mijn dochter van 5 maanden weigert al 2 maanden de fles. heb al heel veel dingen geprobeerd. op dit moment doen ze op mijn werk nog relaxed over dat ik 2x per dag ga voeden op het kdv. ik vrees alleen dat het begrip een keer ophoudt als ze wat ouder wordt. ik weet dat ik wettelijk recht heb op kolven/voeden tot 9 maanden. als het (daarna) niet anders lukt, gaat mijn dochter natuurlijk voor en zorg ik wel dat ik iets regel dat ik haar nog kan voeden. maar ik zou het wel fijn vinden om te weten hoe ik na 6 maanden een soort eetschema kan maken waarmee ze ook zonder mij bv of kv zou kunnen drinken/eten. (ik vraag me trouwens af of dat wel kan.) volgens de lactatiekundige heeft ze vooral het vocht nodig (meer dan de calorien) en is bijvoorbeeld een papje van de bv maken daarom niet zo'n goed idee. op dit moment drinkt ze ook (nog) niet uit een tuitbeker, cup of van een lepeltje. hoop dat iemand iets weet, want maak me een beetje zorgen over hoe ik het moet regelen. groetjes, lauwie
hoe hebben mama's van andere flessenweigeraars dit gedaan? dronken jullie kindjes met 9 maanden wel uit een bekertje?
Hoi Lauwie, Ik heb een rasechte flesweigeraarster: ze heeft er nooit uit kunnen drinken, terwijl we vanaf het moment dat ze 6 weken was dagelijks hebben geoefend, totdat ze 5 maanden was en ik het niet meer trok. Op de creche oefenen ze nog steeds, maar madam wijst dan wel naar de fles, maar zit gewoon een beetje op de speen te knabbelen, niet wetend wat ze er mee aan moet. Wij zijn vanaf 6 maanden met vast voedsel aan de weer en je raadt het al: onze eigenwijze dame was daar ook al niet happig op. Ze at echt maar mondjesmaat (dwz 2 hapjes fruithap de ene dag, en haar lipjes stijf op elkaar de volgende dag). We hebben alles geprobeerd: vers eten gepureerd, vers eten a la Rapley, van ellende zelfs maar potjes in alle vormen en smaken, maar ons dametje weigerde hardnekkig. Sinds een week heeft ze een half fruithapje op de creche op en een halve boterham, ook eet ze een paar hapjes warm eten en we zijn er helemaal gelukkig mee. Als ze straks 9 maanden is, dan kun je het misschien wel af met 1 keer voeden in je pauze. Zoals ik het nu doe is: 's ochtends voor het werk BV, ze krijgt op de creche rond 10.00 uur fruithap en mama komt in de pauze voor een BV. Een half uur tot uur daarna krijgt ze brood. Ik kom dan weer rond 16.00 uur, maar probeer deze voeding de komende weken af te bouwen. Mocht dat lukken dan zal ik haar na crechetijd op de creche nog een keer voeden. Mijn dochtertje krijgt op dit moment geen ander vocht, maar dat zouden we wel kunnen doen. Ze drinkt overigens wel (sinds kort) water uit een glas. De tuitbeker laat ze links liggen. Volgens mij kan je baby best met 1 keer voeden overdag af: ze zal het 's avonds en misschien 's nachts inhalen. Misschien heb je nog wat aan dit topic: (daar worden suggesties aangedragen) http://www.borstvoedingsforum.nl/viewto ... 39&t=55209 Succes! Marla
marla, dank voor je reactie! ottilie dronk tot 3 maanden wel uit de fles. het lijkt dus meer 'een keuze' om het niet te doen dan dat ze het niet kan. wat vervelend je dochter ook niet zo dol is op vast voedsel, maar fijn dat het sinds een week best goed gaat. ben heel benieuwd hoe dat straks hier zal gaan. met 9 maanden nog in de lunchpauze voeden is inderdaad een goede optie. ik denk alleen dat ze op mijn werk niet blij zullen zijn met om 16u nog voeden. maar goed zover is het nog niet. dank ook voor de link. succes met de voedingen! natas, augustusmama, hoe is het? ook al een flessenweigeraartje?
Mijn zoontje heeft in die periode ook een tijdje zijn fles geweigerd. Ik hoefde toen niet zo vroeg te beginnen en voedde hem dan als ik hem bracht en als ik hem kwam halen en overdag at hij brood en dronk hij water oid. Daarna is hij ineens de fles weer gaan pakken.
