blij en bang

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door tumtum, 14 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tumtum

tumtum Bekend lid

23 mrt 2012
    904
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nadat ik gister de hele dag naar de wc bleef lopen, kon ik vandaag niet langer wachten, en heb zonder verwachtingen toch maar vast een test gedaan, want er lagen toch nog een stuk of 10 klaar :D En ja hoor, een dun streepje, niet eens een tuurstreepje, echt een duidelijk streepje, dus weer zwanger! (1 tot 4 dagen voor NOD)

Naast enorme blijheid, ook gelijk weer enorme angst. Ik heb eerder dit jaar 2 miskramen gehad. Ik woon in Zweden, en ondanks dat de meeste zorg dingen goed geregeld zijn, zijn ze vrij zuinig met informatie, en sommige protocollen lopen nogal achter in vergelijking met Nederland. Je krijgt hier pas onderzoeken na 3 miskramen. Mijn schildklier werkt te langzaam, maar dat is met medicijnen al jaren netjes op regel. Toch wilde ik graag gecheckt worden op TPO antistoffen, en met hangen en wurgen kreeg ik mijn huisarts zo ver dat ie dat meenamen in de routine controle van mijn schilklier. Al had hij er geen idee van dat dit miskramen kon veroorzaken. TPO antistoffen heb ik gelukkig niet.

Maar ja, wat dan wel? daar kom ik dus of nooit achter, of pas nadat dit ook weer een miskraam wordt. Maar dat voorkom ik toch echt veel liever. En dus ben ik een klein beetje aan de zelfmedicatie gegaan. Zonder directe indicatie ben ik 2 weken geleden begonnen met een kleine dosis aspirine, 80mg, onder het mom van 'baat het niet dan schaadt het niet'. Dit druist direct in tegen de Zweedse protocollen, maar stemt wel overeen met behandelingen in Duitsland, Nederland en Belgie. En nu ben ik dus weer zwanger, en wordt toch weer erg onzeker. Het is niet verstandig om op eigen houtje jezelf pilletjes te geven, dat snap ik absoluut. Maar stoppen wil ik eigenlijk ook niet, want stel dat het dan weer fout gaat terwijl het misschien wel goed zou gaan als ik blijf nemen.

Ik heb nog geen contact opgenomen met de verloskundige, maar ben er redelijk zeker van dat die me verteld dat ik er gelijk mee moet stoppen, en misschien heeft ze daar helemaal gelijk in. Maar het liefst wil ik voor ik stop iig getest hebben of ik fosolipidensyndroom heb, of iets anders wat het gebruik van aspirine zou rechtvaardigen, en dat zit er simpelweg niet in vrees ik. Wat zouden jullie doen in deze situatie? (ja ja, eerst contact opnemen met de verloskundige, ik weet ;))

2. Muisje88

Muisje88 Bekend lid

9 jul 2010
    720
    0
    0
    Nagelstyliste en kapster
    Friesland
    Ik denk dat je moet aangeven dat je graag die test wilt omdat je nu met zelf expirimenteren( zo noem ik het maar ff) je resultaat ziet. En miss kun je anders uitwijken voor die test?

3. Muisje88

Muisje88 Bekend lid

9 jul 2010
    720
    0
    0
    Nagelstyliste en kapster
    Friesland
    Gefeliciteerd met je zwangerschap!!

4. Bri

Bri Niet meer actief

Kun je niet worden doorverwezen naar een endocrinoloog? Het lijkt mij dat die meer weet van schildklieren dan een verloskundige of een huisarts.

Gefeliciteerd met je zwangerschap! Ik hoop voor je dat het nu goed mag gaan.

5. FastMotion

5 nov 2011
    59
    0
    0
    Ik geloof dat ik dan ook maar aan zelfmedicatie zou beginnen, als de deuren naar verder onderzoek dicht blijven bij hoog en laag springen. Ik snap je wel...

Sterkte meid. Lijkt me inderdaad erg spannend. Ik hoop dat je ook genieten kan.

6. Bri

Bri Niet meer actief

Ik heb even gekeken in de geneesmiddelenatlas op www.gezondzwangerzijn.nl en dan zou ik toch heel voorzichtig zijn met aspirine. Hoewel het een heel kleine kans betreft, kan langdurig gebruik van aspirine de kans op een miskraam verhogen.
    Sowieso moet je het aan het eind van de zwangerschap niet gebruiken omdat een bloedverdunner bepaald niet handig is rond de bevalling.

Ik ben geen arts, en weet er dus niet heel veel van, maar wees echt voorzichtig. Kun je je vraag niet (online) stellen bij een Nederlandse arts?

7. tumtum

tumtum Bekend lid

23 mrt 2012
    904
    0
    0
    NULL
    NULL
    @Bri, dat klopt. Maar tegelijkertijd wordt het ook voorgeschreven bij herhaalde miskramen.

Antifosfolipiden syndroom

8. Bri

Bri Niet meer actief

Ik snap wel dat je heel graag je kans zou willen laten stijgen van 15% naar 70%, maar zolang jij niet weet of je dat hebt, blijf ik het een beetje riskant vinden om het dan gewoon maar te slikken. 'Baat het niet, dan kan het nog wel schaden.'

Er kunnen duizend en een redenen zijn waarom jij 2 miskramen hebt gekregen; slechts één daarvan is APS. Een andere, veel vaker voorkomende reden, is pech. Waardoor ben je er zo van overtuigd dat het zoiets als APS moet zijn?

9. tumtum

tumtum Bekend lid

23 mrt 2012
    904
    0
    0
    NULL
    NULL
    owh dat ben ik niet hoor, maar als onderzoeken niets opleveren dan wordt aspirine ook vaak voorschreven in Nederland en Belgie zonder indicatie, vandaar dat ik dacht van ach ja, als het daar gebeurt met een baat het niet, schaadt het niet mentaliteit, dan kan ik het misschien eens proberen. Ik zit er zelf echter ook wel over in. Ik zit in de gelukkige positie dat ik toegang heb tot medische publicaties in een wetenschappelijke databank, die ik in dit geval voor persoonlijke doeleinden heb geraadpleegd, maar ik ben uiteraard geen dokter. Ik heb wel moeite met het accepteren van de minder makkelijk toegankelijke zorg hier.

10. zinzi

zinzi Bekend lid

22 jul 2012
    627
    0
    0
    Ik zou het niet durven om 'zomaar' aspririne te nemen zonder recept. Maar ik wist ook niet dat het gebruikt werd bij vele miskramen.
    Ik snap dat je gefrustreerd bent van het afwachtend beleid. Maar ik vraag me dan toch af of het echt 'niet schaadt' zolang je niet weet wat er aan de hand is?

11. saartje1982

saartje1982 Fanatiek lid

2 mrt 2012
    1.324
    0
    0
    Ik zou ook niet "zomaar" medicijnen gaan gebruiken.
    En hoe erg een miskraam is (ik heb er zelf ook één gehad) 2 miskramen is niet HEEL erg veel. Begrijp me niet verkeerd, ik bedoel het niet lullig of gemeen. Het is verschrikkelijk om mee/door te maken. Maar er zal een rede zijn dat ze in Zweden pas na 3 miskramen onderzoek gaan doen. Dus ik zou toch je verloskundige bellen. En niet meteen uitgaan van een ziekte als je 2 miskramen hebt gehad.

Ik hoop dat deze zwangerschap goed gaat en je over 8 maanden een prachtig kindje in je armen mag hebben!!!

12. hip1983

hip1983 Fanatiek lid

20 nov 2010
    3.123
    0
    0
    limburg
    he meid heel veel succes! ik hoop dat je de eerste 12 weken goed doorkomt.

hier in nederland word ook pas na 3 miskramen onderzoek gedaan, alleen een chromosoom onderzoek kun je krijgen na 2 miskramen.

aspirine word inderdaad vaker gegeven ik weet niet in welke hoeveelheid.
    maar ook dat gebeurd in nederland niet zo snel hoor, in belgie(gent) en duitsland(dusseldorf) zijn ze veel verder met allerlei onderzoeken naar herhaalde mk.

zelf heb ik ook 2x een mk gehad en ik snap je onzekerheid heel erg goed. je wil er zelf alles aan doen om er voor te zorgen dat het de volgende x goed gaat. het is dan heel frustrerend als je niet verder word geholpen en er al heel makkelijk word gezegd, je hebt gewoon pech!

ik gebruik nu utrogestan, dat is progesteron. ik had het idee dat mijn miskramen het gevolg waren van een progesterondaling.
    zeker bij de 2de toen het bloedverlies al dagen voordat het vruchtje stierf in volle gang was. had tijdens het bloedverlies een echo en het hartje klopte en alles was goed, terwijl ik meer bloed dan bij een ongi verloor.

doordat het progesteron is gedaald denkt je lichaam dat je niet meer zwanger bent en gaat dus de baarmoeder schoonmaken.
    door de utro wat ik nu gebruik word het progesteron gehalte op peil gehouden.
    hier in nederland geloven ze daar ook nog niet in er loopt nu een onderzoek naar, maar de meeste gyns doen er nog niks mee.
    gelukkig wou mijn fertiliteitsarts mij wel de utro voorschrijven.

misschien moet je es in het miskramen forum kijken daar zijn zeker meer meiden die asperine gebruiken, dan krijg je wat meer inzicht in hoe het gebruikt word.

heb je zelf aanwijzingen dat je denkt dat het een stollingsprobleem is?
    want buiten "gewoon pech" zijn er nog veel meer dingen waar het aan kan liggen.

ik wil je in ieder geval heel veel succes wensen en ik hoop dat het deze x goed gaat!

13. Max78

Max78 Bekend lid

16 apr 2010
    577
    0
    0
    Ik snap heel goed dat je zo graag iets wilt kunnen doen om te voorkomen dat het weer mis gaat. Maar als je neit weet wat de oorzaak was, is het wel erg moeilijk om hierin een keuze te maken.

Ik zou blijven vragen om het onderzoek naar een stollingsafwijking en duidelijk aangeven dat je veel stress krijgt van dit niet weten. Misschien kun je ook aangeven dat dit in Nederland wel gebeurt en dat dat ook een reden is dat je het wilt weten. Of dat je het zelf wilt betalen? In Nederland krijg je deze keuze wel na 2 miskramen, als je onder de 35 bent. Het is wel een wijziging van een ouder protocol, eerder lag de grens idd bij 3 miskramen. Voor moeders boven de 35 wordt die grens van 3 miskramen aangehouden. Ik heb het na 2 miskramen wel laten doen, precies om wat jij nu voelt. Als er iets aan te doen was, dan moest ik het weten. Bij mij is wel een oorzaak gevonden, maar helaas een waar niets aan te doen is (behalve blijven proberen). In mijn geval had het slikken van asperine mijn kansen zeker niet beter gemaakt... Je weet pas waar je goed aan doet als je meer info hebt. De uitslag van een bloedtest kun je best snel hebben lijkt me. Een chromosomenonderzoek suurt wel 3 maanden, dus daar heb je niets aan eigenlijk.

Ik duim voor je dat deze zwangerschap er één is met een mooie afloop!

