Beste allemaal, Ik woon in het buitenland waar over het algemeen een andere (meer Amerikaanse, medische) kijk op zwangerschap/bevalling heerst. Ik ben nu 38+4. Gisteravond was ik even bang dat mijn vliezen waren gebroken, hoewel ik eigenlijk al een beetje dacht dat ik gewoon mn urine was verloren. Vannacht wat vage krampen/weeen gehad. Vanmorgen de slijmprop (verloor al veel afscheiding, maar vanmorgen zat daar duidelijk wat bruin bloed bij). Vanwege al deze factoren samen toch maar besloten om even naar de dokter/het ziekenhuis te gaan, voornamelijk om uit te sluiten dat de vliezen toch al zouden zijn gebroken. Verloskundige gaf aan even een inwendig onderzoek te willen doen. Vliezen bleken nog intact. Het onderzoek was even onaangenaam, maar niet superpijnlijk. Ik bleek 2-3 cm ontsluiting te hebben en baarmoedermond zacht. Nu achteraf verlies ik bloed, ook helderrood, het begint ondertussen gewoon op een menstruatie te lijken in mn maandverbandje. En opeens zie ik allerlei dingen op internet voorbij komen zoals "strippen" en ik ben een beetje onzeker of er zojuist behalve het inwendige onderzoek misschien ook al gestript is. Ja, in NL zouden ze dat niet doen zonder te vragen, hier weet ik dat nog niet zo zeker.. Zou iemand mij uit willen leggen wat het verschil is tussen gewoon inwendig onderzoek en het strippen? Kan het bloedverlies wat ik heb ook veroorzaakt zijn door het simpele inwendige onderzoek? En is de 2-3 cm ontsluiting die ze voelde een zeker teken dat de bevalling staat te beginnen? Ik hoop namelijk dat het nog even duurt, want mijn ouders komen over een weekje pas... Bij voorbaat hartelijk dank voor jullie reacties.
Volgens mij is een inwendig onderzoek echt gewoon even voelen of de baarmoeder mond al verstreken is en bij het strippen gaan ze echt wroeten en wat ronddraaien binnen. Maar ze vragen ook altijd eerst of je wel gestript wilt worden want voor hetzelfde geldt wilt de vrouw dat helemaal niet. Bij een gewoon inwendig onderzoekje hoort er iig niet zo een bloeding bij.
En wat betreft de ontsluiting..dat kan alle kanten opgaan. Het kan idd een begin zijn maar je kan er ook nog zomaar een poosje mee doorlopen. Zolang de vliezen niet gebroken zijn is dat niet gevaarlijk.
Ik loop vanaf 35 weken al met 3cm ontsluiting. Helaas wil dat nog niet zoveel zeggen. Je kunt snel bevallen, maar het kan ook nog even duren. Doordat je ontsluiting hebt, ben je dus ook je slijmprop verloren. Als ze je gestript hebben, dan hebben ze echt lopen wroeten van binnen gewoon inwendig onderzoek is voelen. Strippen is pijnlijker dan toucheren. Van beide kun je wel bloedverlies krijgen. Maar als t echt een maandverbandje vol is, kun je misschien beter maar weer even bellen.
Zoals hierboven al beschreven wordt, strippen is echt rondjes draaien rondom de baarmoedermond. Als je zoveel bloed verliest zou ik zeker even de vk bellen. Ik had wel wat bloedverlies, maar niet zo veel..
Bij strippen maken ze de ruimte tussen je baarmoedermond en vliezen "ruimer". Dan brengen ze twee vingers in en draaien echt rond. Doet goed pijn. Ik had daarbij 2 dagen bloedverlies. Inwendig onderzoek is lijkt mij, even checken of alles okee is. Hier, bij mijn VK strippen ze pas vanaf 40 weken om de bevalling op gang te krijgen.
Hier breek ik even in. Met 37 weken ook controle in het ziekenhuis (NL) ivm minder leven voelen. Deze vrouw heeft mij zonder toestemming wel degelijk gestript (bleek achteraf) Het was ook een 'gewoon inwendig onderzoek' Ik ben dezelfde dag (te vroeg) bevallen.