Hai Lauwie! Yep, hier ook een flessenweigeraartje. Tussen de 5 en 11 weken heeft ze zeer regelmatig een flesje leeg geslobberd bij oma's en tantes, en toen was het ineens over. Brullen, kokken, huilen, weg duwen, de hele santekraam. Tot 2 weken geleden heb ik het nog regelmatig geprobeerd, no way. Ik voed ook live op het KDV, 2x per dag. Als ik dat straks met 9 maanden niet meer mag hoop ik ook dat ze genoeg heeft aan de vaste happen tegen die tijd, of dat ze uit een (tuit)bekertje nog wat gekolfde melk kan drinken. Gaan voeden in de lunchpauze zal voor mij niet te doen zijn, ik heb maar een half uurtje en mag niet achter mijn computer eten.
Hier ook een weigeraar (durf ik nu wel te zeggen nadat de score is opgelopen naar 4x wel flessen en de rest pertinent niet ) En Thom is 6 maanden. Vorige week ben ik naar het CB geweest en daar werd ik erop gewezen dat het tijd was om met fruit en groente te beginnen en zo kan ik al 2 melkvoedingen vervangen. Thom zat op ca 5 voedingen per dag. Met een beetje puzzelen wordt het nu: 6.30-7.00 melk 10.00 fruithap 12.00 melk, al dan niet uit een fles(blijven oefenen, zucht), eventueel als een papje erin lepelen. tussen 16.00-17.00 groentehap 19.00 melk Volgens de arts ging het niet eens zozeer om de melk, maar meer om de hoeveelheid vocht die een kindje nodig heeft, en dat vocht kan eventueel ook uit yoghurt of vla komen. Dan krijgen ze toch weer zuivel binnen. Je zal zien dat je binnen een vloek en een scheet ook al een boterham kan proberen met (smeer)kaas --> ook weer zuivel. Oftewel: als je kindje 6 maanden of ouder is, is het flessenprobleem al gereduceerd tot 1x per dag. Hier gaat het nu al 3 dagen zo en het bevalt eigenlijk wel goed zo (behalve die verrekte flessenstrijd tussen de middag ) Groetjes van Kiki
kiki, van 5 zo snel naar 3 voedingen? wat goed! ik zie ons nog niet over 1 maand op 2 voedingen minder uitkomen. maar een maand is nog best lang (als ik zie hoe snel dingen kunnen veranderen). ik dacht dat trouwens dat ze vanaf 6 maanden alleen een beetje gingen proeven van vast eten, maar dat is ook vast per kind verschillend. yoghurt is wel een goeie tip. op dit moment wil ons smurfie ook nog geen melk van een lepel, dus ik hoop dat dat tegen die tijd beter gaat! 1x per dag voeden tussen de middag zou voor mij niet zo'n probleem zijn. ik kan zelf bepalen hoe ik mijn lunchpauze invul en ik ben ongeveer 35 minuten kwijt. vandaag vond onze directeur (zelf net een kind gekregen) dat ik haar maar 2 dagen alleen een fles moet aanbieden. 'gaat ze vanzelf drinken'
Het klinkt hard, maar idd als je 2 dagen lang alleen een fles aanbied zal ze vast gaan drinken... En dan zit jij met explosieborsten, huilbuien, een kwaad kindje (al zal ze er later vast niks meer van weten) enz... Dat zou ik echt als laatste redmiddel gaan ebruiken. (is bij Leo zo wel gelukt, maar toen had hij het na 20 uren "al" door) Sja, en blijven oefenen he. Ik voel me in elk geval al gesteund door het feit dat ik niet de enige ben met een dienstweigeraar. Groetjes van Kiki
