De huizenmarkt, hoe staat het ervoor?

Discussie in 'De lounge' gestart door Bloem85, 4 nov 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.467
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Hier (randstad kant Flevoland) recent huis verkocht. Prijsklasse rond 450.000.
    20 bezichtigingen binnen 2 dagen ingepland. Na de 13e bezichtiging zo’n goed bod gehad dat we de rest hebben afgebeld.

2. Sunnygirl79

Sunnygirl79 Actief lid

11 jul 2018
    233
    63
    28
    Vrouw
    #22 Sunnygirl79, 5 nov 2022
    Laatst bewerkt: 5 nov 2022
    wij hebben een nieuwbouw woning gekocht en wordt pas in 2025 opgeleverd. Nog bijna 2,5 jaar dubbele lasten en hopelijk kan ik mijn huidige woning wel verkopen of misschien tijdelijk verhuren met toestemming van de bank...

3. MissXray

MissXray Niet meer actief

Heb je nu meerdere woningen? Ik zou persoonlijk dat starten met verkopen en er maar 1 aanhouden. Als de rente door blijft denderen op dit tempo dan gaan de prijzen echt nog fors verder naar beneden.

4. Chechi

Chechi Niet meer actief

Bij een nieuwbouw woning heb je meestal een overbrugging omdat je huis nog niet gebouwd is maar je wel al betaald voor grond en bouw. Wij wilde eerst ook gewoon wachten tot de bouw klaar is, maar door de markt gaan we toch nu verkopen.

5. MissXray

Klopt, heb ook wel eens nieuwbouw gekocht. Maar er staat WONINGEN. Ik zou dan nu al starten met een deel verkopen. Of het is een tikfout.

6. Sunnygirl79

Sunnygirl79 Actief lid

11 jul 2018
    233
    63
    28
    Vrouw
    We hebben een woning waar we in wonen en eentje in aanbouw nieuwbouw project (grond en aanneem overeenkomst) staat op onze naam maar de bouw moet nog beginnen en ik wil niet 2,5 jaar in een bungalow woning zitten. Ik las wel iets van verhuur onder leegstandswet. Meestal krijg je dan wel toestemming van de bank. Dus als we het in 2025 niet verkocht krijgen, dan zouden we dat kunnen doen om in elk geval van de dubbele lasten af te zijn.

7. Chechi

Chechi Niet meer actief

Haha ja ik ging uit van een typfout, want ze noemt dubbele lasten niet drie x de lasten :)

8. Sunnygirl79

Sunnygirl79 Actief lid

11 jul 2018
    233
    63
    28
    Vrouw
    overbrugging is ook zo'n dingetje. de adviseur raadde aan om een groot deel overbrugging te nemen omdat je dan niet hoeft af te lossen. Toen was de rente 2% nu bijna 4% want de rente is variabel en gaat elke maand omhoog. Ik houd elke maand mijn hart vast.
    Het gekke is dat ik hem nog gebeld had om een deel te verlagen, omdat ik liever annuitair heb en aflos ipv rente (weggeooid geld) en later verhuren is wat makkelijk, maar hij was het er niet mee eens en het kon altijd in aflossingsvrij omgezet worden...

9. Sunnygirl79

Sunnygirl79 Actief lid

11 jul 2018
    233
    63
    28
    Vrouw
    oh nu snap ik het.. ik had huidige woningen staan ipv huidige woning.. sorry.. tikfout inderdaad.

MissXray en Chechi vinden dit leuk.
  10. Chechi

Chechi Niet meer actief

Huh, staat jullie overbrugging niet vast? Bij ons zit de overbrugging in de gewone hypotheek, dus met 2 procent rente.

Je moet overigens wel heel lang wachten tot je huis af is! Meestal betaal je pas wanneer ze iets gaan doen.. neem aan dat de bouw niet 2,5 jaar duurt

Zuul en Sunnygirl79 vinden dit leuk.
  11. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.185
    10.763
    113
    Met de schaarste en prijs van bouwmaterialen en vaklui, en het wegvallen van de stikstof vrijstellingen deze week, zou het zomaar kunnen. In projecten met veel huurwoningen zijn er zelfs al berichten dat projecten alsnog worden afgeblazen vanwege de hoge kosten en aankomende beperkingen van de huurprijzen.

