De hoe-kom-ik-de-eerste-weken-door topic!!

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door MoesCH, 13 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kimmiej89

kimmiej89 Fanatiek lid

16 jan 2014
    4.685
    0
    36
    Wellicht een stukje slijm uit de baarmoeder door het innestelen. Je baarmoeder is beter doorbloed. Misschien is het velletje daardoor rood gekleurd. Komt vast goed..;)

2. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.281
    2.232
    113
    Vrouw
    Nederland
    Nog 3 hele weken voordat ik een eerste echo krijg.... duurt af en toe best lang zeg!

3. Zwangnie

Zwangnie Bekend lid

25 jul 2013
    731
    0
    0
    Het berichtje was wat kort, maar ik had een volle drukke dag ;)
    De echo was dus helemaal goed! De kans dat het nu nog mis gaat is gezakt tot 5%. De vk had het zelfs over 2%. Ik heb er dus nu alle vertrouwen in!

Alleen nu de keuze wel of geen combinatietest... Hebben jullie er al over nagedacht? Wat zijn jullie afwegingen om het wel of om het niet te doen?
    Ik neig naar niet. Hoop kosten, angst en onzekerheid en mocht ik een verhoogde kans hebben, dan weet ik niet of ik wel een vlokkentest en vruchtwaterpunctie wil. Vraag mij dan ook af of ik de test wel moet doen... Hoor heel graag jullie meningen!

4. em3

em3 Actief lid

25 feb 2014
    380
    3
    18
    NULL
    NULL
    Ik denk dat ik het niet ga doen, de combinatietest, maar moet nog overleggen met mijn vriend. Ik ben 28, dan is de kans toch minder groot dat het mis is? En het is bij mij niet vergoed. En ik zou alsnog niet weten bij welke kans ik het zou afbreken. Ik denk dat het me niet zal helpen eigenlijk. Maar eerst de eerste echo nog afwachten.

5. em3

em3 Actief lid

25 feb 2014
    380
    3
    18
    NULL
    NULL
    Ik hoop het! Pfff bijna.....

6. MoesCH

MoesCH Fanatiek lid

23 jan 2009
    4.303
    1.389
    113
    Vrouw
    Zwangnie. wij doen geen combibatietest etc. geeft onnodig stress, angst etc. vlokkentest en vwp ook niet!!

7. kimmiej89

kimmiej89 Fanatiek lid

16 jan 2014
    4.685
    0
    36
    Wij hebben het ook niet gedaan. Zijn beide nog jong (25 en 27) en voor zover we weten komt er niks voor in onze families. Dat was voor ons de reden om te zeggen we doen het niet.

8. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.281
    2.232
    113
    Vrouw
    Nederland
    Had het in een ander topic ook gezegd maar ik wil mijn mening hier ook wel delen:
    Ik laat de combitest wel doen. Als er wat mis is met mijn kind dan wil ik dat weten. Bij een verhoogde kans op down (of een van de andere dingen waar ze op testen) willen we graag de NIPT test doen. Komt daar uit dat het idd down (of een van die andere dingen) is dan laten we de zwangerschap afbreken. Ik zie het leven met een gehandicapt kind niet zitten. Heb een zwager met een licht verstandelijke beperking en als je al ziet wat voor drama dat soms is.... nee, dat wil ik echt niet. Als (klein) kind zal het nog best gaan, maar hoe en wat als hij/zij volwassen is? Ook vraag ik me serieus af wie er voor ons kind moet zorgen als wij er niet meer zijn (of er domweg niet meer toe in staat zijn). Als ik zie welke kant het op gaat in de zorg...
    (Dit klinkt heel hard allemaal maar als ik idd de zwangerschap zou laten afbreken zal ook ik het daar heel, heel erg moeilijk mee hebben hoor)

Daarnaast vind ik het heel bijzonder dat iedereen alles wil weten maar geen combitest laat doen? We weten precies wanneer ons ei springt, wanneer en hoe lang we zwanger zijn, krijgen soms al heel vroeg een echo, weten met 4 maanden zwangerschap of het een jongen of meisje is, er worden 3D-echo's gemaakt zodat we alvast weten hoe het kind eruit ziet, alles wordt op de voet gevolgd maar je zou niet willen weten of je kind down heeft? PERSOONLIJK vind ik dat toch een beetje vreemd.

Maar goed, ieder mag dat voor zich weten. Ik snap de keuze om het niet te willen weten ook wel weer. Doe waar je je goed bij voelt!
    De kosten vielen mij op zich mee: 150-160 euro. Daarom laten we het niet, al valt het nu weer mee dat onze verzekering het wel vergoedt.

9. Joyce2013

Joyce2013 Fanatiek lid

28 okt 2013
    4.339
    2.818
    113
    Vrouw
    Medior secretaresse
    Noord-Holland
    Wij laten wel een Combinatietest doen ik ben 27 en vl 34, en als de uitslag een verhoogde kans is laten wij ook een NIPT doen. Ik wil geen mensen kwetsen, maar dit is onze mening. Wij kiezen er voor als het kindje down (of 1 van de andere dingen heeft) de zwangerschap af te breken. Dit omdat wij van mening zijn dat het ons te zwaar lijkt om een kindje van down op te voeden, en het voor het kindje ook niet altijd even prettig is. Nogmaals zo denken wij er over.