Nou Lauwie, ik erger me groen en geel aan de reactie van jouw baas, vast een flesmoeder, die niet weet hoe hardnekkig een flesweigeraar kan zijn. Het is mij ook meerdere keren voorgesteld, maar dat is voor mij geen optie: het is ZO ontzettend onnatuurlijk voor een moeder om haar kind honger te laten lijden, dat doe ik echt niet! De taak van een moeder is om je kind te voeden en niet om je kind te ondervoeden. (zo, dat is eruit! ) En dan zeker je kind 2 dagen uithongeren, no way! Dat is hetzelfde als ik tegen een flesmoeder zou zeggen dat haar kind 2 dagen niet uit de fles mag drinken, maar perse uit een beker moet drinken. Als dat niet lukt, dan heeft de baby pech gehad. Ik weet zeker dat deze moeders dat ook niet over hun hart zouden verkrijgen. Daarnaast begreep ik van de vrijwilligers van VBN dat dit nog niet eens de garantie geeft dat de baby uit de fles gaat drinken. Vaak is flesweigeren onvermogen en volgens mij is dat zeker bij ons het geval. (bij jou is het geen onvermogen, maar dan nog...) Ik kan me voorstellen dat je baalt van de opmerking van je baas. (sorry voor mijn felle reactie, maar ik word er soms zo moe van om je telkens te moeten verdedigen, terwijl we werkelijk van alles hebben geprobeerd. Als je eens wist hoe veel flessen en verschillende speensoorten we in huis hebben, pfff...). Fijn dat je in de pauze kunt voeden: dat maakt het een stuk makkelijker. Ik denk trouwens dat als ze niet uit de fles of uit een (tuit)beker drinkt, het moeilijk is om aan haar vochtbehoefte te voldoen zonder BV, sorry! Een kindje van Famke's leeftijd (11 maanden) heeft nog 300 ml. melk nodig en 500 ml ander vocht. Ik weet niet hoe dat bij een baby van 6 maanden zit, maar de hoeveelheid melk zal daar wat zeker een stuk hoger liggen, zie ook de reactie van je LK. Ik heb trouwens op tijd aangegeven (toen Famke 8 maanden oud was) dat ze nog maar heel erg weinig at en dat ik verwachtte dat daar niet snel verandering in zou komen. Mijn baas had er gelukkig begrip voor: misschien zou je dat t.z.t. ook kunnen aangeven, maar natuurlijk hoop ik voor je dat dat niet nodig is en dat je een betere eter als mijn dochtertje hebt. (vast wel! ) Succes Marla
ik ben niet van plan om haar twee dagen geen eten te geven. volgens mij drogen babies dan ook uit. die directeur heeft zelf een kind dat iets ouder is en gaf ook bv. toen haar kind ineens de fles weigerde heeft ze het zelf 2 a 3 uur uitgehouden, voordat ze weer de borst gaf. het is haar gelukt door haar kind te foppen. (doen of je de borst gaat geven en dan snel een fles erin). het is niet mijn direct leidinggevende, maar ik ben wel een beetje bang dat zij (geen kinderen) door die directeur beinvloed wordt. ik ga het denk ik nog maar eens met mijn leidinggevende bespreken. je 'felle' reactie sterkt me juist in mijn overtuiging dat ik niet van plan ben dat te proberen, marla! het is idd geen onvermogen, maar ze zal er wel een reden voor hebben. in ons geval denk ik dat het door een paar grote veranderingen in haar omgeving komt (verhuizing en naar het kdv). sinds de verhuizing wilde ze de fles niet meer. het is me toen gelukt haar weer aan de fles te krijgen en toen op het kdv is ze er weer mee gestopt. kiki, het effect was blijvend bij leo? ik zou bang zijn dat ze de keer erna gewoon weer zou weigeren. ik heb nu de adiri breastbottle gekocht. een laatste poging en anders laat ik het denk ik bij de pogingen die ze bij het kdv doen. ik ga zelf dan nog met een lepeltje en een bekertje oefenen.