Sunnygirl79 vindt dit leuk.
  12. Sunnygirl79

Sunnygirl79 Actief lid

11 jul 2018
    233
    63
    28
    Vrouw
    Ja bij veel banken staat de rente voor overbrugging 2 jaar vast maar wij moesten naar een bank die 30 maanden boudepot vergoeding gaf omdat de bouw 30 maanden ging duren. Bij die banken staat de overbruggingsrente een maand vast. We betalen vanaf de bouw start aan de annemer maar we hebben al 6 maanden de grond al en die hebben we ook met hypotheek gefinancierd. De maand gaat de bouw beginnen en dan 30 maanden duren. Het huis komt in een hofje met ook hıge appartementen en 2 verdiepingen parkeergarage. Dat is de reden dat het langer duurt dan een wat meer standaard project. Ala chiptekort ed door blijft gaan dan kan het nog uitlopen. Nadeel van zo’n lange bouwperiode is niet alleen lang dubbele lasten, maar ook dat we nu al of een keuken moeten bestellen of aansluitingen al moeten laten tekenen. Terwijl het nog 2,5 jaar duurt… En als je lukraak alle punten alvast laat doen ben je zo 2000 € lichter. Wat een gedoe.

13. Chechi

Chechi Niet meer actief

Bij ons in het koopcontract staat gelukkig dat de huizen prijzen niet mogen stijgen. We hebben een bedrag afgesproken en dat is wat we betalen. Als de bouw opeens 2 jaar duurt, wordt dat bedrag dus ook over die 2 jaar heen gesmeerd ipv 1 jaar. We krijgen iedere keer een rekening voor een deel van het bedrag.

14. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    Het aanbod huurwoningen in de regio utrecht is momenteel zwaar bagger :(
    Geen idee waarom, verhuizen mensen niet om alles duur is???

In utrecht zelf maak ik wel redelijk kans, maar geen bso voor dochter. En op oude school blijven is geen optie.

15. me1989

me1989 Fanatiek lid

29 dec 2013
    3.444
    1.199
    113
    Enig idee hoe het er nu voor staat?

Wij wonen vlakbij Alkmaar en gaan vanmiddag kijken naar een huis van ruim 550.000 euro. Het huis is erg gedateerd, maar er zit echt een enorme tuin bij van 40 meter diep inclusief berging en garage. De prijs staat me ontzettend tegen, maar naar zo'n tuin zoeken we al heel lang.

Zelf hebben we een rijtjeswoning van 140m2 die instapklaar is en een garage op het plein erachter inclusief elektra. Verderop in de straat staat er een vergelijkbare woning te koop voor 440.000 euro zonder garage.

We hebben nog 160.000 hypotheek. Maar 550.000 euro is zo'n achterlijk hoog bedrag. Of valt het wel mee denken jullie als we zelf ook al leuk terug krijgen voor ons huis? Ons gezamenlijk inkomen is zo'n 50.000 bruto, ook niet onbelangrijk. Er zakken ook al wat prijzen hier in het dorp, daar ben ik ook bang voor.

Wie kan er voor mij nadenken haha? Is het haalbaar of onrealistisch?

16. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.154
    3.034
    113
    Nederland
    Heb je al laten berekenen wat je maximaal kunt lenen? 550.000 voor een gedateerd huis vind ik persoonlijk echt veels te duur. Maar ik woon ook in een andere regio.:p Wat moet je allemaal aan het huis doen? Wil je dat gelijk doen, doe je het zelf, besteed je het uit?

17. Esther2901

Esther2901 Fanatiek lid

3 jul 2014
    2.097
    1.591
    113
    Ik denk dat je ook eerst inzichtelijk moet krijgen wat je aan verbouwing kwijt gaat zijn om het huis naar je zin te maken. De kosten voor verbouwing zijn niet mals tegenwoordig. En ook eerst met een financieel adviseur in gesprek gaan wat de financiele mogelijkheden zijn.

Zara75 vindt dit leuk.
  18. Kolibrie2

Kolibrie2 Fanatiek lid

9 nov 2018
    1.332
    1.135
    113
    Vrouw
    Ik zou eerst ook kijken wat een verbouwing zou kosten en of je een aannemer kan vinden, want dat is tegenwoordig ook lastig. of het natuurlijk zelf doen. Bij gedateerde huizen heb ik het idee dat het wat minder loopt aangezien je nog heel veel moeite moet doen en niet zeker weet hoe duur het wordt.

19. MissXray

Hier worden klushuizen echt heel slecht verkocht momenteel. Aannemers hebben op korte termijn geen tijd en de materiaalprijzen zijn enorm hoog.

Ik vind 550 echt een koopje. Hier betaal je voor een huis zoals jij omschrijft minimaal 7,5 of 8 ton hoor. Plus dan zit je al snel aan 2 ton voor de aannemer als je echt een huis van de eerste eigenaar hebt.

Wat zegt je financieel adviseur?

20. me1989

me1989 Fanatiek lid

29 dec 2013
    3.444
    1.199
    113
    We zullen niet direct gaan verbouwen, hooguit stucen. Morgen komt er een makelaar berekenen wat wij voor ons huis en garage kunnen vragen. Ik gok bijna 5ton.

Deel Deze Pagina