De huisarts

Discussie in 'De lounge' gestart door Aszz, 16 sep 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.036
    1.857
    113
    Provincie Groningen
    Als ik om 8 uur s'ochtends bel kan ik meestal dezelfde dag nog terecht, of anders de dag erna.
    En als mijn dokter echt vol zit, en ik moet echt die dag terecht, dan kan ik naar een andere dokter in de praktijk.

2. Rachel1984

Rachel1984 Fanatiek lid

22 feb 2006
    4.343
    0
    36
    Pedagogisch medewerkster
    Cuijk
    Hier ook een K*T huisarts en nog ergere assistenten, zal de laatste 2 voorbeelden even geven:

Ik was in september vorig jaar geopereerd aan een moedervlek in m,n lies in het ziekenhuis.
    De eerste dag ging alles goed maar de dag erna hoge koorts. 41.8! Onze huisarts was dicht op woensdagmiddag dus naar een vervangende gegaan. Antibioitica gekregen en volgende dag naar eigen HA bellen als niet beter ging.
    Toen ik s'morgens uit bed kwam schrok m,n man zich kapot, ik was helemaal geel. M,n oogwit was donkergeel m,n huid was geel en m,n urine donkerbruin.
    Hij meteen de HA gebeld, zei de assistente ja we hebben het nu druk bel om 12.00 maar terug (hij belde om 08.00)
    Dus om 12 uur weer gebeld ja de huisarts zit vol bel vanmiddag rond 4en maar terug. Mijn man gezegt dat het echt niet goed ging maar er was maar één arts aanwezig bladieblabla.
    Om 15.00 had ik 42 graden koorts en voelde me echt niet goed. Viel steeds weg. Hij gebeld dat we wel naar het ziekenhuis gingen en zouden melden dat we niet bij hun terecht konden...
    Toen konden we wel komen. De HA zag me en moest meteen door naar het ziekenhuis. Daar aangekomen bleek de wond ontstoken te zijn maar het ergste bleek een zware allergiese reactie op de antibiotica waardoor ik ernstig lever falen had. We hadden geen halfuur later moeten komen zeiden ze.... en bedankt dokter! Nooit een excuus of iets gehad...

Nu laatst was Jayden zo ziek geworden. Ook koorts, spugen en continu kreunen. Ik meteen gebeld om 08.00 (hij was toen 2 weken oud!) zegt de assistent ja baby's kunnen wel eens koorts hebben en spugen gaat wel weer over bel anders maandag maar terug (was vrijdag) en hing gewoon op.

Jayden is toen die zaterdag opgenomen met een zware urineweginfectie en heeft een aantal dagen in het ziekenhuis moeten blijven.
    Ik ga nu ook een klacht indienen en ben op zoek naar een andere HA maar alles is vol helaas :(

3. Chillin

Chillin VIP lid

22 mrt 2007
    68.721
    902
    113
    Zorgprofessional.
    Belgische grens.
    Ik zou naar een ander gezondheidscentrum gaan als ik jou was.
    Die van ons is 5 min lopen en onze ha maakt altijd tijd voor je,ook al is het een 5 min consult.
    De assisstentes zijn weleens bitsig maar dat kan ik me wel voorstellen met zon hoge werkdruk.

4. patje

patje Fanatiek lid

17 jan 2006
    3.923
    0
    0
    overijssel
    Gelukkig heb ik die problemen niet bij mijn HA.
    Ik ben er juist vaak geweest , maar konden niet de oorzaak vinden waarom onze meis zo huilde.
    Onze HA zit nu in een gebouw met 4 artsen dus als de mijne vol zit kun je altijd terecht bij een andere HA. ( en dat is wel eens goed, omdat we dus zo ook aan een verwijzing kwamen voor de KNO arts en toen bleek dat onze dame buisjes moest)

Wel balen dat je HA het zo druk heeft, maar gelukkig kon je er gister nog tussen. Hoe is het nu met de kleine?