Bij Leo was het idd blijvend, hij kon opeens uit meerdere spenen en soorten flessen drinken die we hadden. Alsof hij nog nooit anders had gedaan. Ik heb toen de keuze laten vallen op een Aventfles omdat die ook op de kolf past. De enige angst die ik nog had was dat hij nu misschien niet meer aan de borst kon happen, maar dat was hij niet verleerd. toen hij op een ochtend wakker werd, legde ik hem even naast mijn man op het bed zodat ik snel mijn blaas kon gaan legen. Ik tikte mijn man aan om hem te wekken, door over Leo heen te buigen: hij zag zijn kans schoon toen er een blote borst nabij zijn gezicht zwaaide HAP en raak en meteen drinken
bij de adiri breastbottle zit een verwijzing naar een site met aanpak/tips. misschien ook handig voor jullie? Approach Sometimes a breastfed baby will take a bottle from the mother. But many breasted babies refuse to take a bottle from their mothers since they instinctually know she provides milk and are confused and upset by the different, less familiar option. It can be helpful to have someone other than the mother offer a breastfed baby a bottle. Mothers may want to step out of the room, or leave the house during the bottle-feeding. Or, sometimes the exact opposite approach works and the mother is the best person to offer the bottle. Have the father/caregiver mimic the nursing mother's feeding ritual and practice respect for the baby's newly learned breastfeeding cues. Mom might wish to breastfeed for a few minutes before offering the bottle. Then, have the father or caregiver cuddle the baby as the bottle is given, just as the mother cuddles the baby while nursing. If the baby resists being cuddled, have the father/caregiver hold the baby with his or her back against their chest with the baby facing out. Looking out into the room provides a distraction, which may be helpful. As a last resort, the father/caregiver can try feeding the baby seated in an infant seat, if the baby still resists being cuddled. Try short, frequent trials until the baby takes the artificial nipple without difficulty. It's better to try several short trials than to have a major bout of screaming. Instruct the father/caregiver to give the baby a bottle after a nap, before the baby is fully awake, or before the baby is overly hungry. The more mellow the baby, the greater the possibility of accepting something new. The old adage "if the baby is hungry enough he or she will take it" really doesn't work. Don't let the father always be the "bad guy." The baby and father need to develop a positive relationship, so don't allow dad to be the only one who tries to bottle-feed the baby. Have other family members and caregivers offer a bottle to the baby. Helpful Tips Try starting with an eyedropper or spoon, then go to a nipple. When using a spoon, have the baby seated in an infant seat, put the spoon to his lips and simply tip the milk in. Do not try to put the spoon in the baby's mouth. Gently stimulate baby's mouth with the artificial nipple in the same pattern as with mother's nipple at the breast. Let the baby "mouth" the bottle nipple and become familiar with it. Sometimes playing with the nipple with the baby eases the tension. Since breastmilk tastes different once it is frozen, try fresh or refrigerated breastmilk when feeding from a bottle. Only offer a little at a time so you are not wasting precious pumped breastmilk. Let the baby suck a clean finger first, then slip the nipple into the baby's mouth alongside the finger. Once the infant is sucking, slip the finger out. Dip the nipple in warm breastmilk. Some babies prefer the fluid to be warm, like breastmilk, while others like it cold. Some babies prefer the nipple be warmed under warm water, although a teething child may prefer the nipple chilled in the refrigerator. Try a nipple that most closely resembles the mother's nipple or one with a soft "hilt" such as a Munchkin nipple. If the flow of milk from the nipple is too fast, try a slow flow nipple. If your own milk flows very quickly, try a medium or fast flow nipple. If the baby rejects the taste of latex nipples, try clear silicone nipples. Getting the baby to accept a pacifier often helps but may take as long as 8 to 12 weeks. If the baby is old enough, let baby play with an empty bottle for a day or two to become familiar with it. Feeding Expectations A word about volume: your baby's stomach is the size of its curled fist. Full feedings vary from one and one/half ounces to three ounces for a very young infant. Four to six ounces are appropriate for the older baby who has mastered the art of feeding. Knowing how to recognize when your baby is satisfied can enhance your success with the bottle. It is not uncommon for some breastfed babies to gulp ounces from the bottle. They are swallowing in response to the milk on their tongues, and the fast, constant flow of the bottle, just as they do during your letdown. Slow the feed; give one or two ounces, then withdraw the nipple and burp the baby, to mimic the breastfeeding pattern. When sucking needs are satisfied at the breast, some breastfed babies never take bottles. They may transition to a sippy cup with a little help at four or six months and skip taking bottles altogether. Remember that your attitude is important. Stay happy and positive - even playful - and make it a game. Don't let your child sense your frustration. Try practicing with a bottle and nipple a little each day.
