De Haakclub.

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door Jsvlinder, 5 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nettie

Nettie Fanatiek lid

14 jun 2007
    4.016
    0
    0
    Verzorgende IG
    ergens boven in Nede
    Whoei! Die is supergaaf zeg!!! Idd vast erg veel werk maar wat ziet het er gaaf uit!

2. Annemeis

Annemeis Fanatiek lid

11 sep 2011
    2.191
    823
    113
    Hoi meiden,

Al een tijdje ben ik op zoek naar een nieuwe hobby/tijdverdrijf voor de dagen dat ik niet werk. Heb heel lang aan tekenen en schilderen gedaan en wil nu wat anders. Op internet zijn heel veel superleuke gehaakte rokjes te zien voor kids, dat wil ik ook leren!
    Morgen wil ik wol en een haaknaald gaan halen, heb op youtube al tutorials gekeken voor beginners.

Hebben jullie een idee wat voor wol en wat voor haaknaald ik het beste kan halen om te beginnen? En wat kun je het beste eerst leren haken? Bloemen of vierkantjes? Want dan moet ik er ook een boek oid bij halen.
    Wil graag ook patroon leren lezen zodat ik na een beetje oefenen ook rokjes, mutsjes e.d. kan maken.

alvast bedankt!

3. Nettie

Nettie Fanatiek lid

14 jun 2007
    4.016
    0
    0
    Verzorgende IG
    ergens boven in Nede
    Vierkantjes (granny squares) zijn het makkelijkst om te beginnen. En die patroontjes kun je ook gratis op internet vinden hoor, dus hoef je geen boek voor te kopen. Bij blijmetdraadjes.nl vind je wel duidelijke patronen, incl. foto's dus da's wel heel handig denk ik.
    Phildar coton haakt erg fijn net als catania. En als je die gaat gebruiken is haaknaald 3 of 3,5 het mooist vind ik persoonlijk. Haal geen wol om te oefenen maar katoen of acryl is mijn advies. Wol pluist te erg en dat is lastig oefenen.
    Succes en mocht er iets zijn geef maar een gil. als je het handig vind om via fb (de echt die-hard-haaksters zitten daar vaker dan hier op zp)of mail advies te krijgen mag je me wel een pb sturen met je gegevens dan kan ik je helpen. (Maar voel je niet verplicht hoor ;) )

4. Annemeis

Annemeis Fanatiek lid

11 sep 2011
    2.191
    823
    113
    Hoi,

dank je wel, waar kan je die wol kopen die je noemde? Ga het proberen en als ik er niet uit kom dan kan ik hier mooi vragen stellen:)

5. Annemeis

Annemeis Fanatiek lid

11 sep 2011
    2.191
    823
    113
    Heb via handwerk.nl catania haakgaren besteld, iets van Catania SMC coats ofzo. Komt overmorgen binnen, haaknaald erbij en dan ga ik aan de slag! Heb er echt zin in:) Is zo'n granny square niet wat lastig om echt mee te beginnen? Weet alleen nog maar wat losse en vaste zijn. Zou het lang duren voor ik een rokje kan haken?

Kzal proberen een foto te posten van t eerste wat ik gehaakt heb, wat was jullie eerste haakwerkje?

6. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hij is dan ook echt superleuk!

7. Saskia78

Hmm ik haal bij euroland altijd phil coton 3.
    Zelfde idee als Catania maar iets goedkoper volgens mij.
    En je kunt het gewoon in de winkel halen... Dat laatste vind ikzelf altijd wel prettig toch :)

8. Saskia78

Hmm waar op fb? :)
    Mag ik ook komen gluren? :)

9. misty75

misty75 Bekend lid

16 jan 2013
    798
    1
    18
    Vrouw
    verpleegkundige
    West-Brabant
    ik kom mij hier ook aansluiten :D wat leuk dat er een haakclub is :D
    ben recent het haken weer gaan oppakken....wat zwangerschapshormonen al niet met je doen he ;) heb nu een slinger gemaakt met 3 belletjes en 5 kleurige vlindertjes voor op de babykamer. Daarnaast ben ik bezig om een deken te gaan haken met granny stripes...in rood wit blauw. Voor het ledikantje van onze aanstaande kleine meid :D

heb niet alle berichten terug gelezen, maar ga het van hier oppakken. zal ook wel wat pagina's gaan terug lezen om te kijken waar iedereen mee bezig is. zag al wel allemaal linkjes op het allereerste berichtje van deze topic. super handig!

10. misty75

misty75 Bekend lid

16 jan 2013
    798
    1
    18
    Vrouw
    verpleegkundige
    West-Brabant
  11. Saskia78

Mijn tas was precies op tijd af!

