ervaring met Doula

Discussie in 'De bevalling' gestart door Kiezelsteentje, 14 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kiezelsteentje

Kiezelsteentje Actief lid

23 sep 2008
    153
    0
    0
    Noord-Holland
    Hoi,

Wie is er net zoals ik ontzettend bang voor de bevalling???? ik ben 20 weken, maar maakte me al angstig voordat ik zwanger was!

Nu heb ik gelezen dat er tegenwoordig een Doula bestaat die je begeleid tijdens je bevalling, dat lijkt me wel wat, wie heeft er ervaringen mee?

Liefs,

Kiezel

2. liebrando

liebrando Niet meer actief

ik kan je er verder niet aan helpen, maar bij ons is de wens voor een 4e kindje heel groot, maar waar ik dus ook enorm tegenop zit is de bevalling!! iedereen zegt je bent al 3x bevallen dus wat zeur je nou? Laat mij maar zeuren ik vind bevallen dus 3x niks!

Ik weet niet of je thuis bevalt ofzo, maar mijn verloskundige heeft me tijdens de zwangerschap echt rustig gekregen, en tijdens de bevalling bracht zij ook enorm veel rust op mij waardoor ik me ook meer op me gemak voelde.

Succes!

3. Floor85

Floor85 Fanatiek lid

26 jul 2009
    1.679
    0
    36
    Vrouw
    Leerkracht
    Zuid-Holland
    Hoi Kiezel,
    Ik herken je angst heel erg. Ik ben heel bang voor wat er allemaal gaat komen. Vooral omdat ik ook niemand in mijn omgeving heb om ervaringen mee uit te wisselen. Een Doula zie ik niet zo zitten maar misschien komen er hier wel hele goede ervaringen mee dus ik blijf meelezen!! Verder heb ik een hele fijne vk waar ik goed mee kan praten (ook over m'n angst). Heb jij het weleens aangekaart? Het is iets waar veel vrouwen 'last' van hebben hoor!!
    Ik denk altijd maar, miljoenen vrouwen zijn me voorgegaan dus ik zal het ook wel overleven....
    Maar pffffffff ik lig er weleens wakker over hoor!!!
    Liefs Lara

4. Kiezelsteentje

23 sep 2008
    153
    0
    0
    Noord-Holland
    Hoi Lara,

Ja ik ben echt super bang, maar durf het niet echt te uiten, omdat ik denk "niet zeuren", idd miljoenen vrouwen zijn je voorgegaan, maar toch.....

Ik loop bij een gyneacoloog die het altijd erg druk heeft, dus niet echt altijd de tijd voor je vragen hebt, maar ik ga het zeker aankaarten bij hem.

Ik wil in ieder geval, dat als ik erom vraag een ruggenprik, dat ik niet tijdens de bevalling in discussie hoef, tegenwoordig heb ik gelezen dat dat jou recht is!

ik heb altijd geroepen, "geef mij maar een keizersnede" maar begin daar wel een beetje op terug te komen, er kan veel mis gaan, en toch geloof ik wel in het natuurlijke proces.

maar in USA en België passen de ruggenprik bijna bij iedereen toe, dus zoveel risico zal dat ook niet zijn denk ik dan....

hoe dichterbij het komt, hoe banger ik wordt eigenlijk...... wil er nu nog niet te veel mee bezig zijn, maar het gaat toch onbewust...

pfffff, ik wil graag kinderen, maar hier zie ik echt super tegenop!

soms krijg ik echt een benauwd gevoel van nu kan ik niet meer terug, nu moet het er een keer uit, krijg het dan spaans benauwd!

nou laten we elkaar steunen! wanneer ben jij uitgerekend?

Liefs,

Kiezel

5. Marlett

Marlett Fanatiek lid

13 jun 2009
    1.276
    10
    0
    ;) Wil je dat noooooooit meer roepen!!? :p Ik kan daar wel een uur over doorratelen dat een keizersnede écht geen makkelijk alternatief is.

Je angst kan ik helaas niet wegnemen, maar ik kan je wel zeggen dat de weeën me heel erg zijn meegevallen omdat ik me er helemaal aan overgegeven heb. Ja, het doet best wel zeer, maar het enige dat je kunt doen is ontspannen, ontspannen, ontspannen...

Als je geen doula kunt vinden, is het misschien een idee om een zus/vriendin/tante erbij te vragen die je wil ondersteunen?

6. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Ik heb er op zich geen ervaring mee. Wel heb ik eens in een restaurant gezeten (met mijn zwangerschapsgroepje) naast een tafel met Doula's in opleiding. Nou, ik kan je vertellen, dat was de grootste verzameling geitenwollensokken die ik ooit heb gezien. Ik weet niet zeker of je daar nou zoveel aan zou hebben tijdens je bevalling. We hebben er nog een tijdje mee zitten kletsen, maar met dat gezweef hadden we niet zoveel.

Ik denk persoonlijk dat het je misschien meer helpt als je een of andere cursus gaat doen die jou ligt, waarbij je meer leert over hoe een bevalling in zijn werk gaat en waarbij je technieken leert om bijv. je ademhaling te beheersen en te ontspannen. Zelf heb ik yoga gedaan en ik heb er echt wat aan gehad. Het haalt natuurlijk niet de pijn weg, maar wel de paniek. Je leert iets te doen om de touwtjes een beetje in handen te houden. Door me volledig te concentreren op mijn ademhaling en wat oefeningen te doen om bepaalde spieren te ontspannen kon ik echt veel meer hebben dan ik had verwacht van te voren.
    Nu weet ik niet of yoga iets voor jou is, de cursus vond ik zelf af en toe een beetje zweverig, maar de technieken hielpen mij wel goed. Je kunt ook allerlei andere cursussen kiezen, die misschien beter bij je passen. De verloskundige kan je daar vast ook wel verder mee helpen. En je kunt ook bij de vk aangeven hoe bang je bent voor de bevalling, dan kan ze daar een beetje rekening mee houden of je nog tips geven. Sterkte, het valt allemaal best mee hoor. Miljarden moeders zijn je al voorgegaan en die hebben het vrijwel allemaal zonder al te grote kleerscheuren overleefd, dus het zal jou ook best lukken.

7. Kiezelsteentje

23 sep 2008
    153
    0
    0
    Noord-Holland
    Hoi,

ik zal het noooit meer roepen:)

Ik loop bij een gyn. en niet bij een vk, dus kan er ook nog niet echt over praten, en ik weet niet hoe het gaat met een gyn bij de bevalling, hij komt volgens mij pas op het laatst erbij.... ik wil iemand die me door de hele bevalling helpt, van begin tot einde, en dan niet mijn man, die is te nuchter... hahaha

Ik ga nog wel met mijn gyn bespreken als het zover is. ik hoop dat hij wel een beetje open staat voor een ruggenprik als ik dat wil....

ja ik zag ook op een aantal sites de foto's van Doula's zijn idd wel geiten wollen sokken:(

Bedankt voor jullie lieve reacties!

Voorlopig is het nog niet zover....pffff...

8. Bri

Bri Niet meer actief

Geloof mij: een nuchtere man aan je bevallingsbed is een van de grootste zegens die je kunt hebben!
    Mijn vent is de nuchterheid zelve en ik heb zoveel steun aan hem gehad, juist omdat hij onder alle omstandigheden kalm is gebleven en mij op de momenten dat ik de weg een beetje kwijt dreigde te raken, weer helemaal op het juiste pad heeft gezet.

Neem (en claim) de tijd bij je gyn, misschien helpt het je om zo concreet mogelijk te weten wat je kunt verwachten, hoe het zal gaan, wanneer hij erbij komt, wie er tot die tijd dan voor je is.
    Wees niet bang wat hij ervan zal denken, stel al je vragen en leg je angsten zo concreet mogelijk voor, hoe irrationeel ze misschien ook lijken. Je bent echt niet de eerste vrouw die hij ziet die bang is voor de bevalling; als hij z'n vak een beetje verstaat weet hij hoe hij je erdoorheen moet slepen.

Laat je ook goed voorlichten over alle voors en tegens van de ruggenprik. Beide zijn er en ik denk dat zo volledig mogelijke informatie kan helpen bij het nemen van een beslissing hierover.

9. meidenhuis

meidenhuis Niet meer actief

Ik was ook zo bang bij de eerste en heb mij helemaal verdiept in het bevallen:

boeken
    websites
    verloskundigen
    ervaringsdeskundigen

Maar waar ik nog het meeste aan heb gehad is youtube :D Zoek daar eens op birth, delivery baby, contractions, dilation, unassisted child birth.

Het zijn allemaal amateur filmpjes van vrouwen in weeën, hoe de geboorte van het hoofdje verloopt, hoe een badbevalling gaat, welke houdingen etc................

Ik ben nu van mijn derde in verwachting en ben nagenoeg mijn eerste (toch redelijk traumatische) bevalling vergeten. Mijn tweede bevalling zit nog vers in mijn geheugen (16 maanden geleden). Ik heb na mijn bevalling direct geroepen: Wanneer komt derde??? Zo'n ontzettend fijne bevalling heb ik gehad.
    En toch zit ik weer op youtube naar bevallingen te kijken.

Ook op google video kun je filmpjes vinden.

10. Floor85

Floor85 Fanatiek lid

26 jul 2009
    1.679
    0
    36
    Vrouw
    Leerkracht
    Zuid-Holland
    Heej Kiezel,

Ik ben 4 maart uitgerekend (we zitten ook allebei in het Maart 2010 mama's forum :p)

Ik ga ook in het ziekenhuis bevallen en ik ga van te voren ook aangeven dat ik een ruggenprik wil als ik het niet meer trek. Het klopt inderdaad dat iedereen daar tegenwoordig recht op heeft. En dat Nederland één van de laatste landen is waar het niet standaard wordt gebruikt!! Kluun heeft daar trouwens ook een leuke, uitgesproken mening over in het boek 'help ik heb m'n vrouw zwanger gemaakt' :p

Ik ben wel heel blij dat ik niet de enige ben die bang is! Ik voel me soms zo'n aansteller. Maar ik vind het gewoon eng dat ik niet weet wat me te wachten staat!!
    Ik moet bekennen dat ik ook wel eens heb gedacht, doe mij maar een keizersnee... Maar daar ben ik ondertussen wel van teruggekomen hoor na alle verhalen!!!

Dikke knuffel voor jou!
    Liefs Lara

11. Erikaatje

Erikaatje Actief lid

20 sep 2008
    425
    0
    0
    Ik heb mezelf vooraf en tijdens de bevalling echt moed ingesproken. Zoals.. Na elke wee, dacht ik deze heb ik weer gehad.
    Ook echt gedacht: ik kan dit, ik ga dit doen, kom maar op ik ben er klaar voor!! Ik ga mijn kindje op de wereld zetten!!
    Ik weet het is misschien makkelijk praten, maar dit hielp echt.

12. Kiezelsteentje

23 sep 2008
    153
    0
    0
    Noord-Holland
    Lieve meiden,

bedankt voor jullie reacties! ik ga wel ff kijken op you tube idd.

en Lara toch fijn om een logenoot in dezelfde periode te hebben, we gaan ons er samen doorheen slepen!

Liefs,

Kiezel

Deel Deze Pagina