Hier is een flink succes geboekt. Eerst zaterdag maar weer aanmodderen met de fles, huilen, schreeuwen, zoeken om een echte tepel enz... al de dingen die voor jullie vast ook bekend zijn. Opeens had ik een ingeving, ik heb wel eens van de tip gelezen om aluminiumfolie om de fles te doen, vraag me niet waarom, maar ik was al een halfuur aan het prutsen om Thom aan het drinken te krijgen. Dus ik riep mijn man en vroeg om een stuk alu-folie... Om de fles heen en toen Thom ook even gevoeld had, viel mijn mond van verbazing open, en die van hem om de fles heen; en drinken Hij kan het! Hij kan het! hij kan het! He did it! En toen ik net een vreugdesdansje overwoog, liet hij de fles los en liet zich niet nog een keer foppen Weer brullen en ik weer extra moed in de schoenen. Vandaag ben ik nog strenger geweest, in samenwerking met mijn man. Alleen bij het opstaan heb ik hem nog borst gegeven en voor de rest van de dag is het beleid geweest: fles of niks... (ik ben met de andere kids op pad gegaan zodat ik het niet hoefde aan te zien/horen) 7:00 borst, voorlopig laatste van vandaag 10:00 fles, geen succes 12:00 fles, geen succes 14:00 fles, geen succes 16:00 fles, geen succes 17:00 tadaaaaaa! 2x 100 cc! ! ! 20:00 Nogmaals 200cc! ! ! Ik geloof dat we een keerpunt hebben, hij drinkt nu wel uit de fles (en ondertussen hou ik mijn vingers gekruist in de hoop dat het niet eenmalig was en dat hij morgenmiddag ook weer kan flessen) Groetjes van Kiki
Hoe gaat het nu met voeden Lauwie? Ik zag bij het forum van de lactatiekundige ook nog een goede tip staan. Even zoeken... Hebbes: http://www.zwangerschapspagina.nl/viewt ... p?t=133950
@Lauwie: je kindje krijgt alleen BV? Heeft hij/zij (sorry, ff vergeten) nog geen belangstelling voor ander voedsel? Er wordt namelijk standaard geadviseerd dat pas vanaf 6 mnd te doen, maar het ene kind is het andere niet he? Dat zou je namelijk ook al voedingen schelen eventueel, en misschien dat als er meerdere voedselsoorten in het pakket zitten zeg maar, dat je kindje dan ook een fles weer pakt...?
kiki, hoe gaat het nu met het drinken van thom? drinkt hij nog steeds uit de fles? fijn dat het gelukt is, zeg! dank voor de link. as vrijdag moet ik voor mijn werk naar de andere kant van het land en kan ik 1 voeding niet geven. het is op mijn vrije dag en mijn ouders komen oppassen. zij gaan het dan proberen met de fles en deze tip zal ik ze zeker meegeven. ik zie er erg tegenop, omdat in het verleden dit 1x gewerkt heeft (niet voeden tot ze de fles pakt) en een paar keer niet. bij het kdv hebben ze me al een paar keer gebeld of ik alsjeblieft kon komen omdat ze helemaal overstuur geworden was. wel heb ik het gevoel dat ik het dan weer eens geprobeerd heb en ik ben niet iets leuks aan het doen, maar ben voor mijn werk weg en ik hoef er gelukkig niet bij te zijn, want het gaat me door merg en been. aan de andere kant zou ik er liever wel zijn zodat ik haar zelf kan troosten.. rozemarijke, over een week of 2 a 3 is ze een half jaar en willen we inderdaad beginnen met bijvoeden. (het gaat me vooral om de lange termijn als ik wettelijk gezien niet meer mag voeden, liefst al iets eerder, maar het heeft ook niet echt haast.) van de lactatiekundige begreep ik dat het probleem van vocht binnen krijgen dan nog steeds bestaat. oorspronkelijk was mijn vraag bedoeld om te horen wat voor voedingsschema ik zou kunnen maken waarbij ik een voeding zou kunnen laten vervallen. kiki gaf al een voorbeeld van haar schema. heb je nog tips hoe zo'n voedingsschema er uit zou moeten/kunnen zien? we hebben ook over 3 weken een afspraak bij het cb, daar wilde ik het ook vragen.
Om het vochtprobleem te tackelen kun je de fruithap verdunnen met water. Of misschien een beetje diksap erbij? (wel eerst overleggen met het CB, want nu begeef ik me op glad ijs met adviezen) Thom doet het tot nu toe prima met de fles, al zijn we pas 3 dagen onderweg. Ik heb het gevoel dat hij het nu herkent en als de speen richting mond gaat, gaat die gretig open. Het geeft mij een heel ontspannen gevoel als ik zie hoe lief hij aan het drinken is, en dat zal ook wel weer meehelpen. Toen hij nog niet goed hapte, zat ik onbewust toch veel gespannener te flessen en dat zal hij ook gemerkt hebben. Ondertussen geniet ik natuurlijk ook nog van ons knusse ochtend en avondritueel. Groetjes van Kiki
vandaag was het expiriment of ze zou zou gaan drinken als mijn moeder haar alleen een fles aan zou bieden terwijl ik niet in de buurt was. ze bleef weigeren... gelukkig werd het geen drama, maar ze dronk pas weer toen ik 3u na de voeding thuis kwam.