Frituurvet verversen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Annedore, 12 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Annedore

Annedore VIP lid

17 feb 2010
    7.338
    836
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Hoe weet je nou wanneer je je frituurvet moet verversen?

Mijn man doet dit normaal altijd, maar nu moet ik het even zelf doen. Of niet dus.

Wij frituren niet heel vaak dus ben de tel kwijt hoe vaak er in dit vet gefrituurd is.

Er staat zo'n verversmeter op de jerrycan van het vet, maar ik vind het lastig te beoordelen. In de pan lijkt het best oranje, maar nog niet bruin.
    Maar als ik een lepeltje eruit haal is het gewoon nog helder geel :(
    Hoe beoordeel ik die kleur nou het best?

En als ik nou per ongeluk toch een keer frituur in vet dat al vervangen had moeten worden, gaan we dan gelijk dood? ;):D

2. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

5 jun 2013
    7.018
    548
    113
    als er veel troep inzit van bv de krokketten. en hij echt donker is in de pan. en nee van 1x bakken in ouder vet ga je niet meteen dood. mijn man doet het hier ook en volgens mij bakken wij een keer of 12-15 met het vet

3. Annedore

Annedore VIP lid

17 feb 2010
    7.338
    836
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Ik had al gecheckt op stukjes oid, maar die zie ik niet eigenlijk :)

Wat een wetenschap zeg :p ik draai gemakkelijker een gebraden kalkoen met vulling en bijgerechten in elkaar :D

4. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

5 jun 2013
    7.018
    548
    113
    als het echt donker is is hij oud. dat zie je echt wel ;)

5. mimi83

mimi83 Niet meer actief

geen stukjes en geel lijkt me nog prima

6. dochters

dochters Fanatiek lid

11 jul 2013
    4.894
    15
    38
    Vrouw
    Ja, onmiddellijk. ;)

Ik let inderdaad op de kleur, maar ook op de geur. Ik kan het ruiken wanneer het oud word. En sommige dingen, zoals kroketten/ bitterballen verliezen die paneermeel in het vet, dus als het er viezig uit begint te zien, dan vervang ik het ook.

7. tuc

tuc Niet meer actief

ja je valt direct dood neer, dus 1 keer op manlief proberen en je weet het:D

Ik kijk het vet sowieso aan, maar wij frituren eigenlijk alleen zelfgesneden friet, dus weinig zooi. Dan frituur ik er een keer of 10 mee.

8. yenolah

yenolah Fanatiek lid

12 dec 2008
    4.038
    83
    48
    Vrouw
    fysiotherapeut
    Caldas da Rainha
    Als je voornamelijk patat frituurt en het gaat heel erg schuimen, wordt het ook tijd om te verversen.

9. Annedore

Annedore VIP lid

17 feb 2010
    7.338
    836
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Er schuimde niks en we leven nog :D
    Al was het opvallend dat zoonlief geen patat wilde eten, die wilde liever een goodies knijpzakje bij zijn frikandel :( Prima!
    Maar ik zag ná deze frituursessie duidelijk verschil. Nu is het ver wél donker.
    Weer wat geleerd :)

10. minon

minon Niet meer actief

Ik merk het aan de patat en de kleur van het vet. Die wordt na iedere keer bakken wat donkerder. En de patat steeds vetter en slapper.

Deel Deze Pagina