de gulden of de euro's?

Discussie in 'De lounge' gestart door marline1983, 8 nov 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

wat heb je liever de guldens of de euro's?

1. nee doe mij maar weer de guldens

2. ik vindt het wel goed zo met de euro's

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Sientje

Sientje Fanatiek lid

4 mei 2005
    2.747
    0
    0
    Mama
    ook hier heimwee naar de gulden, ook al was dan alles duurder geworden het was voor mij zeker overzichtelijker geweest.

2. debora21

debora21 VIP lid

4 jul 2007
    12.280
    0
    36
    Noord Brabant
    ik zou ook de gulden wel weer terug willen! idd zoals iemand al zei: alleen de verzekering al! in guldens omgerekend zouden we toen 180 gulden betaald hebben met z'n 2en, en nu betalen we 500 gulden! Nou dat was echt niet zo gestegen als de euro er niet was gekomen! Andere dingen stijgen natuurlijk wel, maar volgens mij nooit zo erg!

3. Milla

Milla Niet meer actief

Het maakt mij niet uit hoe de centjes eruit zien, het gaat er om hoeveel je er mee kunt kopen.. Als de Euro meer waard zou worden, zou het probleem ook opgelost zijn. Helaas gaat dat waarschijnlijk niet gebeuren dus kiijk ik terug op een betere gulden tijd ;)

4. patricia12

patricia12 Bekend lid

28 sep 2006
    604
    0
    0
    limburg
    absoluut de gulden!

5. Marisha

Marisha Fanatiek lid

15 jul 2006
    2.728
    0
    0
    Bediende
    België
    Aangezien ik in België woon is het voor mij gemakkelijker om naar Nederland te gaan om te shoppen of zo met de euro dan toen er nog guldens waren want toen moesten we speciaal gaan wisselen :

Al ben ik er wel zeker van dat de euro ook bij ons het leven duurder heeft gemaakt!

6. brussie

brussie Fanatiek lid

22 nov 2006
    1.927
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Amersfoort
    Ik kan maar niet wennen aan die minieuries (de muntjes). Ik moet altijd 3 keer checken of het 20 of 10 eurocent is!

7. Andrea001

Andrea001 Bekend lid

9 jan 2006
    932
    0
    0
    in de zorg
    Ik denk echt dat het tijd is dat jullie je eroverheen zetten. Ja alles is duurder, maar terugdraaien gaat echt niet gebeuren hoor. Get over it!
    Nederland staat altijd met z'n neus vooraan als het gaat om geld verspillen en "modern" zijn. Dit kleine kikkerlandje wil meedoen met de grote jongens, zoals Amerika. Dat is ons lot.

8. Gezond

Gezond Niet meer actief

Ik ga ook absoluut voor de gulden!
    Liever nog gister dan vandaag...

Wat er al gezegd is.. Ze zouden echt niet die belachelijke prijzen in guldens durven vragen...

Ik denk zelfs... dat als het teruggedraaid zou worden mensen het gewoon echt niet meer kopen... het blijft dan liggen en dan gaat het vanzelf weer naar beneden...

Hier ook... voor een bloemkool moesten we 2.59 betalen hier...Omgerekend is dat Fl 5,70.
    Nou geloof me.. die dingen rotten weg waar ze bij staan, want er is geen ziel die voor dat geld een bloemkool mee naar huis neemt!

9. Gezond

Gezond Niet meer actief

Oh en trouwens... de man die het allemaal bedacht heeft en de oorzaak is van dit alles merkt er zelf niets meer van... Hij heeft het tijdige voor het eeuwige ingeruild...

10. Jvtje

Jvtje Fanatiek lid

Wat Minke24 zegt over die advertentie, daar kan ik me wel in vinden; er zijn diverse (consumenten)organisaties die nog met enige regelmaat onderzoeken doen naar het werkelijke wel/niet duurder geworden zijn van dingen. En wat blijkt keer op keer? Dat je gemiddeld genomen voor de dagelijkse boodschappen nu minder kwijt bent, dan in 2001 met de gulden! Het ene product zal wel wat duurder geworden zijn, maar er zijn ook zat (dagelijks gebruikte) producten die dus juist goedkoper geworden zijn dan toen we nog de gulden hadden.

