De huizenmarkt, hoe staat het ervoor?

Discussie in 'De lounge' gestart door Bloem85, 4 nov 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MissXray

MissXray Niet meer actief

Ik zou er stiekem een beetje om moeten lachen als iemand met het voorbehoud verkoop eigen huis zou komen. Maar goed, wellicht andere regio. Ik ken deze voorwaarde uit de crisisjaren, maar in de randstad is er niemand die dit op tafel gooit in tijden van ernstige schaarste. Hier is de overbruggingshypotheek voor uitgevonden. Wij hebben nu 2 huizen en dus 2 hypotheken. Overigens is ons andere huis wel al verkocht inmiddels dus de overbrugging wordt over 2 weken afgelost.
    Maar goed, wellicht is het in jullie regio heel normaal hoor!

Dubbelgeluk en Sado vinden dit leuk.
  2. MissXray

Heb je al een financieel adviseur gesproken? In onze regio biedt iedereen rond het miljoen zelfs nog zonder voorbehoud financiering. Ik denk dat je even moet checken hoe de wereld er om je heen uit ziet. Is het reëel hoe jij over financiën denkt? Klopt jouw beeld met wat er in jouw regio gebeurt zeg maar?

3. Rozebeer

Rozebeer Fanatiek lid

4 mei 2023
    2.375
    380
    83
    Vrouw
    Oeps dat gedeelte niet gelezen

MMW en bozoe vinden dit leuk.
  4. MMW

MMW Fanatiek lid

29 dec 2013
    1.236
    447
    83
    Ik ben echt wel heel benieuwd waar jullie droomhuis dan staat! Wij wonen zelf in de stad namelijk, dus ik ken de regio :)

bozoe vindt dit leuk.
  5. bozoe

bozoe VIP lid

9 jul 2014
    5.482
    5.842
    113
    In Hoogezand-Sappemeer:)

MMW vindt dit leuk.
  6. Rozebeer

Rozebeer Fanatiek lid

4 mei 2023
    2.375
    380
    83
    Vrouw
    Lekker shoppen in het winkelcentrum daar :)

bozoe vindt dit leuk.
  7. zeilbootje

zeilbootje Fanatiek lid

15 jan 2014
    2.776
    1.365
    113
    Heel eerlijk? Als iemand dat bij ons huis als voorwaarde had was die kansloos. We hebben uiteindelijk (maart dit jaar) veel bezichtigingen gehad en 8 biedingen. Van die acht vielen degene met lastige voorwaarden direct af. Bijvoorbeeld een bouwkundige keuring of voorbehoud verkoop eigen woning. Teveel gedoe. Bovendien; ik ga er vanuit dat als je een huis wil kopen je de financiering direct kunt regelen (binnen de termijn van ‘onder voorbehoud van financiering’). Als je daarvoor eerst je eigen huis moet verkopen vind ik dat te onzeker. Als verkoper wil je waarschijnlijk ook door met een nieuw huis.

MissXray en Sado vinden dit leuk.
  8. Rozebeer

Rozebeer Fanatiek lid

4 mei 2023
    2.375
    380
    83
    Vrouw
    Je kan het beste
    Ja idd, veel mensen verkopen eerst hun huis, gaan dan huren en kunnen dan vrijuit bieden

9. Sado

Sado VIP lid

16 mei 2016
    19.127
    17.144
    113
    veel mensen? Dit hoor ik nooit

chrystel73 en Dubbelgeluk vinden dit leuk.
  10. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.763
    18.879
    113
    Vrouw
    Volgens mij doen maar weinig mensen dit hoor.

Sado en mamameer vinden dit leuk.
  11. Rozebeer

Rozebeer Fanatiek lid

4 mei 2023
    2.375
    380
    83
    Vrouw
    Ik wel, dat zijn meestal de mensen die het huis "krijgen" ook al hebben ze niet altijd het hoogste bod.