5. tascha

tascha Fanatiek lid

8 apr 2006
    4.180
    0
    0
    kinderwerkster
    rotterdam
    IK heb gelukkig ook geen problemen met mijn huis arts. Maandag moest ik met mijn zoontje naar de dokter. Hij heeft al een halve jaar een vrij agrssieve schimmel infectie aan zijn balletjes. Ik heb 's ochtends om 08.00 uur gebeld en kom om 09.20 uur al terecht, ben ook gelijk doorgestuurd naar de dermatoloog. Bij mijn huisarts kan ik altijd terecht en weten jullie dat het verboden is voor een assistente om te vragen waarom je komt. Dat heeft te maken met arts-patient vertrouwen(of hoe je dat ook noemt). De assistent van mijn huisarts vraagt het ook nooit en daar ben ik erg blij om. De assistentes zijn er niet om te bepalen of je wel of niet mag komen.

6. patje

patje Fanatiek lid

17 jan 2006
    3.923
    0
    0
    overijssel
    Dat klopt, bij ons vragen ze het wel en als je het niet wilt vertellen hoeft het niet.
    Soms vind ik het wel handig dat ze het vragen want soms kan ik iets telefonisch overleggen met de HA.

7. Mariekje

Mariekje Fanatiek lid

19 nov 2006
    1.014
    0
    0
    Ik heb om deze reden mijn huisarts in de dorp van mijn ouders aangehouden, als ik voor half 10 's ochtends bel kan ik vaak dezelfde dag terecht, voor half 9 bellen weet ik zeker dat het lukt,

Met kleine kinderen kun je er zelfs altijd terecht, ten minste mijn moeder hoeft maar te bellen als er iets is met mijn zusje en vaak binnen een uurtje kan ze terecht.

Mijn vriend daarintegen heeft een arts in onze stadje zelf, dat schiet maar niet op... Ik wilde hem graag naar die van mij over laten zetten, maar ze nemen geen patienten meer aan eerst.

8. yake

yake Fanatiek lid

25 jun 2006
    2.791
    0
    0
    Ik heb mijn huisarts nog maar kort. Ik had altijd mijn arts in mijn oude woonplaats aangehouden, maar nu met mijn dochter vind ik het beter dat 'ie bij wijze van om de hoek zit.

Echt een supervent. Z'n vrouw wat minder, maar ook goed. Ik mag altijd dezelfde dag nog langs komen. De eerste keer dat ik naar hem toe ging was omdat ze heel erg had gespuugd en ze was pas 3 weken oud. Niet in een boog of zo, toch moest ik gelijk langskomen en regelde 'ie dat ik dezelfde avond nog naar het ziekenhuis kon om alles echt uit te kunnen sluiten. Er was inderdaad niets aan de hand.

Ik ben er al een paar keer geweest. Niet dat ze iedere keer ziek is, hoor, maar ik heb een man die meer dan overbezorgd is om haar... Dat heb ik de artsen ook maar verteld, denken ze in ieder geval niet zo van 'goh, daar hebben we die overbezorgde moeder weer'.

9. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Mee eens. Ik bel trouwens de spoedlijn als ik zoiets als wat jij beschrijft hebt, dat is (bij onze huisarts)voor zaken die niet kunnen wachten tot de volgende dag).
    Ik zou het eens met je huisarts bespreken. ;)

10. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Jep, hier ook!

11. draak86

draak86 VIP lid

7 mrt 2008
    5.427
    0
    0
    Thuisblijf mama
    Noord-holland
    Even terug te komen dat assisitenten niet mogen vragen; dat is geen geschreven regel...

Het is gewoon een mbo opleiding met enorm veel medische kennis en je word opgelid om spoed en minder spoed te onderscheiden en daarom word er in sommige praktijken gevraagd...ook om onnodige dingen uit te sluiten. Sommige willen een afspraak en dat blijkt later om advies te gaan bij een simpele verkoudheid, nou dat kan je dan als assistente prima zelf afhandelen en adviseren en daar heb je ook voor geleerd.

Verder is idd niet iedere assisitnete goed, aardig leuk of begripvol maar zo is ook niet ieder mens...

Dus iets minder denegerend mag wel hoor ;););)

12. draak86

draak86 VIP lid

7 mrt 2008
    5.427
    0
    0
    Thuisblijf mama
    Noord-holland
    En ook word er gevraagd omdat mensen op het spreekuur komen bijvoorbeeld einde van de dag, en blijkt een dreigende hartaanval te hbben, maar de mensen zelf dneken van ach zal niets zijn, maar die kunnen mooi in die tussentijd het loodje leggen terwijl als ze mij die klachten vertellen ik gelijk de noodbellen luid...

