Vruchtbaarheidsbehandeling en je omgeving

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Vlinderkind, 29 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vlinderkind

    Vlinderkind Niet meer actief

    Hai allemaal,

    Ik vroeg me af of en zo ja welke effecten jullie vruchtbaarheidsproblemen effect hebben op jullie relaties met anderen.

    Zelf merk ik dat het steeds meer effect begint te krijgen. Mijn privé-omgeving is lief en betrokken. Toch merk ik dat het moeilijk is om los te komen van het beeld van prolbeemgeval. Ook op het werk merk ik dat. Ik werk in de zorg en mijn collega's en leidinggevende(n) zijn sociale mensen die begrip hebben voor mijn situatie. Dat is heel fijn maar het maakt ook dat er continu gevraagd wordt naar onze (vruchteloze) pogingen om zwanger te worden. Er wordt zelfs soms achter mijn rug om gepraat (op het werk) over mijn manier van ermee omgaan, en of dat wel gezond is, en weet ik wat allemaal.
    Soms lijkt het wel of het het enige is waar ik nog over praat, of waarover gepraat word als het gesprek over mij gaat. Zelf zal ik daar ook mijn aandeel in hebben, maar dat is zeker niet alleen het geval. Ik merk dat ik het mis dat ik ook gewoon Anouk ben, en dat ik naast 'subfertiel' ook nog mens ben met hobby's, interesses en vooral ook interesse in de levens van anderen.

    Wie herkent dit?
     
  2. Elmo

    Elmo Niet meer actief

    Hoi Anouk,

    Het is heel moeilijk een goede balans te vinden tussen openheid en dingen voor jezelf houden.
    Je omgeving vindt het w.s. des te moeilijker.

    Toch is het wel belangrijk dat je duidelijk en eerlijk bent tegen je omgeving, anders weten zij niet dat ze juist dat doen wat jij niet wilt.

    Op een gegeven moment zijn wij mensen (een bepaald clubje) per email op de hoogte gaan houden. Zo hoeven zij niet te vragen en wij kunnen dingen melden wanneer WIJ dat willen.
    Misschien is dat een idee voor jullie?

    Het is lastig, voor jullie, maar ook voor je omgeving.

    Boekentip: Open zenuw (www.openzenuw.nl).

    Elmo
     
  3. diana26

    diana26 Fanatiek lid

    6 nov 2007
    1.149
    0
    0
    gelderland
    ik blijf het ook moeilijk vinden.Soms vertel je meer als dan je eigenlijk wilt en soms denk je achteraf had ik dit en dit ook maar vertelt,want nu klinkt het zo vaag.
    Soms wil je dat mensen er naar vragen,als je bv net begonnen bent met een behandeling weer en als dat dan niet gebeurt voel ik me (waarschijnlijk mede door de hormonen) dubbel ellendig en soms denk je ik wil er niet over praten en dan vragen mensen erover.

    Of als ik down ben door iets heel anders dan gaan mensen het daar over hebben,want denken ze dat zal het wel zijn.

    Laats was ik een beetje telerugsteld in een goede vriend van me en was een beetje bot.Later was het weer goed en vroeg hij naar wanneer ik weer moest beginnen.Ik zei dan en dan en dat ik er erg tegenop zag, kreeg ik als reactie dat hij het rot vond en moeilijk vond het zich in te beelden hoe dat voelde ook qua stemmingswisselingen...AAARRGGG dus met andere woorden als ik bot ben komt het daar door, heb er maar niet verder op in gegaan.
     
  4. Smoeltje

    Smoeltje Fanatiek lid

    19 nov 2006
    1.069
    0
    0
    manager
    Sunhine city
    Hey Anouk,

    het blijft een beetje moeilijk en per persoon verschillend hoe je daarmee omgaat.

    Ik had bij onze eerste IVF wel aan verschillende vrienden en collegae verteld, maar merkte dat ik er moeite mee had toen het niet gelukt was.

    De 2de hebben we dus niet verteld en daar ben ik wel blij om, want dan had ik steeds bezorgde en lief bedoelde maar pijnlijke vragen moeten beantwoorden.

    Ze weten dat we er mee bezig zijn en dat is voldoende.

    En het is heel apart als je er open over bent dan blijken heel veel mensen vruchtbaarheid behandelingen te hebben ondergaan.
     
  5. Lynn77

    Lynn77 VIP lid

    29 dec 2007
    10.546
    1
    0
    Zuid-Holland
    Jeetje wat herkenbaar! Nou heb ik na twee miskramen aangegeven dat ik liever niet heb dat mensen ernaar vragen, maar je merkt dat met de tijd mensen dat dus toch weer gaan doen, wat ik erg vervelend vind, want ik heb geen behoefte om mijn priveleven wat betreft het zwanger worden te bespreken met collega's, hoe lief ze het ook bedoelen, die allemaal zonder problemen zwanger zijn geworden of nu zwanger zijn.