Ik heb uiteindelijk bij pipoos nog andere wol gehaald.....
    Vervolgens bleek dat te weinig te zijn EN daarna op dus.
    Toen dus andere wol van hetzelfde merk en dat dubbel gedaan.

Mijn mamsje was heel blij en zelfs mijn oma zeer onder de indruk.
    (En die kan niet haken maar wel ongeveer al het andere qua handwerk dus dar zijn van die complimentjes waar je wel rechtop van gaat lopen)

12. Saskia78

En een klein konijntje voor het buurmeisje.

13. Annemeis

Annemeis Fanatiek lid

11 sep 2011
    2.191
    823
    113
    #4793 Annemeis, 26 jun 2013
    Laatst bewerkt: 26 jun 2013
    pff, hier lukt het niet hoor, steeds floept de draad weg, krijg het niet voor elkaar om het handig vast te houden zodat ik steeds door kan haken... krijg kramp in de vingers, voel me echt dom,ben al 3 dagen bezig om de slag te pakken te krijgen maar het wil maar niet vlotten. Het haken van lossen vind ik het lastigste, de ene steek is los, de volgende weer te strak. Het haken van vasten gaat ook niet goed, dan begin ik met een toer van 14 lossen en een losse om te 'keren' zeg maar. Maar na 3 toeren heb ik opeens maar 12 vasten ipv 14. Het is ook heel lastig dat ik linkshandig ben. Mijn motoriek is niets mis mee, ik doe zelfs aan portrettekenen maar dit lijkt niet te gaan lukken

14. Saskia78

Hmm ik had ook steeds kramp en het draadje wilde maar niet door het lusje en hoe moeilijk kan het zijn dacht ik :)

Nu een ergonomische naald... En het is ten eerste een stuk lastiger om je naald fijn te knijpen. (Ik had de maat van de naald in m'n vinger staan ongeveer...)
    En het ziet er ineens veel gelijkmatiger uit, netter en het gaat ook veel soepeler en het belangrijkste: geen zere vingers, hand en pols :)

Clover haaknaalden | CreaMijn

E ik raakte ook steeds steken kwijt inderdaad... Steeds aan 1 kant ook bleek nadat ik een stukje had volgehouden en 1 kant netjes recht was en de andere kant heel gelijkmatig scheef :)
    Blijkbaar stopte ik aan 1 kant steeds 1 steek te vroeg...

15. zuurtje

zuurtje VIP lid

11 mei 2007
    19.073
    305
    83
    Vrouw
    Limburg (B)
  16. Annemeis

Annemeis Fanatiek lid

11 sep 2011
    2.191
    823
    113
    Hoi,
    Hier ook een ergonomische haaknaald, t ligt niet aan de naald maar aan mij, haha, mn man kan het nog beter dan ik

17. Yvon1893

Yvon1893 Fanatiek lid

24 jun 2011
    2.177
    0
    0
    De kempen
    Super gaaf geworden!

18. Nettie

Nettie Fanatiek lid

14 jun 2007
    4.016
    0
    0
    Verzorgende IG
    ergens boven in Nede
    @annemeis: dit hebben we allemaal gehad! Het is nu een kwestie van door willen of niet... Als je écht wil dan lukt het, over een tijdje zul je erom lachen dat dit begin zo moeilijk was. Ik heb altijd de regel voor mezelf gesteld: zodra ik de neiging heb om het door het raam te gooien, dan stop ik en ga ik 's avonds of de volgende dag weer verder.
    Over die steken verliezen: het is een kwestie van blijven tellen, altijd voor je begint met je volgende toer gaan tellen. Je kunt ook de eerste steek vd toer gaan markeren met en paperclip, dat wil ook wel helpen. Succes!

19. Annemeis

Annemeis Fanatiek lid

11 sep 2011
    2.191
    823
    113
    Hoi,

Dank voor je reactie. Ben vandaag mij mn schoonmoeder langs geweest met mn haakwerk (is vroeger handwerkjuf geweest) snap nu hoe ik t handig vast kan houden en welke fouten ik maakte, t gaat al een stuk beter!

20. Pharilla

Pharilla Fanatiek lid

3 dec 2012
    1.131
    0
    36
    Vrouw
    mama zijn ;)
    Drenthe
    deze week van een oude kussensloop, vulling van oud hoofdkussen een heerlijk grote kussen gemaakt op de naaimachine en er wat leuks omheen gehaakt. :)
    Ploft lekker weg op de bank, en staat nog mooi ook.

X Joyce

Deel Deze Pagina