13. alecia

alecia Fanatiek lid

23 okt 2007
    2.295
    17
    38
    student
    drenthe
    ik heb een klote arts,was een keer met gym gevallen over de bok en kwam hard op me handen terecht, dus wou een afspraak maken voor de dag erna want me pols werd stijf.
    Dat was op een donderdag dat ik die afspraak wou, zij hij : gewoon koelen en een paracetamol, dan komt het wel goed, dus ik volhouden maar vrijdags ging het echt niet meer, lag in bed het uit te gillen van de pijn, me moeder had hem gebeld, weer zij hij, laat haar maar een paracetamol innemen en weer flink koelen.

Werd het zo zat, was nog maar 14 immers, ik ben snachts naar het ziekenhuis post gegaan, kreeg ik te horen, had een scheur in me pols een ontsteking in mijn pees en een spier gescheurd.
    Als ik niet later was gekomen, had ik geopereerd moeten worden.

Ben toen per direct overgestapt naar andere huisarts, en de ziekenhuis en me moeders advocaat hadden een brief geschreven naar een instelling, de huisarts moest daarna bepaalde cursussen extra volgen, anders raakte hij zin papieren kwijt

14. tascha

tascha Fanatiek lid

8 apr 2006
    4.180
    0
    0
    kinderwerkster
    rotterdam
    Zo was het zeker niet bedoeld, maar zo is het mij door dokter assistenten zelf verteld, dat zij dat niet mogen doen.

15. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Het is ook vaak handig als je iemand verdenkt van bijv kinkhoest, die kan je dan aan het einde van de dag plaatsen zodat niet meteen de hele wachtkamer besmet is.

Of soms is het handig dat je alvast wat materialen van tevoren kan klaarzetten.

16. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Wanneer ze dit dus niet zouden mogen krijg je van die overvolle spreekuren. Mensen bijv die eisen diezelfde dag langs te mogen komen en niet willen vertellen wat er scheelt, en achteraf een moedervlek ergens hebben zitten die ze niet mooi vinden of whatever.

17. chantal1984

chantal1984 Niet meer actief

Als die HA nou met een spoedje bezig dan kan je niet van die man/vrouw verwachten dat hij dat spoedje laat gaan en dan naar jou toe komt ...

18. Kellly

Kellly Fanatiek lid

5 mrt 2007
    1.437
    0
    0
    Van boven tot onder, van voor tot achter, helemaal mee eens.
    Dat is presies de reden waarom ook ik niet meer als doktersassistente wil werken bij een huisarts.

19. Foxter

Foxter Niet meer actief

Ik vind het nooit zo'n probleem om te zeggen waar het om gaat, nou ja 1 keer schaamde ik me een beetje om het te zeggen, omdat ik de assistente daar ken, maar toen zei ze meteen dat ik het niet hoefde te zeggen :)
    Bij de huisarts waar ik nu zit vragen ze eigenlijk nooit waar het om gaat. Maar nu woon ik ook in een dorp, en ik kan altijd dezelfde dag nog komen. Zit vaak wel lang te wachten, de dokter houdt zich niet echt aan 10 minuten per patient haha :D

20. Nemo

Nemo Niet meer actief

Verboden om te vragen waar je voor komt door een doktersassitente ?
    Dat is mijn werk !

Enig idee waarom een assistente dat vraagt ? Niet omdat ze zo nieuwsgierig is hoor. Want dan kan ze bij iedereen wel gewoon het consult nalezen.

Een assitente vraagt omdat ze dan de tijd kan inplannen. Kom je bijv. voor een hoest dan krijg je een enkel consult. Zit je niet zo lekker in je vel of heb je meerdere klachten of kom je voor een ingreep dan krijg je een dubbele afspraak. Kom je bijv. voor een injectie/hb/wratten aanstippen/oren uitspuiten dan kan dat vaak bij de assistente.
    Moet het vandaag gezien worden of kan het mischien ook morgen, of mischien is een advies eerst wel voldoende.
    En ook een assistente heeft een beroepsgeheim.

En assistente soms bitchig ? Dat kan best zijn zal ik het ook maar niet hebben over de patienten ? Jemig waarvoor ik wel niet allemaal ben uitgemaakt. Op mij gespuugd, bedreigd.........

Deel Deze Pagina