Vraag over huisbezichtiging

Discussie in 'De lounge' gestart door wendyp, 18 sep 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wendyp

wendyp Niet meer actief

Heej, zoveel mensen op het forum, die mij vast wel kunnen helpen.

We willen graag een huis kopen, nu gaan we morgen ook naar 3 huizen kijken. (is niet hier in de buurt,vandaar op 1 dag)

1 waarvan we zoiets hebben ja het is het.
    1 die wel leuk is.
    1 die is eigenlijk niets, maar goedkoop, dus misschien dat we het zelf kunnen opknappen.

Nou is mijn vraag, waar moet je allemaal op letten, als je gaat kijken? (heb ooit in het verleden, toen ik 19 was met mn ex een huis gekocht, maar dat weet ik niet meer, ook had ik geen ervaring)

En dan nog een vraagje (loop een beetje op de zaken vooruit hoor)
    Dat ene huis waarvan we zoiets hebben, van ja het is het. Die staat nu al 5.5 maand te koop, plus die makelaar zei dat er best wel met de prijs te onderhandelen valt (ik zei dat ik een huis zocht voor 150-155) dit huis kost 164. (en het staat al leeg) Als je een bod doet, hoeveel % of hoeveel eronder moet je ongeveer gaan zitten?

Alvast bedankt!
    KuZzz

2. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Neem je zelf ook een eigen makelaar mee? Of ga je alleen? In elk geval hier mijn tips:

* Ga er in elk geval niet vanuit dat de verkopend makelaar het beste met jou voor heeft, want dat is niet zo!
    * Vraag over alles door en vraag alles na, als het om belangrijke dingen gaat laat het dan op schrift zetten (nee er is geen sprake van betonrot, nee die scheur is echt niet belangrijk... etc).
    * Vraag een lijst van wat er achterblijft en wat niet en onderhandel daar ook over (als er dingen achterblijven die je niet wilt)
    * Ga er niet zomaar vanuit dat de muur achter grote kasten goed is, maar vraag er naar.
    * Kijk overal op, onder, achter en in (dat laatste uiteraard als het om dingen gaat die bij het huis horen :) )
    * Let op de staat van het onderhoud, welke dingen zouden binnekort gedaan moeten worden en hoeveel kost dat (kozijnen etc)
    * Let ook op de omgeving, staat die je wel aan, zijn die dingen in de buurt die je wilt hebben. Praat desnoods met de buren oid.
    * Laat je niet van de wijs brengen door inrichting, als het rommelig is lijkt het vaak kleiner en als het heel leeg is ingericht lijkt het groter. Let op de ruimte en probeer je eigen spullen er in voor te stellen.
    * laat eventueel een bouwtechnische keuring doen

Tja, wat betreft onderhandelen weet ik het ook niet zo goed. Als je zelf gaat onderhandelen, zou ik me goed inlezen over de juridische zaken enzo. Bied in elk geval een prijs onder voorbehoud van financiering en eventueel onder voorbehoud van technische keuring.
    Je kunt trouwens bij het kadaster nagaan voor welke prijs huizen in de buurt verkocht zijn. Dat zou dan een basis kunnen zijn. Je kunt ook nog kijken naar de woz waarde van het huis als richtlijn.

Succes!

3. wendyp

wendyp Niet meer actief

@rosao... zo... thnx! Dat is inderdaad wel een uitgebreide lijst!

Ik ga met mn ouders sowieso. Maar ik wil eerst kijken, voordat ik een makelaar (aankoop) in hand neem.

De wijk staat me in ieder geval wel aan, ik ben er in opgegroeid en mn ouders wonen er nog steeds :D (nee het is niet té dicht bij mn ouders hihi)

4. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.270
    6.801
    113
    Let inderdaad op de staat van alles.

Is er niet al een bouwkundig rapport van het huis?

Ook al lijkt het echt mooi, let op dat het wel praktisch is. Dus een prachtig huis met maar 2 slaapkamers is niet handig voor een gezin.

Als het huis voor 164.000 staat kun je wel rond de 155.000 uitkomen. Bied eerst 150.000.

5. wendyp

wendyp Niet meer actief

Ja het is huis is heel erg praktisch.

4 slaapkamers en zolder, parkeren op eigen terrein. uitzicht op park (lekker als Sasha straks groter is) badkamer met bad en een keuken die beide redelijk nieuw zijn. Nu moeten we nog wel in het echie gaan kijken.

Gaat er echt zo veel vanaf joh?

Is het niet zo, dat als je te laag biedt, dat ze helemaal niet met ons in zee willen?

6. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Kan zijn dat ze zeggen dat ze het bod niet serieus nemen, maar dan kan je altijd hoger bieden. En ik denk dat als het na zoveel maanden nog te koop staat (en al leeg is) dat ze blij zijn dat iemand geinteresseerd is :) Ze zullen ook echt niet zomaar akkoord gaan, maar een tegenbod doen en dan kom je dus ergens in het midden uit...

7. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.270
    6.801
    113
    ja precies. Dan zou het 157.000 worden.

Klinkt als een leuk huis. En niet duur. Staat het huis ook op funda?

8. wendyp

wendyp Niet meer actief

Ja hij staat op funda. Ik stuur je wel even een pbtje (althans neem aan dat je hem wel wilt zien hihi)

9. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.270
    6.801
    113
    Ziet er echt heel leuk uit. Zou ik ook willen kopen. De omgeving is ook prachtig. Inderdaad heerlijk voor kinderen om te spelen.