    Ik moet een operatie ondergaan, maar heb bij mijn leidinggevende aangegeven dat ik niet wil dat het team weet dat ik die operatie heb, laat staan in grote lijnen vertellen, want bij ons speculeren mensen enorm (achter mijn rug om, ook al is dat niet altijd negatief, ik vind het wel vervelend)
    Ik heb er nu dus voor gekozen om als ik de vraag krijg te zeggen dat alles 'prima' gaat en dan stap ik snel over op een ander onderwerp, eerst zei ik vaak dat ik het er niet over wilde hebben, maar ook dat werkt niet echt, want dan gaan ze weer denken: wat is er mis dan?

    Ik vind het gewoon een heel lastig stuk, echt waar!

    Het probleem is gewoon dat mensen altijd iets gaan zeggen om je op te beuren, wat in feite juist meer pijn doet (zoals: ach jouw tijd komt nog wel, je bent nog jong, je moet het positief bekijken (argggg)
    het probleem bij mij is dat ik nu niet en nooit niet weet of en kindje voor ons is weggegelegd, dus dat soort opmerkingen, doen alleen maar pijn!

    van de week kreeg ik weer zo'n vraag:
    Lukt het al met zwanger worden?

    Wat ís dát nou voor vraag om aan iemand te vragen de twee miskramen heeft gehad! Dat vráág je toch niet!

    Je ziet, ik ben er lichtelijk gefrustreerd over
     
  6. Smoeltje

    Smoeltje Fanatiek lid

    19 nov 2006
    1.069
    0
    0
    manager
    Sunhine city
    Lynn77,

    Zo herkenbaar!


    Mensen bedoelen het vaak goed, maar ik wordt niet blijer van opmerkingen als: ja,je mag nu wel gaan opschieten he.

    En dat is dan iemand die weet dat we IVF ondergaan.

    Of een persoon die iedere keer vraagt: zo, jullie zijn nu getrouwd, wanneer komen er kindjes?


    Dus daarom had ik bij de laatste poging zoiets van: ik vertel niemand meer iets.
    Als mensen ernaar vragen zeg ik meestal: nu even niet.
    En wat ze er dan van mogen denken moeten ze zelf weten.


    Een goeie vriendin van mij was volgens mij wel beledigd dat ik van de laatste keer niet heb verteld. Ze deed mijn koelkast open om drinken te pakken en zag de Decapeptyl.

    Maar goed, laatste keer moest ik iedere keer aanhoren: oh, wat erg voor je meid dat het niet gelukt is.

    Goedbedoeld, maar ik voel me er alleen nog miserabeler door.
     
  7. Herma

    Herma Bekend lid

    15 sep 2007
    846
    0
    0
    leidster kinderdagverblijf
    Nijmegen
    Ja heel herkenbaar! Ik vertel het gewoon tegen mijn bekenden maar mijn vriend heeft liever niet dat iemand het weet. Vooral op mn werk moest ik wel open zijn aangezien ik er niet meer onderuit kwam een erg klein en hecht team heb ik. Nu we in de mmm zitten. Je moet toch vaak weg naar t zieknhuis en heb dan geen zin om smoesjes te bedenken. En vriendinnnen weten het ook ,die zijn er ook voor je als het niet meezit en niet alleen als er gefeest of gelachen word.Ze maken geen rare opmerkingen, dat hoor ik alleen van mensen die het niet weten en dan denk ik laat maar kletsen.
     
  8. Linda

    Linda VIP lid

    24 sep 2006
    7.819
    0
    36
    Gelderland
    Bij ons weten ook best veel mensen het omdat het inmiddels toch een onderdeel van ons leven is, laatste tijd merken we alleen wel eens dat we het idee krijgen dat mensen niet meer zoveel vragen.

    Mensen weten volgens mij niet altijd goed wat ze moeten doen, wel of niet informeren enz. Dat vat ik dan vaak ook weer verkeerd op.

    Mijn schoonfamilie zei alleen laatst een keer: wat willen jullie nou, wel of niet erover praten, toen is mijn vriend gelukkig wel boos geworden en heeft ie gezegd dat wij het soms ook niet weten en dan het elke keer anders is, wij hebben hier ook niet om gevraagd.

    Wat ik ook herken is wat diane schreef, soms vertel ik dingen en dan denk ik achteraf, ik had niet zo in detail moeten gaan. Het is zo dubbel, ergens zo prive maar je moet het ook kwijt!
     