Natuurlijk zijn er ook andere dingen, die wel duidelijk duurder geworden zijn: brandstof, energie, horeca... de horeca heeft bij de omschakeling naar de euro gewoon heel grof vaak de prijzen gewoon 1-op-1 omgezet. Dat kun je de euro niet kwalijk nemen, dat moet je de horeca kwalijk nemen. Wat brandstof en energie betreft: tja, door (oa.) de oorlogen in Irak en Afghanistan is olie nu eenmaal veel duurder geworden, ook het stijgen van de vraag naar olie helpt daar niet bij. En het is ook een product dat nu eenmaal niet oneindig uit de grond te halen is, dus hoe schaarser het wordt, hoe meer we er voor moeten betalen. Dus ook daar kan de euro niets aan doen!

Zou de overheid het wérkelijk niet gedurfd hebben om zo'n 250 gulden te vragen pp voor de ziektekostenverzekering? Ik waag het te betwijfelen... ik denk zelf dat dat meer 'wishful thinking' is, dan realiteit.

Kortom: ik hoef niet zo nodig terug naar de gulden. Sowieso: stel dat besloten zou worden om terug te keren naar de gulden, dan wordt alles alleen nóg maar duurder! Want dan krijgen we wéér dat bedrijven proberen te profiteren van de omschakeling.... dus in mijn ogen is teruggaan naar de gulden alles behalve een oplossing voor het "duurder geworden leven sinds de euro". Ik denk zelf ook, dat dat gevoel voor een belangrijk deel tussen de oren zit. En omdat iedereen het roept en de media om het hardst meeschreeuwt, wordt dat gevoel alleen maar versterkt, terwijl het gewoon niet op feiten gebaseerd is.

11. Jvtje

Jvtje Fanatiek lid

Dus jij zet liever niets op tafel? Uiteindelijk zullen mensen toch eieren voor hun geld kiezen; er moet immers toch gegeten worden! En ik kan me uit de gulden-tijd ook nog wel herinneren dat bloemkolen soms echt belachelijk duur waren. Dat komt gewoon omdat het een seizoensproduct is. Dat wij verwende consumenten zijn die het hele jaar door bloemkool willen kunnen eten, in plaats van alleen in het seizoen, houdt nu eenmaal in dat buiten het seizoen de bloemkolen van ver geimporteerd moeten worden en da's duur ja. In het seizoen betaal je iets van 70 cent voor een bloemkool, met een beetje geluk!

12. Gezond

Gezond Niet meer actief

Ik noemde de bloemkool als voorbeeld.... ;)

Kersen in de zomer kunnen ook verschrikkelijk duur zijn ;)

En ik denk dat mensen bij zulke belachelijke prijzen echt kijken naar andere producten ja... En er zijn mensen die het zich gewoon niet kunnen veroorloven en nee dan zal er niets op tafel staan..
    Dat is nl. al zo bij heel wat mensen...

13. Jvtje

Jvtje Fanatiek lid

Oh, maar als de bloemkool zo duur is, koop ik die ook niet hoor. Maar dat zou ik ook in het gulden-tijdperk niet gedaan hebben (zoals ik al zei: ook toen was die buiten het seizoen hartstikke duur) ;) Dan zoek ik wel andere groente uit, die een stuk betaalbaarder is :)

Ik wilde ook maar aangeven dat ook bijv. de bloemkolen best voor (veel) minder in de schappen kunnen liggen, als je op het juiste moment kijkt, dus dat je dat niet zozeer aan de euro kunt wijten, dat het nu duur is. En omdat het dan van eigen bodem komt (en dus niet al lang op transport is geweest), is de kwaliteit vaak nog een stuk beter ook!

14. Gezond

Gezond Niet meer actief

ik zie mensen nu wel eens iets meenemen en dan weet ik eigenlijk wel zeker als de guldenprijs erop hadden gestaan ze het niet hadden meegenomen...