14. tumtum

tumtum Bekend lid

23 mrt 2012
    904
    0
    0
    NULL
    NULL
    In eerste instantie leek TPO antistoffen nogal voor de hand te liggen, gezien ik een trage schildklier heb. Die antistoffen heb ik niet (meer) maar ik slik inmiddels ook al 4 maand selenium, dus ik kan ze best wel gehad hebben. De reden dat ik het meer in antistolling (of eigenlijk gewoon hart/vaat) zoek is dat erg snel blauwe plekken oploop. Daarnaast heb ik tijdens mijn vorige 2 zwangerschappen erg veel last van hartkloppingen, pijn op de borst en een versnelde hartslag (continue 90 ipv 65 en 's nachts regelmatig oplopend tot 180) Na miskraam verdwenen deze klachten weer als sneeuw voor de zon, en ik heb nooit verder onderzoek gehad omdat dit gelijk weer verdween. Ik heb de link zelf ook pas gelegd een paar dagen voor mijn 2e miskraam. Nog wel een 24uurs ECG gehad, maar ja toen was ik niet zwanger meer en mijn hartslag weer netjes. Ik sta wel nog op de wachtlijst voor een hartecho, en die wachttijd is 3 maanden. Die zijn inmiddels om dus daar hoop ik snel wat van te horen. Ik zal morgen eens kijken of ik niet direct bij gynaecologie terecht kan in het ziekenhuis. Normaal ga je naar een verloskundige praktijk, maar daar komt maar 1x per week een arts, en de verloskundigen weten eigenlijk niet zo heel veel van bijkomende medische problemen.

Alles duurt hier gewoon altijd heel erg lang. Helemaal nu het zomer is. Nou ja, bedankt voor alle reacties iig, ik stop idd toch maar met aspirine en zal morgen eens de nodige deskundigen aan de lijn proberen te krijgen, zodat als ik al weer rare klachten krijg, ik hopelijk sowieso eens op tijd geholpen wordt.

En ja, ik weet dat 2 miskramen op zich best meevalt, maar het is nogal frusterend als het voelt alsof je misschien wel heel onnodig een 3e gaat hebben.

15. happiness

happiness Actief lid

4 jan 2010
    222
    0
    0
    Nederland
    Ik heb zelf helaas ook 3 vroege miskramen gehad tussen de 4-7 weken. Daarop ook alle onderzoeken gehad, de antistoffen/stollingsonderzoeken/chromosomenonderzoeken. Daar is "gelukkig" allemaal niks uitgekomen wat dan "pech" zou betekenen. Nu weer zwanger: 6 weken en 4 dagen, gisteren echo met kloppend hartje gehad. Blijft erg spannend.

Wat ik wel weet is dat je eigenlijk de stollingsonderzoeken zoals AFS pas 3 maanden na een laaste miskraam mag krijgen. Anders kan een uitslag negatief beïnvloed worden terwijl uitslag niet negatief hoeft te zijn.
    Bij mij hebben ze per ongeluk toch alle onderzoeken in één keer gedaan (was bij lab niet duidelijk) en bleek uitslag goed te zijn.
    Goed is goed zegt mijn gynaecoloog.
    Ik zou ook niet zomaar durven experimenteren met aspirine.
    Goed dat je gestopt bent.

Hoop dat je alsnog wat onderzoeken kunt krijgen, maar hoop nog meer dat deze zwangerschap gewoon goed blijft gaan (net zoals bij mij hopelijk!!!!).
    Heel veel sterkte de komende onzekere weken.

16. Elpie

Elpie Fanatiek lid

10 jan 2012
    1.088
    1
    0
    Ik denk dat die 12 weken grens na de bevalling zelfs niet meer echt nodig is tegenwoordig. Heb toch al vaak gelezen dat dat niet per se hoeft

Verder zie ik geen kwaad in het nemen van aspirine, zeker niet in dosering 80 mg, ik heb dat ook genomen en ermee op aanraden van de gyn gestopt op 13 weken. Erna is het toch misgelopen bij mij. Als ik het nu bedenk zou ik echt nooit meer met die aspirine gestopt zijn.
    Volgens mijn huisarts en gyn kan het overigens helemaal geen kwaad, maar wel altijd gewoon goed vermelden dat je het gebruikt. In België en Nederland schrijven ze het idd vaak preventief voor na herhaalde miskramen, ook als er geen bewezen stollingsprobleem is

17. soura

soura Bekend lid

16 mei 2011
    623
    0
    16
    He ts,

Ik las even mee en vond het 'nodig' om te reageren.
    Ik ben zelf een hypo patient, zonder Tpo antistoffen.
    Wel hebben ik Tg antistoffen die zeer weinig ziekenhuizen testen. Ik heb 1 miskraam gehad en daarna duurde het een zeer lange tijd, ookal gebruikte ik ltyrax, om zwanger te worden