  9. Linda

    Linda VIP lid

    24 sep 2006
    7.819
    0
    36
    Gelderland
    Heb trouwens gelukkig de afgelopen 2 jaar maar 1 keer een ECHT lompe opmerking gehoord, iemand zei:

    oh, mijn buurvrouw heeft ook twee kinderen via IVF, maar het zijn echt leuke kinderen en ze zitten ook nog op het VWO :confused: :confused: :confused:
     
  10. Dushi

    Dushi Niet meer actief

    Eerste keer wisten mijn collega's het wel (ik was er regelmatig niet) en de tweede keer wisten ook mijn ouders het (mijn moeder heeft toen hormonen gespoten bij mij).

    Ik vond het vreselijk om zo vaak per dag te vertellen wat ik had gedaan, hoe het ging en hoe nu verder en ja... moeilijk he dat wachten... zucht... nee, dat gedeelte mag ik graag vergeten.

    Heel lief hoor al die betrokkenheid, maar een kans om verder zo gewoon mogelijk te leven krijgt zo echt geen ruimte ! Je wilt geen slachtofferrol, je krijgt 'm gewoon.
     
  11. Elmo

    Elmo Niet meer actief

    Sow :confused: dit vind ik echt te triest voor woorden zeg.
    Alsof een kindje dat via IVF tot stand komt een raar wezentje zou zijn zeg... :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:
     
  12. Linda

    Linda VIP lid

    24 sep 2006
    7.819
    0
    36
    Gelderland
    tja het deed me ook wel echt verdriet, mijn vriend ging door het lint toen ik het vertelde, ik denk dan maar dat mens weet niet waar ze het over heeft, eigenlijk heel dom
     
  13. Elmo

    Elmo Niet meer actief

    Ja, voor haar eigenlijk sneu ja..dat ze zo denkt.

    De meeste dingen, ach...daar lach ik onderhand wel om (je wordt wel harder natuurlijk) maar dit zijn dingen dat ik echt denk: ONDER WELKE STEEN HEB JIJ GELEEFD?

    Maargoed, tot 10 tellen..dat kunnen wij onderhand ook wel :-D
     
  14. Smoeltje

    Smoeltje Fanatiek lid

    19 nov 2006
    1.069
    0
    0
    manager
    Sunhine city
    Exact!
     
  15. Elmo

    Elmo Niet meer actief

    Hier geen slachtofferrolgevoel (3x woordwaarde) gehad eigenlijk...(gelukkig).

    Eerder dat mensen zeggen/denken:
    Oh, maar dan doe je toch IVF...

    Of:
    Ik zou nooit aan IVF beginnen (en een kind van 5 hebben :S).
     
  16. Linda

    Linda VIP lid

    24 sep 2006
    7.819
    0
    36
    Gelderland
    ja maar ik krijg ook soms het idee dat je 'anders' wordt en dan juist positief, ik oordeel tegenwoordig ook minder snel over mensen, je weet niet wat er achter de voordeur afspeelt en als ik een situatie niet ken probeer ik niet altijd een MENING te hebben maar eerst eens te luisteren sommigen denken echt over alles iets te moeten zeggen.

    even off-topic, hihi jij zegt onder welke steen heb jij geleefd......op mijn werk zeggen ze vaak.....kom je uit een ei ofzo? (als je iets doms zegt) ik denk dan altijd in mijzelf ja eigenlijk wel haha
     
  17. Linda

    Linda VIP lid

    24 sep 2006
    7.819
    0
    36
    Gelderland
    oh inmiddels schrijven jullie sneller, mijn verhaal komt een beetje warrig over, hihi sorry vrijdagavond
     
  18. Elmo

    Elmo Niet meer actief

    Ik heb dat zelf ook hoor, dat je iets kritischer wordt met wat je wel en niet zegt.
    Het is meteen een leerproces, ook voor jezelf.
    Daarom is het voor je omgeving ook zo moeilijk...je weet zelf eigenlijk niet eens wat je wilt.


    Ik zeg dat ook vaak....(ik kom niet uit een ei) en moet er nu altijd smakelijk om lachen....;)
     
  19. zon1980

    zon1980 Bekend lid

    16 dec 2007
    915
    174
    43
    Hoi!
    Goed topic! Heel herkenbaar allemaal. Moelijk hè. Wat ik nu heel erg heb is dat ik het vrij makkelijk vertel aan vriendinnen/familie, maar dat ik daarna dan spijt heb dat ik zoveel heb verteld. Krijg er op de een of andere manier ook stress van dat anderen van ons 'probleem' weten.
    Wij zijn nu doorverwezen voor ICSI, vanwege heel slecht zaad. Ik ga het denk ik niet vertellen als we gaan beginnen met, het lijkt me vervelend als mensen dan gaan vragen: en, is het gelukt?
     
  20. Elmo

    Elmo Niet meer actief

    Ja, bijv. "nee" moeten zeggen....is het aller aller ergste inderdaad maar....
    Je hebt dan wel een vangnet. Lastig he!

    Wij hebben beide uitgeprobeerd...en het is eigenlijk allemaal niks ;)
     

Deel Deze Pagina