Vandaar ook dat ik het zo zei ;)

Mensen kopen nu heel veel alsof de euro de gulden is... En tja.. helaas... dan kom je bedrogen uit..

15. Anabella

Anabella Fanatiek lid

2 feb 2006
    2.742
    1
    0
    Als ik iets koop kijk ik naar de verhouding salaris en de prijs van het produkt.
    Ik hoef niets om te rekenen naar de gulden om me te realiseren wat ik uitgeef. Dat is ook niet handig, want dan moet je ook steeds voor ogen houden wat je loon in guldens is.
    Het is zo'n gedoe! Ik zie het mijn ouders ook steeds doen.

16. Arendskelk

Arendskelk Niet meer actief

Laten we please niet teruggaan naar guldens zeg... Dan zal je maar weer zien dat de fabrikanten ook hieruit hun slaatje gaan slaan en je uiteindelijk weer duurder uitbent als met de euro.

Flientje

17. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    terugdraaien zal niet meer gaan helaas want de prijzen zullen er niet door zakken, maar mensen zullen daardoor weer wel meer 'op de centen letten" wat ze nu niet vaak doen...

nu denk je vaak o maar 2 euro terwijl je dat niet zou denken als het nog de gulden betrof.... ;)

en tja als je 50 jaar terug kijkt was alles al veel duurder geworden natuurlijk, maar daarmee zijn in 50 jaar ook de inkomens fors gestegen dus dat is wel met zijn tijd mee gegaan, maar daar waar we dus voorheen 50 jaar over hebben gedaan om het zo "duur" te krijgen, is nu in pakweg 1- 1,5 jr. gebeurd...na de invoering van de euro...

ik kan me toch echt niet herinneren ooit 6,60 voor een bakje aardbeien te hebben betaald hoor, of 11,50 gulden voor een 5 kilo zak aardappelen (om maar ff wat te noemen) nu is een zak aardappelen goedkoop als ie in de aanbieding is voor 3,50 euro a 7,70 :(

de lonen zijn een paar jaar "bevroren" geweest om de economische groei te bevorderen, nou ik zie tot op heden verder niets terug in de lonen hoor,dat die inmiddels zijn meegegroeid...

als mijn man nog in loondienst zou werken zouden wij echt niet rondkomen... :(

hij verdiende toen pakweg 800 nlg netto per week (zonder overuren en asbest) en toen legden we 500 weg voor de rekeningen plus spaarde we daarvan....nu verdiend hij als zelfstandig ondernemer 1000 euro netto per week ( 40 uur) zonder overuren en zonder asbest en betalen we pakweg 1800 euro aan vaste lasten (geen aparte dingen anders dan met de gulden behalve dat het nlg gedeelte euro is geworden) maar van hetgeen hij verdient moet hij ook nog eens een aardig bedrag wegleggen voor de belastingdienst...

als hij die 800 gulden omgerekend zou krijgen in euro zeg 365 euro zouden wij het echt nooit redden hoe en waarvan zouden wij boodschappen moeten doen? we zouden gewoon echt elke maand 400 te kort komen en dan hebben we nog geen eens boodschappen gedaan...

weet niet hoe het bij andere zit maar denk er maar liever niet aan hoe het geweest zou zijn... ;)

we hebben ons er maar bij neer te leggen he... :)

18. Niet meer actief

als het kon, dan geef mij de gulden maar weer terug ;)

19. Gezond

Gezond Niet meer actief

Smoekie.. ik ben het helemaal met je eens... maar ik wou dat ik jullie salaris had!

Ik zie dat je 4000 euro netto per maand hebt... Nou meid.. ik heb maar 900 euro netto per maand en moet daar ook alles van betalen... En ja... ook de boodschappen...

Maar goed... geen klagen hier.. We kunnen rondkomen en zijn creatief ;)

20. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.272
    6.801
    113
    Het is niet duurder geworden, eerder goedkoper,

En ja, als de gulden er nog was, was er ook gewoon een prijsstijging geweest,

:p

Ik wil absoluut de gulden niet meer terug. Ik weet niet eens meer hoe die eruit zien, :)

Deel Deze Pagina