Lange Vingers

Discussie in 'Voeding' gestart door Roozjuh, 29 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    Ik hoor altijd en overal dat kindjes een lange vinger krijgen om even lekker wat te snoepen, maar zijn die dingen niet ongelovelijk ongezond??:( Er zit me toch een lading suiker op die dingen waar je U tegen zegt.

2. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Ja dat vraag ik mezelf ook altijd af, :)

3. kim0503

kim0503 Bekend lid

10 apr 2009
    634
    0
    0
    Hoekse waard
    Ja ik hoor het ook overal. Nu is mij zoontje al op een leeftijd dat hij een koekje eet en dus krijg ik overal de vraag of hij al lange vingers eet..... uuuh nee is dan altijd het antwoord. Ik vind lange vingers idd erg ongezond en teveel suiker bevatten. Nou ben ik geen moeilijke moeder hoor hij krijgt echt wel een hapje als wij taart ofzo hebben maar een lange vinger vind ik onnodig. Hij is nog steeds erg blij als hij een soepstengel krijgt dus dat probeer ik zo lang mogelijk zo te houden.

Groetjes Kim

Ps ik lees nu net je banner pas goed en zie dat jou zoontje 3 dagen jonger is dan mijn ventje oeps ;):D

4. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Ik heb dochter ook nooit zelf lange vingers gegeven, ze was net zo blij met een soepstengel of mariakaakje. Soms kreeg ze er eens een op een verjaardag van oma of een tante, dat kon me dan niet zoveel schelen. Thuis hadden we ze in elk geval niet. Op een verjaardag eet ik zelf ook een stukje taart terwijl ik dat thuis maar zelden in huis heb.

5. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    gelukkig ben ik dus niet de enige die er zo over denkt! :D Ik krijg de meeste rare gezichten te zien als ik Nee zeg tegen een lange vinger, ik vind ze gewoon echt té ongezond. Inderdaad een Maria koekje of San Francisco koekjes die wij hebben, en een soepstengel gaan er allemaal prima in bij ons hummeltje :)

Tuurlijk krijg ie ook wel eens hapje van de slagroom, of hapje van dit of dat. Maar lange vinger's? nee dat koop ik dus echt niet voor hem

6. imani

imani Bekend lid

6 nov 2006
    926
    0
    0
    Ik ben ooit eens een keer bij een dietist geweest voor mijn dochter. Ze was iets te zwaar voor haar leeftijd. Ik probeerde alles zo gezond mogelijk te doen, dus waar het vandaan kwam? Achteraf bleek er niks aan de hand te zijn, ze heeft een groeispurt gemaakt en zit nu weer op goede lijn qua verhoudingen.
    Anyway, ik gaf mijn dochter altijd een tarwebiscuit als koekje. Op het KDV gaven ze wel eens lange vingers. Dus ik vroeg of dat niet te veel van het goede was. Volgens de dietist zat er niet zoveel verschil tussen een biscuitje en een lange vinger.............

7. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    heel apart... zit toch een dikke laag suiker op?

8. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Ja idd, zit een mega lading suiker op en in. Maarja de mensen die dat dus aan hun kinderen geven, die geven daar denk ik gewoon niet om, anders zouden ze het niet geven ;)! En dan ook bijv bij kinderen van 4 of 6 mnd gewoon al :$.

Jongste hier heeft ook pas 1x slagroom gekregen (toen ze jarig was), verder krijgt ze sinds kort heel af en toe een cracker of rijstewafel, maar meer echt nog niet hoor. Vind al die suikers echt totaal onnodig!

Liefs, Hanneke!

9. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Misschien zit er wel niet zichtbaar suiker in een biscuit maar wel net zoveel als in een lange vinger.

Beetje suiker is trouwens niet schadelijk natuurlijk. En ze zullen het later echt wel binnen gaan krijgen.

10. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    bosi: ja later krijgen ze t vanzelf wel. maar zolang ik het nog te zeggen heb komt er geen extra bergen suiker op het eten van mijn zoontje :p

11. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

calorieën:

Lange vinger: 399 per 100 gram
    maria biscuit: 439 per 100 gram
    san francisco tarwe: 460 per 100 gram

welk koekje is het 'beste'? tja, het is maar hoe je het bekijkt maar eigenlijk maakt het dus niet zoveel uit omdat het een tussendoortje is wat je weinig geeft. Slecht is een lange vinger dus niet. De beeld ontstaat dat deze het slechts is vanwege het kleine laagje suiker.. wat betreft caloriën maakt het dus allemaal weinig uit.
    Nu zitten er in een san francisco tarwe wel wat meer nuttige voedingstoffen dan in een langer vinger of een maria biscuitje...