10. mw21

mw21 VIP lid

24 okt 2010
    5.173
    168
    63
    Zorg
    't Westen
    Iedereen zijn mening natuurlijk!
    Wij zijnn van mening dat als t kindje down heeft, hij of zij blij mag zijn dat hij in ons gezin geboren wordt :)

Een kind hebben is toch wel zwaar haha dat heb ik al mogen ervaren

En er zijn ontelbare syndromen die pas na de geboorte en zelfs pas na t 2e levensjaar zichtbaar worden

11. Elphaba1981

Elphaba1981 Fanatiek lid

31 okt 2013
    2.247
    537
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Ik hebben nog niet over gehad. Weet zelf nog niet of ik dat zou willen. Wil eerst die eerste echo goed doorkomen.
    Kan iemand de tijd vooruitspoelen :D

12. kimmiej89

kimmiej89 Fanatiek lid

16 jan 2014
    4.685
    0
    36
    Nog 1 weekje toch?;) vliegt zo voorbij

13. Zwangnie

Zwangnie Bekend lid

25 jul 2013
    731
    0
    0
    De kosten voor de combinatietest vind ik niet het probleem, maar het gevolg daatvan wel. Een vruchtwaterpunctie en vlokkentest zie ik niet zitten. De NIPT vind ik ontzettend veel geld en geeft ook geen 100% zekerheid. Op zich wil ik het dus wel weten, maar zal met een verhoogde kans niets doen. Dat houdt in dat ik dan mijn hele zwangerschap in de stress zal zitten...

Alle meningen zijn welkom hoor, dat veranderd wellicht mijn visie.

14. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.281
    2.232
    113
    Vrouw
    Nederland
    Mocht je een verhoogde kans hebben op een kindje met down dan is er per april de NIPT (99% betrouwbaar) en die wordt dan ook vergoed door de verzekering.
    Bij een verhoogde kans hier gaan we ook de NIPT doen.
    Mocht er trouwens een afwijkend NIPT resultaat zijn dan kan je alsnog vruchtwaterpunctie of vlokkentest krijgen om 100% zeker te zijn.

Zelf zou ik me voor de kop slaan als ik geen combitest had gedaan en ik krijg wel een kindje met trisomie 21, 18, of 13. Ik ben me ervan bewust dat het slechts een kansberekening is maar het zou mij toch wat extra zekerheid geven. Als je er alleen maar onzeker van wordt en je hebt geen redenen om aan te nemen dat je een verhoogde kans hebt dan hoef je het natuurlijk niet te doen. Het is maar net waar je je fijn bij voelt.

15. MoesCH

MoesCH Fanatiek lid

23 jan 2009
    4.303
    1.389
    113
    Vrouw
    Bij mijn zoontje hebben we een combinatietest gedaan en die was 1:260. Wat ben ik bang geweest, en die onzekerheid etc.. Vang toen hebben we besloten nooit meer zo een test te laten doen!
    Zoontje was gelukkig helemaal gezond!

16. Maantje93

Maantje93 Niet meer actief

Wat duren de weken lang he. Nu 5 weken heb de 27ste eerste echo en afspraak gynaecoloog ivm mijn hart afwijking ben zo benieuwd het voel goed. Heb soms wel een brandend gevoel net boven linker heup het voel een beetje als groei pijn kan dat al? Het is onze eerste kindje. En ik word snel onzeker. De testen liepen trouwens mooi op toen woensdags teste zag je niks en dag later opeens wel en hij werd met de dag duidelijker.

Omdat ik 20 ben en geen verhoogd risico heb heeft de gyn bij ons niet over testen gehad.

17. butterfly stars

butterfly stars VIP lid

14 jan 2008
    6.766
    0
    0
    HR
    Zuid-Holland
    He meiden mag ik hier ook meeschrijven? Ik ken moes
    de eerste weken zijn vreselijk. Gelukkig vrijdag al een echo
    allemaal gefeliciteerd met jullie zwangerschap

18. MoesCH

MoesCH Fanatiek lid

23 jan 2009
    4.303
    1.389
    113
    Vrouw
    Tuurlijk bs!! Iedereen is welkom!

19. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.281
    2.232
    113
    Vrouw
    Nederland
    Ja, die eerste weken zijn echt erg. Eerste week valt mee vind ik, zat nog helemaal op de roze wolk van de onverwacht positieve test. Daarna begint de onzekerheid.
    Heb pas met 11 weken een eerste echo, denk dat ik die dag stikzenuwachtig ben.

20. butterfly stars

butterfly stars VIP lid

14 jan 2008
    6.766
    0
    0
    HR
    Zuid-Holland
    Ik krijg elke week een echo tot 12 wk vanwege herhaalde mk
    mijn eerste echo kreeg ik met 5.2 wk vanwege oudbloed verlies. Was zwanger van 2ling eentje doet t goed de ander niet
    Ik hoop op een wonder
    nog nooit zover gekomen

Deel Deze Pagina