te maken of je spullen nog nodig hebt.
     
  17. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.484
    8.332
    113
    Daar hielpen hier de boeken van Marie Kondo erg bij. En Consumed en een Huis vol spullen ook wel.

    Maar ik heb nog steeds drie winterjassen, maar die ik gebruik ik ook. :D Ik heb overigens ook meerdere zomerjassen, waarvan ik er twee gebruik, daar mag in het voorjaar dus wel wat van weg. :)

    Mij helpt het als ik weet dat het goed terecht komt. Kleding dus bv. naar de kledingbank, speelgoed naar de speelgoedbank, kinderboeken naar de schoolbieb, enz. En de kinderen zitten met Koningsdag met een kleedje; dat werkt ook goed.
     
    Kolibrie2 vindt dit leuk.
  18. Manderijntje

    Manderijntje Fanatiek lid

    23 jan 2014
    1.161
    1.325
    113
    Ik heb 2 dagen de kelder (bestaat uit 3 kamers) uitgemest en opgeruimd. Vorig jaar voor het laatst gedaan. En zo fijn dat het best meeviel. We hadden vooral veel kartonnen dozen verzameld maar voor de rest best weinig om wegtm te gooien.

    Nu werk ik door naar boven maar het wordt steeds makkelijker merk ik. De keuken is alleen weer overvol. Dat moet goed uitgesorteerd worden. Dat doe ik als mijn ouders er zijn. Kunnen ze lekker op de kinderen passen .

    En kleding maar dat is gelukkig ook nog wel opgeruimd . Kleding van ons beide passen allemaal in een kast met 5 deuren en een grote commode voor pijama, ondergoed, sokken en verzorging. Kast van de kinderen laatst nog uitgezocht en dat is ook helemaal goed opgeruimd. Toch zou ik graag de helft minder aan kleding hebben maar dat valt me heel moeilijk.
     
  19. momwithcamera

    momwithcamera Fanatiek lid

    13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    Echt aaarghhh ben ik lekker bezig met opruimen, komt mijn man ineens thuis met allemaal onnodig speelgoed uit de Kruidvat o_O En hij is de bon ook kwijt dus het kan niet meer terug. De kinderen hebben echt meeeeer dan genoeg, en meer spullen in huis is gewoon echt niet nodig
     
  20. nicole18

    nicole18 Fanatiek lid

    20 nov 2013
    4.494
    1.090
    113
    Wat ik deze winter niet aangehad heb aan kleding en jassen ed doe ik volgend jaar ook niet meer aan dus gaat weg. Zo ruim ik 2 keer per jaar mijn kast op. Na de zomer en na de winter. Moet eerlijk zeggen dat er nog wel wat overbodig spul ligt maar het valt reuze mee.
    Kinder speelgoed vind ik lastiger, waar de oudste (7) mee is uitgespeeld gaat de jongste (1) over een tijdje nog mee spelen en bewaar ik dus grotendeels.

    Wat betreft handdoeken enzo die koop ik nieuwe als de oude zijn versleten. En die gaan dan of naar de garage als poetsdoek of in kleding bak of kliko

    Maar ik ben vrij handig is weg gooien, mijn man heeft er meer moeite mee dus die help ik stiekem af en toe wat :D
     
    Sokkie87 en 1981Mama vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina