Bij ons in het dorp zijn ook best wel wat kavels verkocht de laatste jaren, ook die dan gezamenlijk staan (6 of 8 kavels bij elkaar), maar dat zijn woningen die duurder zijn dan 1 Miljoen als je alles bij elkaar optelt. Dus voor weinig mensen weggelegd.
Met welke reden? Omdat ze nu huren? Ik heb bij de biedingen voor mijn huis niet te horen gekregen of het huurders waren of niet, hoor. Zou ook niet weten waarom het me iets uit zou moeten maken. Doorgaans gaat een huis naar de potentiële koper met de combinatie van het beste bod met de beste (eventuele) ontbindende voorwaarden. Of de woning gefinancierd wordt vanuit een spaarrekening, overbruggingshypotheek, schenking van ome Cor of geld uit een oude sok, maakt dan niets uit. Ik ken persoonlijk niemand die bewust zijn huis verkoopt, vervolgens gaat huren (voor vaak gigantische bedragen - en dan hebben we het nog niet eens gehad over slechte beschikbaarheid van deze woningen) en daarna rustig gaat zoeken naar een ander koophuis. Ze zullen er vast zijn, maar dat jij het zo vaak hoort/ziet en “veel mensen” dat doen, geloof ik weinig van
Wow, dat vind ik echt een krankzinnig bedrag. Deze markt doet in bepaalde regio’s nog steeds echt bizarre dingen
Hier is de m2 prijs tussen de 5700 en 6000 euro. Dus 850 ton voor 160m2 is een topdeal! Helemaal met een A label.
Als je het doet zoals de adviezen gelden dan doe je dat, maar volgens mij doen de meeste het toch echt andersom. Je loopt tegen een leuk huis aan en dan ga je pas eigen huis verkopen. Onze adviseur nam in zijn berekening het bedrag mee dat de makelaar minimaal vond dat ons oude huis moest opbrengen..daarmee is hij gaan rekenen. De hypotheek verstrekker van vereniging eigen huis nam daar dacht ik 90% van Zolang het huis niet verkocht was en vond dat het niet kon. Ons oude huis verkochten we heel snel dus toen kon er met 100% gerekend worden.
Wat een verschil hier tussen de 30 (laag energie label) en 40. Er staan af en toe m2 prijzen bij die tussen de 40/50 zitten, maar die blijven te koop staan. Wij hadden 39 en ons nieuwe huis 32 allebei met A label.
Ja dat kan ook maar als de markt verhit is en je zelfs blij mag zijn als je op de wachtlijst mag om te kijken (dit was bv vorig jaar maart zo) dan gaan de verkopers met zoveel gegadigden echt niet voor iemand die zijn eigen huis nog moet verkopen.
Nogmaals: dat krijgt de verkoper helemaal niet te horen. Daarnaast is het ook totaal niet boeiend - plat gezegd: wat kan het mij schelen dat de koper van mijn huis met twee hypotheken zit….? Je zegt maar wat.
Ja tuurlijk krijgt de verkoper dat te horen. Er wordt altijd het bedrag genoemd plus welke voorwaarden Deze kijker biedt 450.000 onder voorwaarde van een bouwkundig rapport Deze kijker biedt 456.000 onder voorbehoud van verkoop eigen woning. Natuurlijk hoort de verkoper wel de voorwaarden, hij of zij moet toch een koper met bijbehorende voorwaarden kiezen! En als er veel gegadigden zijn zullen ze meestal wel gaan voor een bieder zonder voorwaarden.
Bizar Ik heb voor fors minder geld dan €8,5 ton een vrijstaande woning, met aanzienlijk meer vloeroppervlakte dan 160m2. Ook energielabel A, maar, eerlijk: er moest wel best wat aan gebeuren (inmiddels allemaal gedaan ). Ik denk dat we inmiddels de waarde behoorlijk opgekrikt hebben, maar die €8,5 ton zal er nog steeds niet in zitten Grappig hoe dat zo verschilt door heel Nederland heen. Ik vind dan bijv de <€3 ton voor een 2-onder-1-kapper zoals @bozoe noemde dan weer heel weinig
Zucht. Je wil het niet begrijpen. Natúúrlijk krijg je als verkoper de ontbindende voorwaarden te horen, dat is onderdeel van het bod. Echter is het meenemen van verkoop eigen woning als ontbindende voorwaarde héél ongebruikelijk in deze tijden. En als die voorwaarde niet meegenomen wordt, zal je doorgaans niet als verkoper weten of de gegadigden zelf nog iets te verkopen hebben of niet. En zoals ik al zei: zou ook niet weten wat het je kan schelen als verkoper. Het is een zakelijke transactie dus degene met het beste bod (en de beste voorwaarden) krijgt de woning. Het is niet mijn probleem als iemand eventueel met 2 hypotheken komt te zitten, ik heb nul inzage in de financiele achtergrond van de potentiele kopers. En da’s maar goed ook Daarnaast heb ik liever een koper met een bod onder voorbehoud bouwtechnische keuring (= zo gedaan + doorgaans kan je de staat/gebreken zelf wel inschatten) dan verkoop eigen woning (= mogelijk een lang en onzeker proces)
Niemand biedt in een oververhitte markt in de randstad onder voorbehoud verkoop eigen woning. Dan leef je al 2 jaar onder een steen als je denkt dat deze voorwaarde een optie is. Dus nee de verkoper weet niet of de koper wel of geen huis heeft. Overigens zou het mij als verkoper ook echt jeuken of iemand krom moet liggen met 2 hypotheken. Als het bod goed is dan ga je er mee in zee. Allemaal volwassen mensen dus zelf nadenken of je een te grote broek aantrekt zou ik zeggen.
In mei hebben wij ons huis verkocht. Onze makelaar wist van iedereen die een bod had uitgebracht te vertellen wat de huidige woonsituatie was. Hier had de makelaar aantekeningen van gemaakt na de bezichtigingen. Zo wisten wij dus wel wie er een koopwoning had, wie er aan het huren was of vanuit het ouderlijk huis vertrok. De koper hoeft het niet te zeggen maar een goede makelaar zorgt dat deze info er toch is.
Wij wisten van een groot deel ook de achtergrond, maar wat moet je verder met die info? Als de voorwaarden goed zijn dan ga je in zee met die mensen. Of ze nou huren of een huis hebben….
Ik heb deze info globaal ook gekregen van onze makelaar, na bezichtigingen. Als in “ja, het was een leuk en geïnteresseerd jong stel, hebben nu een appartementje in wijk X en willen graag groter gaan wonen. Ze waren vooral super onder de druk van X in jullie huis, omdat het beter/groter/nieuwer is dan in hun huidige huis” Etc, etc, etc. De ene keer wat uitgebreider dan de andere keer, is maar net hoeveel de kijkers willen delen met de makelaar en hoeveel hij vervolgens aan mij doorspeelt, natuurlijk. Maar die informatie heeft geen enkele invloed gehad in onze beslissing met welk bod akkoord te gaan. En daarnaast zegt ‘t ook gewoon zo weinig… Je weet hoe dan ook helemaal niets over de financiele draagkracht van de kijkers
Onze buren hebben hun huis verkocht en zijn niet voor hoogste bod gegaan maar juist voor mensen die vanuit huur kwamen. Dus kan bij verkopers wel invloed hebben maar moet je net mazzel hebben. Een is gevoelig voor achtergrond ander totaal niet.
Maar bij een huurcontract heb je bijvoorbeeld meer flexibiliteit in opzegdatum.. ik kan me voorstellen dat iemand in een huurhuis graag snel de sleutel wil terwijl iemand die nog een huis te verkopen heeft liever pas de overdracht over een aantal maanden plant.. dan wordt de keuze gemaakt op voorgestelde overdrachtsdatum en niet op in wat voor huis iemand nu woont.