Zoet (suiker) hoort bij het leven naar mijn idee (hoewel je dat natuurlijk niet hoeft te overdrijven).

lange vinger circa 5 koolhydraten per stuk
    tarwe biscuit circa 4,5 koolhydraten per stuk

oftewel.... of je nu een lange vinger geeft of een tarwe biscuit.. het maakt niet uit..hooguit dat de lange vinger zoeter smaakt naar het idee van mama...;)

12. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    haha hier sla je toch stijl van achterover als je die cijfers zo leest ;) hoe ongezond zo'n suikerbom aka lange vinger er ook uit ziet, een sf koekje schijnt dus bijna t zelfde te zijn... rare wereld ;)

13. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ach, het is hetzelfde met die reclame van raketje (dat ijsje)... in de reclame wordt gesuggereerd dat de mama die het raketje geeft een betere mama is dan de mama die het kind een liga of sultana geeft... Ja, de raket bevat nauwelijks calorieën maar er zit dan ook echt helemaal niets nuttigs in een raket. De liga of sultana heeft (veel) meer caloriën maar bevat nog wel nuttige voedingstoffen! Calorieën heb je nodig, alleen wel de juiste

Zo zie je maar weer hoe snel we 'denken' het goed te doen... Ach, het gaat er volgens mij vooral om dat een kind dat koekje helemaal niet nodig heeft (een stukje appel of komkommer is ook lekker) en dat als je het wel geeft (welke dan ook) dit een tractatie moet zijn. Een gezond eetpatroon (3 hoofd maaltijden en 3 tussendoortjes per dag) is het allerbelangrijkste!

14. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    amen! ja helemaal gelijk. Hier eet hij lekker appel en bananen kiwi, alles eigelijk wel. SInds kort heeft ie door dat hij rozijntjes lekker vind.

15. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Overigens hebt je na 1 mariakaakje of 1 tarwe biscuit wel genoeg terwijl je van 1 lange vinger dat effect niet hebt.

Overigens zitten in rozijntjes ook veel suikers, ach zolang je het niet overdrijft (en let op de tandjes) zal het allemaal wel los lopen. Mijn dochter eet gelukkig ook weer graag appels en bananen, nu de rest van het fruit nog....

16. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    Hier wel lange vingers (sinds vandaag)

Zonder suikerlaag bovenop maar er zit wel suiker in.
    Ach, is het niet allemaal een beetje overdreven?
    Wij eten toch ook suiker? Als je maar niet teveel geeft en daarnaast vooral gezonde dingen, is er naar mijn mening niets aan de hand.

17. miekje1982

miekje1982 Fanatiek lid

6 apr 2007
    4.811
    1
    0
    Flevoland
    Ik maak me er niet zo druk om..
    Mijn kindjes krijgen wel eens een lange vinger..
    Fruitsuikers zijn ook suikers toch?

Idd is t belangrijkste dat je let op een gezond eetpatroon met gezonde producten, maar af en toe een wat minder gezond tussendoortje: ik vind t prima

18. Yukl

Yukl Niet meer actief

Haha ik heb me ook altijd afgevraagd waarom lange vingers als HET tussendoortje worden beschouwd door heel veel mensen :D Overigens ben ik zelf niet zo angstig voor suiker en dergelijke, maar zelf geef ik mn zoontje voornamelijk rijstwafels/soepstengels/crackers/rozijntjes. Op het KDV krijgt ie wel regelmatig een biscuitje geloof ik, maar dat vind ik geen drama. Een lange vinger zou ik ook geen drama vinden, maar ik zal het zelf niet in huis halen.

19. Yukl

Yukl Niet meer actief

Maar in rozijnen zitten voor zover ik weet wel andere suikers dan in bijv. snoep :) En in fruit zit ook suikers ;)

Hier trouwens een kind dat erg slecht fruit eet. Alleen bananen gaan er als zoete koek in ;)

20. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Ik vind de reacties op lange vingers altijd zo overdreven...
    Bij andere koekjes zit de suiker er waarschijnlijk in in plaats van erop, dus die zijn net zo zoet.

Deel Deze Pagina