12. Rozebeer

Rozebeer Fanatiek lid

4 mei 2023
    2.375
    380
    83
    Vrouw
    Als er veeel mensen een bepaald huis willen zal de verkoper natuurlijk kiezen voor iemand zonder voorwaarden.

13. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.181
    4.495
    113
    het is al lastig überhaupt een huurhuis te vinden. Helemaal een betaalbaar huurhuis. Laat staan dat je binnen no time na verkoop even voor korte tijd in een particuliere huurwoning terecht kunt. In de randstad echt no way. Maar @Rozebeer kent er heel veel ….?!

Sado vindt dit leuk.
  14. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.181
    4.495
    113
    Pfff vrienden van ons gaan een nieuwbouw huis kopen, regio utrecht. Huis kost ca 850.000 euro, eensgezinswoning/rijtjeshuis, 160m2. En dan moet je het nog aankleden. Ik vind dat echt een bizar bedrag. De hypotheek rente is ook echt hoog, 4 tot 4,5%. Ze hebben al wel een huis met overwaarde waardoor de hypotheek niet volledig dit bedrag zal zijn. Maar de maandlasten komen geloof ik op 2500-3000 euro per maand. Pfff ik vind dat bizar!

15. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.763
    18.879
    113
    Vrouw
    En nu ook eventjes serieus.
    Dat je als studenten van plek naar plek gaat prima maar met een gezin en kinderen is verhuizen niet iets wat je zomaar eventjes doet om erna terug hetzelfde te doen natuurlijk.

Ik ken er geen allesinds.

Kwek, Sado en mamameer vinden dit leuk.
  16. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.763
    18.879
    113
    Vrouw
    Even een vraagje.
    Ik zie hier vaak staan nieuwbouwwoningen en dan door de beschrijvingen denk ik aan projecten?
    Worden er zoals bij ons in België ook nog veel woningen gezet op eigen gronden.
    Dus grond kopen, architect wat laten tekenen en een wijk vol woningen met andere soorten woningen?

17. bababoe

bababoe Fanatiek lid

11 mrt 2011
    1.806
    785
    113
    dit gebeurt in Nederland maar weinig. Er worden wel kavels verkocht waar je dan je eigen woning op kunt bouwen, maar het overgrote deel van nieuwbouw bestaat uit projecten.

18. bababoe

bababoe Fanatiek lid

11 mrt 2011
    1.806
    785
    113
    Ik heb nog nooit een huis verkocht (wij wonen in ons eerste koophuis) maar als er zoveel animo is voor het huis dan zou dit bod bij ons als eerst afvallen. Wat je eigenlijk doet is het risico voor de verkoop van jouw huis bij de verkoper van de woning die je wilt leggen. Daar zou ik als verkoper nooit mee akkoord gaan (tenzij er niemand anders interesse heeft en ik er echt vanaf moet).
    Als ik jullie was zou ik bij een financieel adviseur advies vragen, voor je een bod op tafel legt. De kans is groot dat je maar één kans om een bod te doen krijgt, en als je het heel graag wil, wil je een bod neer kunnen leggen dat enerzijds aantrekkelijk is voor de verkoper, en ook is wat jullie aan risico kunnen en willen nemen.

CroqueMadame en Sado vinden dit leuk.
  19. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.763
    18.879
    113
    Vrouw
    Dan was mijn beeld toch correct.
    Bedankt voor uw reactie.

bababoe vindt dit leuk.
  20. MissXray

Op zich ben ik het met je eens hoor. Maar hier een randstedeling die het toevallig wel echt gedaan heeft haha. In feb verkocht en toen op de gok huurhuis zoeken of hopen op nieuwe koopwoning. Overigens beiden gelukt, maar huurwoning was uiteraard niet meer nodig. Waren overigens niet kritisch: huur was 2200 euro per maand. Als je on a budget bent dan kan je het idd schudden.

Deel Deze Pagina