Gebruik van asperine 100 mg wordt hier in Belgie gebruikt Test fase/. Maar enkel als je echt een stollingsprobleem hebt. Ben je daar niet op getest dan is het zeer schadelijk en kan het lijden tot een doodgeboorte/miskraam. Vandaar heb ik tijdens mijn iui's geen asperine gebruikt. Aangezien het maar een test fase is en zeker nog niet bewezen is

Selenium, is een antixidant. Dat kan iedereen gebruiken.
    Hiermee verdwijnen je Tpo niet mee, maar worden verlaagd zonder wetenschapbewijs. Dus ook een testfase. Verder moet je als je selenium slikt ook 'ben even vergeten welke andere oxidant zal het komen melden zodra ik er op kom'

Ik zou je aanraden deze vraag te stellen op het forum

Hypomaarniethappy.nl Daar zijn er zoveel vrouwen met miskramen en onvruchtbaarheid

Succes en ik wens je een super zwangerschap toe

18. onzewonders

onzewonders Fanatiek lid

15 aug 2011
    4.055
    4
    38
    Net als hip1983 heb ik ook een progesteron tekort en blijkt dat de reden te zijn van mijn miskramen. Ook ik gebruik Utro en nu ziet het er allemaal super uit!
    Dus ik zou niet meteen gokken op de aspirine.

Al wil ik wel even zeggen dat je eigen intuitie vaak het beste werkt. Al vanaf miskraam 1 zei ik tegen de gyn dat ik een progesterontekort vermoedde. Na miskraam 3 bleek dit na onderzoeken ook echt zo te zijn.
    Dus wie weet hefet jouw gevoel gelijk.

Sterkte meid en gefeliciteerd met je zwangerschap! Dat het maar een plakkerd mag zijn!

19. tumtum

tumtum Bekend lid

23 mrt 2012
    904
    0
    0
    NULL
    NULL
    #19 tumtum, 22 aug 2012
    Laatst bewerkt: 22 aug 2012
    Bedankt voor alle reacties zover, even een update!

Ik kom net bij de gyn vandaan, en heb even naar aspirine gevraagd. Ze gaf aan dat er in Zweden op het moment een grote discussie gaande is, en in een redelijk dichtbij ziekenhuis een grote studie gaande is. Mocht ik nu weer een miskraam krijgen kan ik daar terecht.

Ze schreven het verder vanuit de praktijk niet voor, maar ze snapte helemaal dat ik het nam, ze zou hetzelfde doen in mijn situatie en zag er verder ook geen kwaad in, ik kan er gewoon mee doorgaan dus!

20. tumtum

tumtum Bekend lid

23 mrt 2012
    904
    0
    0
    NULL
    NULL
    overigens snap ik best dat er 1001 redenen kunnen zijn voor miskramen, maar zonder onderzoek kan ik zelf niet zoveel daarnaan doen. Op eigen houtje hormonen nemen gaat niet. daarnaast wordt ik heel gemakkelijk zwanger (3x gelijk 1e ronde met daartussen bewust overgeslagen rondes) en sterft het vruchtje af voor de miskraam loskomt. Volgens mij is het met progestoron tekort andersom toch? In ieder geval. Het enige wat ik volgens mij zonder schadelijke bijwerkingen en zonder verder onderzoek kan doen is selenium en aspirine nemen, en dat doe ik nu. (selenium slik je met vitamine E Soura)

@Soura, wat jij zegt klopt niet helemaal. Ik werk voor een medisch onderzoekbureau en heb bij toeval 1 jaar geleden een onderzoek gehad waarvoor ik ongeveer 50 gyneacologen in Duitsland, NL en Belgie heb gesproken, niet direct over aspirine, maar dit kwam zijdelings wel ter sprake. Sommige schrijven apsirine voor in studieverband, anderen hadden dit al standaard in het ziekenhuis formularium opgenomen bij meerdere onverklaarbare miskramen. Het wordt dus niet alleen voorgeschreven bij stollingsproblemen!

Deel Deze Pagina