Laat in elk geval even weten hoe het was.

10. melloncollie

melloncollie Niet meer actief

Hi,

Toen ik samen met m'n vriend dit huis kocht had ik direct al zoiets van ja dit is het! Ik zag ons echt al zitten met z'n 3 tjes. Dus ik ben zelf van dat gevoel uit gegaan. Toen kwamen de praktische zaken; bouwkundig rapport etc. Maar dit huis was echt net opgeknapt dus eigenlijk lagen daar de problemen niet.
    We hebben een makelaar meegenomen en dat is ons wel goed bevallen. hij heeft flink zijn best gedaan om nog wat van de prijs af te krijgen. en tijdens het bezichtigen heel veel tips gegeven over waar je op moet letten. Hij zag ook gewoon een heleboel meer dan ons; wat we eventueel zouden moeten vervangen binnen nu en 5 jaar enzo.

Dus das mijn tip: volg je gevoel en laat een makelaar je helpen met de praktische en financiele zaken !

suc6 met het huisje van je dromen vinden ;)

11. kimm1988

kimm1988 Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.125
    0
    0
    Enschede
    kijk ook even naar de kozijnen etc... dit ivm als je hout hebt dat het er wel goed uitziet anders kom je voor aangename kosten te staan...

loop niet te hard van stapel. ga desnoods nog later een keer kijken naar de woning.

succes ermee..

12. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    ik zou zeker bouwtechnische keuring laten doen!

13. nikkie83

nikkie83 Fanatiek lid

16 jun 2007
    2.054
    2
    0
    tussen hier en daar
    mijn tip: al is er een technische keuring geweest , laat er zelf ook nog een uitvoeren .
    Wij wilden een huisje kopen , echt wat ik mooi vond .
    in t bouwrapport stond dat alles behalve de electriciteits aansluiting in orde was ..
    toen wij de keuring lieten doen kwam er veel meer naar boven , zo moest het plafond en vloeren boven helemaal vernieuwd worden ivm ouderdom .

wijzijn dus niet overgegaan op kopen en maar goed ook afgelopen zomer is dat huis afgefikt :S

ohjah en niet TE enthousiast reageren als je aan het bekijken bent,
    de makelaar kan dan denken dat je het heeel graag wil hebben en wordt t misschien ,moeilijker om op een lagere prijs uit te komen als je wil , want ze willen t toch wel denken ze dan ;)

14. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.086
    3.869
    113
    Ga 's avonds eens door de buurt lopen (ook al is het niet om de hoek, het kan veel zeggen). Hoe is de sfeer op straat, zijn er hangjongeren, herrieschoppers en enge types.
    Mijn tante stond eens bovenaan de lijst voor een huurwoning, mocht ze bij eentje gaan kijken, zag er leuk uit. Tot ze 's avonds ging kijken, bleek het een hoerenstraatje te zijn. Tja, zij kwam zelf uit een andere plaats, dus wist dat niet.
    Ik vraag ook altijd waarom het huis te koop staat. Soms krijg je zo'n vage reden, dan word ik al achterdochtig. Vraag wat voor buren er naast zitten, gezinssamenstelling etc. Zijn de huizen ernaast koopwoningen, huurwoningen of sociale woningbouw? Wanneer is het schilderwerk voor het laatst gedaan binnen en buiten?
    Succes!
    Wij hebben vorige maand net een huis gekocht, ik vind het altijd wel spannend!

15. wendyp

wendyp Niet meer actief

Nee dat te enthousiast reageren dat zei mn vader al hihi.

Bouwtechnische keuring, ik dacht dat die standaard al gedaan werd, als je een hypotheek wilt afsluiten. Of is dat alleen een taxatie?

@jo... ik ken de wijk. Ik ben hier opgegroeid en mn ouders wonen er nog steeds (vanaf1989) Maar ik snap wat je bedoeld, zou het niet zo leuk vinden idd als er veel hangjongeren enzo zitten. Over waarom het huis te koop staat, ga ik zeker vragen! Dat is wel een goeie.

16. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Bij een hypotheek wordt alleen een taxatie gedaan, daarvoor bekijken ze uiteraard wel het huis, maar gaan ze niet echt diep. Bij een bouwtechnische keuring wordt veel meer bekeken en wordt ook de staat van veel dingen beoordeeld. De bouwtechnische keuring doe je ook voor jezelf, de taxatie moet voor de bank :)

17. MamavEsmee

MamavEsmee Niet meer actief

Het is niet vreemd als je 15% onder de vraagprijs gaat zitten met je bod. Klinkt als een leuke huis/plaats om te wonen.. Succes!

18. wendyp

wendyp Niet meer actief

@rosao thnx! Waar het forum al niet goed voor is :D

@mamavesmee.... echt zoveel? 15%?

19. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.159
    8.136
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Let op de kozijnen, houten of kunststof (kunststof is beter) eventuele lekkageplekken, vooral in badkamer etc.

En hou er rekeningmee dat de prijzen ex 10% kk zijn.

20. princesje83

princesje83 Fanatiek lid

1 apr 2008
    1.402
    0
    0
    regio rotterdam
    klinkt heel interressant!
    ik mocht willen dat er hier in de omgeving zulke woningen voor die prijs verkocht werden.. hier zit je al gauw op de 240.000 voor zoiets.....

Deel Deze Pagina